Miksi joku ei kerrostalossa tervehdi naapureita? Onko kyse vuokratalon ongelmasta?
Asumme väliaikaisesti vuokratalossa kun oma asuntomme on putkiremontissa. Omassa taloyhtiössä on tottunut siihen, että kaikki ovat ystävällisiä ja kohteliaita. Nykyisessä taloyhtiössä suuri osa naapureista ei edes tervehdi. Johtuuko tämä siitä, että kaikki ovat vuokralla? Tuntuu tosi tympeältä. Kyseessä kuitenkin ihan normaalit käytöstavat. Talo kuitenkin erittäin siisti, rauhallinen ja hiljainen, myös kallis. Sitä toivoisi vain muilta parempia käytöstapoja.
Kommentit (61)
Ap, toivot parempia käytöstapoja ja silti olet valmis lyttäämään ja niputtamaan ihmiset ympärilläsi ja kirjoittamaan siitä tänne. Miksi näin?
Mitä lisäarvoa tuo se että tuntemattomat moikkailee?
Vierailija kirjoitti:
Yhteisöllisyys. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia ihmisiä ei kiinnosta tuntea kaikkia ihmisiä. Ei ole aikaa, eikä tarvetta. Eikä velvollisuutta. Tämä on vapaa maa.
Tervehtimisessä ei ole kyse tuntemisesta vaan alkeellisista käytöstavoista.
No entä kun kuljet kartsalla, oletko tarkkana että jos sattuu näköetäisyydelle saman kerrostalon asukas, että voit vetää kättä lippaan? Vaikka et ollenkaan tunne ihmistä? Vaikka saattaa olla narcci tai taparikollinen joka käsittää elkeen aloitteena ystävystymiselle? Tajuatko tästä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteisöllisyys. Eri
Suomessa pyritään vahvasti samalle viivalle, mutta sekin johtaa epätasa-arvoon: kaikki eivät halua juuri sille määritellylle viivalle. On paljon ihmisiä joita ei kiinnosta yhteisöllisyys, koska se ei sovi omalle luonteelle.
Ei vuokralaisen kannata tervehtiä ketään.
Eli erakkoluonteen on pakko olla "yhteisöllinen" ja tervehtiä kaikkia tuntemattomia.
Aika hirveää pakottamista.
Asuinpaikkani olen valinnut esim sijainnin mukaan, en sen mukaan että saisin uusia kavereita. En tervehdi, koska haluan pitää oman henkilökohtaisen tilani. Olen toki tervehtynyt koska niin on opetettu, mutta lopetin kun huomasin sen antavan naapurille ikään kuin luvan jatkaa rupattelua.
Kyse energiasta. Kaikista ei vain tykkää. Toisista tykkää heti. Miksi tervehtiä epämiellyttävää tyyppiä. Se teeskentelyä. Pitää olla aito. Aloittaja "pakottaa" kaikki tervehtimään.
Vierailija kirjoitti:
Ap, toivot parempia käytöstapoja ja silti olet valmis lyttäämään ja niputtamaan ihmiset ympärilläsi ja kirjoittamaan siitä tänne. Miksi näin?
Onhan se moukan huutomerkki, jos ei samassa talossa asuvia älyä tervehtiä. Ei tarvitse poskisuukkoja jakaa tai jäädä mölisemään, pelkkä nyökkäys riittää.
Meidän talossa jopa nuoriso tervehtii. Vuokrataloissa taitaa porukka vaihtua viikottain, ei tiedetä kuka asuu ja missä. Ymmärettäköön heitä.
Ei ole pakko tervehtiä tuntematonta. Ei munkaan talossa kaikki tervehdi.
eikö täti tajua että talossa talon tavoilla :D etsää omia käytöstapojas mee sinne läpi ajaan. sää oot huono vieras
Vierailija kirjoitti:
Minä en tervehdi. En asu vuokratalossa. En tervehdi sen takia, että olen melko varma, että joku alkaa siitä sitten tekemään lähempää tuttavuutta, johon minulla taas ei ole kiinnostusta, ainakaan jos se pyrkyri on joku päihdeongelmainen toope.
Kyllä, sana toope kertoo miten minä asennoidun joihinkuihin.
Mutta tämä tervehtimättömyys ei kuitenkaan oikeuta ketään siihen, että hän alkaa haukkua ja jopa vainota sitä joka ei tervehdi. Jos tuollaiseen rupeaa, niin se kyllä kertoo sitten sen tyypin omasta heikosta itsetunnosta, hän nimittäin sitten sen tervehtimättömyyden asiaksil, joka on häneen kohdistettu loukkaus. Vaikkei siitä ole kyse. Minun kohdallani asia on yksinkertaisesti se, että en halua olla toisten kanssa tekemisissä sen enempiä.
En halua että minulta tullaan sitten kyselemään tai pyritään tekemään isommin tuttavuutta. Kun se kysely ja tuttavuuden tekeminen voi sitten johtaa siihen, että se kyselijä lähtee sitten tekemään juttua niistä vastauksista joita sai... Se kerto että sillä on ja se on sellanen kun se sanoi näin.
