Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö sukupuolitaudista kertoa seksipartnerille?

Vierailija
09.08.2023 |

Mitä mieltä olet pitääkö sukupuolitaudista (herpes, kondylooma, hiv tai joku muu) kertoa seksipartnerille ennen intiimiä kanssakäymistä vaikka aikoisi käyttää kondomia? Oman moraalin mukaan vastaus, ei sen mukaan mitä laki velvoittaa.

Pitääkö sukupuolitaudista kertoa seksipartnerille?

Vaihtoehdot

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä _kaikilla_ on herpes, eikä käytännössä juuri kukaan kerro tai ole edes käynyt testeissä. Ei ole mitään "normaalia" herpestä, kaikki ne tarttuu ihan samalla tavalla ylä/alapäähän.  Herpestä ei testata siinä "otettiin kaikki testit". :D

Samoin hpv tai useampia on kaikilla, ja ne joista tulee näkyviä ihomuutoksia eivät _lisää syöpäriskiä_ huom ne EIVÄT AIHEUTA syöpää ja niihin taas ei rokotteita ole, joista saa iho/oireita. Ei testattavissa kaikkia!!!

En kertoisi 

Oletko oikeasti noin tyhmä vai esitätkö vain?.

Tälläistä paska informaatiota kun jaat niin teet asevelipalveluksen kaltaisillesi. Ihmisen kuuluu kertoa taudeistaan itse ennenkuin toinen edes / Ja jos edes kysyy. 

Saastunut on saastunut.

Vierailija
22/37 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne ketkä väittää että herpes ei tartu kun syö sitä estolääkitystä yms niin voin kertoa kaverin puolesta että tarttuu. Hän erehtyi yhtymään vaikka oli ns selviä jälkiä vaginan alueella (lääkitys oli) ei auttanut.

Joten kaikki siitä herpeksestä hössöttävät. Sinun täytyy kertoa siitä taudista, miksikö? Koska suomeen ei haluta 101% levinneisyyttä sellaisesta mikä olisi helposti estettävissä. Samaiten kaikki muutkin seksi taudit.

Itsekkin nuorempana sairastin klamydian IHAN turhaan VAIN SIKSI Että eräs nainen sanoi että ei minulla ole seksitauteja. Hmmm muutama kaveri sanoi että oireili juuri tuon naisen jälkeen, ja lopulta itekkin.

Nainen toimi käytännössä "jokaiselle" haluavalle paineen päästäjänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin erikoista, että täällä tuntuu osaa ärsyttävän jos joku kertoisi rehellisesti seksitaudista ja pitää tärkeänä, että asiasta kerrotaan seksipartnerille.

Miten joku voi hermostua tästä? Mikäli olet sitä mieltä, että ei kuulu kertoa niin miksi koet, että sinulla on oikeus päättää tartuntariskistä toisen ihmisen puolesta?

Koska niillä on jokin tauti.

Vierailija
24/37 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00217

Ei ole herpes aina mikään pikku näppy vaan.

https://www.duodecimlehti.fi/duo11892

Herpes simplex -virus voi aiheuttaa vastasyntyneelle ja muutaman viikon ikäisille vauvoille vaikean aivokuumeen ja myös pysyviä vaurioita. Ei liity seksiin mitenkään, mutta sillä vaan sanoin, kun herpestä vähätellään.

Vierailija
25/37 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin erikoista, että täällä tuntuu osaa ärsyttävän jos joku kertoisi rehellisesti seksitaudista ja pitää tärkeänä, että asiasta kerrotaan seksipartnerille.

Miten joku voi hermostua tästä? Mikäli olet sitä mieltä, että ei kuulu kertoa niin miksi koet, että sinulla on oikeus päättää tartuntariskistä toisen ihmisen puolesta?

Koska niillä on jokin tauti.

Hyvin mahdollista. Ei taudit enää paljon kiinnosta, kun itsellä jo on. Mukavampi, kun saa lisää porukkaa samaan veneeseen.

