Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisten käyttäytyminen jumpassa

Vierailija
26.10.2011 |

Olin tänään jumpassa ja alko ihmetyttää muutamat asiat(tai itseasiassa nää ihmetyttää aina, kun käyn jumpassa)

1. Jotkut lähtee jumpasta loppuvenyttelyjen aikana(eli n.5min ennen jumpan loppua)

Tää mua ärsyttää. Miks pitää lähtee ja rikkoo se tunnelma. Venyttelyjen aikana kuuluu rauhallista musaa ja valot sammutetaan ja sit nää eräät hyppii siellä salissa toisten yli viemään käsipainojaan ja mattojaan kaappiin mukamas niin hiljaa. Ensinnäkin, entä jos kaikki lähtis venyttelyjen aikana pois? Ja eikö tosiaan voi odottaa sitä 5 minuuttia. Kyllä me kaikki varmaan haluttas olla ekana siellä pukukopissa, suihkusssa yms. Mun mielestä tollanen käytös on itsekästä ja lapsellista!

2. Löysäily

No tää mua vaan lähinnä ihmetyttää, et miks ihmiset edes tulee jumppaan jos ne ei tee niitä liikkeitä tosissaan. Esim kun treenataan vaikka hauiksia, niin jotkut ei tee niitä liikkeitä vaan pyörittelevät päätään ja ovat niin voipuneen näkösiä että. Ja painot vielä ne kevyimmät mahdolliset :D

3. Pukuhuoneessa itsensä esittely

No, tää ei mua ärsytä, oon vaan pannu merkille...

Joillakin on tapana kuljeskella siellä tunti tolkulla alusvaatteisillaan ja esitellä treenattuaan kroppaa. Siis varmasti on se tarkotus

Et näin :D

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli eivät osaa ottaa huomioon riittäviä etäisyyksiä, ja "vaeltavat" jumpan aikana ties minne. Tämä valuminen on epäkohteliasta ja välillä vähän vaarallistakin, esim bodycombatissa, jossa jotkut potkivat ja huitovat vailla mitään kontrollia.

Ei mulla muuta. Oman kunnon mukaan täytyy mennä. Minäkin varmaan näytän tosi kovakuntoiselta, mutta esim punnertaminen on olkapäävamman takia suht mahdotonta. Toi, että lähtee kesken, on mun mielestä tyhmää oman itsensä kannalta, mutta toisaalta hyvä, ettei tule pukkariin niin isoa ruuhkaa.

Vierailija
2/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se että kuinka monella tuli heti tarve puolustella tuota kohtaa 2. Mikä sinänsä on ihan hassua. tuo oli vain yksi ap:n mainitsema asia ja mun mielestä ap kirjoitti ihan nätisti ja provosoimatta. Kyllä sen huomaa heti mikä kalahtaa kehenkin.

Olen samaa mieltä ykkösosasta: on todella epäkohteliasta varsinkin jumpan vetäjää kohtaan, ei niillä kaikilla oikeesti ole niin kiire. Ja kuten joku sanoi, siitä voi oikeasti tulla vahinkoa. Ja venyttely on tärkeää.

Kolmas kohta oli vaan huvittava. En ole hirveästi tuollaista kekkalointia aikuisten seurassa nähnyt, teinivuosina viimeksi, mutta kyllä mietä on moneen junaan.

Ja kohta kaksi: kyllä minä (ja ap varmaan myös) ymmärrän että voi olla vammoja tai huono päivä tai ei vaan jaksa, mutta luulen kyllä että tekstissä tarkoitettiin enemmän niitä joista näkee koko jumpan ajan ettei oikein missään jakseta yrittää. Ei siinä tarvii olla pahakaan kyylä :D

Rentoitukaa hyvät ihmiset. Ehkä teijänki pitäis venytellä enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä käytän esim. pumpissa pieniä painoja sen vuoksi, että en tahdo kasvattaa lihasta, tahdon vain käyttää niitä.

Pumppi kasvattaa lihaskestävyyttä. Naisille ei sitäpaitsi helposti edes tule lihasmassaa eikä kukaan vahingossa ala pumppitreenin seurauksena näyttämään Kike Elomaalta. Omilla pumppitunneilla pitkään treenanneet pumppaajat on samanlaisia rääpäleitä kuin muutkin, tekevät vaan suurilla painoilla.

