¤¤¤ Joulutontut 06 jouluviikkoon ¤¤¤
Kommentit (32)
...hui, kuulostaapa hurjalta, että on jo tosiaan jouluviikko. Äkkiä aika rientää. Tuntuu, että olisi kiva vaikka vielä vähän enemmän fiilistellä joulua - ei sen ihan näin äkkiä tarvisi tulla :) Se on sitten taas niin pian ohikin. Täytyy vaan koettaa nauttia joka päivästä ja kynttilästä ja lahjanpaketoinnista ja joululaulusta. Mulle tulee loppuviikosta varmaan muutaman viikon tauko palstailuun, kun mennään kotopuoleen. Enkä kyllä varmaan uskalla siellä tulla koneella näille vauvasivuille, jos joku vaikka sattuisi näkemään. Oma salailunhalu siis viennee voiton innosta lukea teidän kuulumisia :)
Sophie77: sulla on kyllä mielenkiintoisia oireita! Minkäpituinen kierto sinulla on yleensä ollut? Toivottavasti tätiä ei näykään ja saat testata plussan! + Oletko testaamista vielä suunnitellut?
Äippä05: kiva, että synttärit menivät mukavasti! Toivottavasti saat kiertosi pian tasaantumaan. Varmaan aika hämäävää tuommoinen, kun ei oikein tiedä, missä mennään. Jos en nyt ihan väärin muista, niin luin jostain keskusteluista, että ovis voisi olla kahdestikin samassa kierrossa. Minä en kyllä näistä tiedä, voisiko tuommoinen olla mahdollista. Mutta aika selvältä tuo oviksesi nyt vaikuttaa limoineen. Joten ei muuta kuin tarttumista hetkeen vaan ;)
Calle77: oli kiva lukea, miten raskautuminen teillä eteni tosiasiaksi. Hyvä tietää, että kierron tasaantuminen pillereiden jälkeen voi kestää. Ja että vaikka " menettää" tämän ekan kierron (jostain olen lukenut, että tämä on tavallista hedelmällisempi pillereiden lopettamisesta johtuen), niin jatkossakin voi hyvinkin onnistua. Ja aivan ihana lukea noista raskausoireistasi jne. Älä ihmeessä karkaa minnekään odotuspuolelle vielä, vaan pidä meidät ajantasalla! Uskon, että ainakin meitä ensikertalaisia kiinnostaa valtavasti, mitä on odotettavissa :) Soititko tänään neuvolaan - mitäs nyt pitää tehdä?
Tuosta Callen selostuksesta heräsi kysymys, että onko hyvä pupuilla oletetun ovisajankohdan tienoilla joka päivä? Ei kai siihen mitään " oikeaa" ohjetta ole, mutta millainen käsitys teillä on.
Nonuli: perhe-elämänne kuulostaa kivalta. Itselle rohkaisevaa kuulla, että parisuhde-elämää voi viettää vielä lastenkin tulon jälkeen :) Toivottavasti kauneimmissa joululauluissa pääsit kunnolla joulun tunnelmaan.
Mannarii: kirjoitinkin jo tuossa, että tosiaan jostain muistan lukeneeni, että kaksi kertaa kierrossa ovulointi voisi olla mahdollista. Tarkoittaako se sitten kaksinkertaista mahdollisuutta raskautumiseen? Kätevää :) Toivottavasti saat kiertosi pian tasaantumaan, varmasti mukavampi niin.
Bärchen: Samaa mieltä, että tämä jengi on kyllä loistava! Ja hyvä, kun ihmisiä erilaisista tilanteista. Toivottavasti joululoman palstailutaukosi saa ajatukset sopivasti pois raskautumisesta ja saatte stressittä uuden tulokkaan alulle! Se on sitten kiva tulla tammikuussa kertomaan :)
).( Eppäilempä, että ovikseni ajankohta on nyt käsillä. Bongasin eilen oikein semmoisen limaklöntin, etten ennen muista nähneeni ;) Kenties " limatulppa" , josta perhesuunnittelu-sivuilta luin - heti kroppa tuotti semmoisen, ko tiesi sen kuuluvan kuvaan ;) Täytyy myöntää, että harmittaa, ettei yritys ole käynnissä. Eilenillalla sain todella tehdä töitä itseni kanssa, etten möläytellyt ja vihjaillut asiasta miehelleni...kovin paljoa... :) Mutta kuivaharjoiteltiin sitten täysin rinnoin seuraavaa kiertoa varten ;) Jotenkin tuntuu, että seksiin on tullut ihan uutta sisältöä - omalta puoleltani - , kun tietää, että kohta tässä on " tosi kyseessä" . Ehkä tuo pillereiden lopetuskin on vaikuttanut innokkuuteen. heh, ikinä en tämmöisiä kenellekään kasvokkain pystyisi puhumaan #punastelee#.
Mukavaa viikkoa jokaiselle tontulle!
fudgis kp14/??
