Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolesteroliarvot mietityttävät

Vierailija
08.08.2023 |

Kävin kolesterolimittauksessa ja sain järkyttävän suuret lukemat: 7.9! Olen kasvissyöjä (ollut 5-vuotiaasta lähtien), liikun paljon, BMI on 20,8. Lääkäri ei vielä määrännyt lääkitystä, koska katsotaan vielä tilannetta 3 kk ja sitten uudet mittaukset. Ns. hyvän kolesterolin osuus minulla on 3,5, ja huonoa kolesterolia oli 4,3.
Hyvän eli HDL kolesteroli ei kai kuitenkaan kompensoi huonoa kolesterolia.

Mitenkäs teillä muilla? Oletteko käyneet mittauttamassa?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on sairaiden paratiisi. Ainakin lääkkeet pitäisi maksaa itse täysimääräisesti.

Ja mistähän ihmisen pitäisi saada 10 000€ vuodessa rahaa et vois maksaa lääkkeensä. Kolestrolilääkkeet nyt ei mitään maksa.

Vierailija
22/28 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on sairaiden paratiisi. Ainakin lääkkeet pitäisi maksaa itse täysimääräisesti.

Samaa mieltä. Enemmän liikuntaa, ulkoilua, tervellistä ravintoa niin ei tarvitse syödä lääkkeitä,

Siinä älli ja tälli kertoo kuinka kaikki sairaudet parannetaan siihen asti kunnes kolahtaa omaan nilkkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaislukema välillä 5,1-5,9 lasketaan hyväksi.

Vierailija
24/28 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko AP:llä oli ikää?

Korkea kolesteroli ei yksinään ole kovin merkittävä riskitekijä, jos verenpaine, verensokeri ym. ovat normaalit.

Vierailija
25/28 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harva pystyisi silloin lääkkeitään maksamaan. Esim. uusimmat syöpälääkkeet maksavat helposti yli 100 000€/kuuri. Kyllä Euroopassa (ainakin lännessä) lääkkeet yleensä korvataan. Suomessa omavastuu on jopa suurempi kuin useissa muissa maissa.

Vierailija
26/28 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla, HDL 1.29  ja LDL 1.3 ja Triglyseridit  0.99 mmol/l

Vuoden syönyt atorvastatiinia, en käytä levitteitä vain kasvisravoja esim. levionnassa.

Ei makkaroita ei punaistalihaa, juusto 5% kepeä kadet.

Liikun noin tunnin päivässä sykeliikuntaa, ei ylipainoa 184/79, ei tupakka ikinä, ei alkoholia.

Miksi

Eikös nuo arvot ole erittäin hyvät?

On mutta kuoleman pelko ei anna lupaa joustaa...liikunnasta eikä ruokailusta.

Siis en ole koskaan tupakoinut, alkoholiakaan ei käytä edes joka vuosi, ja silloinkin kun käytän niin 1-2 pl lonkeroa seurassa kun muut juovat, tämäkin on kyllä jäänyt niin että en ota ollenkaan.

Makkaroita en ole syönyt vuoden  2007 jälkeen.

Taustalla "sydäntapahtuma" reilu vuosi sitten liikuntasuorituksen yhteydessä. Tästä seurasi pallolaajennus...

Vierailija
27/28 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkitys tulee suurella todennäköisyydellä. Yksi nappi illalla ja arvot kuntoon, perintötekijöille ei voi mitään.

Vierailija
28/28 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

lesta