Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

499 000 euron asuntolainastaan lyhennys on vain 84 euroa kuussa ja korkokulut ovat yli 2 300 euroa

Vierailija
11.08.2023 |

Aika paljon rahaa uppoaa pelkkiin korkoihin.

https://yle.fi/a/74-20044417

Kommentit (633)

Vierailija
401/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa jutussa oli monta esimerkkiä joiden elämä mennyt sekaisin kun korot nousseet vaikka lainamäärä pienempikin. Yhdellä ei kestä edes kodinkoneen hajoamista jne. Ovat mitoittaneet lainat aivan liian tiukoiksi alunperin. Tai siis uskottu siihen ettei korot nouse nollatasosta kun ne vuosia siellä on olleet ja nyt kaiken muunkin kallistuessa ovatkin äkkiä nesteessä. 

Jotkut ovat virittäneet sen oman kulutuksensa huippuun luottaen matalien korkojen jatkuvan ja pahimmassa tapauksessa tarttuneet pankkien tarjouksiin lyhennysvapaista. Mahdollisten ulkomaanmatkojen ja uusien autojen sijasta niitä rahoja olisi kannattanut käyttää lainan lyhentämiseen. Jotkut eivät halua tinkiä mistään vaikka alla olisi iso asuntolaina ennen kuin on pakko.

Kun ajattelen omaa lapsuuttani, niin meillä oli veljeni kanssa yhteinen makuuhuone ja kerrossängy noin 11 vuotta ennen kuin muutimme kerrostalosta (3h+k) kaksikerroksiseen rivitaloon (5h+k+s, 125 neliötä).  Siellä meillä olikin sitten omat huoneet ja muutenkin enemmän tilaa. Vanhemmilla oli opettajina kaupungin vakituiset virat ja he olivat aina järkeviä rahankäytössä.

Vierailija
402/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosien ajan mulle on naurettu, kun joka kk oon lyhentänyt e traa. Kerran lyhensin yli 100 t, myytiin mökki, yhden kerran 2 e.

Ei enää hirveesti vaikuta korkojen nousut, kun lainaa on jäljellä alle 50 t ja yhtiövastike 84 e

Tyhmähän sä olitikin jos 0-korkoaikana lyhensit kuukausittain extraa. Olisi ennemmin kannattanut sijoittaa ne rahat. Nyt voisit olla velaton ja nettovelaton olisit joka tapauksessa ollut jo pitkään.

JOillekuille, itse asiassa aika monelle, se, että ei ole lainaa, on ihanan vapauttava tila.

Arvoa on muussakin kuin rahassa, ja elämä on lyhyt.

ja Siihen "ihanaan tilaan" OLISI päässyt nimenomaan nopeammin SIJOITTAMALLA kuin maksamalla 0-korkoista lainaa nopeutetusti pois. 

Minä sijoitin ja sanoin siitä täällä SILLOINKIN, joten kyse ei ole jälkiviisaudesta.  NYT se voidaan todentaa. Jos olisi sijoittanut  0-korko aikaan lainan lyhentämisen sijaan olisi lainan maksanut pois puolta nopeammin kuin ylimääräisillä lyhennyksillä.

Äitini oli säästänyt korottoulle tileille kummallekin pojalleni 5000 euroa. Minä sijoitin ne nordean rahastoon vuonna 2010. Eivätpä ole kauheasti kasvaneet, vaikka on siis korkoa korolle tuottaneet. Ei se sijoittaminen ole niin yksinkertaista kuin kokeneet sijoittajat jatkuvasti väittävät sen olevan.

Kertasuoritus yksittäiseen rahastoon.

Miten menin niinku omasta mielestä kun arvioit AJALLISTA ja SIJOITUSKOHDE mielessä hajauttaminen?

Rahastot tuottavat rahaa pankille, eivät sijoittajalle. Ei pankit niitä huvikseen ja hyväntekeväisyyden vuoksi myy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattais muuttaa lainaa niin, että maksaa 2300 lyhennystä ja 84 korkoja.

Vierailija
404/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattais muuttaa lainaa niin, että maksaa 2300 lyhennystä ja 84 korkoja.

Miten tuon muuttaa noin?

Vierailija
405/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs siinä jos tuo pankille sopii ja rahat riittää korkoihin.

Kuka on edes kuvitellut lainaa ottaessaan että saa puoli milliä ilmaiseksi käyttöön loppuelämäkseen.

Aika helvatin moni. Lainarahan piti olla ilmaista hamaan tappiin ja vain urvelo on ottamatta ilmaista lainaa esim. sijoittamista varten.

Jännästi tuppaa unohtuneen nuo puheet todella monelta, vaikka ei niistä niin kauan edes ole. Vain 1½ vuotta.

Muistan myös, että aivan pätevät talousasiantuntijat puhuivat reilu vuosi sitten, että korot eivät nouse tyyliin yli 2%:n vielä ainakaan pariin vuoteen. Mutta väärässä olivat!

En minä maallikkona osaa arvioida asiantuntijoita paremmin miten maailman tilanne kehittyy ja toisaalta tarpeettoman suuri varovaisuuskaan elämässä ei ole hyväksi. Vie elämänilon jos koko ajan pelkää vielä pahempaa tilannetta. Eli maallikkona on ollut aivan paikallaan ajatella, että näin nopea korkojen nousu ei ole tulevaisuudessa edessä.

Vierailija
406/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosien ajan mulle on naurettu, kun joka kk oon lyhentänyt e traa. Kerran lyhensin yli 100 t, myytiin mökki, yhden kerran 2 e.

Ei enää hirveesti vaikuta korkojen nousut, kun lainaa on jäljellä alle 50 t ja yhtiövastike 84 e

Tyhmähän sä olitikin jos 0-korkoaikana lyhensit kuukausittain extraa. Olisi ennemmin kannattanut sijoittaa ne rahat. Nyt voisit olla velaton ja nettovelaton olisit joka tapauksessa ollut jo pitkään.

JOillekuille, itse asiassa aika monelle, se, että ei ole lainaa, on ihanan vapauttava tila.

ja Siihen "ihanaan tilaan" OLISI päässyt nimenomaan nopeammin SIJOITTAMALLA kuin maksamalla 0-korkoista lainaa nopeutetusti pois. 

Minä sijoitin ja sanoin siitä täällä SILLOINKIN, joten kyse ei ole jälkiviisaudesta.  NYT se voidaan todentaa. Jos olisi sijoittanut  0-korko aikaan lainan lyhentämisen sijaan olisi lainan maksanut pois puolta nopeammin kuin ylimääräisillä lyhennyksillä.

Äitini oli säästänyt korottoulle tileille kummallekin pojalleni 5000 euroa. Minä sijoitin ne nordean rahastoon vuonna 2010. Eivätpä ole kauheasti kasvaneet, vaikka on siis korkoa korolle tuottaneet. Ei se sijoittaminen ole niin yksinkertaista kuin kokeneet sijoittajat jatkuvasti väittävät sen olevan.

Kertasuoritus yksittäiseen rahastoon.

Miten menin niinku omasta mielestä kun arvioit AJALLISTA ja SIJOITUSKOHDE mielessä hajauttaminen?

Rahastot tuottavat rahaa pankille, eivät sijoittajalle. Ei pankit niitä huvikseen ja hyväntekeväisyyden vuoksi myy.

Hajautetusti olen työntänyt noin 20k rahastoihin ja sinne on ilmestynyt 10k ylimääräistä. Vaikka rahastonpyörittäjä on varmaan omansa vienyt, niin sentään jotain pientä on köyhällekin jäänyt. Pienellä summalla piiiiitkän ajan kuluessa.

Vierailija
407/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä 500 000 euron asuntovelkoja maksetaan. Suomalaisen keskipalkalla joka on brutto 2500 euroa kk.

Suomalaisen keskipalkka on 3500 euroa. Työttömiä 1/3 osa työvoimasta ja yli 100t on 580 euron tuloilla. Mediaanitulot ehkä 2500 euroa.