Olin kirjoittelemassa tuota omaa viestiäni, niin en saanut uusinta viestiäsi. Pakko on nyt vielä kommentoida, että aivan ihanalta vaikuttaa olotilasi. Siis nuo oireet. Ja vaikka ne ei varmasti käytännössä aina niin ihanalta vaikuta, niin tosiaan syy, minkä takia tietää " kärsivänsä" , niin varmasti kruunaa vaikeudet. Tsemppiä! Voisin olettaa, että joulunodotuksesi on nyt tavallista hienompaa - odotusta monella lailla :)
Ja kiitos tuosta vinkistä kaappiensiivoamisesta, taidanpa ottaa todesta!
calle77: Pikaista paranemista flunssasta! Vai onko kyseessä sittenkin raskauden oire? Tuli vaan mieleen kun joku kirjoitti tänne palstalle että onkohan hänellä flunssa vai " flunssa" . Ainakin se lämmön nousu taitaa johtua raskaudesta.
Fudgis: Mun kierto oli ennen pillereitä jotain 28-29 päivää, siis n. 9 vuotta sitten. Jostain luin että kierron pituus saattaa muuttua pillereiden jälkeen tai ainakin voi mennä aikaa ennen kuin se normalisoituu. Eli en oikein tiedä mitä tässä pitäisi ajatella, nyt kp 27. Aion kyllä testata ensi viikonloppuna mikäli tätiä ei näy ;)
Tänään mennään Prismaan ruokaostoksille ja aion samalla napata jonkun raskautestin mukaan jos sieltä löytyy, osaatteko suositella jotain tiettyä testiä?
Fudgis mainitsi seksihaluista, joten tartunpa heti siihen aiheeseen kiinni! Mulla on ollut niin että viimeisen vuoden aikana pillereitä syödessä seksihalut ovat kadonneet aika olemattomiksi, mikä on mulle aika poikkeuksellista ;) Siksi olikin mielenkiintoista huomata että pillereiden lopetuksen jälkeen tilanne on kyllä muuttunut positiiviseen suuntaan! Varsinkin oletetun oviksen aikoihin. Lisäksi mun rinnat on muuttuneet tuntoherkiksi, pillereiden aikana ne oli ihan turrat. Nännit on muuttunut myös ulkonäöltään, keskiosa on kohonnut ja punaisempi..Teitä varmaan kiinnostaa tämä tosiasia kauheesti, mutta mies koko ajan piruilee mulle että nännit " nöpöttää" .
Eipä muuta, viikon jatkoja..
Ihanaa Jouluviikon alkua. Täällä Hesingissäkin näyttää tänään melkein talviselta.
Joo, ja tosiaan mä luulen, että mulla on ovisaika. Ja varmaankin ihan eka, koska niitä limoja ei löytynyt silloin kun mä niitä odotin. Se, miks ei sitten ollut menkkoja silloin vähän aikaa sitten, on mulle mysteeri. Mutta olen mäkin kuullut tosta kaks kertaa ovuloimisesta. Kyllähän esim erimunaiset kaksoset syntyy jotenkin siihen malliin. Tosin en kyllä tiedä, onko siinä hommassa jotenkin tavallisempaa, että irtoo kaks munista yhtä aikaa. Mutta nyt mä odottelen tätiä sitten joskus parin viikon päästä ja laskeskelen, että nyt olis kp13 tai jotain semmosta. Vai pitääkö se laskea silleen, että nyt olis se 30 ja menkat tulee sitten varmaan jotain 46. Eli siis megapitkä kierto. Ehkä se olis kuitenkin selkeempää. (Ottaako tästä hullukaan selvää.) No, olkoon numerot mitä on, niin mä odotan tätiä parin viikon päästä.
Sophie77, sullahan alkaa olla jännät paikat. Onkos meillä muita piinapäivien paikkeilla? Nyt on koko ajan niin täynnä näitä omanapaisia epämääräisyyksiä, ettei muista muiden tilanteista mitään. Sorry!!
Äitsy
Otin neuvoistanne vaarin ja soitin neuvola-ajan ja neuvolatädin kehoituksesta myös ekan ultra-ajan. Vähän tuli kääk-olo! Sitten iski kauhea paniikki että jos kaikki ei menekään hyvin, kuinka vaikealta tuntuu kun on kaikki ajat jo varattu.... Toisaalta olen kyllä luonteeltani jotenkin sellainen etten kauheasti murehdi etukäteen tai jos murehdin niin pyrin jatkamaan mahdollisimman pian eteenpäin. Mutta ehkä tähän tilaan kuuluu kaikkien asioiden pohtiminen ja vatkaaminen...???
Aika jänniä aikoja eletään tässä meidän pinossa kun osalla heittelee nuo oireet ja osalla on peiton pöllytystä tiedossa. Pidän kaikille peukkuja varpaita myöden että voidaan laittaa odotuspuolelle pystyyn sellainen elosyys pino :)
Nyt lähden kuntosalille että pysyy selkä kunnossa.
Huomiseen!
On pitänyt taas kiiruita! Pesasin ikkunoita ja laittelin jo jouluvaloja ikkunoihin, verhoja en vielä raatsinut laittaa, taidan laitella ne vasta torstaina tai perjantaina, matot saavatkin odottaa lauantaihin asti!
olettekin taas olleet ahkeralla kirjoitustuulella!
Sophie77 minä peukutan sulle, olis taas mukava kuulla uusia plussauutisia.
Calle77 otas nyt sitten rennosti, ette rehki itseäsi aivan tuhannesti siellä kuntosalilla:) Hyvä, että soittelit jo neuvolaankin. Mitenkäs sinun miehekkääsi on ottanut plussauutiset vastaan?
Fudgis ja äitsy05 vällyjä heiluttelemaan!
