Mikä meni kasvatuksessa pieleen?
Kummaltakin lapselta puuttuu kaikki sinnikkyys. Jollei heti osaa, niin lopetetaan yrittäminen. Ovat olleet ihan pienestä asti samanlaisia. Koskee kaikkea toimintaa: liikuntaa, kouluhommia, harrastuksia... Toinen vaan on sattumalta kaikessa hyvä, niin on pärjännyt tolla asenteella. Toisella sama piirre on aiheuttanut paljonkin haasteita.
Kommentit (23)
Kyllä jokainen sukupolvi luovuttaa helpommin. Ei meistä keski-ikäisistäkään löydy samaa sisukkuutta kuin sota-ajan ihmisistä. Asenteet ja arvot ovat muuttuneet.
Mites oma esimerkkisi? Miten itse toimit ja puhut, kun joku asia ei mene niin kuin pitää? Minkä mallin lapset ovat saaneet vanhemmilta? Oletko pessimisti vai optimisti?
Osa selittyy persoonallisuuden piirteillä. Tunnollinen ihminen yrittää enemmän, mutta jos tunnollisuusakseli on matala, niin ei viitsi yrittää. Laiskuus on eri asia kuin sinnikkyyden puuttuminen.
Eiköhän tuo ole persoonasta kiinni osittain ainakin. Jos omaa perhettäni mietin, niin en kyllä keksi mitään syytä sille miksi minä useimmiten heitän hanskat naulaan jo alkumetreillä kun siskoni taas menee vaikka väkisin läpi sen harmaan kiven.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokainen sukupolvi luovuttaa helpommin. Ei meistä keski-ikäisistäkään löydy samaa sisukkuutta kuin sota-ajan ihmisistä. Asenteet ja arvot ovat muuttuneet.
Mites oma esimerkkisi? Miten itse toimit ja puhut, kun joku asia ei mene niin kuin pitää? Minkä mallin lapset ovat saaneet vanhemmilta? Oletko pessimisti vai optimisti?
Osa selittyy persoonallisuuden piirteillä. Tunnollinen ihminen yrittää enemmän, mutta jos tunnollisuusakseli on matala, niin ei viitsi yrittää. Laiskuus on eri asia kuin sinnikkyyden puuttuminen.
Tuokin on totta. Nykyään kaikesta tehdään kokoajan aina vain helpompaa eikä kenenkään tarvitse vaivautua itse juuri mihinkään joten miksi mitään tekisi jos ei ole pakko. Tuohon ajatusmalliin lapset nyt kasvavat.
Ihan samanlaiset lapset täällä. En osaa sanoa miksi näin.
Vierailija kirjoitti:
Laiskat muuttaa maailmaa
Laiskuus lisää luovuutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskat muuttaa maailmaa
Laiskuus lisää luovuutta
Niin, koska laiska innovoi helpomman keinon. Jos maailma olisi täynnä ahkeria, niin vieläkin ojaa kai ettaisiin lapioilla.
Joko kehuttu fiksuudesta ja taitavuusesta eikä yrittämisestä, tai sitten on lytätty jollakin tavalla?
Tai ehkä kyseessä arat lapset jotka tarvitsevat extra kannustusta. Vielä ehtii.
Itseeni on opettanut sinnikkyyttä se ettei vanhemmille kelvannut kädenlämpöinen suoritus koulussa tai harrastuksissa ja sitten taas ahkeruutta, yritteliäisyyttä ja sinnikkyyttä palkittiin ja tunnustettiin.
Ehkäpä nykyvanhempien perisynti on se että halutaan olla niin suvaitsevaisia ja hyväksyviä että ei oikein vaadita mitään ja taputellaan lapsen tietä elämässä pettymysten välttämiseksi. Tietenkään vaativuutta ei pidä viedä äärimmäisyyksiin mutta varmasti haluttua käytöstä voi tukea ja tunnustaa. Tietysti myös temperamentilla on vaikutusta asiaan, mutta jos lapselta ei ole ikinä ihmeemmin vaadittu mitään niin onko ihmekään ettei lapsi veny sitten ylittämään rajojaan kun helpommallakin pääsee. Se on ihmiselle melkeinpä luontainen tapa toimia asiassa kuin asiassa.
Minä en ole erityisen sinnikäs. Tiedän syyn: pettymykset ovat tuottaneet sen. Kun yrittää ja yrittää, eikä silti saavuta tavoitettaan, niin ei ole mitään syytä olla sinnikäs.
Onko lapset oppineet fixed mindsetin? Siis asenteen, että jos jotain ei osaa heti, niin se tarkoittaa, että he eivät ole tarpeeksi fiksuja ja taitavia siihen? Minulla nimittäin on fixed mindset ja olen nyt aikuisena pyristellyt siitä eroon ja hyväksynyt sen, että aluksi tulee ihan sutta kun uutta asiaa tekee. Olen opetellut mm. piirtämään ja ompelemaan, vaikka olen "aina" ollut sitä mieltä, että en osaa.
Mulla ehkä tämän asenteen oppimiseen vaikutti se, että mua ei kehuttu mistään kun lapsi. Ei yrittämisestä eikä siitä, että onnistun. Mä siis koetin varmaan jotenkin varman päälle toimia ja tehdä varalta vaan asioita, jotka osaan jo, että jos kumminkin joku huomaisi ja kehuisi.