Höpö, höpö. Esimerkiksi kesäkuussa Suomen työllisyysaste 20-64-vuotiaiden keskuudessa oli 78, 6 % ja työttömyysaste 15-74-vuotiaiden keskuudessa oli 7,1 %.

https://www.stat.fi/julkaisu/cl89wrk0dsz7i0bw0isvy1fjo

Työttömiä ja vastentahtoa vajaatyöllisiä on suomessa yli miljoona. Pelkästään työttömyystoimiston työttömiä satoja tuhansia. Jos työllisyys on 78% mitä ne 22% on? Miljonäärejä jotka ei hae töitä.

Osa ihmisistä on aina työvoiman ulkopuolella kuten päätoimiset kotiäidit. Ei työllisyysaste voi koskaan olla täyttää 100 % edes sota-ajan oloissa. Tuo 7,1 % on aivan realistinen luku eikä suomalaisten enemmistö esimerkiksi koskaan hae toimeentulotukea, joka on se viimeinen vaihtoehto.

Maahan muuton vastustajat ovat yleensä konservatiiveja joiden mielestä naisen paikka on kotona. Käy kuin Saksassa. Kun naiset olivat kotona ulkoiluttamassa lakanoita, tarvittiin satoja tuhansia ulkomaalaisia tekemään työt.

Vierailija
408/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on edes kuvitellut lainaa ottaessaan että saa puoli milliä ilmaiseksi käyttöön loppuelämäkseen.

Aika helvatin moni. Lainarahan piti olla ilmaista hamaan tappiin ja vain urvelo on ottamatta ilmaista lainaa esim. sijoittamista varten.

Jännästi tuppaa unohtuneen nuo puheet todella monelta, vaikka ei niistä niin kauan edes ole. Vain 1½ vuotta.

Arvatkaapa olenko nyt tyytyväinen siihen, että hullu kun olen, niin monien neuvojen vastaisesti maksoin asuntolainani pois nollakorkojen aikana ja tämän kuluneen inflaatiovuoden olen saanut viettää ilman lainanlyhennyksiä?

Vierailija
409/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitaasti lyhenee. Vuodessa 1000t euron verran. Saa maksaa hautaan asti ja vielä sen jälkeenkin.

Vierailija
410/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha on nyt verrata 90-luvun korkeita korkoja tämän päivän korkoihin. Eivät ne ole vertailukelpoisia. Ensinnäkin, asuntojen hinnat oli suhteutettuna tuloihin ihan eri luokkaa kuin tänä päivänä. Toiseksi, korkovähennys oli merkittävä. Kolmanneksi korkea inflaatio. 

Tänä päivänä porukka ei selviytyisi reippaasti yli 10% koroista. 

Ei pystynyt silloinkaan.

Vierailija
411/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö asua niin leveästi jollei ole varaa!

Vierailija
412/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tekisitte tilanteessani?

Asuntolainaa on jäljellä 10 000e. Tilillä on rahaa 13 000e. Palkka on pieni ja kaikki menee tällä hetkellä normaaliin kulutukseen (sisältää lainanmaksun).

Hirvittää jäädä tilanteeseen, jossa säästöjä on vain muutama tuhat euroa eikä palkasta jää mitään säästöön.

Sinulla on hyvä tilanne, koska lainaa on enää noin vähän. Jos kaiken lainan maksaisit pois niin ei tulisi enää korkokuluja vaan olisi sen verran enemmän rahaa käytössä. Toisaalta jemmarahaa on hyvä olla. Mieti paljonko jemmarahaa haluat pitää tilillä ja laita ylimenevä raha lainanlyhennykseen.

Itse pystyisin maksamaan tällä hetkellä kesämökkilainan pois, mutta jäisi vain 1000€ tilille, joten en tee niin. Pidän tilillä 20 000€ ja laitan ylimenevät lainan lyhennyksiin. Olen miettinyt itsekin pitäisikö maksaa kaikki, joten kiinnostava kysymys. Asuntolainaa on vielä myös, onneksi vain 60 000€, miehen kanssa yhteistä.

Tällaiset in itselle hankalia kysymyksiä kun olen aina ollut aika pa ja nyt sitten muutaman vuoden ajan ollut oikein hyvät tulot. Rahattomuus ja penninvenytys on tuttua, mutta entäs jos onkin rahaa? Onneksi aika positiivinen "ongelma".

Vierailija
413/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvatkaapa olenko nyt tyytyväinen siihen, että hullu kun olen, niin monien neuvojen vastaisesti maksoin asuntolainani pois nollakorkojen aikana ja tämän kuluneen inflaatiovuoden olen saanut viettää ilman lainanlyhennyksiä?

Itse taas aloin osakesäästämään ja olen kartuttanut varallisuutta indeksirahastoissani. Tämä sitten kasvaa todennäköisesti helposti enemmän mitä asukasluvultaan plusmiinusnolla-paikkakunnalla sijaitseva asuntoni arvo. Kaikkialla kun asuntojen arvo ei ole samanlainen vanhuudenturva mitä kasvukeskuksissa.

Vierailija
414/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaa että mistä niitä hyviä sijoitusneuvoja saa tavallinen ihminen. Kun jo käytiin läpi, ettei ainakaan pankista.

Kannattaa mennä sellaiseen duuniin missä saa sisäpiiritietoa osakkeista tai jopa osakkeita lahjaksi työpaikalta miljoonilla. Sillai suomessa rikastuu.

Tiesitkö, että sisäpiirikaupoista joutui vankilaan?

Vain jos jää kiinni. Oikeasti.

Vierailija
415/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeasti, miksi pitää rakentaa yli puolen miljoonan talo, jos siihen ei ole varaa. Henkilökohtaisesti tein niin, että aloimme säästää palkoista 25vuotta sitten puolet joka kuukausi, edullinen vuokra-asunto ja muutenkin pienet kulut siksi aikaa. Emme ottaneet lainaa, koska säästämällä ei tarvitse maksaa lainankorkoja, vaan taloon käytettävä raha todella on omaa ja jos jostain syystä emme olisikaan joku kuukausi pystyneet laittamaan säästöön, ei maailma olisi kaatunut. Nyt vielä odotellaan hintojen laskua ja sitten ostamme käteisellä oman, todennäköisesti jonkun velkaelviksen ahdinkoa hyväksikäyttäen tietenkin 🙂

Tämä on kyllä tyhmintä mitä olen lukenut vähään aikaan. 

Vierailija
416/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan myös, että aivan pätevät talousasiantuntijat puhuivat reilu vuosi sitten, että korot eivät nouse tyyliin yli 2%:n vielä ainakaan pariin vuoteen. Mutta väärässä olivat!

En minä maallikkona osaa arvioida asiantuntijoita paremmin miten maailman tilanne kehittyy ja toisaalta tarpeettoman suuri varovaisuuskaan elämässä ei ole hyväksi. Vie elämänilon jos koko ajan pelkää vielä pahempaa tilannetta. Eli maallikkona on ollut aivan paikallaan ajatella, että näin nopea korkojen nousu ei ole tulevaisuudessa edessä.

Hei hei hei. "Maallikko" ei tarkoita sitä, että voi vain elää elämäänsä ottamasta mistään asiasta mitään selvää, ja sitten kun on toiminut väärin, syyttää muita ja on katkera yhteiskunnalle/pankille/kelle tahansa, kunhan ei itse tarvitse katsoa peiliin.

Maailmantalouden sykleistä opetettiin jo neljännesvuosisata sitten peruskoulun 9. luokalla yhteiskuntaoppi-nimisessä oppiaineessa. Lukiossa oli taloustieto vielä erikseen (amiksista en tiedä). Nämä kuuluvat yleissivistykseen. Lisäksi useamman vuoden ajan on lehdissä uutisoitu Euroopan ja maailmantalouden omituisista nollakoroista. Nimenomaan omituisista, epänormaaleista ym. Ja ihan pelkästään Hesaria tai Yleä lukemalla on tullut harvinaisen selväksi, että kaikki asiantuntijat ovat olleet yksimielisiä siitä, että tuota nollakorkojen aikaa ei loputtomiin kestää. Yllätys ei ole voinut kenellekään olla se, että korot nousevat ryminällä, vaan se, että ne pysyivät niin matalina niin pitkään.