).(mulla kp9 ja pupuiltu on taas oikein ahkerasti, isäntä on ollut taas erityisen halullisella tuulella...ei valittamista;) Edelleen olen aika räjähtämisaltista sorttia, vähän niinkun sellanen nitro-paketti.... ei koskaan tiedä, millon poksahtaa!!
Mut, nyt neitosta nukuttelemaan!
Illanjatkoja tontuilleni!
unohdin työavaimet kotiin ja ärsyttää....Harvoin unohdan mitään tuollaisia " tärkeitä" asioita ja meillä kun näitä avaimia ja kulukortteja on useampaa lajia....grrrrr. Muutenkaan ei ole tuo muisti ollut parhaimmillaan, olen hukannut kalenterini ja joulukortit on edelleen lähettämättä....Hohhoijaa. Onneksi on enää neljä päivää töitä ja sitten muutaman päivän loma.
Mukavasti oli satanut lunta yöllä, valaisee kummasti jo ihan pienikin lumimäärä. Tietysti moottoritiet oli suolattu kunnolla, hassua kun kaikilla on kuitenkin talvirenkaat??
Joku kyseli miten isäntä on suhtautunut plussaan; ei kantanut ruusuja kotiin eikä muutenkaan " muistanut" mutta toisaalta hän on ollut oma ihana itsensä. Huomaavainen, ajattelevainen ja vähän holhoava, kyseli lauantainakin että onko nyt tarpeeksi päällä ettei vauva vilustu jne.
Olen viime aikoina pohtinut kysymystä mies mukana synnytyksessä: Miten on? Tuntuu että on tänä päivänä enemmän sääntö kuin poikkeus että mies on mukana. Meille isäntä vielä pohtii ja olen pitänyt itsestäni kiinni etten painosta tai mitään. Heillä on onneksi työpaikalla yksi kohta puoleen isäksi tuleva ja lasken sen varaan että miehet voivat keskenään asiasta jossain vaiheessa jutella.
Millaisia kokemuksia teillä on ollut (siis jotka olette synnyttäneet)? Itse en voisi kuvitellakaan olevani tuossa tilanteessa yksin mutta mietin että miten mieheni kestää minua ja kipuani silloin? Siskoni on saanut molemmat lapset sektiolla joten sieltä ei ole apua ja äitini on sitä mieltä että ei siellä ukkkoa tarvita neuvomassa...
nonuli on ollut ahkerana joulun kanssa! Teillä no varmaan ihana joulutunnelma kotona kun sinulla on verhot ja kaikki :)
Sophielle pidetään täällä peukkuja, samoin nonulille ja äitsylle (ja oliko vielä joku muu jolla peitot viuhuu??). Teillä menee piinailut sitten tuonne uudenvuoden tienoille?? Harmittaa kun olen juuri silloin pois koneen äärestä :C
Mutta käynnistetäänpäs tämän päivän työt kun eilen jäävät vähemmälle...
Tämän päivän joulukalenterista tuli karkkikeppi :¤
Calle77: miehesi huolehtiminen kuulostaa ihanalta! Epäilen, että oma kaverini on kans tuon tyylinen, ettei ruusuja kanna, mutta pitää huolta. Ja se on mulle sopiva huomioimistapa.
Ihan pitää nyt semmoinen kysymys heittää ilmaan, että mitä muita oireita limojen ja lämmönnousun lisäksi teillä on ollut ovulaation aikoihin? Ko oon nyt tätä omaa oloani ihmetellyt. Toki kaikki voi johtua jostain vatsapöpöstäkin, mutta eilenillalla ei ruoka pysynyt sisällä. Ja yökkimistä oli heti aamulla heräämisen jälkeenkin. No, arvatkaahan, kuulostaako tuommoinen aamupahoinvointi raskausoireelta ;) Onneksi tiedän, ettei raskaanaolo vaan voi olla mahdollista. Suloista, kun eilen mies siitä kiusaili, että mitäs jos oot raskaana. Eli siis kyllä asia hälläkin on mielessä :)
Mutta siis kurjaa tämmöinen, kun on huonossa kunnossa. Nytkin tarttee varmaan kohtä lähteä yökkimään. huoh. Ja kuumetta epäilisin vähän olevan. Mietin, että voiko pahoinvointi olla ovisoire, kun muistelen ainakin Äippä05n kirjoitelleen, että meinasi synttärivalmistelujen keskellä joutua oksentamaan - ja sulla oli ovis lähellä?
No joo, tämmöistä. Toivon TODELLA, että tämä on vain hetkellinen vaiva (jos johtuisi raskaudesta, niin saisi vaikka kestääkin ;)). En halua ajatellakaan lentokoneessa kotoSuomeen matkustamista tämmöisessä kunnossa. Ja vielä vähemmän sitä, että jäisi koko lennot käyttämättä ja vietettäis joulu täällä kahdestaan. No, en murehdi vielä. Nyt petiin takaisin.
Fudgis kp15
Ihanan jouluisen näköinen päivä. Tällasena kun säilyis joulun yli, mutta eikös ne taas luvannut jotain suojasäätä.
