Haluaisin kiltin, lempeän ja helppoluonteisen koiran - mikä se voisi olla?
Aiempaa koirakokemusta on paimenista ja monirotuisista eli kyse ei ole ensimmäisestä koirasta. Koira saa peruskasvatuksen ja -koulutuksen sekä normaalin koiramaisen elämän runsaine ulkoiluineen ja metsälenkkeineen.
Koiran luonteelta toivon perus"kiltteyttä", lempeyttä ja mutkattomuutta. En toivo ihmistä haastavaa, dominointiin taipuvaista tai en varsinkaan aggressiivista tai pelkoaggressiivista rotua.
Koiran tehtävä on toimia seurakoirana ja ulkoilukaverina. Turkki voi olla mitä vaan, kaikenlaisten turkkien hoitaminen onnistuu. Koko mitä tahansa kääpiöstä 50 cm säkäkorkeuteen.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seropi 👍🏻.
Meidän ihanuus kuoli pari kuukatta sitten, suomen lapinkoiran ja samojedin sekoitus. Ihana tyyppi oli, ja parasta se, kun haukkui tosi harvoin 😅! Oli meidän paras ystävä viikkoa vaille 12 vuotta, uutta emme ota. Kukaan ei korvaa tuota tyyppiä. Ikävä on isoEntä jos seropi on kaukasianpaimenkoiran ja maremmano-abbruzzesen sekoitus? Onks se edelleen ihana tyyppi joka ei hauku?
Enpä osaa sanoa, mutta yleensä ottaen tuntemani seropit ovat olleet vallan ihania. Ja ne lapinkoirat 😅
Mikäs sua noin ketuttaa? Kivaa vkonloppua sullekin, mutta älä nyt koiraa kuiteskaan hanki 👍🏻
Et ymmärtänyt pointtia sit? On silkkaa typeryyttä ehdottaa seropia - joka voi olla ihan mitä vain - kellekään vain siksi, että itsellä on ollut joku tietty yhdistelmä hyväluonteinen ja hiljainen. Mun pointti oli se, että se kaukasianpaimenkoira-maremmayhdistelmä ei ole erittäin todennäköisesti helppo eikä varsinkaan hiljainen koira, vaikka se sun lapinkoira-samojedi olikin.
Eikä mulla ole seropeja vastaan mitään, nytkin kaksi koiraa vieressä ja toinen niistä seropi, eikä muuten sekään hauku, mutta vastaavaa rotumiksausta kuin mulla en suosittele kuin aktiiviselle metsästäjälle, koska se on eri metsästysrotujen sekoitus ja juuri sitä varten hankittukin että löytyy vahvat ominaisuudet käyttötarkoitukseensa :) ja luultavasti olen enemmän laittanut rahaa palamaan sen terveystutkimuksiin kuin sä sun seropiin laitoit ikinä, koska mua kiinnostaa myös seropini terveys - silmät, polvet, sydän, luusto kauttaaltaan tutkittu. Koiran terveyttä kun ei nää päältä päin.
Sheltti on vuodesta toiseen top viidessä suosituimpien koirien listalla ja ihan syystä. Vihamiehiä rodulla näkyy erilaisilla keskustelupalstoilla olevan, mutta itse en henkilökohtaisesti ole koskaan törmännyt yhteenkään vihamieliseen tai edes arkaan shelttiin.
Ei ihme, että se on suosittu. Se on myös erittäin älykäs ja on top viidessä koiraroduissa, jotka oppivat eniten sanoja
Robottikoira. Yhdestäkään elävästä koirasta ei voi varmaksi sanoa että olisi aina helppoluontoinen.
Vierailija kirjoitti:
Bichon frise, turkki tosin vaatii hoitoa mutta ei lähde karva.
Rotu on ihana, saat koirasta uskollisen seurakoiran jonka kanssa voi harrastaa myös lenkkeilyä ja agilityä.En ole vielä tavannut vihaista tuon rodun edustajaa ja ovat innokkaita oppimaan "temppuja'.