Naisten treenityyli on mielestäni keskimäärin sellainen, että ei kokeilla omia rajoja, tsempata tai oteta riskejä. Vaikka joukossa olisikin synnyttäneitä tai vammautuneita niin silti näitä ei-täysillä-tekeviä tuntuu joka jumppatuntia kohden olevan 80%. Kyllä se nyt kertoo jostain muustakin kuin vain siitä, että on jotain fyysistä oiretta.

Eikä silloin ole väliä, millä painoilla tekee, kunhan naamasta näkee, että treenaa tosissaan. Ja joo - se ei sulje pois liikunnan iloa vaan se on yksi tapa kokea sitä.

Monet tuntuvat ajattelevan, että pelkän puntin näkeminenkin kasvattaa valtavat lihakset. Tai jos kerran tekee kovan treenin, muuttuu hurjaksi lihaskimpuksi. Ei naisilla se lihas niin vain räjähdä kasvuun.

Mitä minä teen väärin, kun väännän tosissani eikä silti kasva järkyttävää habaa? ;)

Vierailija
4/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulisi liikaa vaikka tekisin isommilla painoilla. Mutta en tahdo, teen sellaisilla painoilla, jotka tuntuu itsestäni sopivilta, eli lihakset on viimeisten toistojen kohdalla väsyneet ja tuntuu, että olen tehnyt jotain, mutta ei tarvitse irvistellä eikä viimeisillä voimilla niitä vääntää. Ehkä en kehity samaan tahiin kuin muut, mutta ei se ole minun tarkoituskaan, minulla on jo ihan tarpeeksi lihaksia enkä tarvitse lisää lihasmassaa (kehonkoostumusmittarinkin perusteella sitä on paljon) tahdon vain käyttää monipuolisesti kaikkia lihaksia, ettei lihakset katoa. Se on mielestäni tässä iässä (eli 45 v) tärkeintä.

En tosiaalta tiedä, mitä pidetään pieninä painoina ja mitä ei, esim. pumpissa teen jalat ja selän 2*6 kg, loput 2*2,5 kg painoilla, eli paljon pienemmillä kuin muut keskimäärin, mutta minusta siis ihan riittävästi.

Vierailija
5/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eniten tässä paistaa läpi

se että kuinka monella tuli heti tarve puolustella tuota kohtaa 2. Mikä sinänsä on ihan hassua. tuo oli vain yksi ap:n mainitsema asia ja mun mielestä ap kirjoitti ihan nätisti ja provosoimatta. Kyllä sen huomaa heti mikä kalahtaa kehenkin.

Olen samaa mieltä ykkösosasta: on todella epäkohteliasta varsinkin jumpan vetäjää kohtaan, ei niillä kaikilla oikeesti ole niin kiire. Ja kuten joku sanoi, siitä voi oikeasti tulla vahinkoa. Ja venyttely on tärkeää.

Kolmas kohta oli vaan huvittava. En ole hirveästi tuollaista kekkalointia aikuisten seurassa nähnyt, teinivuosina viimeksi, mutta kyllä mietä on moneen junaan.

Ja kohta kaksi: kyllä minä (ja ap varmaan myös) ymmärrän että voi olla vammoja tai huono päivä tai ei vaan jaksa, mutta luulen kyllä että tekstissä tarkoitettiin enemmän niitä joista näkee koko jumpan ajan ettei oikein missään jakseta yrittää. Ei siinä tarvii olla pahakaan kyylä :D

Rentoitukaa hyvät ihmiset. Ehkä teijänki pitäis venytellä enemmän.

Vierailija
6/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ei tee täysillä, niin halusin vastata siihen - en siis tee täysillä ja silti nautin jumpasta, minusta se ei ole turhaa, vaikka kysyjästä on. Ei sinänsä ole tarvetta puolustella, koska minusta jokaisella on oikeus käydä jumpassa ja tehdä tai olla tekemättä ihan oman halunsa mukaan, ei sen pitäisi ketään häiritä.