Calle77, meillä ei missään vaiheessa edes keskusteltu siitä, tuleeko mies synnytykseen vai ei. Se vaan oli koko ajan selvää. Hommia tietenkin hankaloitti se, että mä jouduin käynnistykseen 41+1. (Ja arvatkaa oliko pinna kireellä tossa vaiheessa.) Anyway, me siis tona iltana istuttiin synnytyssalissa ja odoteltiin ja kun kolmessa tunnissa ei mitään tapahtunut, niin jouduin osastolle, mihin mies tietenkään ei päässyt vaan joutui kotiin. Osaston kätilö sanoi miehelle, että voit tulla sitten kahdelta, kun alkaa vierailuaika. Ei uskonut, että käynnistyy kerralla. No, vedet meni 4.45 ja ennen kahdeksaa olin jo takasin salissa. Soitin miehelle vasta sieltä, että vois ruveta tuleen ja sehän raukka ei ollut nukkunut koko yönä vaan ollut veljensä luona kattomassa jääkiekkoa ja just tullut kotiin ja päässyt sänkyyn. Sekin oli sitten ajatellut tulevansa todellakin vasta silloin kahdelta. Mulla oli siinä vaiheessa jo todella karmeet supistukset ja oli tosi kypsää olla yksin, varsinkin kun kättärillä oli ollut sulku ja kaikki synnyttäjät sieltä oli ohjattu tonne. (Oltiin siis Naistenklinikalla.) Eli siis kätilöilläkään ei ollut aikaa olla mun kanssa. Siinä vaiheessa kun mies ehti paikalle, oli epiduraali jo tehnyt tehtävänsä ja kaikki kivut oli poissa. Loppupeleissä me päädyttiin kiireelliseen sektioon, mihin mieskin pääsi mukaan. Anyway, se mun pointti oli, että mun mielestä kaikkein kamalinta oli se, kun niissä hirveissä tuskissa oli yksin. Moni muu voi tietysti olla eri mieltä. Tää on muuten huvittavaa. Calle77 kysyi yksinkertasen asian ja meikä selostaa koko synnytyksen kulun. Hih! Näköjään sitä jokaisessa mahdollisessa välissä haluaa päästä sen kertomaan.
Fudgis, mä en tiedä tosta oksennuksesta ovisoireena. Mä luulen, että omalla kohdalla se kuvotus oli vaan raskausoireiden toivetta. Mutta kaikkihan noi oireet, (siis menkka, ovis ja raskaus) tuntuu olevan enemmän tai vähemmän samanlaisia, niin mistäs sitä tietää. Mulla niiden limojen lisäks on ehkä vähän jotain tuntemusta alamahassa. Lisäks nyt tuntu, että rinnat oli ehkä vähän arat.
Sophie77, milloin sä meinasitkaan testata? Sorry lahopäisyyteni. Tule sitten kertomaan.
).( Tänään en ainakaan vielä ole mitään limoja huomannut, joten oliskohan ovis ollut eilen. Yritettiin kyllä niitä peittoja pöllytellä, mutta kun tää tilanne pääsi vähän yllättämään niin katotaan nyt kuinka käy. Hauskaa jouluviikon tiistaita kaikille!
Äitsy kp14 tai 31
Hei kaikki ahkerat tontut ja tervetuloa yksi uusikin tonttu mukaan!
Atshii!
Puolitoista viikkoa on mennyt pikkuflunssassa ja olo senkun pahenee. Ensin oli kurkku kipeänä useita päiviä, sitten tuli köhä ja nyt eilen vielä nuha siihen päälle *sniif*. Kovin sitkeältä taudilta tuntuu, esikoisella sentään tuntuu jo helpottavan ja pääsi viime perjantaina jo päiväkotiinkin.
Peitto on viuhahdellut aika hiljaiseen tahtiin, todennäköisesti todella laihoin tuloksin. Harmittelinkin jo aikaisemmin, että mies tuli juuri h-hetkellä myös kipeäksi ja omatkin halut ovat olleet aika vähissä oman sekä esikoisen sairastelujen takia. Silmäpussit kertovat kaiken, öitä on todellakin valvottu ja valvotaan edelleen rytmien ollessa aivan sekaisin. Välillä jo mietin, että olenko hullu, kun haluan uuden lapsen???
Meidän odottava tonttu Calle77 kyseli miehen osallistumisesta SYNNYTYKSEEN. Niinhän se taitaa olla, että nykyisät varsin usein ovat mukana, mutta poikkeus tietysti tässäkin vahvistaa säännön. Jokaisella on onneksi itse oikeus päättää asiasta, pakottaa ei ketään voi. Pyörtyilevistä miehistä harvoin on mitään apua tai tukea, päinvastoin!
Omalle miehelle synnytyksessä mukanaolo oli itsestäänselvyys, ja jälkeenpäin on sanonutkin, että kokemus on ollut hienointa mitä kuvitella saattaa. Hän kyllä oli aluksi sitä mieltä, että lähinnä pitelelisi minua kädestä kiinni ja olisi muuten tukena, mutta asiahan meni lopulta niin, että mies oli " tosi toimissa" kätilön kanssa aitiopaikalla. Oli kuulemma sanoin kuvaamattoman hienoa, kun se pieni pää pullahti esiin (ai..?). Itselläni synnytys käynnistyi vesien menolla (sairaalaan on silloin lähdettävä heti, vaikkei supistelisikaan vielä) ja se kesti 19 tuntia. Yksin en olisi ensinnäkään saanut aikaa kulumaan ja toiseksi miehestä sai ihan valtavasti tukea, turvaa ja tsemppausta!