Mulla taas on huonoja kokemuksia sekä bichoneista että cottoneista, räkyttäviä, aggressiivisia, omistuhaluisia (omistajaansa ja esineitä kohtaan), arvaamattomia. En suosittelisi lapsiperheeseen, kun aina kyläillessä piti aikuisten nostaa jalat ylös, ettei jalkoja näykitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rotu on ihana, saat koirasta uskollisen seurakoiran jonka kanssa voi harrastaa myös lenkkeilyä ja agilityä.En ole vielä tavannut vihaista tuon rodun edustajaa ja ovat innokkaita oppimaan "temppuja'.
Mulla taas on huonoja kokemuksia sekä bichoneista että cottoneista, räkyttäviä, aggressiivisia, omistuhaluisia (omistajaansa ja esineitä kohtaan), arvaamattomia. En suosittelisi lapsiperheeseen, kun aina kyläillessä piti aikuisten nostaa jalat ylös, ettei jalkoja näykitä.
vika lienee koulutuksessa tai lähinnä sen puutteessa.
Samojedi, täydellisesti kuvaukseesi sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Villakoira ,Viisas hiljainen ja aivan ihana.
Ystäväni Toy villakoira oli agressiivinen ja etittäin dominoiva, yritti joka päivä purra. Koira oli täysin sekopää
Vierailija kirjoitti:
Australian labradoodeli
Voin suositella. Kiltimpää ja helpompaa koiraa en voi kuvitella. Ei kuolaa, ei lähde karvaa, ei räyhää, hauku ja koiran voi viedä minne vaan. Oli helppo kouluttaa ja oma on myös terveeksi tutkittu.
Vierailija kirjoitti:
Samojedi, täydellisesti kuvaukseesi sopiva.
Koko ei kylläkään ole max 50cm.
Vierailija kirjoitti:
Sheltti on vuodesta toiseen top viidessä suosituimpien koirien listalla ja ihan syystä. Vihamiehiä rodulla näkyy erilaisilla keskustelupalstoilla olevan, mutta itse en henkilökohtaisesti ole koskaan törmännyt yhteenkään vihamieliseen tai edes arkaan shelttiin.
Ei ihme, että se on suosittu. Se on myös erittäin älykäs ja on top viidessä koiraroduissa, jotka oppivat eniten sanoja
Mä olen valitettavasti törmännyt useampaankin erittäin arkaan shelttiin. Colliet oli mun lempikoiria, kunnes tulivat liian suosituiksi ja nissä alkoi olla noita pelkopurijoita aivan liian paljon, arkoja ja stressaavia löytyy tosi paljon.
No, mulla on nyt saksanpaimenkoira, joka on todella arka. Se ei onneksi ole pelkopurija (paljastui vasta myöhemmin, että koko pentueessa oli ongelmia mm ääniherkkyyden kanssa), mutta on kyllä vaatinut aika lailla aikaa ja resursseja, että on saatu koira luottamaan ylipäätään ympäröivään maailmaan. En tiedä, voiko tuollainen johtua pentuaikojen traumoista? mutta käsittääkseni emo oli hyvä emo ja omistaja huolehtivainen ja ihan täysjärkinen, että en ymmärrä, mistä niitä traumojakaan olisi tullut. Isästä en tiedä sen kummemmin, löytyy kyllä rekisteristä.
Että joka rodusta löytyy yllätyksiä.
Meillä oli aiemmin suursnautseri, joka oli mamman kultalöllykkä ja naapurintädin pehmolelu. Ihan eri laitaa kuin olisi pitänyt sukujuurtensa mukaan olla (suvussa suojelu-, sota- ja raja- ja poliisikoiria, saksalainen), edellinen oli enemmän rotunsa edustaja noin luonnepuolelta.
Mut nää ei siis mene ap:n toivomiin spekseihin lainkaan.
Lapinkoirista minulla on vain hyviä kokemuksia, mutta niiden osaltakin kannattaa muistaa, että ne ovat todella aktiivisia koiria, ja löytyy niiltäkin metsästysviettiä.
