Paljonko rahaa häälahjaksi
Oon opiskelija ja rahat on todella vähissä. Mikä on ok summa antaa rahaa? Rehellisesti ei olisi varaa antaa euroakaan :( opintolainasta pitää antaa
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla ei ole varaa mennä, niin silloin olet poissa. Ota huomioon että saat kuitenkin syödä hyvin juhlissa. Kyllä 50 euroa täytyy antaa. Sun lainat ei kaadu päälle jos siihen tulee sen verran lisää.
Ei kait kukaan vietä häitä rahan takia, eikä lahjalla ole tarkoituskaan kattaa ruokakuluja, vaan hääpari osoittaa tarjoilulla vieraanvaraisuutta.
Omissa häissä lahjatoiveet oli 10-50€. Ja tuohon hintaluokkaan mahtui myös vanhemppani ja appivanhempien lahjat. En halunnut mitään taloudellista tukea tai avustusta häiden varjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla ei ole varaa mennä, niin silloin olet poissa. Ota huomioon että saat kuitenkin syödä hyvin juhlissa. Kyllä 50 euroa täytyy antaa. Sun lainat ei kaadu päälle jos siihen tulee sen verran lisää.
Ei kait kukaan vietä häitä rahan takia, eikä lahjalla ole tarkoituskaan kattaa ruokakuluja, vaan hääpari osoittaa tarjoilulla vieraanvaraisuutta.
Omissa häissä lahjatoiveet oli 10-50€. Ja tuohon hintaluokkaan mahtui myös vanhemppani ja appivanhempien lahjat. En halunnut mitään taloudellista tukea tai avustusta häiden varjolla.
Miehen sisko auliisti kertoi meille kuinka paljon meidän ruuat maksavat häissään ja kehotti antamaan vähintään sen verran lahjarahaa.
Jos ei ole varaa 50 euroa ravintolassakaan käymiseen, en menisi ollenkaan.
Näin korkeilla elinkustannuksilla ihmettelen jos opiskelijoilla ja työttömillä on varaa lahjoihin. Ne tuet ovat jääneet ihan minimaalisiksi kaikkien hintojen noustessa.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijalta 20€ on hyvä summa. Ja työssäkäyvältä parilta 50€.
Jos itse viettäisin häitä, en toivoisi suurempaa summaa, sillä häälahjan tarkoituskaan ole tuottaa taloudellista hyötyä tai etu. Ja tuntisin omantunnon tuskia, jos joku opiskelija antaisi 50€ tai satasen. Kyllä joku järki pitäisi olla lahjassakin.
50€ työssäkäyvältä parilta, et ole tosissasi.
Eikö sulla ole vanhempia jotka sen verran auttaisi että saisit yhden viisikymppisen viemiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Jokainen antaa sen mitä pystyy. On se sitten 10€ tai 100€. Se että tarjolla on "kunnon juhlat ruokineen ja juomineen", ei velvoita VIERASTA mihinkään. Sinun ei tarvitse häälahjarahalla maksaa omaa osuuttasi ruokailusta pois. Hääparin tehtävä on kustantaa juhlat heidän kutsumilleen vieraille! Eli se kymppi on jo aivan riittävä "sisäänpääsymaksu", varsinkin kun jo etukäteen tiedetään että ero tulee ennen pitkää. Häät on nykyään vain sitä varten, että pinnalliset naiset pääsee päivän ajaksi esittämään prinsessaa ja olettavat kaikkien ihailevan heitä.
Eli todellakin, jokainen maksaa sen mitä pystyy!
Aina voi vedota siihen että tämä ei velvoita vierasta, mutta kohteliasta olisi.
Voitko antaa aineettoman lahjan ? Mä kerran törmäsin kimppalahjaan osallistuessano joku sanoi annetaan vaan 20 e, kun yks porukasta opiskeli ja sillä ei oo varaa antaa enempää. Mä sanoin mitä tekemistä sillä on sun kanssa. Eihän meidän tarvi antaa 20 e, me voidaan antaa vaikka tonni. Ja tää sama oli sitä mieltä, ettei avec it maksa mitään ja summa tuntuu suuremmalta, kuk moni osallistuu.
Pah ! Me ostettiin mieheni kanssa lahja häälahjalistalta ja nää sitten antoi kimppalahjan. 10 henkeä antoi 50 e, kun 1 oli opiskelija ja avec it eivät maksaneet mitään. En halunnut olla missään tekemisisdä sen lahjan kanssa.
Vielä kirkossa joku kysyi saako kaittaa nimen meidän korttiin ja toinen kysyi laitetaanko nämä yhteen. Meidän antama pannu ja heidän 50 e, heko heko
Mene tyhjin käsin, minkäs sille mahtaa jos ei raski niin ei raski.