Mutta turhaan kai tätä yritän todistella, eikä ole tarvettakaan, tämä olkoon viimeinen viestinä tässä ketjussa :)

Vierailija
7/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten jätän sen ilolla väliin ja ehdin suihkuun hyvin ennen sinua. Aika huono keskittymiskykysi, jos häiriinnyt siitä, että vien tavarat paikalleen.

joo mä teidänkin nää tyypit jotka ei venyttele. Ne kävelee kuin puupökkelöt ja tömistelee toisin kuin me kisumaisesti askeltavat notkeat naiset!

Vierailija
8/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai no ehkä jos käy vaan 2 tuntia viikossa niin sitten. Itse kyllä harrastan palauttaviakin treenejä välillä.

Vierailija
9/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi maksaa maltaita jumppatunneista, jos aika siellä menee muiden tekemisten tarkkailemiseen jopa siinä määrin, että aihetta riittää tälle palstalle asti?

Vierailija
10/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap ja niin moni muukin ajattelee, että "täysillä" tekeminen on se oikea tapa jumpassa olemiseen? Miksi oletatte, että kaikki "treenaavat" ja ovat edes kiinnostuneita siitä kasvaako se lihas vai eikö kasva? Mä olen käynyt varmaan 15 vuoden ajan jumpissa epäsäännöllisen säännöllisesti eikä mulla ole mitään tavoitteita treenaamisen tai liikkumisen suhteen. Teen sitä mikä tuntuu hyvältä silloin kun huvittaa. Ei aina huvita, silloin on kiva vaan kuunnella musaa ja vaikka venytellä vähän. Voisin olla ehkä tulematta jonkun mielestä sitten ollenkaan, mutta nautin jumpasta muullakin tavalla kuin lihaksia työstämällä ja hikoilemalla - rytmi, musiikki, ihmisten keskellä oleminen jne. :)

Vierailija
11/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi maksaa maltaita jumppatunneista, jos aika siellä menee muiden tekemisten tarkkailemiseen jopa siinä määrin, että aihetta riittää tälle palstalle asti?

Kyllä niillä näkee mitä muut tekee, ei tarvitse erikseen kyylätä.:)

Varsinkin jos on käynyt vuosia niin kyllä tällaiset perusasiat erottuu ja ne mietityttää.

Vierailija
12/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos aika menee löysäilyyn häh?

Vierailija
13/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän me kaikki mahduta samoille tunneille :)

Vierailija
14/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niillä näkee mitä muut tekee, ei tarvitse erikseen kyylätä.:) Varsinkin jos on käynyt vuosia niin kyllä tällaiset perusasiat erottuu ja ne mietityttää.

eikä todellakaan tullut tarkkailtua muiden touhuja. Omassa suorituksessa ja jaksamisessa oli tarpeeksi tekemistä varmaan muillakin kuin minulla. Siihen aikaan tunnit olivatkin hieman toista...

Vierailija
15/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi en siis hakisi hyvää fiilistä ja tekisi palauttavan treenin?

t. vuosisopparilainen

Vierailija
16/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap ja niin moni muukin ajattelee, että "täysillä" tekeminen on se oikea tapa jumpassa olemiseen? Miksi oletatte, että kaikki "treenaavat" ja ovat edes kiinnostuneita siitä kasvaako se lihas vai eikö kasva? Mä olen käynyt varmaan 15 vuoden ajan jumpissa epäsäännöllisen säännöllisesti eikä mulla ole mitään tavoitteita treenaamisen tai liikkumisen suhteen. Teen sitä mikä tuntuu hyvältä silloin kun huvittaa. Ei aina huvita, silloin on kiva vaan kuunnella musaa ja vaikka venytellä vähän. Voisin olla ehkä tulematta jonkun mielestä sitten ollenkaan, mutta nautin jumpasta muullakin tavalla kuin lihaksia työstämällä ja hikoilemalla - rytmi, musiikki, ihmisten keskellä oleminen jne. :)

Kun laitoin oman kommenttini, en tarkoittanut, että on vain yksi ainoa tapa käydä ryhmäliikuntatunnilla. Perustelen kuitenkin, mitä tarkoitan itse kommentillani.

