Suomi tänään : Mitään ei jää käteen, mutta selviämme, perheen 35-vuotias äiti toteaa.
https://yle.fi/a/74-20044417
Perhe pystyy lyhentämään 499 000 euron asuntolainastaan vain 84 euroa kuussa
Kommentit (35)
Mun mielestä näissä tarinoissa on tasan kaksi opetusta. Älä osta omakotitaloa äläkä tee kymmentä lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on, että viimeksi tällä korkotasolla vastaavat asunnot maksoi ~50 000€-75 000€ (2005 vuoden tienoilla) vähemmän.
Nyt asuntojen hinnat olleet ylikalliita ostovaiheessa.
Se ostopäätös on ihan itse tehty. Ei tulisi mieleenkään itselle.
Ei kai tässä kysytty sinun mielipidettä lainanottoon, vaan ilmaistiin huomio nykytilanteeseen vaikuttavasta tekijästä.
Miten isot tulot pitää olla, että saa lainaa 600 0000 euroa? Minä ja puoliso saatiin lainaan 120 000 euroa aikoinaan (siis 10 vuotta sitten), kun meillä nettotulot YHTEENSÄ oli jotain 3500 euroa. Nyt on kiva, kun jo minä nettoan tuon 3500 euroa/kk.
On tyhmää ottaa lainaa 500000 euroa. Ei kukaan tarvii sellaista taloa. sillä saa talon jossa on 300 neliötä vaikka vähemmällä pärjää. Huonosti suunniteltu talous asiat tuossa perheessä. Velka kuluihin menee siis 2300 euroa korkoihin. Se kertoo jo paljon siitä etteivät osaa hoitaa asioita. 2300 eurolla maksaisi kyllä lainaa paljon pois pienellä korolla jos ostaa paljon halvemman asunnon. Pitääkö sitä asua muka niin hienosti että on kylän hienoin talo.
Perhe tinkii ravintolakäynneistä eikä äiti käy kampaajalla.
Eikös sen miehen tukka olisi helpompi parturoida kotona, ja lasten?
Harva nyt muutenkaan syö enää ravintolassa näinä aikoina (tai koskaan). Tai käy kampaajalla.
Jäätävät velat ja monta lasta. Valintoja. Pyhällä hengelläkö ajattelivat elää kun ottivat noin ison lainan? Johan isoon perheeseen uppoaa ruokaakin vaikka kuinka paljon.
Kun pitää esittää että on millä mällätä ja kaiken oltava hienoa ja kallista niin päädytään tuohon tilanteeseen.
Jos elää kädestä suuhun niin pitää joko tuloja kasvattaa tai menoja supistaa. Valitettavasti moni ei ole älynnyt jättää joustovaraa vaan asuminen, harrastukset jne on mitoitettu maksimitasonsa mihin rahat riittää, nollakorkojen ja halvan sähkön aikaan. Nyt on jostain nipistettävä näin se vaan on. Hyvä jos löytyy mistä nipistää.
Eikö se vanha asunto mennyt kaupaksi vai päätettiinkö olla fiksuja ja alkaa valtion velkavivulla, nollakorkoaikana asuntosijoittajiksi ja nyt kun korot nousi, ollaan lirissä? Elämä on valintoja. Samaa valittavat ne, jotka teki kalliin sähkön aikana monen vuoden määräaikaisia sopimuksia. Tämä tilanne on itse aiheutettu ja nyt pitää tehdä erilaisia valintoja kuten esim myydä ne molemmat kämpät. Tai hankkia toinen työ. Vaihtoehtoja on.
MITEN joku saa menemään asuntoon puoli miljoonaa länsiuusimaalaisessa pikkukaupungissa????
Olen muutaman vuoden tuota mammaa vanhempi ja ei ole tullut mieleenkään että nollokorko voisi olla joku pysyvä olotila.
Ihmisille pitää saada talouskasvatusta kouluihin. Historiantunteja näköjään lisää myös. Mua opetettiin kotona mutta tuurissaan se on, kaikkia ei.
Vierailija kirjoitti:
MITEN joku saa menemään asuntoon puoli miljoonaa länsiuusimaalaisessa pikkukaupungissa????
Ne on rakentamassa jotain pikkukartanoa, siten. Sitten kun ne eroaa parin vuoden kuluttua ne on vielä enemmän k*sessa, koska kukaan ei osta sitä mcmansionin Suomi-versiota pyyntöhinnalla.
Vierailija kirjoitti:
"Ja missään emme asuisi tällä porukalla vuokralla 2 410 eurolla."
Kuinkahan paljon niitä lapsia oikein on, kun ei edes tuolla hinnalla saisi asuntoa vuokrattua??
Milloinkohan tuo oli? 1800-luvullako?
Kuka näille tämmöisille myöntelee 500.000€ lainoja?
Höpö höpö.