Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon ostaja lähetti listan, mitä täällä pitää olla siivottuna ennen kuin muuttavat

Vierailija
08.08.2023 |

Mitä ihmettä? Listalla on ikkunoiden pesu, lattiakaivojen putsaus yms. Perusteluna on, että hekin joutuvat siivomaan vuokra-asuntonsa näin.

Onko tämä joku uusi juttu, että lähetetään vaatimuslista kun asunto vaihtaa _omistajaa_?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota nyt herra nähköön ne omat karvasi pois sieltä lattiakaivosta, mikä siinä on niin vaikeaa?

Vai otatko uudessa kämpässäsi pois edelliset asukkaan karvat?

En uudessa. Koska se on uusi. Käytetyssä kyllä joutuu.

Vierailija
22/59 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauraisin ensin ja sitten heittäisin roskiin jos tollasen listan saisin. Ellei kauppakirjassa muuta mainita, niin imuroin paikat ja pyyhkäisen leivänmurut pois kaapeista. Ja siinä kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunto pitää olla siivottuna, kun luovuttaa ostajalle. Miksi? No siksi, että jotkut ikkunanpesut ja lattiakaivojenpuhdistukset ovat aivan normaaleja kodinsiivousjuttuja. Mikä onkaan iljettävämpää, kuin pestä toisten ja karvoja ja kuonia pois lattiakaivoista. Hellat, kylmälaiteet, tiskone ja kaikki kaapistot pitää myös olla siivottuna, samoin kylppäreiden kaakelit saunoineen ja sauna. Ei pelkkä lattioiden luutuaminen riitä. Jos ei itsellä oo ollut tapana siivota, niin palkkaa sitten siivosfirman tekemään työn. On kunnia-asia luovuttaa siivottu asunto eteenpäin. Tai ainakin mun nuoruudessa oli näin.

Siitä nuoruudesta taitaa olla aika kauan aikaa. Nykyisin harvan tarvitsee "siisteydellään" päteä.

Vierailija
24/59 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jollei siitä ole tehty erikseen sopimusta niin ei todellakaan tarvitse alkaa myymäänsä asuntoa siivoilemaan.

Aina olen tehnyt normaalin muuttosiivouksen muuttaessani asunnosta pois, riippumatta siitä oliko kysee oma vai vuokrattu asunto.

Myös ne asunnot joihin olen muuttanut ovat olleet siivottuja. Olen kuvitellut sen olevan normaali käytäntö asumismuodosta riippumatta.

APn saama lista kuulostaa oudolta. Ei ole korrektia esittää vaatimuslistoja kaupanteon jälkeen. Sellaisen listan jälkeen ei todellakaan kiinnostaisi siivota mitään. Ostaisin varmaan siivouksen palveluna jos tuollaisia vaatimuksia alkaisi tulemaan. En kehtaisi siivoamatonta asuntoa luovuttaa.

Vierailija
25/59 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse tarkka siisteydestä joten kauppakirjassa luki miten hyvin asunto on oltava siivottu muutettaessa. Se oli tosi hyvin siivottu (vielä paremmin) ja kiiteltiin myyjiä kovasti. Sanoivat etteivät olisi kehdanneet kellekään jättää asuntoa muutenkaan pesemättä jääkaappeja ja kaakeleita. Ei oltaisi laitettu tällaista ehtoa kauppakirjaan muuten mutta näin kun siskoni muutti omakotitaloon, jossa oli vuosikymmenten rasvatahrat keittiön kaapeissa, mitään listoja ei oltu koskaan pyyhitty, piha ja piharakennukset oli täynnä roskaa esim. vanha keittiö oltiin purettu pihan perään pressun alle. Talo ja pihoja siivottiin viikkoja ennen kuin sinne pystyi muuttamaan!

Vierailija
26/59 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono provo. Ei vuokrakämpistä lähdettäessä vaadita lattiakaivojen putsausta.

Jossain vaaditaan. Ja aika paljon muutakin.

https://www.kttvt.fi/paavalikonsisaltosivutkansio/siivousohje-muutettae…

Vierailija
27/59 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt asiaa kun pian saattaa olla edessä tilanne, jossa sukulaiseni asunto, jossa nyt asun saatetaan joutua laittamaan myyntiin. Nyt tosin on ylipäätään huono aika myydä asuntoa. Jos suinkin on mahdollista tilata kerrostalon pihalle päiväksi tai pariksi jätelava omaan käyttöön niin sellainen tilataan ja sinne heitetään mahdollisimman paljon tavaraa ja SER-auto tilataan hakemaan isot SER-jätteet. Kenestäkään ei oikein ole kunnolla tätä asuntoa siivoamaan, joten siivooja tilataan asunto siivoamaan. Itse tietysti nämä maksetaan. Toisaalta olisin itse valmis myymään asunnon ehkä jopa 1000-2000 euroa halvemmalla siinä tapauksessa, että parempi siivoaminen ja jotain tavaraakin jää uudelle omistajalle.

Vierailija
28/59 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunto pitää olla siivottuna, kun luovuttaa ostajalle. Miksi? No siksi, että jotkut ikkunanpesut ja lattiakaivojenpuhdistukset ovat aivan normaaleja kodinsiivousjuttuja. Mikä onkaan iljettävämpää, kuin pestä toisten ja karvoja ja kuonia pois lattiakaivoista. Hellat, kylmälaiteet, tiskone ja kaikki kaapistot pitää myös olla siivottuna, samoin kylppäreiden kaakelit saunoineen ja sauna. Ei pelkkä lattioiden luutuaminen riitä. Jos ei itsellä oo ollut tapana siivota, niin palkkaa sitten siivosfirman tekemään työn. On kunnia-asia luovuttaa siivottu asunto eteenpäin. Tai ainakin mun nuoruudessa oli näin.

Siitä nuoruudesta taitaa olla aika kauan aikaa. Nykyisin harvan tarvitsee "siisteydellään" päteä.

Tuossa ei ole kyse pätemisestä vaan normaaleista käytöstavoista.

Vierailija
29/59 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se nyt on ihan alkeellisiin käytöstapoihin kuuluvaa että omat paskat siivotaan ennen kuin asunto luovutetaan uudelle omistajalle.

Ehkäpä näillä ihmisillä on ollut huonoja kokemuksia, joten he pyytävät asiaa jonka pitäisi olla itsestäänselvyys.

Voi olla että vanhaan osoitteeseen tipahtelee vielä postia, jolloin on kiva että uusi asukas vaivautuu postittamaan sen oikeaan osoitteeseen. Siksi ei kannata suututtaa heitä.

Vierailija
30/59 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se nyt on ihan alkeellisiin käytöstapoihin kuuluvaa että omat paskat siivotaan ennen kuin asunto luovutetaan uudelle omistajalle.

Ehkäpä näillä ihmisillä on ollut huonoja kokemuksia, joten he pyytävät asiaa jonka pitäisi olla itsestäänselvyys.

Voi olla että vanhaan osoitteeseen tipahtelee vielä postia, jolloin on kiva että uusi asukas vaivautuu postittamaan sen oikeaan osoitteeseen. Siksi ei kannata suututtaa heitä.

Vitut. Uusi asukas kuitenkin keksii jonkun "piilevän virheen" ja yrittää teettää täyden remontin myyjän laskuun. Asuntokaupat on dog eat dog -maailma.

Vierailija
31/59 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme tehneet monet asuntokaupat pientaloista Pk-seudulla. Aina on ikkunat olleet pesemättä.. Nuo jutut on jotain   vuokralla asuneen   haluamisia. Kaupassa siirtyy sellaisenaan kun on näytössä.  Köyhien ongelma on tuo siivous ja jotkut lattikaivot.   Pyh !

Vierailija
32/59 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella on haiseva karvahattuun verrattava möykky lattiakaivossa, suihkukaivossa, vesilukossa WC ja keittiö.....! Ei osata ylläpitosiivousta.

Vierailija
33/59 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään mitään ylimääräistä mikä ei lue sopimuksessa ei tarvitse tehdä.

Vierailija
34/59 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vitut. Uusi asukas kuitenkin keksii jonkun "piilevän virheen" ja yrittää teettää täyden remontin myyjän laskuun. Asuntokaupat on dog eat dog -maailma.

Koskee myyjää ainoastaan omakotitaloissa. Rivi- ja kerrostaloissa rakenteet on taloyhtiön vastuulla, joten maksaja ei suinkaan olisi myyjä.

Vierailija
35/59 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihan on ihan perusjuttuja mitä muuttaessa asunnon siivoukseen kuuluu. Siis ihan oikeasti jättääkö joku siivoamatta omat sotkunsa, tossahan pitäisi olla vielä hajulukotkin. Ei oo tot....

Vierailija
36/59 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas sanoin ettei tarvi siivota kun siivoan joka tapauksessa itse kuitenkin uudestaan. Johon myyjä sanoi ettei kehtaa olla siivoamatta :D

Talossa oli myös paikkoja joita ei oltu siivottu _koskaan_. Esim hormin poistot. Ritilöissä oli kauttaaltaan 5cm karvapölykerros, ja kun avattiin nuohousluukut, niin niissä oli puoli metriä roskaa. Siis semmoiset vanhan talon hormituuletus räppänät.

Vierailija
37/59 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää rakennan aina koko kämpän uusiksi uusista materiaaleista ennenkuin muutan. Työkalujen pitää kanssa olla uuuusia. Sitten käyn vielä pari viikkoa siivoamassa kun uudet asukkaat on jo siellä.

Vierailija
38/59 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti ei ole lakiin perustuvaa velvollisuutta siivota, mutta ehkä voisit tiedottaa kiinteistövälittäjälle asiaa ja kysyä hänenkin mielipidettään. Vaatimuslista kuulostaa hieman koppavalta, ja sanoisin, että vaatimukset olisi pitänyt esittää tarjouksen tekemisen yhteydessä, jotta sinä olisit voinut joko hyväksyä tai hylätä vaatimukset. Jälkikäteen esitettynä mikä tahansa vaatimus menee ohi siitä, mitä on sovittu ja siinä mielessä myyjän kannalta kohtuuton tilanne.

Vierailija
39/59 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä itse olen aina siivonnut muutoin, mutta en ole ikkunoita sen kummemmin alkanut erikseen pesemään. En tosin monesti ole omasta muuttanutkaan. Ihmiset unohtaa jotenkin, että uusi omistaja ei ole mikään vuokranantaja joka sanelee myyjille jotain ehtoja, varsinkaan kaupan jälkeen. Jos joku myyjä ei siivoa niin tiptop, niin sitten se on vaan itse siivottava. Ja minä kyllä siivoaisin muutenkin, en toisten jäljiltä suoraan purkaisi tavaroita kaappeihin.

Vierailija
40/59 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauraisin ensin ja sitten heittäisin roskiin jos tollasen listan saisin. Ellei kauppakirjassa muuta mainita, niin imuroin paikat ja pyyhkäisen leivänmurut pois kaapeista. Ja siinä kaikki.

Kannattaa jättää myös roskapussi ja osa rähjäisistä kalusteista.

Niin kaltaisesi tekevät, valitettavasti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme