Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olet älykkäämpi kuin 85% jenkkiyliopiston opiskelijoista, jos vastaat oikein tähän yksinkertaiseen todennäköisyyspulmaan

Vierailija
11.08.2023 |

Oletetaan tehtävässä, että tyttöjä syntyy yhtä paljon kuin poikia, eli molempien syntymään todellisuus on tasan 1/2.

Perhe X on valittu satunnaisesti kaikkien sellaisten kaksilapsisten perheiden joukosta, joissa on ainakin yksi poika.
Millä todennäköisyydellä perheen X lapsista molemmat ovat poikia?

Olet älykkäämpi kuin 85% jenkkiyliopiston opiskelijoista, jos vastaat oikein tähän yksinkertaiseen todennäköisyyspulmaan

Vaihtoehdot

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pt ja tp on tässä tehtävässä sama asia. TT ei ole vaihtoehto, koska toinen lapsi on poika joka tapauksessa. Vaihtoehdot ovat PP tai pt. Jolloin todennäköisyys on 1/2.

No ei se nyt ihan sama asia ole.

Mietipä, että sinä aiot tehdä kaksi lasta, joista haluat yhden pojan ja yhden tytön. Siinä on pieni ero, pitääkö niiden tulla tietyssä järjestyksessä vai ei.

Kuopus?

Vierailija
22/96 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole 50%, kun yhden lapsen sukupuoli on jo tiedossa (100% todennäköisyydellä)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pt ja tp on tässä tehtävässä sama asia. TT ei ole vaihtoehto, koska toinen lapsi on poika joka tapauksessa. Vaihtoehdot ovat PP tai pt. Jolloin todennäköisyys on 1/2.

Mietipä, että sinä aiot tehdä kaksi lasta, joista haluat yhden pojan ja yhden tytön. Siinä on pieni ero, pitääkö niiden tulla tietyssä järjestyksessä vai ei.

No ei tässä mistään järjestyksestä puhuttu. Ja minä sentään luin pitkän matematiikan E:n arvoisesti ja olen edelleen sitä mieltä että oikea vastaus on 1/2.

Vierailija
24/96 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/1*1/2=1/2

Vierailija
25/96 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1/2 tietenkin. Toisen lapsen syntymä ei mitenkään vaikuta toiseen. 

Mitä voitin?

Kahdesta toinen on jo poika, eli siitä tulee se 1/2. Toinen voi olla poika tai ei, siitä tulee sen puolikkaan puolikas. Eli 3/4.

Vierailija
26/96 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tässä mistään järjestyksestä puhuttu. Ja minä sentään luin pitkän matematiikan E:n arvoisesti ja olen edelleen sitä mieltä että oikea vastaus on 1/2.

Se on oikea vastaus. Kiusaavat sua.

Vierailija
27/96 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne jenkkiyliopistojen opiskelijat sitten vastasi? :D

Vierailija
28/96 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtävänanto on virheellinen, koska moni lapsista vaihtaa sukupuolta tehtävän kuluessa.

Vierailija
29/96 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1/2 tietenkin. Toisen lapsen syntymä ei mitenkään vaikuta toiseen. 

Mitä voitin?

Kahdesta toinen on jo poika, eli siitä tulee se 1/2. Toinen voi olla poika tai ei, siitä tulee sen puolikkaan puolikas. Eli 3/4.

Ei, vaan yksi on jo poika todennäköisyydellä 1/1.

Vierailija
30/96 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on oikea vastaus. Kiusaavat sua.

Jos suurin osa on sitä mieltä, että vastaus on 1/2, niin silloin se on nykymaailmassa niin.

Vierailija
31/96 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
32/96 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea vastaus on tietenkin:  EI LAPSEN SUKUPUOLTA SAA OLETTAA!!!!

Vierailija
33/96 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos molempia syntyy 50/50 ja 50% on poikia, niin loppujen täytyy olla tyttöjä 100%, eli todennäköisyys, että molemmat olisivat poikia on 0%.

Vierailija
34/96 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt se ei sitten tule kertomaan oikeaa vastausta.

Vierailija
35/96 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla kaksilapsisilla perheillä on sama todennäköisyys eli 1/4:

-tt

-tp

-pt

-pp

Kun noista valitaan satunnaisesti yksi lapsiperheistä tp, pt ja pp, oikea vastaus pp:n todennäköisyydelle ei ole 1/2 vaan 1/3.

Vierailija
36/96 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tällä yhdellä tehtävällä ei selvitetä kenenkään älykkyyttä, ei jenkkiopiskelijoiden eikä AV palstalaisten, joten ihan sama mitä vastaa.

Vierailija
37/96 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla kaksilapsisilla perheillä on sama todennäköisyys eli 1/4:

-tt

-tp

-pt

-pp

Kun noista valitaan satunnaisesti yksi lapsiperheistä tp, pt ja pp, oikea vastaus pp:n todennäköisyydelle ei ole 1/2 vaan 1/3.

No sit mä en vaan enää tajuu näitä. Ei pitäisi juoda niin paljon, kun vuosi vuodelta vain tyhmentyy...

Vierailija
38/96 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matematiikassa kun mielipide ei ratkaise. Otitko suihin opelta?

Vierailija
39/96 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

U

Vierailija
40/96 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea ratkaisu on 1/3.

From all families with two children, at least one of whom is a boy, a family is chosen at random. This would yield the answer of

1

/

3

.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Boy_or_Girl_paradox

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä