Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä teidän mielestänne isäntä (emäntä-) väki tarkoittaa sanoessaan vieraalle, että "ole kuin kotonasi"?

Vierailija
10.08.2023 |

Jos sanoo "ole kuin kotonasi" sellaiselle vieraalle, joka tulee ensimmäistä kertaa käymään, niin mitä se tarkoittaa? Voiko vieras mennä suoraan jääkaapille ja tehdä voileivän? Keittää itse kahvinsa? Avata telkkarin kysymättä?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei tarkoita sitä että haetaan olut jääkaapista ja mennään olohuoneen sohvalle jalat pöydälle katsomaan telkkaria.

Vierailija
2/22 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä meen alastomana sohvalle ja alan komentelemaan. Olutta ja pientä naposteltavaa ja urheilua tetenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei tarkoita sitä että haetaan olut jääkaapista ja mennään olohuoneen sohvalle jalat pöydälle katsomaan telkkaria.

Miksei? Jos kerran isäntä tai emäntä sanoo, että ole kuin kotonasi.

Vierailija
4/22 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kylässä ollessaan ottaa olohuoneen kirjahyllystä kirjan ja selailla sitä? Tai jos pöydällä on valokuva-albumi, niin avata sen? Tai jos olohuoneessa on lipasto, niin voiko käydä kurkistamassa mitä laatikoissa on?

Vierailija
5/22 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

N e t t i p o r n o a   ja   m a s t u r b o i n t i a.

P i e r e s k e l y ä.

Vierailija
6/22 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, että voi olla rennosti, mutta järjen käyttö on sallittua. 

Vierailija
7/22 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohteliaaksi tarkoitettu ilmaisu, joka ei oikeasti tarkoita sitä, mitä sanotaan. Tarkoittaa: "Istuskele tässä ihan rauhassa, kun teen tämän yhden homman loppuun, mikä jäi kesken."

Vierailija
8/22 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin tarkoitan sillä sitä, että ei pidä ujostella pyytää jotain, mitä haluaa tai tarvitsee. Suihkussa saa käydä, shampoita ym käyttää, pyyhkeitä saa ja muuta mitä tarvitsee. Nälkää ja janoa ei pidä kärsiä, vaan sanoa suoraan jos jotain haluaa.

Vierailija
9/22 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa syödä ja käydä suihkussa ym, mutta kyllä minä aina sanoisin, että otan iltapalaa, keitan kahvit ja kysyn maistuuko heille. Suihkuun mennessä kysyn sopiiko, että menen, kun voi olla jotain pyykki hommaa isäntäväellä ym.

Vierailija
10/22 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieras juoksee, hyppää ja rötköttää isäntäpariskunnan parisängyssä. Pyytää tuomaan täytekakkua ja kolaa. Broileria. Koira pitää seuraa. Sitten asennetaan internet toimivaksi ja videoita. Tai ehkä vierashuone sittenkin.

Vierailija
11/22 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaiketi mitään. Jossain keskustelussa oli kauhee nillitys kun vieras oli ottanut omenan pöydällä olevasta hedelmäkorista.

Vierailija
12/22 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se tarkoittaa että saa ottaa ruokaa ja juomaa kysymättä erikseen ja käyttää tv:n kaukosäädintä jos se sattuu olemaan pöydällä.

Vierailija
13/22 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan rintaliivit ja housut pois ja mukavan asennon sohvalla.

Vierailija
14/22 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin tarkoitan sillä sitä, että ei pidä ujostella pyytää jotain, mitä haluaa tai tarvitsee. Suihkussa saa käydä, shampoita ym käyttää, pyyhkeitä saa ja muuta mitä tarvitsee. Nälkää ja janoa ei pidä kärsiä, vaan sanoa suoraan jos jotain haluaa.

Kotona ei tarvitse pyytää.

Vierailija
15/22 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, ettei tarvitse pönöttää

Vierailija
16/22 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä lienee vanha sanonta. Pääasiallisesti meinaa ettei ole kauhean formaalinen tai erikoisemmin 'yleellinen' tilanne, tapaaminen tai vierailu.

Ei tarvitse ns. "Jäpittää".

Itse jos heitän tuollaista, tarkoitan kyllä kirjaimellisesti. Ota vaikka vaatetta pois, löhöä sohvalla, hae limu tai olut jääkaapista..

Kunhan et eksy mun sänkyyn tai pas*anna matolle.

Vierailija
17/22 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkkaan oluen ja sen jälkeen kellistän talon emännän. Sitten sauhut ja suihkuun ja toinen kierros.

Näin teen kotonakin.

Vierailija
18/22 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ekalla kerralla tarkoittaa sitä, että ole ihan rennosti vaan, ei tarvitse jännittää. Kun tulee tutuiksi niin sitten sitä, vettä kaapeista voi jo itsekin ottaa vaikka kahvi aitoa ja kahvikupin ja kaataa kahvia.

Vierailija
19/22 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan, miten pitkä vierailu on. Jos on vaan illan kylässä, voi esim ottaa kaapista lasin ja ottaa vettä. Jos on yötä, niin voi keitellä kahvia ja käydä suihkussa - viisasta on silti ensin joku äänimerkki aikeista antaa. Tällaiset säännöt on minulla näköjään.

Vierailija
20/22 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä että olijan ei kaikessa tartte odottaa vaan saa olla omatoiminenkin. Saa keittää kahvia ja hakea pyyhkeen jos suihkuun tahtoo. Vieraat passaan ja nää kaverit/ystävät ovat rennosti.