Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, jolla aina elämä ja koti järjestyksessä! Kuinka teet sen?

Vierailija
09.08.2023 |

Olen viimeistä viikkoa kesälomalla ja ahdistaa!! Asuntovaunu reissun jäljiltä siivoamatta, kukkapenkit kitkemättä, pihassa vaikka kuinka tekemistä! Pyykkivuori kasvaa. Vene pitäisi saada pestyä ja talviteloille. Koti suht siisti, mutta kokoajan pitää tehdä jotain! Tulen hulluksi! Pitäisi rentoutua ja nauttia lomasta.

Oltiin pariviikkoa reissussa, siitäkö tämä kaaos syntyi? Miten te muut pärjäätte elämässä?
Ainiin lapsen harrastukset ja koulu alkoi myös.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina hoitanut asiat heti. En ole jättänyt mitään odottamaan. Esim Kirpparikamojen myynti - kerää kasaan,, ota kuvat ja laita myyntiin. En jätä niitä lojumaan.

Siivoan jatkuvasti, kun kävelen kotona. Kaukosäädin väärässä paikassa, vien heti paikoilleen. Taittelen pyykit heti kun tulee koneesta. Järjestelen kengät, kun huomaan että ne on sekaisin lasten jäljiltä. Illalla siivoan keittiön ja olohuoneen viimeiseksi. Olen siis jatkuvasti edellä sotkua. Olen muutenkin sellainen että teen 10 asiaa samaan aikaan ja mietin 20. Hoidan omat työt, miehen asiat, lasten jutut ja koiran päässäni ja samalla suoritan arkea. Kuuluu vain luonteeseeni.

Vierailija
22/51 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähes minimalisti ja omistan paksun muistikirjan / allakan.

Tietyt päivät ovat vuodessa, milloin siivotaan mitäkin.

Esim aina viim vappuna on kaikki talvivaatteet poissa. Poikani tyttöystävä oli ihmetellyt, kun poikani oli keväällä lankannut talvikengät, pessyt pipot ja takin, etsi säilytyslaatikkoa ja paikkaa.

Mulla on to do lista, joka on, lähes aina, tyhjä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sairastan masennusta. Oon siis eläkkeellä. En jaksa joka päivä edes siivota ja sen näköistä kyllä. Mies ja lapset ei tee mitään. Miestäkin saa monta kertaa sanoa että tekee. Mä en tiedä mikä auttaisi asiaan. Oon puhunut kyllä psyk.hoitajalle tästä. Mutta ei koskaan tuomitse tai anna neuvoja. Välillä saan inspiraation siivota esim pesuhuone en mutta sitten jää siihen ja en jaksa rutiineja.

Vierailija
24/51 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oteta stressiä asioista ja tietysti lapsettomuus tekee elämästä paljon helpompaa. Ei tarvitse olla niin siistiä ym.

Vierailija
25/51 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen joka päivä 2-4 vartin asiaa. Lisäksi delegoin tehtäviä puolisolle ja teinille.

Tänään vartin hommia on kuivat pyykit pois ja uudet pyörimään koneeseen, sämpylätaikinan tekeminen, parin marjapussin kerääminen pihasta pakkaseen, koiran kynsien leikkuu.

Teini sai siivota huoneensa tänään ja imuroi sen lisäksi muut Makuuhuoneet ja aulan. Mies imuroi loput talosta tänään tai huomenna.

Konmaritin silloin kun se oli ajankohtaista juttu, enkä voi kuin suositella. Meillä pysyy järjestys ilman ponnisteluja, koska kaikilla tavaroilla on paikkansa. Kodinhoitohuoneessa on kaappi, jonne siirtyy kiertoon menevät tavarat ja vaatteet, joten helppoa ylläpitää järjestystä myös.

Vierailija
26/51 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vene talviteloille? Tässähän on vielä monta kuukautta ennen kuin sille on tarve.

Vierailija
27/51 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se vaan on ettei ilman työtä ja "vaivaa" pysy huusholli kunnossa. Vai luuletko joku, että koti itsestään siivoaa itsensä. Ei ainakaan mun huushollissa tapahdu näin. Kyllä se vaan on niin, että tietyt asiat on tehtävä joka päivä ( petaa sängyt, tiskit koneeseen, pyyhi pöydät) . Sitten on asioita, jotka on tehtävä muutaman kerran viikkoon: pese vessat, laita pyykit koneeseen, viikkaa pyykit jne. Kerran viikkoon vähintään on imuroitava ja pölyt pyyhittävä. Nyt kun meillä asuu vain aikuisia, niin pari kertaa kuukaudessa luuttuan lattiat. Sitten on keväällä ikkunan pesut, vuodevaatteiden pesut pari kertaa vuodessa jne. Koti pysyy siistinä ja järjestyksessä vain yhdellä keinolla: siivoamalla, ei siitä pääse yli eikä ympäri.

Vierailija
28/51 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oteta stressiä asioista ja tietysti lapsettomuus tekee elämästä paljon helpompaa. Ei tarvitse olla niin siistiä ym.

Juurikin tässä tarkoitettiin sitä, että koti on aina siisti.

Vierailija
29/51 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista kiillottaa se marmorilattia kans ja pyyhkiä kultaharkoista pölyt että naapurit näkee ne paremmin.

