Mikä meni kasvatuksessa pieleen?
Kummaltakin lapselta puuttuu kaikki sinnikkyys. Jollei heti osaa, niin lopetetaan yrittäminen. Ovat olleet ihan pienestä asti samanlaisia. Koskee kaikkea toimintaa: liikuntaa, kouluhommia, harrastuksia... Toinen vaan on sattumalta kaikessa hyvä, niin on pärjännyt tolla asenteella. Toisella sama piirre on aiheuttanut paljonkin haasteita.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole erityisen sinnikäs. Tiedän syyn: pettymykset ovat tuottaneet sen. Kun yrittää ja yrittää, eikä silti saavuta tavoitettaan, niin ei ole mitään syytä olla sinnikäs.
Tämän takia lasta pitääkin kehua juuri yrittämisestä eikä onnistumisesta. Että tavoitteena olisikin juuri se ahkeruus ja sinnikkyys itse.
Toisaalta oleellista on myös tarjota tekemistä ja projekteja, joissa tuo onnistuminen on mahdollista. Jos sinnikkyyttä ei riitä sadan palan palapeliin niin sitten tehdään 10 tai 50 palan palapelejä.
Nykylapsia ei enää pakoteta menemään epämukavuusalueelle. Jopa koulu on käytännössä vapaaehtoista jos lapsi tarpeeksi sinnikkäästi sanoo, että ei halua mennä kouluun.
Kun ei täydy purra hammasta ja ponnistella eteenpäin, niin myöskään sinnikkyys ei kehity.
Tämän takia lasta pitääkin kehua juuri yrittämisestä eikä onnistumisesta. Että tavoitteena olisikin juuri se ahkeruus ja sinnikkyys itse.