Miksi joku ei kerrostalossa tervehdi naapureita? Onko kyse vuokratalon ongelmasta?
Asumme väliaikaisesti vuokratalossa kun oma asuntomme on putkiremontissa. Omassa taloyhtiössä on tottunut siihen, että kaikki ovat ystävällisiä ja kohteliaita. Nykyisessä taloyhtiössä suuri osa naapureista ei edes tervehdi. Johtuuko tämä siitä, että kaikki ovat vuokralla? Tuntuu tosi tympeältä. Kyseessä kuitenkin ihan normaalit käytöstavat. Talo kuitenkin erittäin siisti, rauhallinen ja hiljainen, myös kallis. Sitä toivoisi vain muilta parempia käytöstapoja.
Kommentit (61)
No on eriasia, mutta jotkut vetävät vielä tiukemman rajan kuin sinä, eivätkä edes tervehdin. Siinähän on riski. että alat jutella.
Minä en tervehdi. En asu vuokratalossa. En tervehdi sen takia, että olen melko varma, että joku alkaa siitä sitten tekemään lähempää tuttavuutta, johon minulla taas ei ole kiinnostusta, ainakaan jos se pyrkyri on joku päihdeongelmainen toope.
Kyllä, sana toope kertoo miten minä asennoidun joihinkuihin.
Mutta tämä tervehtimättömyys ei kuitenkaan oikeuta ketään siihen, että hän alkaa haukkua ja jopa vainota sitä joka ei tervehdi. Jos tuollaiseen rupeaa, niin se kyllä kertoo sitten sen tyypin omasta heikosta itsetunnosta, hän nimittäin sitten sen tervehtimättömyyden asiaksil, joka on häneen kohdistettu loukkaus. Vaikkei siitä ole kyse. Minun kohdallani asia on yksinkertaisesti se, että en halua olla toisten kanssa tekemisissä sen enempiä.
En halua että minulta tullaan sitten kyselemään tai pyritään tekemään isommin tuttavuutta. Kun se kysely ja tuttavuuden tekeminen voi sitten johtaa siihen, että se kyselijä lähtee sitten tekemään juttua niistä vastauksista joita sai... Se kerto että sillä on ja se on sellanen kun se sanoi näin.
Kerrostalossa jokaisella on oma asuintila, tää on paikka jossa asutaan, ei mun tarvitse ryhtyä mihinkään kollektiivisuuteen jos en halua. Ja tätäkin seikkaa pitää muiden kunnioittaa. Se, että joku ei halua, niin se ei tarkoita välttämättä sitä, että se johtuu just sinusta... Siksi toisekseen, ainakin mun kohdalla asian todistaa se, että en ole kenenkään muun asukkaan kanssa tekemisissä. Ja minusta tuntuu etten ole ainoa joka tässä talossa näin suhtautuu, että ei halua sen enempiä olla tekemisissä. Nimittäin kun olen yhden tyypin kohdalla ilmeisesti hänelle kivi kengässä, vaikka minä en sitä tyyppiä edes nimeltä tunne, en tiedä nimeä jne., niin kun sitten yritin yhdeltä toiselta naapurilta kysyä, tietääkö hän sen tyypin nimeä, niin ei tiennyt hänkään. Siis jos ei tiedä nimeä, niin ei sitten varmaan ole tekemisissäkään!
En siis ole ainoa, mutta just sitä päihdetyyppiä mun eristäytyminen häiritsee. Se, että en halua olla muiden kanssa tekemisissä, se on mun valinta, sen ei pitäisi häiritä ketään, paitsi just jotain ääliötä, joka rupeaa siitä sitten tekemään oikein kunnon häirintäkampanjaa... Minä ilmeisesti olen tuon häirikkötyypin silmissä häntä itseäänkin alhaisemmalla oksalla, joten....
Ja se jätkä on kyllä oikea häirikkö tässä talossa!
Että ei siinä mitään. Nää on ihmisten omia valintoja, eikä tuollaisesta seikasta pidä itseensä ottaa, jos joku ei tervehdi! Ei se ole mikään syy alkaa haukkumaan, siis niin, että juoksee ympäriinsä levittämässä kaikenlaista pahaa puhetta... Niin, ja me ei siis olla todellisuudessa mitenkään toistemme kanssa tekemisissä... Eikä tähän pidä sanoa niin, että no, kuule sun pitää nyt tehdä niin kuin se jätkä haluaa, eli ruveta vähän kaveriksi silel, että moi, moi ja mitä sulle kuuluu ja mistäs tulet ja minnes menet!