Vierailija
26/37 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku nainen kuka aloitti tämän on ilmeisesti tajunnut että jos hänen herpes simex tai hiv tulee julki, loppuu se vähäinenkin seksi. Se on kyllä totta. Ei kukaan halua nuolla sinun genitaaliherpestä tieten tahtoen. Sen takia sinun kuuluu siitä kertoa. Et voi olla niin tyhmä että jätät kertomatta.

Olen nainen, mutta minulla ei ole sukupuolitautia. Tein tämän kyselyn, kun toisessa keskustelussa niin aggressiivisesti kommentoiden jotkut olivat sitä mieltä, että ei tarvitse kertoa. Itse olen sitä mieltä, että ehdottomasti pitää kertoa tiedossa olevasta taudista.

Vierailija
27/37 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo että sanoin aloittaja nainen NIIN tuo ajatustyyli on juuri sellainen. Koska jokainen toisestaan aidosti välittävä ihminen kertoo. Veriteitse/sukupuoliteitse yms tarttuvista sairauksista MIKSIKÖ koska OLEMME ihmisiä ja olemme INHIMMILLISIÄ. Toisen kuuluu tietää mihin on penistään/vaginaansa laittamassa. 

Se on FAIR PLAY näissä hommissa. Kondomi ei ole mikään syy jättää kertomatta. Tiesittekö että kondomi on todella huono muutenkin ihan jo raskauksiakin estämään. 

On nimittäin itsellä ainakin "sperman" määrä sitä luokkaa että ei riittäisi kumissa tila. Todella runsasta. Sitä ei tule mitään tippoja, vaan se "syystä" tai toisesta tulee erittäin runsaana. Kuten naisillakin on eroja kuukautisissa. Runsaat/niukat. Ja kondomi on pelkkä kumi se ei ole (sukupuolitauteja) suojaava kuitenkaan. Tiesitteekö että moni voi pelkkänä iho kontaktina tarttua jos esim raapinut alamahaansa?. Iho vähänkään rikki ni thats it. 

Vierailija
28/37 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään tarvii kertoa kellekkään, laita jakoon vaan niin kenenkään ei kohta tarvitse arpoa onko vai eikö ole.

Vierailija
29/37 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ainakaan oo kertonut kondyloomasta.. ei kai sitä enää ole edes, kun laitoin voidetta?

Vierailija
30/37 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tuo että sanoin aloittaja nainen NIIN tuo ajatustyyli on juuri sellainen. Koska jokainen toisestaan aidosti välittävä ihminen kertoo. Veriteitse/sukupuoliteitse yms tarttuvista sairauksista MIKSIKÖ koska OLEMME ihmisiä ja olemme INHIMMILLISIÄ. Toisen kuuluu tietää mihin on penistään/vaginaansa laittamassa. 

Se on FAIR PLAY näissä hommissa. Kondomi ei ole mikään syy jättää kertomatta. Tiesittekö että kondomi on todella huono muutenkin ihan jo raskauksiakin estämään. 

On nimittäin itsellä ainakin "sperman" määrä sitä luokkaa että ei riittäisi kumissa tila. Todella runsasta. Sitä ei tule mitään tippoja, vaan se "syystä" tai toisesta tulee erittäin runsaana. Kuten naisillakin on eroja kuukautisissa. Runsaat/niukat. Ja kondomi on pelkkä kumi se ei ole (sukupuolitauteja) suojaava kuitenkaan. Tiesitteekö että moni voi pelkkänä iho kontaktina tarttua jos esim raapinut alamahaansa?. Iho vähänkään rikki ni thats it. 

Voi sua spermaruiskua!

Kondomin voi vetää vaikka päähän. Joten kyllä sinne sunkin spermat mahtuu ihan hyvin.

Vierailija
31/37 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä _kaikilla_ on herpes, eikä käytännössä juuri kukaan kerro tai ole edes käynyt testeissä. Ei ole mitään "normaalia" herpestä, kaikki ne tarttuu ihan samalla tavalla ylä/alapäähän.  Herpestä ei testata siinä "otettiin kaikki testit". :D

Samoin hpv tai useampia on kaikilla, ja ne joista tulee näkyviä ihomuutoksia eivät _lisää syöpäriskiä_ huom ne EIVÄT AIHEUTA syöpää ja niihin taas ei rokotteita ole, joista saa iho/oireita. Ei testattavissa kaikkia!!!