Kerrostalossa jokaisella on oma asuintila, tää on paikka jossa asutaan, ei mun tarvitse ryhtyä mihinkään kollektiivisuuteen jos en halua. Ja tätäkin seikkaa pitää muiden kunnioittaa. Se, että joku ei halua, niin se ei tarkoita välttämättä sitä, että se johtuu just sinusta... Siksi toisekseen, ainakin mun kohdalla asian todistaa se, että en ole kenenkään muun asukkaan kanssa tekemisissä. Ja minusta tuntuu etten ole ainoa joka tässä talossa näin suhtautuu, että ei halua sen enempiä olla tekemisissä. Nimittäin kun olen yhden tyypin kohdalla ilmeisesti hänelle kivi kengässä, vaikka minä en sitä tyyppiä edes nimeltä tunne, en tiedä nimeä jne., niin kun sitten yritin yhdeltä toiselta naapurilta kysyä, tietääkö hän sen tyypin nimeä, niin ei tiennyt hänkään. Siis jos ei tiedä nimeä, niin ei sitten varmaan ole tekemisissäkään!
En siis ole ainoa, mutta just sitä päihdetyyppiä mun eristäytyminen häiritsee. Se, että en halua olla muiden kanssa tekemisissä, se on mun valinta, sen ei pitäisi häiritä ketään, paitsi just jotain ääliötä, joka rupeaa siitä sitten tekemään oikein kunnon häirintäkampanjaa... Minä ilmeisesti olen tuon häirikkötyypin silmissä häntä itseäänkin alhaisemmalla oksalla, joten....
Ja se jätkä on kyllä oikea häirikkö tässä talossa!
Että ei siinä mitään. Nää on ihmisten omia valintoja, eikä tuollaisesta seikasta pidä itseensä ottaa, jos joku ei tervehdi! Ei se ole mikään syy alkaa haukkumaan, siis niin, että juoksee ympäriinsä levittämässä kaikenlaista pahaa puhetta... Niin, ja me ei siis olla todellisuudessa mitenkään toistemme kanssa tekemisissä... Eikä tähän pidä sanoa niin, että no, kuule sun pitää nyt tehdä niin kuin se jätkä haluaa, eli ruveta vähän kaveriksi silel, että moi, moi ja mitä sulle kuuluu ja mistäs tulet ja minnes menet!
EI KIINNOSTA!
Moukka sinä olet. Ei siinä, etteikö sinulla olisi oikeus olla moukka, mutta näin se vain on. Kenenkään muita tervehtimättömän on turha kuvitella olevansa kunniallinen ihminen. Mutta Suomessa nämä selkärangattomat katsekontaktia väistelevät luimistelevat madot ovat yleisiä - ne, joiden pahin pelko on se, että joku alkaa puhumaan heille. Ja tämän takia jätetään tervehtimättä myös ne 90 %, jotka eivät koskaan alkaisi.
Vierailija kirjoitti:
Asuinpaikkani olen valinnut esim sijainnin mukaan, en sen mukaan että saisin uusia kavereita. En tervehdi, koska haluan pitää oman henkilökohtaisen tilani. Olen toki tervehtynyt koska niin on opetettu, mutta lopetin kun huomasin sen antavan naapurille ikään kuin luvan jatkaa rupattelua.
Tyypillinen suomalainen alempiluokkainen luimistelija. Niin pahasti mennyt rikki siitä, kun joku on joskus jutellut, että ei uskalla enää ketään tervehtiä.
Itsellä tervehtiminen on niin hyvin verissä, että taannoin tervehdin työpaikalla huonekasvia. Havaitsin noin ihmisen korkuisen hahmon sivusilmällä. Naapureihin ja useimpiin työkavereihin riittää nämä hei-tason välit.
Ap, tällä palstalla et saa kovin edustavaa otosta koko kansasta, vaan täällä vastailee yliedustettuna se ihmispelkoinen aines, joka ei oikein pärjää työelämässä. Nämä, jotka neuroottisesti kurkkivat ovisilmästä ennen rappuun astumista, että reitti on selvä. Lienee selvää, että nämä ovat edustettuna myös omassa taloyhtiössäsi, ja omistusasuntotaloissa on prosentuaalisesti vähemmän tällaisia ihmisiä kuin vuokrataloissa. Nämä ovat sellaisia ihmisiä, jotka ihan oikeasti stressaantuvat ja ahdistuvat, jos tuntematon kommentoi säätä tai toivottelee jouluja. Yrittävät suojella haurasta psyykettään välttämällä katsekontaktia muihin ja jättämällä vastaamatta tervehdykseen.
Helpompi antaa palautetta koputtelemalla tai kanta astumalla luulisin näin.
Tervehdin naapureita vain, jos he tervehtivät ensin. Siivoojia, huoltohenkilöitä tms. tervehdin aina, jos kohtaan heidät rapussa.
Yksi syy voi olla myös se, että jos taloyhtiössä on useampia asuntosijoittajia ja heillä määräaikaisia, lyhyitä vuokrasuhteita tai majoitustoimintaa (air bnb tai booking.com tms) voi se olla vakiasukkaille ärsyttävää. Ei vaan jaksa joka turistia, raksamiestä, lentoemoa ja remppapakolaista tervehtiä. Heidänkin joukossaan on kaikenlaisia tallaajia ja naapurisuhteisiin vaaditaan hieman enemmän tuttuutta, jos tervehtiminen on osa talon tapoja.
Ottaisin ap:na tuonkin liikettoiminnan vaihtoehtona huomioon. Etenkin, jos olette vuokranneen kämppänne välittäjän kautta.
Naapurin äijä ei koskaan tervehtinyt takaisin, vaikka aikani rapussa vastaan tullessa moikkasin häntä. Lopetin sitten hänen tervehtimisensä, koska mitäpä sitä ketään kiusaamaan ei-toivotuilla moikkauksilla. Monen monta viikkoa meni sitten niin, että kohdatessamme ei kumpikaan tervehtinyt. Kunnes. Outolintu rupesikin tervehtimään minua, aivan oma-aloitteisesti! Tutkimattomia ovat naapurin tiet.