Miksi jotkut lopettavat lauseensa sanomalla Joo.
Mistä on tullut tämmöinen puhetyyli:
"Istun tässä kirjoittamassa vauvapalstalle ja kohta keitän kahvia. Joo."
Vauvapalstailu on aina ollut tärkein harrastukseni. Joo."
Kuulostaa ihan siltä kuin joku puhuisi puhelimessa jonkun toisen kanssa tai kuulisi jotain ääniä ja vastaisi niille kesken kaiken. Tosi hämärä tyyli.
Kommentit (20)
Aamulla heräsin. Joo. Ja sitten söin aamupalaksi puuroa. Joo. Sen jälkeen lähdin töihin. Joo. Nyt alkaa viikonloppu. Joo.
Voisin kuvitella, että se toimii vain täytesanana? On se nyt astetta vähemmän ärsyttävä kuin "niinku".
Varmaan enkunkielisistä vlogeista lainana:"So yeah". Täytesana, kun ei muuta keksi. Vähän ärsyttävä kyllä.
Joo. Se on semmonen sana kun tekee mieli vielä sanoa jotain eikä vaan lopettaa töksäyttäen.
Yksi tuntemani ihminen sanoo samalla tavalla "jep" ja "jepulis".
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuntemani ihminen sanoo samalla tavalla "jep" ja "jepulis".
Itse asiassa sama ihminen on joskus sanonut jopa "jepuleissön".
Paaaljon ärsyttävämpi(mielestäni) oli taannoinen tapa lopettaa lauseet sanaan että.
Jäi jotenkin keskeoloisen malliseksi että.
Ei mulla kummempia että.
Se "joo" on sellainen lyhytversio siitä että sanoisi "päätän puheenvuoroni tähän"
Vierailija kirjoitti:
Paaaljon ärsyttävämpi(mielestäni) oli taannoinen tapa lopettaa lauseet sanaan että.
Ei mulla kummempia että.
Porissa sanotaan joka väliin "ekstiä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla kummempia että.
Porissa sanotaan joka väliin "ekstiä".
siis tiäksä
Ohjaathan tällaiset ystäväsi heti hoitoon. Joo!
En oo ikinä kuullutkaan kenenkään puhuvan noin.
Kiva, mä lähen ny kauppaan, joo. Aion ostaa muroja, joo.
Vierailija kirjoitti:
Voisin kuvitella, että se toimii vain täytesanana? On se nyt astetta vähemmän ärsyttävä kuin "niinku".
Kaikkien ärsyttävin on tuo karmea
"ASTETTA-komparatiivi". Miksi ei voi sanoa vain ylsinkertaisesti "vähemmän ärsyttävä"? Miksi sinne pitää mitään asteikkoa tunkea? Miksi?
Joo