Itselleni omien rajojen kokeilu ja tsemppaus on ollut tosi elämyksellistä. Yleensä ihminen jaksaa enemmän kuin mitä uskoo. Voi tulla hyviä kokemuksia "hei mähän jaksoinkin tän" ja "en jaksa näköjään tehdä vielä tätä punnerrussarjaa loppuun mutta katsotaan kauden lopussa!".

Summa summarum, minusta on sääli, että joidekin ihmisten treenistä puuttuvat kokonaan tällaiset elämykset. Soisin, että jokainen kokeilisi joskus, jaksaisiko sittenkin vähän pitempään tai isommilla painoilla. Ja itse tykkään treenata ympäristössä, jossa on tekemisen meininki. Ryhmäliikuntatunnilla se muiden fiilis innostaa itseänikin. Eli tässä olivat omat syyni.

Luonnollisesti ymmärrän, että kuntoilu ei ole elämän pääasia vaan jollekulle voi olla mielekästä, että jumppailu tapahtuu omalla mukavuusalueella.

Vierailija
17/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle rajojen kokeilu ja tavallaan se "itserääkkäys" on elämyksellistä, mulle ei niinkään ;) toki joskus on esim. hirveät adrenaliinit päällä ja painan tunnin apinan raivolla läpi ja on hyvä fiilis. Toisella kertaa olen mietteissäni ja väsynyt, ja tavoitteeni tunnilla on ihan eri. Mulle tämänkaltainen tilannekohtainen toiminta on elämyksellistä ja kummallakin kerralla poistun tunnilta tyytyväisenä :)

Kun laitoin oman kommenttini, en tarkoittanut, että on vain yksi ainoa tapa käydä ryhmäliikuntatunnilla. Perustelen kuitenkin, mitä tarkoitan itse kommentillani.

Itselleni omien rajojen kokeilu ja tsemppaus on ollut tosi elämyksellistä. Yleensä ihminen jaksaa enemmän kuin mitä uskoo. Voi tulla hyviä kokemuksia "hei mähän jaksoinkin tän" ja "en jaksa näköjään tehdä vielä tätä punnerrussarjaa loppuun mutta katsotaan kauden lopussa!".

Summa summarum, minusta on sääli, että joidekin ihmisten treenistä puuttuvat kokonaan tällaiset elämykset. Soisin, että jokainen kokeilisi joskus, jaksaisiko sittenkin vähän pitempään tai isommilla painoilla. Ja itse tykkään treenata ympäristössä, jossa on tekemisen meininki. Ryhmäliikuntatunnilla se muiden fiilis innostaa itseänikin. Eli tässä olivat omat syyni.

Luonnollisesti ymmärrän, että kuntoilu ei ole elämän pääasia vaan jollekulle voi olla mielekästä, että jumppailu tapahtuu omalla mukavuusalueella.

Vierailija
18/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi en siis hakisi hyvää fiilistä ja tekisi palauttavan treenin?

t. vuosisopparilainen

öö, miks joku maksais sohvalla makaamisesta kun voi tehdä sen ilmaiseksikin?

Vierailija
19/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ihmisillä ole tapana karata kesken tunnin mihinkään. Jos on pakko lähteä johonkin, on fiksumpaa lähteä äkkiä sen viimeisin treenibiisin lopussa eikä kesken venyttelyn.

Löysäilyyn voi olla monta syytä eikä toisten syyt minua hirveästi kiinnosta. Joskus pumpissa ihmettelen joutessani, miksi joku ihan terveen näköinen ihminen tekee tosi pienillä painoilla ja taas joistakin mietin, että miten se jaksaa tehdä niin kovilla painoilla ja kyylään, mitä sellaiset suunnilleen minun kokoiset naiset laittaa tankoon. Jos joku ei tee vatsalihaksia, ajattelen että se on varmaan vasta synnyttänyt.

Itsensä esittelijät on lähinnä hauskoja. Saatan itsekin hillua jonkin mielestä enemmän kuin on pakko alusvaatteisillaan.

Vierailija
20/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kädessä vamma joka estää punttien nostot...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä