Mitenkä aiotte päästä taivaaseen, kun aika jättää?
Luuletteko, että se riittää kun on vauvana kastettu ja on käynyt rippikoulun?
Jotenkin tuntuu usvaselta ¿ ei kovin varmalta. Kun raamatussa ei puhuta ainakaan mitään rippikoulusta.
Mahtaako noi papitkaan tietää? Ei varmaan ainakaan kaikki.
Muistan itse ainakin jotenkin kertomuksen 5 viisaasta ja 5 tyhmästä neitsyestä. Viisailla oli lampussa öljyä, mutta tyhmillä ei. Kun tyhmät meni ostamaan öljyä, niin se oli jo liian myöhäistä.
Mitä toi öljy oikein tarkoittaa? Ei ainakaan ihan vaan lamppuöljyä, saahan sitä öljyä huoltikselta.
Ei kun ihan oikeesti, mitä sillä tarkoitetaan? Jos et edes sitä tiedä mitä tolla öljyllä tarkoitetaan, niin miten voit tietää, puuttuuks sulta sitä?
Kommentit (22)
17. Usko tulee siis kuulemisesta, ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
(Jumalan Kansan Raamattu: Room. 10 :17)
Lue siis ääneen Jumalan sanaa itsellesi. Se on tehokkaampaa. Lue siis Pyhän Raamatun Uutta Testamenttia. Aloita vaikka 5 minuuttia per päivä. RUkoile myös. Aloita vaikka Isä meidän rukouksella joka löytyy MAtteuksen luvusta 6 ja Luukaan evankeliumista luvusta 11.
Henkesi tarvitsee Jumalan sanan ruokaa. MYöskin jos sinulla on mahdollista käydä kokouksissa sellaisessa paikassa, JOSSA SAIRAAT PARANEVAT JA JUMALAN IHMEET JA MERKIT VAIKUTTAVAT, se on hyvä asia. Silloin et niinkään joudu ns. tapauskonnollisuuden vangiksi.
Tästä syystä juuri on hyvä tässä ajassa olla omavarainen. Voihan sitä ajatella mitä tarkoittaa viisi viisasta ja tyhmää neitsyttä. Jeesus ei selitä sitä vertausta. Mutta siinä puhutaan öljystä, joka on Pyhän Hengen vertauskuva. Itse tulkitsen tämän näin, Pyhän Hengen valossa ja voitelussa Jumalan armosta.
Kohta 1. Pelkkä usko Jeesukseen pelastaa. Esim näin, joka tämän tekee ja uskoo, joka tässä alla on.
9. Jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, sinä pelastut.
(Jumalan Kansan Raamattu: Room. 10: 9)
Esimerkiksi ihminen, ryöväri, joka pelastui ristillä verta vuotaessaan, hän nöyrtyi ja tunnusti syntinsä, ja Jeesus sanoi " Sinä olet tänä päivänä minun kanssani paratiisissa" . Hän pelastui vain uskolla Jeesukseen, eli syntien anteeksisaamisella pyytämällä Jeesukselta.
Kohta 2. Mutta olemme lähestymässä sitä hetkeä, kuin Jeesus tulee. se tapahtuu meidän elinaikanamme. Sukupolvi joka näki Israelin valtion perustamisen vuonna 1948!!!!! on elossa vielä silloin kun Jeesus tulee!!! Ajatelkaa. Maailma ei enää pyörikään tästä satoja ja tuhansia vuosia samalla tavalla eteenpäin!
Taivaaseen pääsemisen kevät on Luukaan evankeliumin luvussa 17, siitä voi lukea sieltä. Tekstin Viikunapuu on ISRAEL.
Eli siis elämme viimeistä sukupolvea! Jeesus valmistaa Kristuksen morsiamen, kaikkien uskovien globaalin seurakunnan, ilman jäsenkirjarajoja ja siihen kuuluu nekin jotka ei kuulu mihinkään seurakuntaan tai kirkkoon.
Tähän meidän aikaan ja tästä hetkestä eteenpäin sopii viiden viisaan ja viiden tyhmän neitsyeen vertaus. Eli jossakin vaiheessa uskovan on tarpeellista ottaa vastaan Pyhä Henki niin, että esim 1 kor 12 armolahjoista jokin tai monta toimii.
http: //www. jeesusonherra. net/armolahjat. htm
Usko Jeesukseen pelasta, mutta uskovan tiellä on asoita, joita Jumala käsittelee ja johdattaa.
Pyhän Hegen voitelu, on öljy, jota oli viisailla neitsyillä, mutta tyhmillä ei sitä ollut, eikä heillä ollut aikaa lähteä ostamaan sitä. Ylkä tuli ja ne joilla oli öljyä menivät häihin.
En sulje pois pelastusta yhdeltäkään, joka uskoo Jeesukseen. Mutta ihmiselle on pelkkä ilo ja onni ja autuus, se että hänellä on PYhän Hengen armolahjoja! siis älä jätä tilaisuutta käyttämättä. Älä ole passiivinen, vaan etsi armolahjoja, lue Jumalan sanaa, siitäkin tulee PYhän Henen voitelua, kun luet sitä ääneen itsellesi. Uskosi kasvaa siitä.
Tässä viisi viisasta ja viisi tyhmää neitsyttä.
Katsokaa tekstiä. Taivasten valtakunta on SILLOIN OLEVA. MILLOIN SIIS. SILLOIN KUN JEESUS TULEE. TÄSSÄ ALLA ON KOHTIA, kuten " YLKÄ TULI" , joka merkitsee Jeesuksen ainutkertaista tulemista tuulissa ja pilvissä hakemaan uskovia. Tämä raamatun Uuden testamentin paikka merkitsee myöskin sitä, että jokainen joka haluaa, tulee saamaan sen Pyhän Hengen voitelun, sen ylösnousemusvoiman, jonka hän tarvitsee.
