Kuinka paljon ulkoilua päivässä pph:ssa?
Moi,
Mielenkiinnosta kyselen kuinka paljon teillä ulkoillaan perhepäivähoidossa päivittäin?
Meillä n. 2,5 v lapsi ja tuntuu että ovat aikalailla sisätiloissa.
Vastauksia odottaen,
-Paltsu-
Kommentit (8)
Omat kokemukseni ovat päiväkodista poikani alle 2-vuotiaiden ryhmästä. Siellä ulkoiluun vaikuttivat edellä mainitut asiat. Kesällä oltiin ulkona melkein koko päivä. Lukuunottamatta tietenkin ruokailuja ja päiväunia. Sadesäällä ja " uintikeleillä" eivät välttämättä ulkoilleet lainkaan. Ryhmässä kun niitä " uinti-ikäisiä" oli varsin monta. Onko lapsesi pph:lla monta aivan vauvaikäistä hoitolasta? Kannattaa varmaan keskustella hänen kanssaan ulkoiluun liittyvistä toiveistanne ja kysellä syitä sisällä oloon. Meidän poikamme päiväkotiryhmässä puhuivat ainakin varsin avoimesti hoitopäivän sisällöstä ja juuri niistä sisällä olon syistä, jos säät eivät olleet vauvaikäisten ulkoilulle suotuisia. Minun järkeni mukaan lasten kanssa olisi hyvä ulkoilla täyspitkän hoitopäivän aikana kahdesti, ennen lounasta ja iltapäivällä. Aamupäivällä voi tietenkin olla välillä jotain ohjattua toimintaa ulkoilun sijaan. Äitini on ollut pph, kun olin lapsi ja ulkoili melkein säällä kuin säällä lasten kanssa kahdesti. Hänellä ei kylläkään ollut koskaan yhtään aivan vauvaikäistä.
reilut kaksi tuntia ja iltapäivällä menevät kolmen jälkeen ulos. Päiväkodista on tarvittu muutaman kerran varahoitoa ja ulkoiluaika oli puolet lyhyempi.
ja vaikka ei oma lapsi hänellä hoidossa niin tiedän heidän aaikataulun. Aamulla hän tulee ulos 9-9.30 ja ulkoilee sinne 11 asti. Iltapäivällä hän tulee siinä 15.30 koska viimeinen lapsi lähtee klo 17. Kesäisin on suurimman osan päivästä ulkona ja kovilla pakkasilla ja kunnon sateella hän sitten lyhentää ulkona oloa. Hoidosssa on melkein aina ollut joku reilu 1v. Eli huomattavasti enemmän ovat ulkona kun meidän seudun päiväkodeissa.
Hoidossa on 2-v, ja muut on lähempänä 1-v, eli kaikki on aika pieniä eikä käveleviä ole kuin tuo yksi.
olen itse pph ja tavoitteemme on ulkoilla sekä aamu- että iltapäivisin n. tunnin verran (säistä riippuen välillä enemmän ja välillä vähemmän). Hyvillä säillä tulee tosin ulkoiltua enemmän, jos oikein nätti ja lämmin keli niin esim iltapäivällä ollaan parikin tuntia ulkona. Sitten noina kurjina räntäsateisina ja tuulisina päivinä saattaa ulkoilu jäädä lyhyeksi, mutta periaatteessa säällä kuin säällä ulkoillaan ainakin jonkin verran, muuten esim 10 tunnin hoitopäivä käy lapselle hyvinkin pitkäksi jos koko päivä pitää touhuta sisällä.
esikoiseni oli perhepäivähoidossa ja siellä pääsääntöisesti aamupäivällä n. tunti ennen ruokailua ja sitten 15-16 aikaan ulos odottamaan vanhempien tuloa. Eli jos haki aikaisin, niin tuo aamun tunti oli ainoa ulkoilu, pikku hetken lisäksi illalla.
Se on melkoinen ruljanssi pph:lle pukea kaikki 3-5 lasta (monet yleensä pieniä, täysin autettavia) ja sitten taas sisään ja vauhdilla ruokaa naamaan ja unille. Iltapäivälläkin tulee kiire, kun pienimmät nukkuu pitkään, sitten välipalaa ja pitäisi ehtiä leikkimäänkin - ja pitäisi ehtiä uloskin. Sivusta seuranneena tiedän, että kokoajan saa " hoputtaa" jotta aikataulussa pysytään. En kadehdi pph:n työtä - arvostan sitäkin enemmän!
kuten askartelupäivä, tänään pikkujoulut..jota edelsi leipomispäivä jne. Olen näistä todella tyytyväinen siis!
Ulkoilu jää näinä päivinä vähiin tai sitä ei ole ollenkaan. Ns. normaaleina päivinä ulkoilua on pari tuntia.
Itse teen usein vielä tytön kanssa lenkin työpäivän jälkeen.
Päiväkohtaisia eroja tietysti tulee muun ohjelman myötä, mutta viikon keskiarvo lienee tuo.