Asunnon ostaja lähetti listan, mitä täällä pitää olla siivottuna ennen kuin muuttavat
Mitä ihmettä? Listalla on ikkunoiden pesu, lattiakaivojen putsaus yms. Perusteluna on, että hekin joutuvat siivomaan vuokra-asuntonsa näin.
Onko tämä joku uusi juttu, että lähetetään vaatimuslista kun asunto vaihtaa _omistajaa_?
Kommentit (59)
En päässyt aikaisemmin vastaamaan. Mutta siis totta kai asunto siivotaan ennen kuin täältä pois muutetaan!
Ja asuntoa on ennen kauppoja näytetty useammalle ostajaehdokkaalle useamman kerran, joten täällä on jo puunattu kaikki.
Meillä oli vieläpä valmius lähteä tästä kuukaudessa pois, ja kaupanteossa sovittiin joidenkin kodinkoneiden jäämisestä ostajalle ns. kaupan päälle.
Minulle tuli olo, että minua käskytetään ylhäältä ja pidetään jotenkin huonompana kansalaisena kun listan luin :D
En todellakaan palkkaa mitään siivoojaa tänne. Ap
Vierailija kirjoitti:
En päässyt aikaisemmin vastaamaan. Mutta siis totta kai asunto siivotaan ennen kuin täältä pois muutetaan!
Ja asuntoa on ennen kauppoja näytetty useammalle ostajaehdokkaalle useamman kerran, joten täällä on jo puunattu kaikki.
Meillä oli vieläpä valmius lähteä tästä kuukaudessa pois, ja kaupanteossa sovittiin joidenkin kodinkoneiden jäämisestä ostajalle ns. kaupan päälle.
Minulle tuli olo, että minua käskytetään ylhäältä ja pidetään jotenkin huonompana kansalaisena kun listan luin :D
Jätä samalla itsesi sinne kynnysmatoksi, tunnut olevan siihen aivan sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Ne käskyttelyt voi jättää omaan arvoonsa, ei ole mitään velvollisuutta siivota perussiivousta kummemmin ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauraisin ensin ja sitten heittäisin roskiin jos tollasen listan saisin. Ellei kauppakirjassa muuta mainita, niin imuroin paikat ja pyyhkäisen leivänmurut pois kaapeista. Ja siinä kaikki.
Kannattaa jättää myös roskapussi ja osa rähjäisistä kalusteista.
Niin kaltaisesi tekevät, valitettavasti.
Eivät tee. Normaalissa muutossa kämppä jätetään tyhjäksi. Mikä vamma sulla on, että pitää tolleen reuhata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä samalla itsesi sinne kynnysmatoksi, tunnut olevan siihen aivan sopiva.
Miten niin kynnysmatto? Muutetaan itse rakentamaan, uuteen omakotitaloon johon ostin uudet pesukoneen ja kuivausrummun, ja mikro on kalustemikro, joten emme tee erillisellä mikrolla enää mitään. Ap
Möin viime vuonna okt:n ja ostin kerrostalokaksion.
Siivosin talon vimosen päälle ja myyjä oli siivonnut kämpän niin hyvin ettei tarttenu ku laittaa tavarat kaappiin.
Ostimme nykyisen asuntomme muutama vuosi sitten. Aikaa kaupanteosta luovutukseen oli kolme kuukautta, ja siinä vaiheessa edellinen omistaja ei kyllä siivonnut enää yhtikäs mitään. Muutenkaan kyseessä ei ollut mikään siisteysfriikki, koska vessan pinnat olivat täynnä kalkkia, ilmanvaihtoventtiilejä ei oltu puhdistettu vuosiin, lattiakaivo oli täynnä kaikenlaista moskaa ja keittiön kaapeissa oli pinttyneitä tahroja. Edellisestä ikkunanpesustakin vaikutti olevan tovi.
Ei tullut mieleenkään valittaa. Toki oli hieman ällöttävää siivota lattiakaivosta toisten ihmisten hiuksia, mutta sellaista elämä välillä on.
Perussiivous riittää. Ja ei todellakaan tarvitse mitään ikkunoita alkaa pesemään. Ostaja peskööt itse.
