Vauva 7vko ei nuku päiväunia
Kaipaisin jotain neuvoja ja vinkki vitosia millä saisi vauvan nukkumaan päiväunia. Ekoina viikkoina vielä "osasi" nukkua, mutta tuntuu koko ajan vaan hullumpaan suuntaan menevän. Vauva nukahtaa päivisin noin 10 minuutin pätkiksi ja sitten herää. Väsynyt kyllä on sillä itkeskelee väsyä ja pyyhkii silmiä. Kuitenkin näiden pikatorkkujen jälkeen saattaa puksuttaa taas hereillä parikin tuntia. Olen laittanut vauvaa rutiininomaisesti nukkumaan kun tuntuu olevan väsynyt, mutta ei kertakaikkiaan nuku pitkiä päikkäreitä. Luin joistain näin pienten vauvojen tarvitsevan unta päivisin 6-8h. 😧Meidän oma nukkuu 1-2h pienissä pätkissä ja yössä noin 10h. Melko pieni tuntimäärä kertyy. Keinot on siis saada vauva nukahtamaan, mutta ongelma on ettei hän pysy unessa. Vaunulenkeillä on nukkunut paremmin, mutta pari viimeistä kertaa niissäkin huonommin: heräsi puolen tunnin jälkeen ja sitten nukahti vasta pitkän ajan jälkeen.
Nytkin olin toiveikas, että nukkuu jo yöunia, mutta nukkui max puoli tuntia ja sitten hymyillen katsoo minua sängystä että "äiti nyt seurustellaan".
Kommentit (11)
Monen äiti, monenmonen mummi kirjoitti:
Rauhoitu, ota rennosti. Ihannevauvoja on vain saduissa. 7 viikon ikäinen on vielä niin pieni, pikkiriikkinen muru, ja on ihan normaalia että ei käyttäydy niinkuin olisi onnekasta. Jos vaunulenkit onnistuvat, hieno juttu, mutta ,kasvattaa, pidemmille unille tuollaista pientä lintusta et luultavasti voi. Yritä itse levätä silloin kun kirppunen nukkuu. Ja yritä nauttia niistäkin hetkistä, kun vauva katsoa napittaa sinua, seurustelua haluten, öisinkin.
Ajan kanssa tulee rytmi. Onnea.
Silti vauvan kanssa ei kannata seurustella öisin, rytmi löytyy helpommin, kun siihen autetaan.
Noin pienellä vauvalla ei vielä ole selkeää päivärytmiä etkä sinä voi sellaista sille mitenkään opettaa. Vauva nukkuu kun nukuttaa ja on hereillä kun ei nukuta. Sinun pitää nyt vain mukauttaa oma toimintasi siihen eikä stressata. Tuota vaihetta kestää kuitenkin todella lyhyen aikaa.
Lapset ovat yksilöitä eikä vauvaa voi pakottaa nukkumaan. Paniikki pois ja nautit nyt tuosta hetkessä ohi olevasta pikkuvauvavaiheesta ihan rennosti.
Monen äiti, monenmonen mummi. En odottanut saavani näin ihanaa vastausta. Aivan herkistytti. Kaunis kiitos
Kiitos myös muillekin. Tiedän että vaihe ei kestä kauaa, joten tähän asti en ole asiaa niin miettinyt. Kuitenkin oma väsymys ehkä nyt sai kirjoittamaan ja lisäksi kun oma äiti taivastellut, että pitäähän vauvan nukkua kunnon päiväunet. Ehkä tosiaan rauhoitun ja elän vauvan määräämällä rytmillä. Kuitenkin edelleen häntä koittaen nukkumaan, sillä kai hän joskus pitempiä unia oppii nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Monen äiti, monenmonen mummi. En odottanut saavani näin ihanaa vastausta. Aivan herkistytti. Kaunis kiitos
Kiitos myös muillekin. Tiedän että vaihe ei kestä kauaa, joten tähän asti en ole asiaa niin miettinyt. Kuitenkin oma väsymys ehkä nyt sai kirjoittamaan ja lisäksi kun oma äiti taivastellut, että pitäähän vauvan nukkua kunnon päiväunet. Ehkä tosiaan rauhoitun ja elän vauvan määräämällä rytmillä. Kuitenkin edelleen häntä koittaen nukkumaan, sillä kai hän joskus pitempiä unia oppii nukkumaan.
Aivan varmasti oppii jossain vaiheessa nukkumaan pidempiä unia. Äitisi ei enää muista tuota vaihetta, joten luulee, että 7 viikkoinen on sama asia kuin taapero. Oikeasti juuri kukaan vauva ei 7 viikon iässä vielä nuku säännöllisesti tiettyyn aikaan, vaan unet tulevat silloin kun nukuttaa riippumatta siitä mitä äiti tekee asian eteen.
Muista vertailla naapureiden ja kavereiden vauvoihin. Jos ei ole parempi tai vähintään yhtä hyvä siinä on jotain vikaa.
Kivoja vastauksia olet saanut. Onnea vauvasta!
Ap, vauva-aika on se ihanin ja väsyttävin aika, menee kuitenki nopeasti ohi. Jo puolen vuoden päästä tilanne on toinen. Itse imetin vauvaani 2 tunnin välein, torkku- unta nukkuen.
Pidä huoli, että saat itse nukuttua hyvin, syötyä, ulkoiiltua ym. päivärytmi kunnossa. Anna puolison hoitaa vauvaa välillä, ota omaa aikaa tai pyydä muuta apua, että sinä jaksat.
Kun sinä/puoiliso jaksatte, aistii vauva turvallisuutta ja oppii luottamaan, nukkumaan.
Vauvat aistivat herkästi, jos vanhemmat ovat epävarmoja, vösyneitä jne.
Onnea ja ihania hetkiä pienen ihmisen kanssa
Unijaksoja voi hieman pidentää sillä, että ei laita vauvaa heti nukkumaan kun hän vaikuttaa hieman väsyneeltä. Eli vähän pidentää hereilläolojaksoja, niin unijaksotkin pitenevät. Varovaisesti kuitenkin, koska liian väsyneenä unen saaminen on vaikeaa.
Kantoliina voi auttaa vähän, se on takuuvarma nukutuskeino noin pienelle. Siinä ei kuitenkaan oikein voi pitää kuin tunnin kerrallaan. Mutta onhan se paljon enemmän kuin kymmenen minuuttia.
Rauhoitu, ota rennosti. Ihannevauvoja on vain saduissa. 7 viikon ikäinen on vielä niin pieni, pikkiriikkinen muru, ja on ihan normaalia että ei käyttäydy niinkuin olisi onnekasta. Jos vaunulenkit onnistuvat, hieno juttu, mutta ,kasvattaa, pidemmille unille tuollaista pientä lintusta et luultavasti voi. Yritä itse levätä silloin kun kirppunen nukkuu. Ja yritä nauttia niistäkin hetkistä, kun vauva katsoa napittaa sinua, seurustelua haluten, öisinkin.
Ajan kanssa tulee rytmi. Onnea.