Oman kokemukseni mukaan suosittelen leonbergiä tai shelttiä. Myös havannankoira <3
Havannankoira on kondrodysplasinen tappijalkarotu, joilla on kehityshäiriönsä takia hirveästi luustovikoja sekä kaikkia muitakin sairauksia. Etujalat ovat vänkkyrät perinnöllisestä kasvuhäiriöstä johtuen, kyynärnivelet ovat keskenään eriasteisesti yhteensopimattomat eli inkongruenssiset. Rodussa esiintyy myös paljon selkäkipuja ja halvauksia, allergioita ja ihosairauksia, polvivikoja ja -leikkauksia (näitä on valtavasti), koirille joudutaan tehdä isoja hammasremontteja, ja esiintyy cushingintautia, addisonia, kilpirauhsen vajaatoimintaa, maksavikoja, sappivikoja ja monenlaista muuta.
Havannankoira on muotirotu joka on täysin pilattu jalostuksella. Jos hankit havannankoiran saat varautua valtaviin eläinlääkärilaskuihin ja jatkuvaan eläinlääkärissä hyppäämiseen. Monen havannankoiran ja muittenkin kondrodysplasisten eli tappijalkaisten koirien kivut ovat jokapäiväisiä ruston kehityshäiriöitten ja viallisten kyynärien ja lonkkien takia. Myös nivelrikkoa esiintyy jo nuorilla koirilla.
Luonteethan havannoilla ovat olleet tosi ihania mutta nykyään onglemana on arkuus ja pelokkuus. Jopa pelkoaggessiivisuutta esiintyy tässä rodussa. Näyttelyissä on tapahtunut jopa tuomarien puremisia mitä ei olisi voinut parikymmentä vuotta sitten kuvitellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitbull rotua voin suositella.
Suomessa on puhdasrotuisia pitbulleja alle 50 yksilöä.
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan suosittelen leonbergiä tai shelttiä. Myös havannankoira <3
Leonber ei taida Ihan mahtua toivottuun kokorajoitteeseen. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ollut 3 ja yksikään niistä ei käyttäytynyt kuvaamallasi tavalla. Tulivat toimeen lastemme ja lastenlapsien kanssa.
Ikävä juttu että kohdallesi on sattunut tuollaisia.
Aina täytyy muistaa että oli kyseessä mikä koira tahansa, saattaa kuitenkin toimia arvaamattomasti.
Mites tiibetinspanieli? Tutuilla on kaksi sellaista ja ovat kyllä itse lempeyksiä molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen shetlanninlammaskoiraa, mutta naaraspuolista ensimmäiseksi koiraksi. Meillä ollut 2 olivat maailman kilteimpiä. Sitten otettiin uros sheltti pennusta. Olin n.17v kun se tuli. Kun urossheltti tuli teini-ikään, se piti minua alempiarvoisenaan. Otti käskyjä vastaan kaikilta muilta perheenjäseniltä, mutta esim. minua ei noteerannut 😄 mutta kun se tuli aikuisikään, rakensimme hyvän suhteen, ja nyt se on hemmoteltu kultapalleroni<3
Minäkin suosittelen shelttiä, kunhan valikoi tarkoin. Moni mainitsi jo että shelteissä on paljon arkoja yksilöitä, jotka voivat ilmaista arkuuttaan vaikka aggressiolla.
Meillä on kuitenkin hyvältä kasvattajalta hankittu maailman kultaisin shelttiuros. Sitä saa lapset silitellä, voidaan matkustaa vaivatta veneellä, busseilla, ratikoilla, jne. Vieraat se ottaa ystävällisesti vastaan, kissa- ja koiravieraatkin. Hihnassa kulkee rauhallisesti, seuraa mielellään kotipihalla maailman menoa. 5 vuotiaskin voi taluttaa koiraa turvallisesti, meidän vanhempien seurassa toki.
Kommentoin labradoodlea. Tuntemani labradoodle on isovillakoiran kokoa, vetää hihnassa kuin höyryjyrä, haukkuu ja rähjää. Turkki on erittäin vaikeahoitoinen. Koiran tai sen vanhempien terveyttä ei ole omistajan mukaan tutkittu mitenkään. Tällä yksilöllä on vaikea ruoka-aineallergia, ja sen syömä erikoisruoka maksaa 90 euroa säkki. Säkki kestää kuulema melkein kaksi viikkoa.
Villakoira ,Viisas hiljainen ja aivan ihana.