EI KIINNOSTA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tervehdin aina, mutta en ymmärrä mikä ongelma tämä on. En minä saa mitään erityistä iloa siitä, että joku käytännössä täysin vieras ihminen sanoo minulle hei. Jos joku samassa talossa asuva ei useammalla kerralla vastaa tervehdykseeni, oletan hänen haluavan olla rauhassa ja lakkaan itsekin tervehtimästä häntä. Mitä ihmeen väliä sillä on?
Entä työpaikalla? Eikö sinua häiritse jos ihmiset eivät tervehdi sinua?
Ei tuo ole minusta sama asia. Työkaverit ovat ainakin jossain määrin tuttuja ihmisiä, olisi paljon oudompaa, jos se he eivät vastaisi tervehdykseen. Naapureista en tiedä edes nimiä, ainoastaan samassa kerroksessa asuvien sukunimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia ihmisiä ei kiinnosta tuntea kaikkia ihmisiä. Ei ole aikaa, eikä tarvetta. Eikä velvollisuutta. Tämä on vapaa maa.
Tervehtimisessä ei ole kyse tuntemisesta vaan alkeellisista käytöstavoista.
Katos kun niitä käytöstapoja ei ole kirjattu lakiin eikä määritetty asetuksilla.
Heillä on erilaiset käytöstavat. He eivät toimi niin kuin sinä odotat. Ehkäpä he pitävät sinua huonot käytöstavat omaavana tunkeilevana moukkana. Kumman odotusarvo on oikeampi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tervehdin aina, mutta en ymmärrä mikä ongelma tämä on. En minä saa mitään erityistä iloa siitä, että joku käytännössä täysin vieras ihminen sanoo minulle hei. Jos joku samassa talossa asuva ei useammalla kerralla vastaa tervehdykseeni, oletan hänen haluavan olla rauhassa ja lakkaan itsekin tervehtimästä häntä. Mitä ihmeen väliä sillä on?
Entä työpaikalla? Eikö sinua häiritse jos ihmiset eivät tervehdi sinua?
Osa työpaikallamme ei tervehdi muita töihin tullessaan eikä sano mitään töistä lähtiessä.
He ovat sellaisia, mitäpä minä siitä mieltäni pahoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tervehdi. En asu vuokratalossa. En tervehdi sen takia, että olen melko varma, että joku alkaa siitä sitten tekemään lähempää tuttavuutta, johon minulla taas ei ole kiinnostusta, ainakaan jos se pyrkyri on joku päihdeongelmainen toope.
Kyllä, sana toope kertoo miten minä asennoidun joihinkuihin.
Mutta tämä tervehtimättömyys ei kuitenkaan oikeuta ketään siihen, että hän alkaa haukkua ja jopa vainota sitä joka ei tervehdi. Jos tuollaiseen rupeaa, niin se kyllä kertoo sitten sen tyypin omasta heikosta itsetunnosta, hän nimittäin sitten sen tervehtimättömyyden asiaksil, joka on häneen kohdistettu loukkaus. Vaikkei siitä ole kyse. Minun kohdallani asia on yksinkertaisesti se, että en halua olla toisten kanssa tekemisissä sen enempiä.
En halua että minulta tullaan sitten kyselemään tai pyritään tekemään isommin tuttavuutta. Kun se kysely ja tuttavuuden tekeminen voi sitten johtaa siihen, että se kyselijä lähtee sitten tekemään juttua niistä vastauksista joita sai... Se kerto että sillä on ja se on sellanen kun se sanoi näin.
Kerrostalossa jokaisella on oma asuintila, tää on paikka jossa asutaan, ei mun tarvitse ryhtyä mihinkään kollektiivisuuteen jos en halua. Ja tätäkin seikkaa pitää muiden kunnioittaa. Se, että joku ei halua, niin se ei tarkoita välttämättä sitä, että se johtuu just sinusta... Siksi toisekseen, ainakin mun kohdalla asian todistaa se, että en ole kenenkään muun asukkaan kanssa tekemisissä. Ja minusta tuntuu etten ole ainoa joka tässä talossa näin suhtautuu, että ei halua sen enempiä olla tekemisissä. Nimittäin kun olen yhden tyypin kohdalla ilmeisesti hänelle kivi kengässä, vaikka minä en sitä tyyppiä edes nimeltä tunne, en tiedä nimeä jne., niin kun sitten yritin yhdeltä toiselta naapurilta kysyä, tietääkö hän sen tyypin nimeä, niin ei tiennyt hänkään. Siis jos ei tiedä nimeä, niin ei sitten varmaan ole tekemisissäkään!