Siskoni synnytti viime torstaina ihanan pikku-prinsessan ihan yksin vailla miestä, ja hienosti meni niinkin! Joten ilman miestäkin selviää varmasti!
Nyt on ihan pakko lähteä niistämään, argh!
Plussatuulia taas kaikille!
Frankie kp17 ja poika 1v 11 kk
Joulu on jo ovella! Mun pitäis lähteä kohta kaupunkiin (15km) hakemaan viime hetken paniikkilahjat. Luulin että tänä jouluna ei mentäis tähän mutta täs taas ollaan. Yks vallan ihana työkaveri (joka muutenkin hyvä ystävä) oli piilottanut mun kaappiin töissä paketin ja vaikka oltiin sovittu ettei osteta mitään. Tai niin siis luulin. Pakkohan mun on ostaa hänelle jotain. Mutta mitä?? Ihmisellä on " kaikkee" , on kova ostamaan.. Ja toinen helpompi ja ihanampi kohde on mun veljen poika 1v. Hänelle ajattelin jonkun oloasun tai vastaavan ostaa. Olin jo yhden puvun ostanut mutta se on 3-vuotiaan kokoa! Hyvä minä. Olen täysin tipahtanut vauva-asioista!!
Siivota ajattelin perjantaina. Sitä ennen leivon perinteisen joulukakun (suklaakakku) ja hankin jouluruoat. Lauantai me aiotaan pyhittää joululle ja toisillemme. Aattona mennään molempien vanhemmille ja joulupäivänä tulee kaikki lapset meille. Niin et silloin lauantaina saunotaan pitkän kaavan mukaan ja syödään jotain hyvää ja (näin toivon) vietetään pitkät tovit uusissa lakanoissa..
Vai että mies synnytykseen?? Kyllä ja ei. Mä tiedän naisia jotka ei ole halunneet miestään mukaan ja naisia jotka on pakottaneet isän katselemaan ja pyörtyilemään. Omissa synnytyksissä oli lasten isä mukana ja toisella kerralla hänestä oli ihan konkreettista hyötyä: synnytin jakkaralla. Ekalla olin niin sekaisin ilokaasusta että hyvä jos tajusin että huoneessa joku oli. Nyksä kyllä lähtee mukaan jos ja kun vauva joskus tulee (tjot tjot) hän on itse niin ilmoittanut eikä mulla mitään sitä vastaan ole. Hänhän on ollut ex-vaimon mukana aikoinaan kun tytär syntyi joten tietää mitä se on. Ex vaimo muuten sivumennen sanoen on kätilö ja töissä siinä sairaalassa johon menen sitte synnyttämään jos menen. Mutta se on jo toinen tarina. Eli sanoisin vaan että puhukaa asiasta ja se painostamattomuus on kyllä hyvästä!
Omasta kierrosta en puhu mitään. Olen päättänyt lakata laskemasta. Täti tulee jos on tullakseen. Olen ollu nuorempana ilman hormoniehkäisyä jo tällänen superpitkäkiertoinen joten tuttuahan tän pitäis olla. Raskaana en ole. (kp kai lähes 40)
No nyt tää lähtee shoppailemaan. Pitäkää peukkuja että löydän lahjat..
Mannarii
Täällä onkin pyörinyt mielenkiintoisia kysymyksiä näköjään. En eilen ehtinyt tänne ollenkaan, pitää kiirettä töissä ja sitten tietty väsyttää kauheesti, kun pääsee kotiin.
calle77: kuulosti loistavalta se kaverisi viisaus joulusiivouksesta, näinhän se on, että kuka sinne kaappiin menee joulua viettämään, mutta helposti vaan tuntuu käyvän niin, että tuntuis et kaikki mahdollinen pitää tehdä. Jättimäiset onnittelut plussastasi ja kuulostaa upean huolehtivalta miehesi ja toivottavasti se flunssa katoaa pian! Mulla ei tietenkään ole vielä kokemusta miehestä synnytyksessä, mutta jotenkin olen pitänyt varmana, että hän tulisi synnytykseen mukaan. Ehkä tämä on todellakin vain omaa luuloa, täytyy varmaankin keskustella asiasta. Kuulosti minustakin erittäin viisaalta, että annat miehesi rauhassa pohtia asiaa.
fudgis: mun palstataukoni jouluna on aivan samasta syystä kuin sullakin eli en viitsi vanhempien ja sisarusten nähden alkaa intoilla näillä vauvasivuilla, ovat nimittäin sen verran innoissaan jo muutenkin (siis eivät tiedä edes, että meillä yritetään, kunhan vain muuten jo intoilevat, huh). Lueskelin muuten juuri jotakin vanhaa vauva-tai odotuslehteä tms. ja siinä oli joku asiantuntija sitä mieltä, että jos harrastaa petihupeja 2-3 kertaa viikossa, niin pitäisi olla hyvät mahikset raskaaksi tulemisessa, tähän yrittäkäämme siis tähdätä. Tuntuuhan se kyllä vähän hölmöltä, mutta me ollaan nyt yritetty joka toisen päivän systeemiä. Tuo seksihaluasia, jonka myös toit esiin on täälläkin samalla tavalla eli nyt riittäs halua sänkypuuhiin ihan jatkuvasti, kun on näin hyvä syy :) Ovisoireista mulla ei tosiaan ole valitettavasti mitään käsitystä, sitä naamaan ilmestyvää paukamaa lukuun ottamatta. Lima- sun muita asioita ei vielä ole tullut seurattua, saa nähdä kuinka kauan sitä kestää... Muistelisin että joku tuttava olisi joskus puhunut etovasta olosta oviksen yhteydessä, mutta muuten en siitä ole kuullut ja itsellä sitä ei ole.
-äitsy05-: mä oon kans joskus kuullut siitä kahdesti ovuloimisesta, oon itse näistä asioista niin pihalla, että oon juuri mietiskelly samantapaisia asioita. Mullakin on joskus ollut jopa 2-3kk:n tauko menkoista syystä jota en tiedä. Onko siis niin, että jos ovuloi, on pakosti menkatkin ja toisin päin?
nonuli: mun käy lievästi sanottuna kateeksi sun ahkeruus, milloinkahan mä saisin ikkunat pestyä, jäänee hamaan tulevaisuuteen. Toivotaan, että teidän innokas ahkerointi sängyssä tuottaa halutun tuloksen (vaikka onhan se muutenkin mukavaa).
frankie: kiitos tervetulotoivotuksesta, sopii tämä tonttuotsake mulle kuin nyrkki silmään, olo on ollu jo vähän aikaa tosi tonttu niin töissä kuin vapaallakin! Meille siis ekaa vasta yritellään ja mä silti onnistun välillä miettimään, että ollaanko me ihan hulluja ja että mitähän tästä tulee, mutta enää ei peruta. Paranemisia ja eihän se välttämättä huonoa tiedä vaikka yritykset jäiskin vähäisiks, jospa se plussa silti osuis kohdalle.
mannarii: onnekasta shoppausta! Mulla on lahjahankinnoista ihan sellanen olo kuin olisin unohtanu jotakin, se paljastunee koko karmeudessaan sitten jouluaattona, että kenen lahja unohtui. Mä oon mielestäni suht rennosti osannu ottaa tämän ekan yrityskierron, mutta kuten sanottu, pelkään että se jää tähän ekaa kiertoon se rentous. Ehkä se on hyvä, ettei kovin tarkkaan laske. Tämän kirjoitettuani lähden todennäköisesti säntäämään kalenterille ja laskemaan, monesko päivä nyt on menossa :) voi voi.
Toivottelen tässä varmuuden vuoksi ihanat joulut ja erityisen onnekkaat uudet vuodet siksi, että en ole aivan varma ehdinkö tänne enää. Varmaankin yritän käydä salaa kuulumisianne lukemassa, mutta en luultavasti uskalla mitään kirjoitella. Lykkyä koko tonttuporukalle!
Olisipa tosiaan ihanaa, jos Sophie77 testaisit plussan näin aivan jouluna. Näyttäisit sinäkin sitten meille mallia, että näin se tehdään. Malttaisitko olla kertomatta siitä kellekään (siis kavereille ja sukulaisille) joulunpyhinä?
Mitenkäs te muut muuten, kuinka pian kertoisitte/aiotte kertoa/kerroitte suuren uutisenne ja kenelle? Meillä odotetaan uutista niin kovasti, että toisaalta en tiedä, pystyisinkö olemaan kertomatta kovin kauan ja toisaalta sittenhän suvulle jäisi vähemmän aikaa odottaa ja hermoilla, jos kertoisi vasta myöhemmin. No juu, olen vähän turhan paljon edelllä, kun ei vielä mitään tällaista oikeasti ole ajankohtaista miettiä.
Mutta nyt vihdoin töitä valmistelemaan, heihei!
Täytyy heti aluksi sanoa että tunnen pienen syyllisyyden piston rinnassani kun luen teidän jouluvalmisteluita, olette kyllä aivan uskomattoman ahkeria tonttuja!
Meillä tehdään perjantaina joulusiivous, laitetaan kuusi olohuoneeseen ja kinkku uuniin. Lauantaina eli aaton aattona rauhoitutaan kotona miehen kanssa, saunotaan ja syödään hyvin. Jouluaatto menee sukulaisia kierrellessä, mikä varmaan kuulostaa rankalta, mutta on oikeestaan tosi hauskaa, kun ei ole vielä lapsiakaan. Pakkaudutaan miehen ja koiran kanssa autoon ja huristellaan pitkin kyliä valmiiksi katetusta pöydästä toiseen ;) Joulupäivänä on perinteisesti pidetty bileet kavereiden kanssa ja lähdetty vähä baarisse.
äitsy05: Mulla nyt kp 28, eikä tätiä vielä näkyvissä. Olen huomannut että iltaisin aina nipistelee mahaa siihen malliin että menkat alkaa, mutta sitten se menee taas ohi. Ajattelin siis testata ensi viikonloppuna la tai su, jos tätiä ei kuulu.
fudgis: Mun ovisoireisiin kuuluu eräänlainen vihlominen tai jomotus alavatsassa vasemmalla tai oikealla puolella vuorotellen. Oletan että se liittyy ovikseen, sitä esiintyy ainakin kierron puolen välin tietämissä. Toivottavasti huonovointisuutesi menee pian ohi!
calle77: Meillä ainakin mies tulee synnytykseen jos siihen tilanteeseen joskus päästään ;) Hän ei ole ns. herkkää sorttia veren ja muun suhteen. Kaikilla synnyttäneillä ystävilläni on ollut mies mukana synnytyksessä, se on ollut heille (miehille) kuulemma tärkeä ja koskettava kokemus. Lisäksi olen ymmärtänyt että miehestä on suunnaton tuki, varsinkin jos kätilöillä ei ole aikaa tai täytyy hieroa selkää, pitää seuraa jne.