En kertoisi 

Tosiasiassa kaikilla ei ole herpestä. Paitsi jos puhutaan herpesviruksiin kuuluvasta Varicella zoster -viruksesta joka aiheuttaa vesirokon.

Tyypin 1 tai 2 Herpes simplex - virusta kaikilla ei ole. Sen saa helposti testattua. Aivan turha väittää, että se elimistöstä löytyy piilevänä kaikilta, ei löydy.

Ihan näkyvä herpes löytyy 80-90 %lla eli oikeassa olet ei tosiaan kaikilla. Jo lapsena tämä yleensä tarttunut ja aika-ajoin aiheuttaa rakkulat huuleen jokaisella jossain vaiheessa, ei se piilossa ole.

Vierailija
32/37 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku nainen kuka aloitti tämän on ilmeisesti tajunnut että jos hänen herpes simex tai hiv tulee julki, loppuu se vähäinenkin seksi. Se on kyllä totta. Ei kukaan halua nuolla sinun genitaaliherpestä tieten tahtoen. Sen takia sinun kuuluu siitä kertoa. Et voi olla niin tyhmä että jätät kertomatta.

Olen nainen, mutta minulla ei ole sukupuolitautia. Tein tämän kyselyn, kun toisessa keskustelussa niin aggressiivisesti kommentoiden jotkut olivat sitä mieltä, että ei tarvitse kertoa. Itse olen sitä mieltä, että ehdottomasti pitää kertoa tiedossa olevasta taudista.

Lopeta vaan säkin ne panosuhteet, niin ei tarvi pelätä tauteja.

Vierailija
33/37 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kertoisi 

Tosiasiassa kaikilla ei ole herpestä. Paitsi jos puhutaan herpesviruksiin kuuluvasta Varicella zoster -viruksesta joka aiheuttaa vesirokon.

Tyypin 1 tai 2 Herpes simplex - virusta kaikilla ei ole. Sen saa helposti testattua. Aivan turha väittää, että se elimistöstä löytyy piilevänä kaikilta, ei löydy.

Ihan näkyvä herpes löytyy 80-90 %lla eli oikeassa olet ei tosiaan kaikilla. Jo lapsena tämä yleensä tarttunut ja aika-ajoin aiheuttaa rakkulat huuleen jokaisella jossain vaiheessa, ei se piilossa ole.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00217

Aikuisväestöllä noin 50%. Ei ole lähellekään kaikilla. Lapsena sen saa yleensä jos vanhemmat tartuttaa. Minun vanhemmilla esimerkiksi ei ole herpestä eivätkä ole tartuttaneet. Ei kannata lasten kanssa syödä samoilla välineillä, juoda samasta pullosta tai pussailla suulle. Lisäksi hygienia jos itsellään herpes. Mikä vimma sitä on tartuttaa eteenpäin?

Vierailija
34/37 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta vaan säkin ne panosuhteet, niin ei tarvi pelätä tauteja.

Kiitos ehdotuksesta. En harrasta panosuhteita.

Vierailija
35/37 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sukupuolitauti, niin EI SAA harrastaa seksiä.

Vierailija
36/37 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on tauti mutta käytän AINA kondomia joten en kerro satunnaiselle kumppanille koska hän ei voi saada tartuntaa. Jos kerron niin se monesti tarkoittaa sitä että en saa seksiä.

Vierailija
37/37 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on tauti mutta käytän AINA kondomia joten en kerro satunnaiselle kumppanille koska hän ei voi saada tartuntaa. Jos kerron niin se monesti tarkoittaa sitä että en saa seksiä.

Näinpä.... satunnaissuhteeseen kun lähtee ottaa aina riskin. Jokainen ottaa vastuun itse.