En siis ole ainoa, mutta just sitä päihdetyyppiä mun eristäytyminen häiritsee. Se, että en halua olla muiden kanssa tekemisissä, se on mun valinta, sen ei pitäisi häiritä ketään, paitsi just jotain ääliötä, joka rupeaa siitä sitten tekemään oikein kunnon häirintäkampanjaa... Minä ilmeisesti olen tuon häirikkötyypin silmissä häntä itseäänkin alhaisemmalla oksalla, joten....
Ja se jätkä on kyllä oikea häirikkö tässä talossa!
Että ei siinä mitään. Nää on ihmisten omia valintoja, eikä tuollaisesta seikasta pidä itseensä ottaa, jos joku ei tervehdi! Ei se ole mikään syy alkaa haukkumaan, siis niin, että juoksee ympäriinsä levittämässä kaikenlaista pahaa puhetta... Niin, ja me ei siis olla todellisuudessa mitenkään toistemme kanssa tekemisissä... Eikä tähän pidä sanoa niin, että no, kuule sun pitää nyt tehdä niin kuin se jätkä haluaa, eli ruveta vähän kaveriksi silel, että moi, moi ja mitä sulle kuuluu ja mistäs tulet ja minnes menet!
EI KIINNOSTA!
Tämä sama tervehtimättömyyskysymys on ollut palstalla aiemminkin.
Mutta nyt mä ihmettelen sitä, että ilmeisesti työpaikoilla on ihan hyväksyttävää, ettei tervehditä vaikka ollaan samassa työryhmässä. Eli jos ollaan vaikkapa sairaalaoloissa, jokin osasto tai poli, niin joku lääkäri ei halua että joku alempiarvoinen työntekijä tervehtii, kääntää päänsä pois kun tulee käytävällä vastaan ja näkee että "nyt se mokoma halusi sanoo moi tai huomenta tai jotain". Että tuosta ei kannata lähteä tekemää valitusta vai... Ollaan samassa paikasas työssä, samalla osastolla.. mut ei tervehdi... Mitä?
No, ei se mua haittaa, jos ei joku lääkäri tervehdi. Ok sitte. Mut sitte on tää, jos on joku tällainen alempien työntekijöiden ryhmä, niin jos ei sillä joku esim. uusi sano moi tai hei jne. niin siitä voidaan helposti tehdä sitten asiaa eteenpäin, että kun ei se edes tervehdi. Mutta jos onkin toisinpäin, että vanhat eivät tervehdi vaikka oltais samassa työhuoneessa, eivät sano moi tai hei tai huomenta kun tulevat aamulla myöhemmin töihin, ei, se on se uus kun sanoo moi ja hei heille päin... Mut sen uuden ei tässä kannata lähteä tekemään valitusta, jos eivät vanhat oma-aloitteisesti tervehdi.
On tää ja... Mut siis kerrostalossa pitää sanoa moi ja hei, päivää ja huomenta ja näkemiin, muuten tulee vaikeuksia jonkun nirppanokan taholta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia ihmisiä ei kiinnosta tuntea kaikkia ihmisiä. Ei ole aikaa, eikä tarvetta. Eikä velvollisuutta. Tämä on vapaa maa.
Tervehtimisessä ei ole kyse tuntemisesta vaan alkeellisista käytöstavoista.
Ei kiinnosta. Oletko joku Crocodile Dundee joka tervehtii kaikkia?
Hyviin käytöstapoihin kuuluu tervehtiminen. Joten kun liikun helsinkissä vilkkaimpaan ruuhka aikaan, niin tervehdin kaikkia vastaantulevia.
En näe kauheasti arvoa siinä että joku vastentahtoisesti tervehtii, vaikka ei haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Hyviin käytöstapoihin kuuluu tervehtiminen. Joten kun liikun helsinkissä vilkkaimpaan ruuhka aikaan, niin tervehdin kaikkia vastaantulevia.
Hymyilin.
Kaupungin vuokratalossa kukaan ei tervehtinyt. Kaikki aikuiset ja lapset toljottivat silmät pyöreinä sanaakaan sanomatta, jos heitä tervehti. Nykyisessä paikassa tervehditään kaikkia, saatetaan kommentoida säätä ja lapsetkin ovat kohteliaita. Kerran pyöräilin vähän hyvätuloisemmalla alueella, ja kaikki lapset tervehtivät kadulla, vaikka olin ihan tuntematon. Mutta tätähän ei saa sanoa ääneen.