Eipä tässä muuta, siellä ne raskaustestit kaapissa kummittelee..
Jaahas, oltiin samaan aikaan langoilla :)
Jos nyt kävisi niin että testaisin plussan (mitä epäilen) niin suunnitelmissa on ainakin pitää suu kiinni ensimmäiseen ultraan asti. Voi olla että muutamalle hyvälle ystävälle kerron, koska kerroin heille myös yrityksen aloittamisesta ja he ovat tällä hetkellä myös itse raskaana. Tietysti voi tuottaa vaikeuksia nämä joulupyhät ja uudet vuodet jos olisin raskaana, minähän en ole tunnetusti yleensä ns. kuppiin sylkenyt...Elikkäs viinistä ja drinksuista kieltäytyminen herättäisi varmasti epäilyksiä ;)
Joulun odotusta!
Meni eilinen ehtoo tytön uusia huonekaluja kootessa, nyt pieni hengähdystauko koneella!
Mulla taas mielialat heittelehtivät laidasta laitaan. tällähetkellä taas ottaa pannuun vähän joka asia, tekis mieli heitellä tavaroita seinille... Isäntä joutu edelleen iltavuoroon tänään, vaik piti olla jo selvä, et keskiviikosta lähtien aamuvuorossa, ja ehdin jo tehdä kaikenmoisia suunnitelmia sen mukaan...perkale, ei tämä ainainen kotona oleminen esikon kanssa niin hääviä ole...ei ole taloudessa kuin yksi auto, niin pakaa tuo pakko-oleminen olemaan kamalaa!! Ei pitäis olla huonotuulinen, kun on joulukin jo ovella, ja kaikki elämässä muuten hienosti. En muistanut, että tämä oman hormoonitoiminnan valloilleen päästäminen tuo näitä räjähdysalttiushetkiä tavanomaista enemmän. Mahtaiskohan helpottaa jos lähtis tyttösen kanssa pihalle pariksi tunniksi...hmm...taidamme tehdä niin!!
Anteeksi tämä omanapainen ajatteleminen, mut kun kyrsiiiiii!!!
terveisin nonuli kp10
Plussatuulia kaikille!!!
Taitaapi olla viimeisiä viestejä, joita ehdin tänne kirjoitella. Mitenhän ollenkaan selviän palstailutauosta ja kuulumisienne seuraamisesta ;) Sophie77 ainakin on piinailemassa ja Calle77 vauvamahankehitysuutisia olisi niin kiva kuulla vaikka päivittäin. Nonulin viesti oli ihanan elämänmakuinen :) Itse en ole vielä huomannut, että hormonit hyrräilisivät paljoa tavallista enempää. Ehkä itkuherkkyyttä vähän enemmän, mutta olen aina ollut kova itkemään, joten vaikea verrata :)
Oma olo alkaa olla parempi. Ihan mielenkiinnolla odotan ensi kiertoa ja ovulaatioajankohtaa, onko silloin yhtä sairaanloiset ajat. Mutta ehkä mulla tosiaan oli vaan joku pöpö oviskuumeilun lisäksi.
Nyt aion tarttua imurin varteen ja vähän jouluhutkia. Kiva palata sitten loman jälkeen puhtaaseen kotiin.
Toivotan teille kaikille Ihanan Rentouttavaa ja Lämpöistä ja Joulunpunaista Joulunaikaa ja Onnea ja Iloa ja Pikkukääröä Uudelle Vuodelle! Olette tulleet tärkeiksi <3
Fudgis kp16
Täytyy tunnustaa moinen elotila. Täällä puhaltaa paha tuuli kiukkua ilmassa...
Olin eilen lentopallossa ja ei tehnyt yhtään hyvää. Vatsaa nipisteli jo puolivälissä ja kun pääsin kotiin henkisesti oli tosi kurja olo. Juuri sillä hetkellä olisin tarvinnut todella paljon silitystä ja paijaamista, mutta isäntä olikin jossain juhlimassa. Harmitti vietävästi ja tietysti sitten valvoin ja nyt vasta karmea olo onkin => johtopäätös = paljon unta, ei lentopalloa ja hormonimyrskyt ovat täällä...
Frankielle paljon parantavia aaltoja, toivottavasti flunssa helpottaa että pääsette joulun viettoon ilman nessupakettia! Ja tietysti heiluttelemaan peittoja ;)
Mannariin suunnitelmat tuntuvat taivaallisilta, sinun kauttasi oikein välittyy joulun tunnelma! Samoin Sophien ajatukset tuovat mieleen seesteisen olotilan.
Vähän kyllä jänskättää tuo Sophien tilanne tuon tärpin suhteen! Mulla oli nimittäin noita nipistelyjä iltaisin, kumma miten ne jomotukset ajoittuvat enimmäkseen iltaan? Toivottavasti tulet kertomaan meille ilouutisen jos testi näyttää ilosanomaa ;)
Nonuli:samoilla hormooneilla täällä äkistään, ärsyttävintä on se, että harmittaa itseä eniten kun on tällainen ärräpää....Jospa tämä on myrskyä tyynen edellä? Tosin mulla menee aina hermot jos pitää huonekaluja koota, joten sinun tilanteessasi olisin jo aivan raivona...
