Hätävilkut päälle jos taakse tulee hälytysajoneuvo
Ohje hälytysajoneuvon kohtaamiseen: Jos tien päällä havaitset taustapeilistä hälytysvalot, pidä oma vauhti tasaisena ja kytke hätävilkku päälle. Pidä pää kylmänä ja vältä nopeita jarrutuksia tai muita äkkiliikkeitä. Hätävilkuilla kerrot myös takaa tulevalle hälytysajoneuvon kuljettajalle, että tämä on havaittu.
Kommentit (52)
Mulle oli ihan uusi asia vaikka olen vuosia ajanut. Yleensä jos ambulanssi tulee taakse vilkut päälle niin laitan vilkun oikealle ja menen ihan reunaan.
En noudata. Kun hätävilkut on päällä niin muut ei näe suuntavilkkua ja mihin auto kääntymässä. Pitää nähdä minne muut on väistämässä hälytysajoneuvoa.
Olen joskus laittanut, vaikka en tiennyt, että niin neuvotaan tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Mulle oli ihan uusi asia vaikka olen vuosia ajanut. Yleensä jos ambulanssi tulee taakse vilkut päälle niin laitan vilkun oikealle ja menen ihan reunaan.
No tämä on nimenomaan se uusi asia.
Vierailija kirjoitti:
En noudata. Kun hätävilkut on päällä niin muut ei näe suuntavilkkua ja mihin auto kääntymässä. Pitää nähdä minne muut on väistämässä hälytysajoneuvoa.
Äkkiliikkeitä ei tehdä. Suuntavilkku laitetaan ennen kääntymistä, sitten taas hätävilkku.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on siis siinä tapauksessa, että ei ole paikkaa mihin väistää. AP jostain syystä jättänyt mainitsematta. Luin kyseisen artikkelin jokin aikaa sitten.
Kuulostaa älyttämältä, eikö se häiritse hälytysajoneuvoa, jos ne alkavat luulla, että sinullakin on joku hätä.
IHAN SAMA, KUNHAN MUISTATTE ETTÄ ÄKKIJARRUTUSTA EI TEHDÄ, KUN TAKAA TULEE AMBULANSSI YLI 100 KM/H VAUHTIA JUMALAUTA SAATANA
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa älyttämältä, eikö se häiritse hälytysajoneuvoa, jos ne alkavat luulla, että sinullakin on joku hätä.
Ei häiritse. Ei ne pysähtele hätävilkuttelevilta autoilta kyselemään että onko hätä, ne on matkalla sinne missä on todettu hätä.
Vierailija kirjoitti:
IHAN SAMA, KUNHAN MUISTATTE ETTÄ ÄKKIJARRUTUSTA EI TEHDÄ, KUN TAKAA TULEE AMBULANSSI YLI 100 KM/H VAUHTIA JUMALAUTA SAATANA
No v*ttu saatana poliisiauto kulkee 220 KM tunnissa! Siinä jää sun ambulanssis kakkokseks!
Mitä väliä kyllä se hätäajoneuvon vilkkuvat valot pitäisi nähdä ja jos ei näe niin sitten ei ole mitään mahdollisuuksia nähdä mitkä valot henkilöautossa on päällä.
En muista laittaa vilkkuja, väistän reunaan ja jatkan ajoa. En hötkyile.
Tämä on aika uusi ohje. Sattui tämmöinen tapaus joku aika sitten, tehtiin näin. Mies ei olisi muistanut kun oli kuskina, mutta minä muistin ja sitten hänkin muisti että ainiin. Kyllä ne tajuaa että normaalia vauhtia eteenpäin menevä auto laittaa ne vilkut juuri siksi, että ilmoittaa jotta huomattu on.
Isoin hätä tässä kaupungissa on Wolt-kuskeilla, mikähän lie että jatkuvasti on hätä ruokapaikkojen edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No v*ttu saatana poliisiauto kulkee 220 KM tunnissa! Siinä jää sun ambulanssis kakkokseks!
Kyllä lanssillakin yhtä kovaa pääsee kuin poliisiautolla, mutta se ei ole järkevää.
Hyvä neuvo on tämä.
Joskus kannattaa myös hätävilkuttaa jos havaitsee edellä yllättävän ruuhkan minkä takia pitää hidastaa voimakkaasti. Saksassa ihan vakiokäytäntö koska se auvoisa unrestricted-osuus päättyy usein ryömintävauhtiruuhkaan.
Ennen kun ei saanut käyttää hätävilkkuja kuin hädässä ja nykyään kun saa käyttää aika monessa paikassa niin ei tahdo muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aika uusi ohje. Sattui tämmöinen tapaus joku aika sitten, tehtiin näin. Mies ei olisi muistanut kun oli kuskina, mutta minä muistin ja sitten hänkin muisti että ainiin. Kyllä ne tajuaa että normaalia vauhtia eteenpäin menevä auto laittaa ne vilkut juuri siksi, että ilmoittaa jotta huomattu on.
Isoin hätä tässä kaupungissa on Wolt-kuskeilla, mikähän lie että jatkuvasti on hätä ruokapaikkojen edessä.
"Ne tajuaa"? Ai niin, hoitajat eivät ole ihmisiä. Mietipä, että siellä voi olla lääkärikin kyydissä. Niinpä. Ihan ihmisiä, joilla teille on väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne transmaijat niin paljon kulje.
Tieliikennelaissa (2018: 51 §) kerrotaan hätävilkkujen käytöstä:
”Pysäytetyssä tai pysäköidyssä ajoneuvossa saa käyttää suuntavalojen hätävilkkukytkentää, jos ajoneuvo on onnettomuuden, vaurion tai muun pakottavan syyn johdosta jouduttu pysäyttämään sellaiseen paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa muulle liikenteelle. Hätävilkkukytkentää saa käyttää myös liikkuvassa ajoneuvossa varoittamaan muita tienkäyttäjiä välittömästä vaarasta.”
Yli pari vuotta sitten voimaan tulleen lakimuutoksen johdosta nykyään on siis todellakin sallittua käyttää hätävilkkuja myös ajossa, kun tilanne sen vaatii. Esimerkiksi ruuhkan takia äkkiä hidastuvasta liikenteestä voi varoittaa takana ajavia hätävilkuilla. Tällainen toimintatapa on vakiintunut jo monissa muissa Euroopan maissa.
Seuraavalle bussipysäkille.