Lattiakaivon puhdistus ja ikkunoiden pesu niin kuin liesituulettimenkin puhdistus sekä hellan ja uunin pesu ja myös jääkaapin pesu kuuluvat perussiivoukseen joten nämä asiat ainakin tulee hoitaa kuntoon, kun muuttaa pois uokra-asunnosta ellei toisin sovita. Jos jättää vuokra-asunnon siivottomaan kuntoon vuokranantajalla on oikeus vähentää takuuvuokrasta siivouskulut. Pitäisikö paikallisten marttayhdistysten jalkautua peruskoulujen yläluokille ennen koulun päättymistä pitämään muutama oppitunti kodin hoidosta siivouksineen, moni aikuinenkaan ei tänä päivänä tunnu tietävän mikä on kodin perussiisteys.
Ei tainnut siivousohjeita lukea kauppakirjassa. Siis hölynpölyä.
Vierailija kirjoitti:
Lattiakaivon puhdistus ja ikkunoiden pesu niin kuin liesituulettimenkin puhdistus sekä hellan ja uunin pesu ja myös jääkaapin pesu kuuluvat perussiivoukseen joten nämä asiat ainakin tulee hoitaa kuntoon, kun muuttaa pois uokra-asunnosta ellei toisin sovita. Jos jättää vuokra-asunnon siivottomaan kuntoon vuokranantajalla on oikeus vähentää takuuvuokrasta siivouskulut. Pitäisikö paikallisten marttayhdistysten jalkautua peruskoulujen yläluokille ennen koulun päättymistä pitämään muutama oppitunti kodin hoidosta siivouksineen, moni aikuinenkaan ei tänä päivänä tunnu tietävän mikä on kodin perussiisteys.
Tässä ei ollut kyse vuokra-asunnosta :) Olen itse ostanut asunnon, jossa jääkaappi oli aika siivoton ja siivosin itse koko kämpän joka tapauksessa, en kai luota siihen miten muut siivoaa. Asunnon myyjällä ei ole velvollisuutta hinkata jokaista nurkkaa putipuhtaaksi, vaan perussiivous on ihan normaalia. Useinhan moni kuitenkin siivoaa asuntoaan välillä, siten että esim. liesi ja ikkunat ja lattiakaivot ei ole aivan kelvottomassa kunnossa? Jos siivoustaso ei kelpaa, sitten vain itse siivotaan. Niin se vain menee omistusasuntojen suhteen ja kaikkien pykälien kanssa.
Asunnon ostaja osti ensiasunnon, kun kerran vuokralta tulee siihen. Hän ei tiedä / ymmärrä, ettei asunnon myyjälle laiteta mitään siivouslistoja :)
Tässä on nyt puurot ja vellit hiukan sekaisin. Puhutaan hyvistä tavoista jne. Juu hyvät tavat on kiva olla asunnon myyjällä, mutta myös huonotapainen voi myydä asunnon, eikä se ole puunattu, eikä lattiakaivoa ole putsattu, eikä ikkunoita pesty. Ei ostaja voi kuin tarttua luuttuun.
Et tainnut huomata että aloittaja on vuokralainen.
Vierailija kirjoitti:
Asunnon myyjällä ei ole velvollisuutta hinkata jokaista nurkkaa putipuhtaaksi, vaan perussiivous on ihan normaalia.
Aika epämääräisillä vesillä seilataan, kun puhutaan "jokaisesta nurkasta" ja "normaalista perussiivouksesta".
Onko asunnon myyjällä yhtään mitään velvollisuutta siivoukseen? Hinkkausta, nurkkia, normaaliutta? Ylipäätään mitään?
Se mua kiinmostaisi tietää, ei mitään yleistä hyvien tapojen luettelemisia. Ja juu, itse siivoan perusteellisesti muuttaessani. Mutta jos astun ostamaani kämppään, eikä sieltä ole muuta kuin lähdetty tavaroiden kanssa, niin minkä sille voi? Onko olemassa jotain virallista myyjän siivousvelvollisuutta?
Käyttäjä44112 kirjoitti:
Et tainnut huomata että aloittaja on vuokralainen.
Mitä tämä lause mielestäsi tarkouttaa: "Onko tämä joku uusi juttu, että lähetetään vaatimuslista kun asunto vaihtaa _omistajaa_?"
Se on suoraan kopsattu ketjun avausviestistä.
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista. Jos muuttaisin uuteen kotiin niin haluaisin kyllä siivota sen itse. Ällöttää ajatuskin tuoda omat tavarat jonkun toisen siivoamaan tai "siivoamaan" kotiin. Varsinkin, jos olisin uusi omistaja.
Helpottaa huomattavasti omaa siivousurakkaasi jos edelliset asukkaat ovat asunnon jo kertaalleen siivonneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon myyjällä ei ole velvollisuutta hinkata jokaista nurkkaa putipuhtaaksi, vaan perussiivous on ihan normaalia.
Aika epämääräisillä vesillä seilataan, kun puhutaan "jokaisesta nurkasta" ja "normaalista perussiivouksesta".
Onko asunnon myyjällä yhtään mitään velvollisuutta siivoukseen? Hinkkausta, nurkkia, normaaliutta? Ylipäätään mitään?
Se mua kiinmostaisi tietää, ei mitään yleistä hyvien tapojen luettelemisia. Ja juu, itse siivoan perusteellisesti muuttaessani. Mutta jos astun ostamaani kämppään, eikä sieltä ole muuta kuin lähdetty tavaroiden kanssa, niin minkä sille voi? Onko olemassa jotain virallista myyjän siivousvelvollisuutta?
"Asunnon ostajalla on oikeus edellyttää, että asunto on hänelle luovutettaessa siisti ja asuttavassa kunnossa. Monesti kauppakirjassa on maininta siitä, että ostaja ostaa asunnon siinä kunnossa, kuin se sitä ostajalle viimeksi esiteltäessä oli.
Asunnon siisteys on siis ikään kuin perusoletus asunnon kaupassa, mutta tilanne voi olla toisenlainenkin. Jos asunnon ostaja tietää, että asunnossa on vaikkapa entisen vuokralaisen jäljiltä roskaa ja romua, ostaja on tämän nähnyt ja olosuhteet muutenkin kaupan teon hetkellä ovat sellaiset, että ostaja ymmärtää ostavansa asunnon siinä kunnossa, ei siivousvelvoitetta myyjällä enää ole. Normaalitapauksessa asunnon pitää olla siisti seuraavalle ostajalle. Jos asunto on pahassa ja erityisen siivottomassa kunnossa, voi ostajalla olla oikeus käyttää siivouspalvelua asunnossa ja vaatia tätä summaa myyjältä. Tilanne on kuitenkin riitaherkkä, joten tätä vaihtoehtoa kannattaa harkita maltillisesti."
Ei ole mitään velvollisuutta, perussiisteys on ok ja tästä ei ole mitään erityistä säännöstöä. Ostaja on käynyt näytössä ja nähnyt asunnon, jos nyt kovasti olisi kämppää sen jälkeen tuhottu törkeästi niin asia voisi olla toinen, mutta ei kai kukaan ole niin hullu että käräjille lähtee jos ikkunat pesemättä tms? Perussiivous on perussiivous, mitä kenenkin mielestä. Toiset meistä on siistimpiä kuin toiset. Jos ei itse kykene siivoamaan ja puunaamaan, kannattaa palkata siivooja ja sekin tulee halvemmaksi kuin yrittää käräjöidä jostain maailman turhimmasta asiasta, jonka jutun todennäköisesti häviäisi kuitenkin. Eli asunto on tyhjä, imuroidaan ja pestään ehkä lattiat ja pinnat jollain pyyhitään tms, suunnilleen. Jokainen voi toki noudattaa näissä samaa käytäntöä kuin vuokra-asunnoissa, mutta pakko ei ole. Sille ei tosiaan sitten mahda mitään ja on vain itse siivottava. Mikä ei lienee kellekään terveelle ja kykenevälle ole ongelma.
Vastaisin vain kylmästi, että teette normaalin siivouksen. Muista siivousasioista olisi pitänyt sopia kauppoja tehdessä. Jos näin ei ole toimittu niin heillä ei ole mitään päätäntävaltaa asiaan.
Niin minäkin, tietysti.
Mutta onhan ihan eri asia siivota siistin näköinen asunto hygieeniseksi kuin alkaa siivota sottaista. Ja ikkunoita en pesisi tietenkään uudestaan.
Alkuperäiseen kysymykseen: hyviin tapoihin kuuluu jättää jälkeensä siivottu asunto. Vaatia ei sitä myyjältä voi, eli mitään velvoitetta ei ole siivoukseen.