Kolmio kuudelle, yleinen asumistuki
Voisiko joku asumistukeen ja asumiseen kertoa, miksi omistusasuntoon voi saada melki 600e asumistukea. Kolmio kuudelle kertoi eron yhteydessä tulojaan, jotka koostuu pitkälti tuista. Myöhemmin hän kertoi omistamansa rivarin olevan vuokralla, eli saa pääomatuloja siitä. Asunto, jossa tällä hetkellä asuvat on myös hänen omansa, kertoi ostaneensa sen oliko peräti tänä vuonna?
Eihän omistusasuntoon pitäisi saada asumistukea tai se lasketaan vastikkeen mukaan ollen pieni määrä. Ja pääomatulot kuitenkin laskee tuen määrää tuntuvasti.
Kysymys on, miten ihmeessä voi saada miltei 600e asumistukea? Selittäkää joku, tämä on asia jonka vaan haluaisin ymmärtää.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
No nyt oon vähän kateellinen. Teen osa-aikatyötä mistä palkasta jää käteen vähän n 1000. Asumistuentarkastuksen myötä uusi asumistukeni on 137 euroa.
Ja miksi et siis hae soviteltua työttömyystukea, jota maksetaan tuohon päälle siten, että mitä enemmän tienaat, sitä vähemmän saat työttömyystukea lisäksi, kunnes jossain kohtaa,, kun saat tarpeeksi palkkaa, et saa enää soviteltua työttömyystukea?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä, että omistusasumisen asumistuki kannattaisi säilyttää, mutta kohdentaa tarkemmin niin, että vauraat eivät voi sitä saada, eli omaisuusraja pitäisi lisätä, jotta tuki kohdentuisi omistusasujista vain pienituloisille ja vähävaraisille.
Se voi olla kalliimpaa, jos osa omistusasujista vaihtaa pienen asumistuen omistusasunnon vuokra-asuntoon ja alkaa hakea moninkertaista asumistukea siihen.
No tämä. En voi käsittää miten se voi olla niin, että vaikkapa opiskelijoilta kytätään jokaista euroa, mutta joku vastaavaa tukea saava voi tienata käytännössä vaikka miten paljon. Miten tätä ei olla aikoja sitten jo hoidettu. Oikeasti. Aina niitä pienituloisia ja oikeasti tiukilla olevia kiusataan kaikella mahdollisella.
Kun tällaisten päivien blogeja lukee, ei enää suututakaan niin paljon uuden hallituksen aikomukset kiristää tukia. Tällaisia loiseläjiä ja tukien maksimoijia ei tarvitsisi yhteiskunnan elättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä, että omistusasumisen asumistuki kannattaisi säilyttää, mutta kohdentaa tarkemmin niin, että vauraat eivät voi sitä saada, eli omaisuusraja pitäisi lisätä, jotta tuki kohdentuisi omistusasujista vain pienituloisille ja vähävaraisille.
Se voi olla kalliimpaa, jos osa omistusasujista vaihtaa pienen asumistuen omistusasunnon vuokra-asuntoon ja alkaa hakea moninkertaista asumistukea siihen.
No tämä. En voi käsittää miten se voi olla niin, että vaikkapa opiskelijoilta kytätään jokaista euroa, mutta joku vastaavaa tukea saava voi tienata käytännössä vaikka miten paljon. Miten tätä ei olla aikoja sitten jo hoidettu. Oikeasti. Aina niitä pienituloisia ja oikeasti tiukilla olevia kiusataan kaikella mahdollisella.
Opiskelijoilla ei kytätä joka euroa. Esimerkiksi opiskelijoiden rahastosijoitusten arvon nousuna tapahtuvat lisätulot eivät vaikuta mihinkään opiskelijaetuuksiin.
Aiempia hallituksia ei ole kiinnostanut puuttua asiaan, ja leikata isotuloisemmilta etuuksia. Marinin hallitus päinvastoin lisäsi isotuloisten etuuksia. Nykyistä hallitusta näemmä kiinnostaa leikata isotuloisempien etuuksia.
Vierailija kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/porsaanreika-laissa-suurituloinenki…
Hallitus taisi olla aikeissa muuttaa tuotakin. Tosin ei ole kerrottu että mitä tulisi tilalle. Yrittäjän tuloja kun on Kelan aika vaikea seurata.
Vierailija kirjoitti:
Kun tällaisten päivien blogeja lukee, ei enää suututakaan niin paljon uuden hallituksen aikomukset kiristää tukia. Tällaisia loiseläjiä ja tukien maksimoijia ei tarvitsisi yhteiskunnan elättää.
Tukien maksimointi tuskin siihen uudistukseen loppuu. Muuttuu vaan maksimoinnin reunaehdot.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei ole oikein kertoa elävänsä säästäväisesti ja opettaa muita kun elää tuilla.
Toisaalta ihan hyvä että joku kertoo, mitä tukien haku ruohonjuuritasolla voi olla. Kyllä tuillakin voi ilmeisesti ainakin joissain tilanteissa sitten elää säästäväisesti ja kerryttää ihan laillisesti varallisuutta. Tuskin on ainoa, vaikkei ilmiö mikään valtavirtailmiö olekaan.