Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hätävilkut päälle jos taakse tulee hälytysajoneuvo

Vierailija
07.08.2023 |

Ohje hälytysajoneuvon kohtaamiseen: Jos tien päällä havaitset taustapeilistä hälytysvalot, pidä oma vauhti tasaisena ja kytke hätävilkku päälle. Pidä pää kylmänä ja vältä nopeita jarrutuksia tai muita äkkiliikkeitä. Hätävilkuilla kerrot myös takaa tulevalle hälytysajoneuvon kuljettajalle, että tämä on havaittu.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnytkin näin. En tosin tiennyt, että se on joku ihan ohje. Ilman hätävilkkuja hälytysajoneuvo alkaa varomaan minua. Olen arvellut syyksi juuri sen, ettei ne tiedä olenko havainnut heitä.

Vierailija
42/52 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laita mitään hätävilkkuja. Eihän minulla ole mikään hätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle oli ihan uusi asia vaikka olen vuosia ajanut. Yleensä jos ambulanssi tulee taakse vilkut päälle niin laitan vilkun oikealle ja menen ihan reunaan.

Niin siis joo. Ei tulisi itselleni mieleen laittaa hätävilkkuja, koska en minä ole se jolla on hätä. Olen laittanut myös vilkkua oikealle ja heti kun voi niin väistänyt sinne oikealle/reunaan.

Vierailija
44/52 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IHAN SAMA, KUNHAN MUISTATTE ETTÄ ÄKKIJARRUTUSTA EI TEHDÄ, KUN TAKAA TULEE AMBULANSSI YLI 100 KM/H VAUHTIA JUMALAUTA SAATANA

No v*ttu saatana poliisiauto kulkee 220 KM tunnissa! Siinä jää sun ambulanssis kakkokseks!

Kyllä lanssillakin yhtä kovaa pääsee kuin poliisiautolla, mutta se ei ole järkevää. 

Eläkä höpötä joutavia. Moniko paku kulkee yli 200km/h?

Vierailija
45/52 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En noudata. Kun hätävilkut on päällä niin muut ei näe suuntavilkkua ja mihin auto kääntymässä. Pitää nähdä minne muut on väistämässä hälytysajoneuvoa.

Riittää, kun vilauttaa sitä hätävilkkua sen verran, että takana tuleva hälytysajoneuvo tietää sinun huomanneen sen ja että aiot toimia vaikka antamalla tietä, että se pääsee ohi.

Vierailija
46/52 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän vielä kaikille tiedoksi uuden tieliikennelain pykälä hätävilkkujen käyttämisestä:

51 §

Hätävilkkukytkennän käyttäminen

Pysäytetyssä tai pysäköidyssä ajoneuvossa saa käyttää suuntavalojen hätävilkkukytkentää, jos ajoneuvo on onnettomuuden, vaurion tai muun pakottavan syyn johdosta jouduttu pysäyttämään sellaiseen paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa muulle liikenteelle. Hätävilkkukytkentää saa käyttää myös liikkuvassa ajoneuvossa varoittamaan muita tienkäyttäjiä välittömästä vaarasta.

Vierailija
47/52 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein tai väärin mutta vilautan oikealle jos edessä tilaa ja näkyvyyttä. Samoin kun muutenkin nopeammin tulevalle hätähousulle.

Vierailija
48/52 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän vielä kaikille tiedoksi uuden tieliikennelain pykälä hätävilkkujen käyttämisestä:

51 §

Hätävilkkukytkennän käyttäminen

Pysäytetyssä tai pysäköidyssä ajoneuvossa saa käyttää suuntavalojen hätävilkkukytkentää, jos ajoneuvo on onnettomuuden, vaurion tai muun pakottavan syyn johdosta jouduttu pysäyttämään sellaiseen paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa muulle liikenteelle. Hätävilkkukytkentää saa käyttää myös liikkuvassa ajoneuvossa varoittamaan muita tienkäyttäjiä välittömästä vaarasta.

Eli hätävilkkuja ei voi käyttää väistämisen merkiksi edelleenkään.

Kaveri ajaa ambulanssia ja sanoi, että näytä tavan vilkulla kummalle puolelle aiot väistää äläkä missään tapauksessa ainakaan hyppää jarrulle, mielummin kaasulle. Olenkin joskus ajanut reipasta kyytiä ambulanssia karkuun, kun väistöpaikkaa ei kaiteiden vuoksi ollut.

Vierailija
49/52 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosien taakse on monella jäänyt tuoki hätävilkun käyttö, vaikka muutoksia lakiin on  tullut. Sehän oli aivan järjetön se alkuperäinen käyttöidea. Ei siinä mikään iso hätä ole, jos on joutunut pysähtymään vaikka tien sivuun.

Olen itse jo ennen tätä lain uusimista vilauttanut hätävilkkua, kun oli jonon ensimmäisenä ja huomasin peuralauman tulevan tien aukiolta. Kaikki takana tulevat pysähtyivät nätisti jonoon, ja peuravauvat pääsivät hengissä jatkamaan matkaansa.

Vierailija
50/52 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosien taakse on monella jäänyt tuoki hätävilkun käyttö, vaikka muutoksia lakiin on  tullut. Sehän oli aivan järjetön se alkuperäinen käyttöidea. Ei siinä mikään iso hätä ole, jos on joutunut pysähtymään vaikka tien sivuun.

Olen itse jo ennen tätä lain uusimista vilauttanut hätävilkkua, kun oli jonon ensimmäisenä ja huomasin peuralauman tulevan tien aukiolta. Kaikki takana tulevat pysähtyivät nätisti jonoon, ja peuravauvat pääsivät hengissä jatkamaan matkaansa.

Olen myös käyttänyt hätävilkkua kun näin peuralauman lähestyvän pellolta. 

Ja kerran autoon tuli vika ja jouduin ajamaan kolmeakymppiä kasikympin alueella pienen matkan, silloinkin oli hätävilkut päällä. 

Kyllä sitä hätävilkkua saa käyttää, vaikka täällä moni luulee, että jonkun pitää olla kuolemassa ennen kuin sen saa laittaa päälle. Ideanahan siinä on varoittaa muita jostain yllättävästä tilanteesta, jotta ei tulisi hätä.

Vierailija
51/52 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joskus ruuhkassa heittänyt vilkun oikealle, koska havaitsin takana jonossa hälytysajoneuvon.

Perässäni ollut auto katsoi, että tässäpä on hyvä tilanne lähteä ohittamaan!

Ihmiset, seuratkaa liikennettä! Taustapeili on olemassa!

Vierailija
52/52 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on taas annettu lisää hätävilkku ohjeita. 

Asun Peijaksen sairaalan lähellä. Mitäkähän hyötyä on, että kaikki autoilijat laittavat hätävilkun päälle molemmilla ruuhkaisilla kaistoilla? Ja piti vielä liikennesääntöjä noudattaa; liikennevaloja on tuossa muutaman kilometrin säteellä kait 4 kpl ja yleensä niin, että jokaisiin joutuu pysähtymään. Eihän se ambulanssi pääse ikinä sinne sairaalaan