Joskus toi fixed mindset tulee siitä, että vanhemmat kehuu kun lapsi onnistuu, mutta ei silloin, kun se opettelee tai yrittää. Omiani olen kannustanut opettelemaan ja sanonut, että yritys ja opetteleminen on hienoja ja arvostettavia asioita. Esikoinen on vähän silti fixed mindset (koska se lapset oppii myös esimerkistä ja minä en tosiaankaan ole vielä täysin growth mindset-moodissa), nuorempi on aika hyvin sisäistänyt sen, että kukaan ei ole seppä syntyessään.
Ehkä kannattaisi jutella lasten kanssa ja kysyä, miltä uudet asiat ja niiden tekeminen tuntuu ja millaiseksi ne saa sun lapsen tuntemaan itsensä. Että et nyt ainakaan leimaisi lapsiasi laiskoiksi tai mitään sellaista. Minäkään en ole laiska ollut ikinä, tein aina lapsenakin ahkerasti niitä juttuja, joissa olin hyvä jo luonnostaan: luin ja leivoin ja virkkasin.
Mielestäni on kyse ennen muuta luonteesta, mutta myös kasvatuksesta. Eihän sisarusten välillä muuten juuri eroja olisi.
Sota-ajan sinnikkyyden ihailu on minusta harha. Pakon edessä laiskakin yrittää selvitä, aivan kuten Maslowin tarvehierarkia kertoo.
Lohduttavaa mielstäni on, että moni, joka ei koulussa pärjää, pärjää kuitenkin työelämässä. Ne kun vaativat vähän erilaisia taitoja. Valitettavasti asia on myös toisinpäin.
Työmyyrä kirjoitti:
Mielestäni on kyse ennen muuta luonteesta, mutta myös kasvatuksesta. Eihän sisarusten välillä muuten juuri eroja olisi.
Sota-ajan sinnikkyyden ihailu on minusta harha. Pakon edessä laiskakin yrittää selvitä, aivan kuten Maslowin tarvehierarkia kertoo.
Lohduttavaa mielstäni on, että moni, joka ei koulussa pärjää, pärjää kuitenkin työelämässä. Ne kun vaativat vähän erilaisia taitoja. Valitettavasti asia on myös toisinpäin.
Ei tämä sukupolvi enää Suomea uudestaan rakentaisi. Valitettaisiin säännöstelystä, kun kaupasta ei saa ostaa kaikkea, eikä asumistukeakaan saa.
Vierailija kirjoitti:
Ahkera vanhempi kasvattaa laiskoja lapsia ja laiska vanhempi ahkeria. Olet pilalle passannut.
Tuo pätee kyllä ainakin meillä! Omat vanhemmat passasi mut ja sisarukset pilalle. Aamuisin ennen kuin lähdettiin kouluun, aina oli aamupala valmiina ja katettuna... Isä huoli pyörät, voiteli sukset ja teroitti luistimet... ruokaa opittiin laittamaan ja pyykit pesemään vasta kun muutettiin omilleen.
Omat lapset on saaneet itsenäisesti ottaa jääkaapsta aamupalansa heti kun ovat iän puolesta kyenneet. Kaikki osanneet jo teininä laittaa ruokaa ja pestä pyykkiä.
Olet antanut heidän luovuttaa, etkä ole tarpeeksi huolehtinut siitä, että he kokevat onnistumisen elämyksiä pärjätessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahkera vanhempi kasvattaa laiskoja lapsia ja laiska vanhempi ahkeria. Olet pilalle passannut.
Tuo pätee kyllä ainakin meillä! Omat vanhemmat passasi mut ja sisarukset pilalle. Aamuisin ennen kuin lähdettiin kouluun, aina oli aamupala valmiina ja katettuna... Isä huoli pyörät, voiteli sukset ja teroitti luistimet... ruokaa opittiin laittamaan ja pyykit pesemään vasta kun muutettiin omilleen.
Omat lapset on saaneet itsenäisesti ottaa jääkaapsta aamupalansa heti kun ovat iän puolesta kyenneet. Kaikki osanneet jo teininä laittaa ruokaa ja pestä pyykkiä.
Ei minunkaan tarvinnut kotona paljoa mitään tehdä. En koe sitä huonona asiana. Olen loistavasti oppinut kaiken, kun muutin pois.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole erityisen sinnikäs. Tiedän syyn: pettymykset ovat tuottaneet sen. Kun yrittää ja yrittää, eikä silti saavuta tavoitettaan, niin ei ole mitään syytä olla sinnikäs.
Minun pojallani on tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minunkaan tarvinnut kotona paljoa mitään tehdä. En koe sitä huonona asiana. Olen loistavasti oppinut kaiken, kun muutin pois.
Opin minäkin ongelmitta ja kivahan se on laiskana olla.😊 Niin kiva, ettei tullut mieleenkään omia lapsia sanoin paapoa kuin omat vanhemmat mua, liian työlästä. Mut ei nuo omat tunnu siitä kärsineen siitäkään, että ovat joutuneet tekemään osansa aina.