Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokaravintolasta poistuminen

Vierailija
10.08.2023 |

Muutamia kysymyksiä kun olen varannut pöydän vähän parempaan ravintolaan. Eli kuuluuko ottaa alkudrinkki? Pitääkö antaa tippiä? Onko epäkohteliasta, jos ei jätä? Laskun maksamisen jälkeen saako vielä jäädä pöytään hetkeksi juttelemaan tai viettämään aikaa?
Kiitos tietäjille.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku on epäselvää, niin tarjoilijan hommiin kuuluu selvittää sulle ne asiat, voi ihan reippaasti kysyä. Ei kaikkea tarvitsekaan tietää. Esim miten tämä kuuluisi syödä?

Tuntuu ravintolassa käynti olevan niin hankalaa että ap:n taitaa kysyä tarjoilijalta mitä minun tänään pitäisi syödä.

Vierailija
22/66 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet hyvässä palvelevassa ravintolassa, jossa tarjoilija oikeasti kuuntelee asiakasta voit myös pyytää tarjoilijaa suosittelemaan juomia ja sesonkiruokia. Kaikkea ei tarvitse /kannata päättää ruokalistaa tuijottamalla,  Ravintolalla voi olla omat bravuurinsa ja miksi niitä kannattaa kysellä. 

Alkujuomat=aperitiivit eivät ole pakollisia, eikä mitenkään ruokailutikettiin sidottuja. 

Jos maksat koko lystin siitä kannattaa sanoa jo tilatessa, niin asiaa ei tarvitse erikseen enää sopia laskua tilatessa. Aina voi myös sopia, että maksaaheti jälkiruuan jälkeen ja jolloin tarjoilija tuo laskun sopivasti syönnin jälkeen. 

Mitä enemmän osaa ennakoida sen sujuvammin kaikki menee. 

MInä maksan mielelläni tippiä, jos tarjoilija on oikeasti hyvä ja ahkera. Annan 20 euroa kiittäessäni tarjoilijaa hyvästä palvelusta. Harva saa kiitoksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä kävi ällöttämään kun miettii kuinka monen ventovieraan suussa ne aterimet on käynyt🤢

Vierailija
24/66 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseä kävi ällöttämään kun miettii kuinka monen ventovieraan suussa ne aterimet on käynyt🤢

Et ole astianpesukoneista ikinä kuullut?

Vierailija
25/66 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu. Tippaus ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin ja lasku pyydetään vasta sitten, kun ollaan poistumassa.

Miksi lasku pitäisi pyytää vasta poistuttaessa? Itse välillä pyydän kun tuovat esim. jälkiruuan koska käytännössä tarjoilijan saaminen paikalle on joissain ravintoloissa niin hidas prosessi. Kun olen laskun maksanut, niin voin poistua syötyäni tai juotuani loppuun. 

Tämä, ihan hiton ärsyttävää, että palvelu toimii siihen asti kunnes haluaisi maksaa. Mikään ei pilaa kokemusta paremmin kuin se, että pitää odotella laskua kun haluaisi lähteä. Oli sitten ruoka miten hyvää tahansa.

Eli nykyään pyydän laskun siinä vaiheessa kun tiedän etten tilaa enää enempää.

Vierailija
26/66 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku ravintolassa työskentelevä vastata siihen, että miksi sen laskun tuomisessa viivytellään? Kun siinähän ei ole mitään järkeä. Minua ainakin alkaa suoranaisesti veetuttamaan se viivyttely, enkä sen takia palaa samaan paikkaan koskaan.

Vierailija
27/66 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku ravintolassa työskentelevä vastata siihen, että miksi sen laskun tuomisessa viivytellään? Kun siinähän ei ole mitään järkeä. Minua ainakin alkaa suoranaisesti veetuttamaan se viivyttely, enkä sen takia palaa samaan paikkaan koskaan.

Pari kertaa ollaan haluttu tilata vielä lisää jälkiruoan jälkeen, mutta tästä syystä jäänyt väliin, koska ei vain ollut enää aikaa sitten kun tarjoilijan saa vihdoin paikalle. Muutamia kertoja ollaan myös suunnattu tiskille maksamaan, koska ei vaan ole aikaa odotella.

Vierailija
28/66 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin ketjusta taas näkee, että suuri osa suomalaisia on melkoisia moukkia

KYLLÄ, hyvän illallisen jälkeen on kohteliasta jättää tippiä!!!

Ei ole.

Vierailija
29/66 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku on epäselvää, niin tarjoilijan hommiin kuuluu selvittää sulle ne asiat, voi ihan reippaasti kysyä. Ei kaikkea tarvitsekaan tietää. Esim miten tämä kuuluisi syödä?

Tuntuu ravintolassa käynti olevan niin hankalaa että ap:n taitaa kysyä tarjoilijalta mitä minun tänään pitäisi syödä.

Sinä voisit kysyä kuinka kirjoitetaan suomea.

Vierailija
30/66 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se tippi lähes koskaan päädy kyseisen tarjoilijan taskuun ainakaan kokonaisuudessaan. Tarjoilijan palkan maksaa Suomessa ravintola.

Vierailija
31/66 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tippi on suomalaiselle kirosana. Siellä istutaan otsa rypyllä stressissä ravintolassakin ja ollaan kateellisia jos tarjoilijalle antaisi pari euroa tippiä. Joku tilaa laskun jo ennen jälkiruokaa. Jos olisin siinä seurassa, lähtisin samantien pois jos seuralainen tilaa kesken syömisten jo laskua. Mikä s-tanan kiire siinäkin on. 

Vierailija
32/66 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei pakota juomaan edes juoppo-Suomessa, tietenkään. 

Jätän tipin kiitokseksi hyvästä palvelusta - tietenkin.

Suosituissa ravintoloista on ohje siitä, kauanko pöytävaraus on voimassa, esim. 2,5 tuntia. Voit tilata alkupalan ja jäädä ravintolaan istumaan syötyäsi ruoan. Onneksi kukaan ei - ainakaan toivottavasti - tuo läppäreitä ravintolaan ja katso kisu- ja hauvavideoita.

Vierailija
33/66 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sorry mutta ei kotipizzaa lasketa hieman paremmaksi ravintolaksi.

Sori, mutta muitakin paikkoja on. Toki sinä kotipizzerian harrastajana et niitä tunne. Pysy sinä vaan pizzassa. Niin et munaa itseäsi enempää.

Vierailija
34/66 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko siellä ravintolassa olla muitakin asiakkaita ja mahdollisesti liian vähän tarjoilijoita?

35/66 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä monesti pyytänyt laskun siinä vaiheessa kun tarjoilija tuo jälkiruoan pöytään, Niin ei tarvitse enää jäädä odottamaan laskua, kun joskus on mennyt tosi pitkään, ennen kuin tarjoilija on tuonut laskun .

Vierailija
36/66 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se tippi lähes koskaan päädy kyseisen tarjoilijan taskuun ainakaan kokonaisuudessaan. Tarjoilijan palkan maksaa Suomessa ravintola.

Toivottavasti tarjoilijat saavat jakaa saamansa tipit. Monet heistä tekevät erittäin hyvää työtä. :)

Vierailija
37/66 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ja jos olet käyttänyt "liikaa" pöydällä olevia ruokailuvälineitä, niin kyllä tarjoilija tuo niitä lisää. Turha näitä on stressata!

Vierailija
38/66 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkudrinkki ei ole pakollinen, jos ei välitä alkoholista voi tiedustella onko alkoholittomia vaihtoehtoja (näihin on moni parempi paikka alkanut myös panostamaan). Tipata ei tarvi, tarkkana kortilla maksaessa, kun monesti nykyään se laite kysyy haluaako jättää tippiä. Yleensä noissa paremmissa paikoissa pöytävaraus on tietyksi aikaa (lukee varaustiedoissa), niin sen puitteissa voi hyvin juoda lasit tyhjiksi vaikka lasku on maksettu.

Hauskaa ravintolailtaa!

Vierailija
39/66 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KYLLÄ, tarjoilijan palkan maksaa ravintola. Mutta ravintola-alalla tuntipalkka on mitä on, joten tipeistä tulee monelle hyvä pieni lisä. Tiedän tämän, koska oma tytär tekee töitä tarjoilijana opiskelujensa ohessa.

Ja se tippi jaetaan monessa paikassa vuorossa olevien kesken tasan. Eli jos jätän vaikka 10€ tipin ja vuorossa on 3 tarjoilijaa ja 2 kokkia, niin jokainen saa 2€

Eli se minua todella hyvin tarjoillut tarjoilija ei tosiaankaan saa kaikkea, koska onhan kokeillakin ollut vaikutus minun iltani onnistumiseen. Siten tämä varmasti onkin se reiluin tapa 

Vierailija
40/66 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tippiä lounaalla, illalla kylläkin, jos parempi paikka kyseessä ja palvelu on ollut hyvää :D mikähän se paikka on...

Sinä olet asiakas ja päätät milloin lähdet.

Alkudrinkit voit tilata sen mukaan mistä pidät. Et sitten koskaan tilaa seurasi puolesta, vaikka maksaisit.

Jos olet epätietoinen esim. Ruokailuvälineiden järjestyksestä pöydässä kun veitsiä ja haarukoita on useita, etiketistä tms. kannattaa googlettaa etukäteen.

Tuskinpa on ravintolassa aterimia valmiiksi katettu, kun eihän ne tiedä etukäteen montako ruokalajia asiakas haluaa syödä. Ellei sitten kyseessä ole juhlat, joissa on pöytiintarjoilu. Tuskin kuitenkaan on, kun ap puhuu laskun maksamisesta. 

Paremmissa paikoissa on yleensä kattaus valmiina kaksilla ruokailuvälineillä (uloimmat alkuruokaan) ja niitä sitten tarjoilija muokkaa tilauksen mukaan (vie pois ylimääräisiä ja vaihtaa ruuan mukaisiin).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi