Kilpavarustelu koulun alkaessa
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/f6036e3b-0745-4f68-8bb1-b626…
Mitä ihmettä tuo on? Minulla on 9- ja 12-vuotiaat tytöt enkä ole ikinä kuullut, että lapset arvostelisivat toisiaan sen perusteella, onko jollakin uusi reppu tai uudet vaatteet koulun alkaessa. Onko tuo jossakin yleistä?
Kommentit (48)
Nykyään yhä useammalla perheellä ei tahdo olla varaa edes laskuihin ja ruokaan niin hyvä että saa juuri ja juuri lapsille ehjät ja sopivat vaatteet kouluun.
Kokoomus vaan pahentaa tätä.
No, ei meilläkään päin ole tuollaista ongelmaa. Meidän lapsiparka ei saanut edes ekakuokalle uutta reppua, kun sai siskonsa vanhan. Ei ollut itse eikä kaveritkaan koulussa moksiskaan asiasta. Pelkästään kaikki kummit ja mummit, naapurin tädit ja tuttavat kyselivät ennen koulun alkua, että jokos on uusi reppu ostettuna?
Meillä 8.lk ja 6.lk ei halua mitään uutta. Jos ostan 100e hupparin niin ei välttämättä mene päälle koskaan. Kysyin, haluavatko uudet puhelimet niin ei. 150e samsung ja iphone 8 on tosi hyvät. Ostin uudet lenkkarit keväällä niin pitää vanhoja samanlaisia. 6.lk joskus tilaa hm tai emp ja käy kirppiksellä. 8lk on ollut sama reppu vuosia. Ostin uuden jota käyttää kalastusreppuna.
Asutaan alueella jossa keskimääräinen tulotaso on korkea. Vanhempainillan aikaan koulun parkkipaikka täynnä mersuja, bemereita, audeja, Volvoja jne Itsekin kuulumme tähän joukkoon kun puoliso on isossa firmassa johtotehtävissä.
Lasten reput, penaalir, lenkkarit ollaan aina ostettu prismasta tai cittarista. Samoin vaatteet H&M:ää tms.
En ole KERTAAKAAN kuullut sen enempää lapsilta, opettajilta tai muilta vanhemmilta tälläisestä kilpavarustelusta.
Päinvastoin teinejä joutuu välillä ihan painostamaan että ostetaan sulle nyt joku laadukas talvitakki. Vastaus on aina että: En mä tarvi ja kuluttaminen on ihan out.
Olisi kiva tietää missä tälläistä ilmiötä sitten esiintyy, koska meidän ns eliittialueella tuntuu nuorten trendinä olevan enemmänkin nuukailu.
Vierailija kirjoitti:
Juu tuo on ja sellainen tekemällä tehty ongelma, mitä mediat nykyään suosivat. Ihan samalla repulla ja vanhoilla vaatteilla on meilläkin lapset aina lähteneet kouluun. Eikä kukaan ole valittanut eikä tullut kiusatuksi.
Ne joilla on näitä kiusaamiskokemuksia, tulevat kiusatuksi joka tapauksessa, vaikka olisi tulenuusi muotireppu ja kaikki uudet vaatteet. Kun ei se kiusaaminen ole niistä kiinni vaan jostain muusta.
Ikävää mutta totta. :(
Ainahan tätä on ollut. Mun lapsuudessa 90-luvulla piti olla Micmacin huppari ja Eastpakin reppu muuten et kuulunut joukkoon.