On jotenkin aivan käsittämätöntä, että aikuiset ihmiset tekevät tietämättömyydestään nykyään hyveen.

Sen teiniltä voi vielä ymmärtää, mutta aikuiset ihmiset...

Vierailija
417/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en olisi tyytyväinen että olet missannut ELÄMÄSI ainoan kunnon tilaisuuden vaurastua. Tämä 0-korkoaika on ollut mitä paras aika vartuttaa varallisuutta. Minä tein niin ja nyt minulla onkin oikein mukava pesämuna osakkeissa sen velattoman asunnon lisäksi.  Kannatti PALJON enemmän sijoittaa, kuten täälläkin ehdottettiin. ja maksaa sijoitusten tuotoilla tuo laina pois.

Vierailija
418/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha on nyt verrata 90-luvun korkeita korkoja tämän päivän korkoihin. Eivät ne ole vertailukelpoisia. Ensinnäkin, asuntojen hinnat oli suhteutettuna tuloihin ihan eri luokkaa kuin tänä päivänä. Toiseksi, korkovähennys oli merkittävä. Kolmanneksi korkea inflaatio. 

Tänä päivänä porukka ei selviytyisi reippaasti yli 10% koroista. 

No ei ysärilläkään moni selviytynyt. Itse olin ulosotossa pitkään pelkän opintolainan takia.

Monella kaatui korttitalo komeasti silloin.

Sen ajan kertomukset ihmisten taloudellisesta ahdingosta ovat karua luettavaa. Aiheesta on julkaistu kirjoja.

Köyhien omista kertomuksista on kootu kirjoja siitä, miten kaikki romahti ympärillä. Muistan , että jonkun suomalaisen perheen äiti lisäsi maitoon vettä, jotta jokaisen lapsen lasiin saatiin pöydässä juotavaa. Omakotitalon rakentanut perhe muutti taloon, jossa ei vielä ollut lämmitys kunnossa. He pukivat illalla paksut vaatteet päälle nukkumaan mennessään. Vanhempi pariskunta manaili, että mies oli viettänyt nuoruutensa sodassa ja nyt oltiin tyhjän päällä, kun meni työpaikat ja jäi velkaakin. Yksi nainen ruinasi ruokakaupasta makkaranpätkiä, josta tehtiin jonkinlainen "jouluateria". Uutiset irtisanomisista ja itsemurhista ahdistivat myös heitä, jotka saivat pitää työpaikkansa. 

Vierailija
419/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse taas aloin osakesäästämään ja olen kartuttanut varallisuutta indeksirahastoissani. Tämä sitten kasvaa todennäköisesti helposti enemmän mitä asukasluvultaan plusmiinusnolla-paikkakunnalla sijaitseva asuntoni arvo. Kaikkialla kun asuntojen arvo ei ole samanlainen vanhuudenturva mitä kasvukeskuksissa.

Jos sijoitat indeksiRAHASTOON et ole OSAKEsäästäjä.

Vierailija
420/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaa että mistä niitä hyviä sijoitusneuvoja saa tavallinen ihminen. Kun jo käytiin läpi, ettei ainakaan pankista.

Kannattaa mennä sellaiseen duuniin missä saa sisäpiiritietoa osakkeista tai jopa osakkeita lahjaksi työpaikalta miljoonilla. Sillai suomessa rikastuu.

Tiesitkö, että sisäpiirikaupoista joutui vankilaan?

Vain jos jää kiinni. Oikeasti.

Jää todella helposti kiinni. Juuri oli yksi tapaus jossa joku lähisukulainen oli sijoittanut pari kymppiä sisäpiirikauppana ja siitäkin jäi kiinni. Menettipä kaveri sit duuninsa ja sai tuomion.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan