Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ketään ihmistä joka on viisas mutta samalla käsittämättömän tyhmä?

Vierailija
08.08.2023 |

Sellainen joka tietää jostain asiasta kaiken, osaa vastata vaikeisiin kysymyksiin ja selvittää ongelman helpohkosti, on teoriassa lahjakas omalla alallaan.
Toisaalta ei pysty selviämään arjen pikku ongelmista, kuten kuinka takka sytytetään (avataan pelti), kuinka pesukone toimiin (lämpötila eri vaatteille), kuinka käyttäydytään vieraiden seurassa (ei istuta yksin nurkassa, ei oteta tarjoilupöydästä itselle ensin, tai poistuta kioskille kesken kaiken). On kömpelö useassa normaalissa asiassa.
Kuulostaako tutulta?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas vai älykäs?

Vierailija
2/22 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa mitään ihmeellistä ole kuka sitä nyt kaikkea tietäisi tai osaisi. Koulutetut ovat juuri näitä yhden alan osaajia,keskittyneet vain omaan alaansa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas mutta ei fiksu. Näitä olen tavannut muutamia.

Vierailija
4/22 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset tarvitsevat kumppanin pitämään elämän järjestyksessä. Mamma ei ehkä enää jaksa.

Vierailija
5/22 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sitten tietämättömyys sama asia kuin tyhmyys, vai tarkoittaako se vain, ettei tiedä juuri sitä asiaa. Tyhmyys on enemmänkin sitä, ettei opi vaikka kuinka asiaa toistetaan. Eli tuossa esimerkissäsi se tarkoittaisi, että henkilö ei vielä kolmannellakaan kerralla ymmärtäisi että pelti pitää avata. Sosiaaliset tilanteet taas ovat niin vaihtelevia että niissä pärjäämiselle on oma terminsäkin eli sosiaalinen lahjakkuus. Ei sen puuttuminen tee ihmisestä tyhmää, hän voi olla vain esimerkiksi ujo.

Vierailija
6/22 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan just se tyhmä, kun en tajua mitä tarkoittaa "ei oteta tarjoilupöydästä itselle ensin"?

Vierailija
7/22 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan oman itseni. Kuitenkin osaan googlata tarvittaessa vastaukset arjen pikku pulmiin ja pesukonetta olen kyllä osannut käyttää alusta asti mallikkaasti. 

Vierailija
8/22 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne enkä tiedä yhtäkään täydellistä ihmistä.

Jokaisella on omat hyvät ja huonot puolensa, kykynsä ja puutteensa.

On myös asioita joita ei osata ainoastaan siksi ettei niitä olla ikinä kokeiltu/opeteltu.

Ja on ihmisiä jotka osaavat asiat teoruassa, mutta eivät syystä tai toisesta kykene toteuttamaan osaamansa asiaa käytännössä.

Missä ap mahtoi itse olla kun järkeä jaettiin?

Vierailija
9/22 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa mitään ihmeellistä ole kuka sitä nyt kaikkea tietäisi tai osaisi. Koulutetut ovat juuri näitä yhden alan osaajia,keskittyneet vain omaan alaansa

Höpö höpö, jotkut on mutt ei todellakaan kaikki.

Vierailija
10/22 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita montakin. Esim. tädin mies on korkeakoulun professori, mutta käytännön asioissa ihan lapsen tasoa. Kyllä tunnistan myös itsestäni alueita joissa olen ihan uuno...

Vierailija
11/22 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tommonen mutta en ole yhden asian ihminen, tottakai olen moniosaaja!

Mutta sitten arjen asioissa, olen välillä niin tyhmä että hävettää!

En osaa ommella, kutoa, neuloa, parsia, silittää...huoh...joo

Vierailija
12/22 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuvaamasi arjen asiat tuottavat suunnattomia vaikeuksia, henkilö ei osaa ajatella eikä tehdä itsenäisiä ratkaisuja, hän ei ole liion älykäs eikä varsinkaan viisas.

Kirjatiedon voi opetella ulkoa ja toistaa sitä kuin papukaija ymmärtämättä siitäkään lopulta hönkäsen pöläystä. Ja kyllä, kyllä näitä on.

Vierailija
13/22 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan just se tyhmä, kun en tajua mitä tarkoittaa "ei oteta tarjoilupöydästä itselle ensin"?

En minäkään. Jonkunhan, vieraan, sieltä on otettava itselleen ensin. Joku on aina eka.

Vierailija
14/22 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina sanonut että kirjaviisailla ei välttämättä ole sydämen viisautta.

Vierailija
15/22 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä siis yksi tyhmä? Uskon ap:n tarkoittavan juuri tätä viisasta tyhmää. Että tämä ottaa ensin itselle kun fiksu käytös tarkoittaa että annetaan vieraan ottaa ensin. -ohis

Vierailija
16/22 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään. Jonkunhan, vieraan, sieltä on otettava itselleen ensin. Joku on aina eka.

Ehkä ensin pitää ottaa jollekin muulle ja sitten vasta itselleen?

Vierailija
17/22 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kutsuisi tuollaista ihmistä viisaaksi. Pikemminkin lahjakkaaksi kapealla alueella.

Vierailija
18/22 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Niitä kutsutaan ihmisiksi.

Vierailija
19/22 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teuvo Hakkarainen?

Vierailija
20/22 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä.

Moni on ihmetellyt miten viisas muka olen, vaikka samaan aikaan töppäilen koko ajan normaaleissa käytännön töissä.

Hajamielisen professorin syndrooma, veikkaan.