Peruskoulusta neloselta asti A2-saksa. Mites kun lukiossa ei olekaan A-saksaa vaan B3-saksa?
Oletteko törmänneet tällaiseen ongelmaan?
Eli lapsi opiskellut A1-enkkuu kolmoselta ja sitten neloselta A2-saksaa.
Molemmista kielistä tuli kympit todistukseen.
Nyt menossa huomenna lukioon, jossa ei olekaan A-saksaa tarjolla, vain B3-saksa.
Niin eikö ole mitään keinoa jatkaa A-saksaa missään sitten vai?
Pitääkö tai saako mennä tuohon B3-saksan ryhmään?
Lähteekö B3-saksa alkeista vai onko se niille, jotka ovat lukeneet yläasteella kasilla ja ysillä pelkästään saksaa?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista käydä saksa jossain paikkakunnan toisessa lukiossa?
Kyseessä Helsinki siis. Onko tällainen mahdollista Helsingissä?
Voisi kuvitella, että olisi, varsinkin siis Helsingissä jos kerran pienemmissäkin kaupungeissa. Lapsi ottakoon selvää tästä opolta. Kyllä tämä ensimmäinen jakso käytetään aika tiiviisti opintojen suunnitteluun.
Tästä olen täysin samaa mieltä. Jos se teini haluaa ihan itse jatkaa sitä saksaa A-tasolla, hän ottaa itse selvää, miten se olisi mahdollista. Ei sitä vanhemmat päätä.
Lukiossa joutuu muutenkin usein priorisoimaan, mihin panostaa, ja minkä jättää vähemmälle. Niitä lukion valtakunnallisia valinnaisia kursseja ja oppimääriä voi suorittaa myöhemmin aikuislukiossa, jos tulee tarve. Jos on kiinnostavia paikallisia valinnaisia/erikoiskursseja, niistä kannattaa ottaa kaikki irti. Niiden suorittaminen jälkeenpäin ei välttämättä onnistu.
Ai tämä on Helsingissä? Ja ongelma siis vanhemmalla, ei lapsella?
Minä jo mietin, että onko teini halunnut ihan välttämättä johonkin landelukioon, ja nyt mammalla kamala huoli, kun ei ole niiden ihanien heppakurssien lisäksi kaikkea sitä, mitä kaupunkilukioissa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista käydä saksa jossain paikkakunnan toisessa lukiossa?
Kyseessä Helsinki siis. Onko tällainen mahdollista Helsingissä?
Ettekä aiemmin tätä twrkistaneet?
Jos se on kaupungin lukio niin niissä on mahdollisuus lukea muiden kaupungin lukioiden kielitarjonnan kursseja.
Jos se taas on yksityinen tai norssi niin sitten aikuislukio tai verkkolukio lienee se vaihtoehto.
Siis mitä tämä tarkoittaa käytännössä?
Että hän fyysisesti menee niille A-saksan tunneille toiseen lukioon?
Onnistuuko siis Helsingin kaupungin lukioissa?
Kaupungin lukioilla on yhteiset kampusopintotarjottimet eli onnistuu. Kannattaa heti kättelyssä varata aika opolle, niin asia selviää.
T. lukion opettaja Helsingistä
Tsekkasin tuonkin juuri eilen, joku tuollainen kampustarjotin. Mutta siinä tarjottiin vain jotain kiinaa ja italiaa, ei saksaa lainkaan!
Kaikilla Helsingin kaupungin lukion opiskelijoilla on mahdollisuus jatkaa sitä kielen opiskeluaan jossakin muussakin kaupungin lukiossa.
Nyt vaan sanot sille lukiolaisellesi että laittaa viestiä opolle niin se selviää missä hän pääsee saksaa jatkamaan.
Eri
Hyvä tietää! Kiitos vastauksista!
Halusin jo nyt tietää vastauksen, siksi kirjoitin tänne, enkä odottanut kunnes koulu huomenna alkaa ja kunnes tapaa opon.
Myös joku muu voi saada tästä ajattelemisen aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Ai tämä on Helsingissä? Ja ongelma siis vanhemmalla, ei lapsella?
Minä jo mietin, että onko teini halunnut ihan välttämättä johonkin landelukioon, ja nyt mammalla kamala huoli, kun ei ole niiden ihanien heppakurssien lisäksi kaikkea sitä, mitä kaupunkilukioissa on.
Kyllä. Tämä on Helsingissä ja halusin selvittää mielenkiinnosta jo etukäteen, että miten tällaisessa tilanteessa toimitaan.
Arabian kieli ois kyllä hyvä myös osata.
yläasteella ei saada muodostettua B saksaa koska monet aloittaneet jo neloselta saksan.