Vierailija
30/51 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että sinulla on vain kertakaikkiaan liian paljon tekemistä. Nyt on hyvä aika ryhtyä miettimään ensi kesän tilannetta: onko teillä vielä silloinkin sekä asuntovaunu, vene että reilusti hoitoa vaativa puutarha? Vai oletteko kenties helpottaneet elämäänne syksyn aikana luopumalla veneestä? Tai oletteko laittaneet nurmikkoa kasvamaan kukkapenkkien tilalle? Entä lapsen harrastukset, pääseekö hän kulkemaan niihin itse? Jos ei, niin voisiko niitä karsia? Nyt vain koko perheellä miettimään, mistä luovutte ja mitä saatte silloin tilalle: hyväntuulisen äidin, rentoa elämää, lukuaikaa, hyviä yöunia...

Vierailija
31/51 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin okt:sta puolet pienempään kertostalokämppään. Ei lapsia, venettä, mökkiä tms. Mies on ja koira, ja kyllähän ne jonkun verran sotkevat, mutta siedän heitä vielä toistaiseksi. Tavaroilla oma paikka, mikä on minusta ihan itsestäänselvyys, sillä inhoan tavaroiden etsimistä kaapeista ja laatikoista.

Vierailija
32/51 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan ikävistä töistä esim kaverien lapsille muutaman kympin, että tekevät. Kaikille win/win

Vierailija
33/51 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ajatukset on selkeät, sekamelska ei hirveästi haittaa. Toki perussiisteys on hyvästä, mutta siinä vaiheessa kun kahvikupin väärä paikka ahdistaa, kannattaa miettiä elämänsä tarkoitusta. Monilla tiedeihmisillä on sekainen työpöytä ja koti eli mihin sen energiansa käyttää.

Mutta pystyisitkö pitämään talon siistinä jos niin päättäisit? Itse en pystyisi. Pystyn noudattamaan kurinalaisia aikatauluja ja tehtävälistoja ehkä parista päivästä pariin kuukauteen. Sitten tulee vaan stoppi eikä mikään auta.

Vierailija
34/51 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän omaisuutta sen enemmän:

Töitä

Laskuja

Huolta

Omakotitalossa iiihan tarpeeksi töitä kun on tottunut että on nurkat siistinä.

Vierailija
35/51 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se vaan on ettei ilman työtä ja "vaivaa" pysy huusholli kunnossa. Vai luuletko joku, että koti itsestään siivoaa itsensä. Ei ainakaan mun huushollissa tapahdu näin. Kyllä se vaan on niin, että tietyt asiat on tehtävä joka päivä ( petaa sängyt, tiskit koneeseen, pyyhi pöydät) . Sitten on asioita, jotka on tehtävä muutaman kerran viikkoon: pese vessat, laita pyykit koneeseen, viikkaa pyykit jne. Kerran viikkoon vähintään on imuroitava ja pölyt pyyhittävä. Nyt kun meillä asuu vain aikuisia, niin pari kertaa kuukaudessa luuttuan lattiat. Sitten on keväällä ikkunan pesut, vuodevaatteiden pesut pari kertaa vuodessa jne. Koti pysyy siistinä ja järjestyksessä vain yhdellä keinolla: siivoamalla, ei siitä pääse yli eikä ympäri.

Teillä asuu pelkkiä aikuisia, ja sinä teet yksin kaikki nämä hommat?

Vierailija
36/51 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalisti kirjoitti:

Mitä enemmän omaisuutta sen enemmän:

Töitä

Laskuja

Huolta

Omakotitalossa iiihan tarpeeksi töitä kun on tottunut että on nurkat siistinä.

Lisään vielä:

Jos mielemme tekee ajella veneellä tai mökkeillä saaristossa, olemme aina vuokranneet pariksi vkoksi, mutta omistaminen ei kiinnosta.

Vierailija
37/51 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myin kirppiksillä, fb ssä jne omaisuutta, jotta rahatilanteeni parantui.

Muistan, kun ruokakaapista käytin kaikki ihmekokeilut, pussien pohjat ja ostin vain käyttöön. Kummasti varastot tyhjeni ja samassa siivouksen määrä väheni.

Meillä ex.n kanssa oli lapset vuosia viikko-viikko ja kerran ulkomaalainen kollega tuli käymään mun luona. Sanoi ei oo ikinä nähnyt niin tyhjää kotia.

Karsi tarpeeton kotoa pois, oikotie siistimpään lopputulokseen

Vierailija
38/51 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haalita enempää tekemistä kuin keretään tekemään.

Ei olla pariin vuoteen reissattu missään, kun ei ole ollut aikaa. Tekemistä on riittänyt omalla tontillakin, ja riittää vielä muutamaksi kesäksi ainakin. Ehkä joskus 5 vuoden kuluttua tulee kesä, jolloin ei ole mitään isompaa projektia talossa tai tontilla, ja lähdetään käymään jossain reissussa.

(Ja nyt kaikki wannabe keskiluokkaiset kauhistelevat, kuinka me voimme elää näin. Kyllä, olemme noloja, ja ylpeitä siitä.)

Vierailija
39/51 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tavara omalle paikalleen HETI käytön jälkeen, EI pöydälle.

Vierailija
40/51 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hanki turhaa roinaa. Tee kuolinsiivous vähintään kerran vuodessa. Aikatauluta eri toiminnot eri päiville. Hanki rytmi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi