Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kilpavarustelu koulun alkaessa

Vierailija
11.08.2023 |

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/f6036e3b-0745-4f68-8bb1-b626…

Mitä ihmettä tuo on? Minulla on 9- ja 12-vuotiaat tytöt enkä ole ikinä kuullut, että lapset arvostelisivat toisiaan sen perusteella, onko jollakin uusi reppu tai uudet vaatteet koulun alkaessa. Onko tuo jossakin yleistä?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi veti koko 9 vuotta samalla repulla. 9-luokalla se oli kyllä jo aika hapero, mutta poika ei periaatteestakaan halunnut uutta reppua, kun siinä vaiheessa siitä oli tullut hänelle jo kunnia-asia, että koko peruskoulu vedetään yhdellä repulla.

Vierailija
22/48 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten se kilpavarusteluajatus on vanhempien pään sisässä, sukua sille samalle ajatukselle, että vauvalla pitää olla merkkivaatteet ja -välineet, joita jahdataan nettikirppiksillä kynnet verillä ja yritetään myydä ylihintaan "että saa sijoituksen poikimaan". En ole ikinä ymmärtänyt tätä ja tuskin tulen ymmärtämäänkään.

Minä mietin myös että onko jotain jatkumoa tälle.

Sitä mukaa kun lapsi kasvaa niin ei kelpaakaan enää äipän tinkaamat gugguut vai mikä lie nykyään pinnalla. Ekaluokalla ehkä vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän tuli jo jutussa ilmi, kun ei itse lapsena saatu omille lapsille halutaan tarjota parempaa. Eikä vain lapsille. Se oman elämän kilpavarustelu toistaa ihan samaa kaavaa. Asutaan taloissa, joihin ei oikeasti ole varaa. Ajetaan autolla, johon ei oikeasti ole varaa. Se talo on sisustettu rahalla, jota ei oikeasti ole. Jne.

24/48 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan tätä on ollut.

Milloin on pitänyt olla Dakinen tai Konkenin reput tai olet köyhä jos niitä ei ole.

Dakine tosin on ollut varmaan paras reppu omalla kohdalla kesti peräti viisi vuotta käytössä

Vierailija
25/48 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän yliopistoversio on se, missä duunaritaustaisia opiskelijoita vähätellään. Lasten kilpavarustelusta en osaa sanoa, kun oma lapsi on tarhassa, mutta ainakin omalta kohdaltani toi yliopistojuttu on ihan höpöhöpöä. Ei ketään kiinnosta onko vanhemmat töissä kaupan kassalla vai tohtorina.

Ja mistä sen edes tietää? Minulla on joku hatara käsitys lähimpien opiskelukavereiden vanhempien ammateista, muista ei todellakaan.

Vierailija
26/48 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän tuli jo jutussa ilmi, kun ei itse lapsena saatu omille lapsille halutaan tarjota parempaa. Eikä vain lapsille. Se oman elämän kilpavarustelu toistaa ihan samaa kaavaa. Asutaan taloissa, joihin ei oikeasti ole varaa. Ajetaan autolla, johon ei oikeasti ole varaa. Se talo on sisustettu rahalla, jota ei oikeasti ole. Jne.

Samaan aikaan kun he istuvat vanhempainillassa vastustamassa koulukiusaamista, he istuvat päivät pitkät haukkumassa työttömiä, jne ajanvietteenä käytettävällä keskustelupalstalla.

Kukas niitä paineita aiheuttaa? Yhteiskunta. Ja mistäs koostuu yhteiskunta? Ihmisistä, joista Suomessakin yli puolet on naisia. Naiset nyt vain tutkitusti vatvovat paljon enemmän kuin miehet, mitä muut heistä ajattelevat.

Vierailija
27/48 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pilkattiin lapsia, joilla oli duunarivanhemmat ja siinä apuna käytettiin reppua ja vaatteita. 

Ei mun lasten kouluissa ne muut lapset ole tienneet kenenkään vanhempien ammatteja tai koulutusasteita...

Meillä koulussa tiedettiin jopa vanhempien uskonnollisuudestakin ja sen takia kiusattiin. Ihan vaikkei itse olisi edes siitä asiasta maininnut mitään.

Vierailija
28/48 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon Jordanin kenkien ihailun tunnistan alakoululaisen pojan kertomisista. Jollain isommalla koulussa tällaiset upeudet kuulemma on. Vielä ei vaatinut itselleen samanlaisia.

Vierailija
29/48 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei meidän koulussa ainakaan kiusata"

No eipä, kun se on teidän oma kakara joka sen kiusaamisen tekee. Sinänsä olen samaa mieltä aiemman kommentoijan kanssa, että sitä jota kiusataan, kiusataan joka tapauksessa, se helposti vain tuntuu siltä että jos on kiusattu repusta aiemmin, niin uuden repun hankkimalla kiusaaminen loppuisi.

Vierailija
30/48 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaan aikaan kun he istuvat vanhempainillassa vastustamassa koulukiusaamista, he istuvat päivät pitkät haukkumassa työttömiä, jne ajanvietteenä käytettävällä keskustelupalstalla.

Kukas niitä paineita aiheuttaa? Yhteiskunta. Ja mistäs koostuu yhteiskunta? Ihmisistä, joista Suomessakin yli puolet on naisia. Naiset nyt vain tutkitusti vatvovat paljon enemmän kuin miehet, mitä muut heistä ajattelevat.

Kyllä. Olin henkilökohtaisena avustajana. Kuulin miten avustettava haukkui kaverinsa kanssa asumis-ja työttömyystuen saajia. Itsellä kuitenkin yhteiskunnan myöntämä ilmaispiika ja fysioterapia.

Vierailija
31/48 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulureppu on tosi kovalla käytöllä oleva tarvike. Ihmetyttää, miten se voi kestää hyvänä ja siistinä kovin monta vuotta. Pyyhittekö tai pesettekö niitä tiiviisti, tai huoltavatko lapsenne niitä itse? Kun vaatteita ja kenkiäkin hankitaan jo kokosyistäkin melko tiiviisti, on vaikeaa tajuta, miksi juuri repun kohdalla pitäisi tinkiä. Eikö näytä hassulta, jos se on aivan raasu-rääsykunnossa, kun muut vaatteet ovat ajanmukaiset ja siistit? Vai onko tämä jokin suomalaiseen tapaan kuuluva piirre, jossa kokonaisuudessa voi olla melkein kuin tarkoituksella tuollaisia säröjä, eli hyvät vaatteet, mutta huonot kengät, tai suunnilleen yksi laukku ja sekin vanha, siis aikuisillakin.

Vierailija
32/48 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulureppu on tosi kovalla käytöllä oleva tarvike. Ihmetyttää, miten se voi kestää hyvänä ja siistinä kovin monta vuotta. Pyyhittekö tai pesettekö niitä tiiviisti, tai huoltavatko lapsenne niitä itse? Kun vaatteita ja kenkiäkin hankitaan jo kokosyistäkin melko tiiviisti, on vaikeaa tajuta, miksi juuri repun kohdalla pitäisi tinkiä. Eikö näytä hassulta, jos se on aivan raasu-rääsykunnossa, kun muut vaatteet ovat ajanmukaiset ja siistit? Vai onko tämä jokin suomalaiseen tapaan kuuluva piirre, jossa kokonaisuudessa voi olla melkein kuin tarkoituksella tuollaisia säröjä, eli hyvät vaatteet, mutta huonot kengät, tai suunnilleen yksi laukku ja sekin vanha, siis aikuisillakin.

Ihan pyyhkimättä on olleet ja vuosia kestäneet. Joku halpa markettireppu on joskus hajonnut. Taitaa olla ospreyn reppuja ja kånkeneita meillä, kyllä kestävät. Niitä käytetään retkeilyyn ja matkailuun myös.

Vierailija
33/48 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yksi olkalaukku ja yksi reppu käytössä. Joku juhlalaukku toki on olemassa ja kaikenlaisia kasseja, mutta kaksi laukkua päivittäisessä käytössä. Vanhoja ovat mutta ehjiä ja siistejä. Miksi sinusta tarvitsisin enemmän? Eikö täällä jo kuluteta ihan tarpeeksi?

Vierailija
34/48 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä keksi, mitä järkeä siinä, miksi en voisi hankkia lapselleni laadukasta reppua tai merkkivaatteita kouluun vain siksi, että jollekin toiselle voi tulla paha mieli. Laadukas merkkituote on (yleensä) parempi ja kestävämpi, esim. reppujen hinnat ergonomisesti parempia jne., niillä on myös jälleenmyyntiarvoa paremmin kuin sillä 15€ marketrepulla, joka on yhden lukuvuoden jälkeen roskiskamaa.

Vierailija
35/48 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jekku kirjoitti:

Ainahan tätä on ollut.

Milloin on pitänyt olla Dakinen tai Konkenin reput tai olet köyhä jos niitä ei ole.

Dakine tosin on ollut varmaan paras reppu omalla kohdalla kesti peräti viisi vuotta käytössä

Onko tämä nyt se palstakuuluisa paskainen Konkenin reppu?

Vierailija
36/48 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpavarustelua on lapsilla ja on aina ollut. Ympäri vuoden. Itse olen työtön yksinhuoltaja ja rahaa vähän. Lapsen lähimmillä kavereilla kaksi työssäkäyvää vanhempaa. Kaverit kysyvät "Eikö sulla ole tuota eikä tuota." Tai sanovat että "Me käytiin kolme kertaa huvipuistossa" samaan aikaan kun minun lapsi pääsi vaan kerran eikä sirkukseen ollut varaa. Kesälomakin on kilpavarustelua.

Onneksi ihan kaikki kaverit ei ole tuollaisia. Mutta lapsi vertailee paljon ilman sanomisiakin.

Vierailija
37/48 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen aihe, sikäli että en ole itsekään törmännyt/kuullut.

Tuntuu että nämä on näitä liioiteltuja juttuja kuin että "nykyään täytyy kaikilla pikkulapsillakin olla gugguun vaatteet päällä tai katsotaan vihaisena leikkipuistossa"

Jotkut ihmiset vaan jauhavat ja vaahtoavat tällaisista jutuista ja yleistävät. Vaikka todellisuudessa varmaan tosi harvoissa kouluissa kiinnitetään huomiota mihinkään reppuihin tms, etenkään alakouluisssa. Poikia ei ainakaan vähempää voisi kiinnostaa toisten reput ja penaalit?

Vierailija
38/48 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut AP:lle onnellisesta lapsuudesta, jos et oikeasti ole kuullut tällaisesta ennen. Kyllä tällainen oli ihan yleistä jo viime vuosituhannella omina kouluaikoina. Väärän merkkiset farkut ja lenkkarit antoivat aiheen nimittelyyn.

Vierailija
39/48 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutusjuhlaa ja kaupat ruokkii

Vierailija
40/48 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpavarustelua on lapsilla ja on aina ollut. Ympäri vuoden. Itse olen työtön yksinhuoltaja ja rahaa vähän. Lapsen lähimmillä kavereilla kaksi työssäkäyvää vanhempaa. Kaverit kysyvät "Eikö sulla ole tuota eikä tuota." Tai sanovat että "Me käytiin kolme kertaa huvipuistossa" samaan aikaan kun minun lapsi pääsi vaan kerran eikä sirkukseen ollut varaa. Kesälomakin on kilpavarustelua.

Onneksi ihan kaikki kaverit ei ole tuollaisia. Mutta lapsi vertailee paljon ilman sanomisiakin.

Olisiko sinun mahdollista kouluttautua tai saada muuten työpaikka? Ei sekään ole kestävä vaihtoehto, että lapsen ainoa huoltaja on koko lapsuuden kyvytön maksamaan mitään.