Minusta 50€ on liikaa vaadittu opiskelijalta.
Kun on kutsuttu juhliin,vaikkapa häihin,ja ei ole varaa tai mahdollisuutta sinne mennä niin eikös se lahja pidä kuitenkin hankkia. Eli ei voi vaan jättää huomioimatta juhlia ,mutta lahja voi kai silloin olla vaatimattomampi. Ja viisikymppiä on ihan hyvä summa,tai alle sen.
Ei tarvitse antaa lahjaa, jos ei ole rahaa. Eiköhän sille parille ole tärkeintä vieraiden osallistuminen. Tee kaunis kortti vaikka.
Mielestäni on muutenkin outoa antaa ystäville rahaa. Nuorille sukulaisille siinä on järkeä, mutta muu lahjojen vaihto on mielestäni täysin ylimääräistä. Itse en häissä toivonut mitään lahjoja, mutta toki silti monet antoivat rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla ole vanhempia jotka sen verran auttaisi että saisit yhden viisikymppisen viemiseksi?
Oon jo pyytänyt vanhemmilta rahallista apua ruokaan, en kehtaa pyytää rahaa, jotta voin antaa sen lahjaksi.
En myöskään voi säästää rahaa lopettamalla tupakointia, koska en tupakoi.
25e voin just ja just antaa ja "nolottaa" antaa niin vähän, jos muut antaa 50-300e.
25 euroa on ihan ok. Kyllä pari varmasti ymmärtää tilanteesi. Itsekin saimme kummiltani tuon verran, ja satun tietämään, että hän on terveyssyistä joutunut olemaan pitkällä sairauslomalla, ja parin vuoden takainen avioero oli myös kova isku taloudelle. Olin siis kiitollinen, että saimme edes jotain.
Silti mielestäni on kohteliasta antaa edes jotain, edes muutaman euron kortti. En saanut omilta sisaruksiltani lahjaksi yhtikäs mitään. Se kyllä oikeasti harmitti.
t. viime vuoden morsian
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon jo pyytänyt vanhemmilta rahallista apua ruokaan, en kehtaa pyytää rahaa, jotta voin antaa sen lahjaksi.
En myöskään voi säästää rahaa lopettamalla tupakointia, koska en tupakoi.
25e voin just ja just antaa ja "nolottaa" antaa niin vähän, jos muut antaa 50-300e.
Älä nolostele. Ei mitään syytä. Mä vein opiskelijana hääparille kaksi pientä ruusua. Olivat alle kympin. Kukaan ei katsonut "kieroon".
Meillä oli juuri häät tänä kesänä. Kutsuun kirjoitettiin, että läsnäolo tärkein, mutta halutessa voi auttaa kerryttämään matkakassaa. Osa vieraista antoi isoja summia, osa (mm. Opiskelija ja työtön pariskunta) ei antanut mitään. Ei mitään väliä, antaako lahjaa, vaan tärkeintä, jos vain pääsee osallistumaan tärkeään päivään :)
Minut on muutaman kerran kutsuttu häihin, mutta en koskaan päässyt niihin kiireiltäni.
Hääparein lahjojen hankitaan osallistunut aina summilla 100-300 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli juuri häät tänä kesänä. Kutsuun kirjoitettiin, että läsnäolo tärkein, mutta halutessa voi auttaa kerryttämään matkakassaa. Osa vieraista antoi isoja summia, osa (mm. Opiskelija ja työtön pariskunta) ei antanut mitään. Ei mitään väliä, antaako lahjaa, vaan tärkeintä, jos vain pääsee osallistumaan tärkeään päivään :)
Hienosti sanottu.
Itse en koskaan ole ehtinyt / pystynyt osallistumaan häihin, mutta työporukan keräämiin lahjojen / rahojen keräämiseen oli pakko osallistua 100-300 eurolla.
Tästä tuohon edelle jo kirjoitin.
Minusta olisi ihan kamalaa, että joku ystäväni joutuisi lainaamaan rahaa antaakseen minulle lahjan!
Ei tarvitse mitään lahjaa välttämättä. Lämpimät onnittelut ja kiitos kutsumisesta juhliin merkitsevät paljon enemmän. Voi myös tarjota apua joko hääpäivänä tai muulloin, sellainen aina lämmittää mieltä vaikkei tarvitsisikaan mitään.
Opiskelijalta 20€ on hyvä summa. Ja työssäkäyvältä parilta 50€.
Jos itse viettäisin häitä, en toivoisi suurempaa summaa, sillä häälahjan tarkoituskaan ole tuottaa taloudellista hyötyä tai etu. Ja tuntisin omantunnon tuskia, jos joku opiskelija antaisi 50€ tai satasen. Kyllä joku järki pitäisi olla lahjassakin.