Fudgis: Oikein mukavaa ja rauhallista joulua sinulle!!!
Bärchen kyseli +uutisten kertomisesta. Minä kerroin samana päivänä muutamalle parhaalle ystävälle, jotka tiesivät missä mennään. Omille vanhemmilleni ja sisarelle kerroin parin päivän päästä ihan käytännön syistä:ei tarvitse sitten selitellä jne. Vanhemmat ottivat uutisen tottuneesti vastaan koska isovanhemmuuskokemusta löytyy. Siskolla taas on vähän omat kuviot sekaisin ja tiesi odottaa +uutista joten sielläkään päässä ei suuria kiljahduksia tullut.
Jouluna meinataan kertoa anopille ja apelle ja siellä kun kysessä on ensimmäinen niin reaktio voi olla riemullinen :) Töissä yksi työkaveri jahtaa koko ajan, mutta mitään en aio myöntää ennen ultraa ja senkin jälkeen huomaa kuka huomaa missäkin vaiheessa.
Joku kyseli oireita. Alavatsaa kipuilee iltaisin, viime viikon lämpö ja hillitön palelu ovat onneksi helpottaneet. Eilisen jälkeen väsymys on vielä päällä mujtta voi olla että tästä se uupumus alkaa. Olo ainakin tänään on sellainen että olisin hyvin voinut jäädä kotiin nukkumaan... No pari päivää vielä, eiköhän se tästä.
Meillä joulun laittamiset ovat pisteessä 0, varmaan lauantaina ja sunnuntaina jaksan tehdä asialle jotain. En ole yleensäkään mikään kotihengetär ja nyt tuntuu että lepo on enemmän tarpeen.
Mutta imen joulun tunnelmaan teidän kautta, kiitos siitä :D
Hyvää päivää kaikille ja palstataukoa pitäville jo tässä vaiheessa rauhallista joulua.
Lopuksi ehdottoman lempirunoilijani yksi runo tuomaan hymy teidänkin huulille vaikka ei olekaan jouluruno :
Maaviljeliä
Maaviljeliä on tänä hyväl pääl.
Ajele traktorilas suuri kaunei ympyröi pellol
ja hakke vaimon kattoma.
Kyllä nyt näyttää pahasti siltä että täti on ilmestynyt kuvioihin. Eilen oli vatsa välillä aika tajuttoman kipeä, kauheeta vihlomista..välillä tuntui että koko yläkroppa oli kipeä yhtä aikaa. Tänään aamulla tuli hiukan verta pyyhkiessä että nyt varmaan kp 1. Jos vuoto ei kunnolla käynnisty niin voisihan sitä testata varmuuden vuoksi viikonloppuna, mutta kyllä meikäläinen on nyt toivonsa menettänyt tämän kierron suhteen. Tänään ei toisaalta mitään kipuja vielä..plaah.
calle77: Hauska runo ;) Toivottavasti sun kiukku menee pian ohi. On tämä naisen elämä rankkaa hormonien armoilla. Mulla ollut vähän itkuisuutta (ei normaalia), kiukkua ja ylivilkkautta vuorotellen..toosi kivaa olla tämmönen jakomielitautinen.
Hyvät joulun odottelut kaikille! Huomisesta lähtien taitaa olla aika tiukkaa aikataulua, että palailen varmaan palstoille seuraavaksi vasta joulun jälkeen, kuten moni muukin.
Kuulumisiin :)
Ei ole kyllä yhtään jouluinen olo! Vaikka vähän ilmat ovat talviseen suuntaan menossa niin joulunfiilis ei ole lainkaan iskenyt?? Laitoin tavoista poiketen Novan soimaan ja sieltähän kajahti Tonttu Torvinen...
Kummallisia oireita teillä äitsy ja mannarii? Mulla ei ole kokemusta noista kierukoista mutta kaiketi lyhytkin käyttö voi vetää elimistön aika sekaisin? Pidätte vaan vällyt tasaisesti liikenteessä, jollei muuta niin pysyy ote harjoittelun kautta päällä ;)
Aika jännää että pitävät myynissä noita vanhaksi menneitä ovistestejä? Tiedä sitten mikä vaikutus sillä vanhentumisella on, oisko siellä joku kemiallinen aine joka voi haistua tai menettää tehoaan?
Eilinen meni sohvan pohjalla, lämpöä oli jo kunnolla ja hirmuinen nuha päällä. Aamulla heräsin kuitenkin yllättävän pirteästi ja vain vähän etova olo päällä. Jotenkin on sellainen olo että olen niitä jotka voivat pitkään ja paljon pahoin. Mun elimistö reagoi kahdella tavalla melkein mihin tahansa asiaan, pahoinvointi ja yleensäkin vatsavaivat ja naamaan tulee hirveät teinifinnit...
Noniin. Eiköhän tämä viikko lähde tästä käyntiin, ajattelin soittaa sinne neuvolaan tuossa parin tunnin päästä, josko saisi ajan tammikuulle.
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille ja muistakaa joulun merkitys perhejuhlana. Kuten eräs ystäväni sanoi joulusiivouksesta: jos et aio viettää joulua kaapissa, jätä niiden siivoaminen myöhäisempään ajankohtaan...