Toki jos tervehditään on kohteliasta tervehtiä takaisin, mutta mikään pakko ei ole tervehtiä oma aloitteellisesti.
Ihmiset ovat erilaisia.
Ihmiset on erilaisia. Ehkä pidetään kiinni omasta reviiristä, ei paljoa puolituttuja tervehditä. Halutaan ehkä olla omissa oloissa. Eihän kaikki ole ekstrovertteja jotka jäävät suustaan kiinni joka paikkaan. Tervehtiminen voi ahdistaa tai tarkoittaa, että pitäisi muutenkin puhua tai selostaa asioitaan. Harvemmin kyse on mistään epäkohteliaisuudesta. Jos joku ei tervehdi niin ei varmaan tervehdi kaikkia muitakaan paitsi niitä joitten kanssa on enemmän ollut juttusilla.
Minä tervehdin kaikkia muita naapureita, jotka myös vastaavat takaisin, PAITSI hullua yläkerran huutajaa en todellakaan tervehdi! Mies huutaa päivittäin tuntikausia perheelleen, lienee sekä alkoholi- että mielenterveysongelmaa. Isännöitsijän mukaan on "normaaleja elämisen ääniä" kun huuto useimmiten loppuu ennen iltakymmentä.
Tekisi mieli muuttaa, mutta toisaalta en haluaisi lähteä ihanasta asunnosta yhden sekopää takia!
HOASilla tervehdittiin huomattavasti vähemmän kuin HEKAlla. Köyhillä on siis paremmat käytöstavat kuin korkeakouluopiskelijoilla.
Tervehdin, jos minua tervehditään. Jos en saa vastakaikua, lopetan minäkin moikkailut.
Vierailija kirjoitti:
Minä tervehdin kaikkia muita naapureita, jotka myös vastaavat takaisin, PAITSI hullua yläkerran huutajaa en todellakaan tervehdi! Mies huutaa päivittäin tuntikausia perheelleen, lienee sekä alkoholi- että mielenterveysongelmaa. Isännöitsijän mukaan on "normaaleja elämisen ääniä" kun huuto useimmiten loppuu ennen iltakymmentä.
Tekisi mieli muuttaa, mutta toisaalta en haluaisi lähteä ihanasta asunnosta yhden sekopää takia!
Meillä samanlainen tilanne, naapurin meteli on välillä kestämätöntä, mutta muuttorumba ahdistaa...
Voi olla sitäkin, että jos tervehtii niin toinen alkaa heti kysellä toisen asioita niin ku toinen olisi joku selitysvelvollinen asioistaan. Ja sit tällainen ihminen puhuu takana päin muille halukkaille tämän " uhrinsa" asioista. Voi tulla kiusaajaklikkejä jos juoruilija saa muita mukaansa. Jos ei puhu mitään sellaiselle ihmiselle niin sen jälkeen sama juttu, takanapäin haukkuu muille. Ja jos tervehtii jotakin niin voi yrittää tehdä enemmän tuttavuutta jne. Ei ymmärrä että jotkut haluaa olla rauhassa. Ei kaikki halua asua niin kuin kerrostalo olisi joku yhteisö, jossa kaikkien asiat kuuluu kaikille. Monesta talosta löytyy usein joku tai muutama juoruilija tai silmätikun ottaja. Itse tervehdin, mutta huomaan ja vaistoan heti jos toinen on uteleva ja takanapäin puhuja, joka yrittää saada muita jotain vastaan.
Asun omistusasunnossani kerrostalossa, jossa olen asunut jo 17 vuotta. Vähän hävettää myöntää, mutta mä en oikeastaan tunnista suurinta osaa talon asukkaista. En ole käynyt yhtiökokouksissa, en koskaan istu tuolla sisäpihalla rupattelemassa vaikka siellä on grillikatos ja hienot keinut ja tuolit ja kaikkea, mulla on aina sälekaihtimet kiinni enkä katso koskaan ulos. Mä en vain yksinkertaisesti tunnista kuka on talon asukki ja kuka vaikkapa kylässä oleva vierailija. Elän ihan omassa kuplassani.
Olisin mieluummin ostanut pienen mökin jostain korvesta, mutta ei rahat riittänyt sellaiseen, joten olen sitten mökkihöperö kerrostalossa. Ei mua kiinnosta ihmiset.
Mitä vähemmän huomiota antaa niille juoruilijoille, sitä parempi.
On tullut huomattua että tervehtiminen on heille sama kuin hyväksyntä lähestyä juoruttavan materiaalin toivossa vääntämään jutunjuurta.