1. " Taivasten valtakunta on silloin oleva kuin kymmenen morsiusneitoa, jotka ottivat soihtunsa ja lähtivät ylkää vastaan.
2. Mutta viisi heistä oli tyhmää ja viisi ymmärtävää.
3. Tyhmät ottivat soihtunsa*, mutta eivät ottaneet öljyä mukaansa.
4. Ymmärtävät ottivat öljyä astioihinsa ja soihtunsa.
5. Yljän viipyessä heille kaikille tuli uni, ja he nukkuivat.
6. Yösydännä kuului huuto: ' Ylkä tulee! Menkää häntä vastaan' .
7. Silloin kaikki nämä morsiusneidot nousivat ja laittoivat soihtunsa kuntoon.
8. Tyhmät sanoivat ymmärtäville: ' Antakaa meille öljyänne, sillä meidän soihtumme sammuvat' .
9. Ymmärtävät vastasivat: ' Emme voi, se ei riitä meille ja teille. Menkää ennemmin myyjäin luo ostamaan itsellenne' .
10. Heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli. Ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssaan häihin, ja ovi suljettiin.
11. Myöhemmin toisetkin morsiusneidot tulivat ja sanoivat: ' Herra, Herra, avaa meille!'
12. Mutta hän vastasi: ' Totisesti, minä en tunne teitä' .
13. Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä."
(Jumalan Kansan Raamattu: Matt. 25: 1-13)
Alaviitteet:
(Matt. 25: 1) KR: lamppunsa. Kreikan sana lampas merkitsee sekä lamppua että soihtua. Palestiinan enimmäkseen tuulisena iltayönä ei voitu käyttää sille ajalle omainaisia pieniä savilamppuja, vaan oli käytettävä soihtuja. Sellaisen mukana oli oltava astiassa öljyä, mihin soihtua tarpeen mukaan kastettiin.
-------
PS. Edelleenkin usko Jeesukseen pelastaa. Sehän on uskoa siihen Jeesuksen jonka kanssa ihminen sitten haluaa olla taivaassa ikuisesti. Luonnollista on että suhdetta rakennetaan jo täällä ajassa. Älä siksi hukkaa aikaa olemalla passiivinen, vaan pyri päästä osallisiksi parhaista armolahjoista. Mikä sen parempaa, kuin että ihminen voi Pyhän Hengen lahjoilla varustettuna johdattaa toisia Jeesuksen luokse. Ja tätä ei voida tehdä omassa voimassa. Vaan siihen tarvitaan yhteistyö Jumalan kanssa.
Mutta vielä olemme matkalla, ja jokainen, joka uskoo Jeesukseen pelastuu. Hän ei hylkää ketään, niistä, jotka Jumala on Hänelle antanut.
Voimme siis luottaa siihen, että kun olemme uskossa Jeesukseen, hän tekee meille kaiken sen, mitä tarvitsee että taivaaseen pääsemme. Hän antaa sen ylösnousemusvoiman meille.
3 .Jeesus esitti heille tämän vertauksen:
4. " Jos jollakin teistä on 100 lammasta ja hän kadottaa yhden niistä, eikö hän jätä niitä 99 erämaahan ja mene etsimään kadonnutta, kunnes sen löytää?
5. Löydettyään sen hän panee sen iloiten olalleen.
6. Tultuaan kotiin hän kutsuu kokoon ystävänsä ja naapurinsa ja sanoo heille: ' Iloitkaa kanssani, sillä minä löysin lampaani, joka oli kadonnut' .
7 .Minä sanon teille: samoin on taivaassa suurempi ilo yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen, kuin 99 vanhurskaasta, jotka eivät tarvitse parannusta.
(Jumalan Kansan Raamattu: Luuk. 15: 3-7)
Pelastuksen ydinasia on syntinen, joka tekee parannuksen! Ydinasia on se, että Jeesus joka oli täydellinen kärsi meidän kaikkien ihmisten syntien puolesta. Hän osti meidät vapaaksi uhriverellään. Mutta pelastus ei tule automaattisesti esimerkiksi seuraavien tapahtumien seurauksena.
1. ev .lut kirkon lapsikaste ei pelasta.
2. Esim helluntaiseurakuntaan kuuluminenkaan ei pelasta, jos henkilö ei ole HENKILÖKOHTAISESTI USKOSSA Jeesukseen. Tarkista asia tästä.
http: //www. jeesusonherra. net/uskoontulo. htm
2. Konfirmaatio rippikoulussa, ei pelasta, jos henkilö vain tavan mukaan käy sen läpi.
3. Ehtoollinen ei pelasta, jos ihminen vain tavan mukaan ottaa sen.
4. Yleensäkään mikään kirkon ns. toimitus, vaikka vainajan sinaaminen ei enää pelasta, tai lapsikaste ei pelasta.
VAIN USKO JEESUKSEEN PELASTAA!
------------------------------
16. Sillä niin on Jumala rakastanut maailmaa, että hän antoi ainoan Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan hänellä olisi ikuinen elämä.
(Jumalan Kansan Raamattu: Joh. 3: 16)
Sen jälkeen, kun ihminen on tullut sydämeltään uskoon ja suullaan sen tunnustaa. On merkitystä, esimerkiksi ehtoollisella, se on tärkeä. Ja on tärkeää että ihminen ymmärtää sen. MYös kasteella on merkitys sen jälkeen, kun ihminen on tullut ensiksi uskoon, jolloin kaste on raamatullinen upotuskaste. Mutta kaste tai ehtoollinen ei ole pelastuksen edellytys.
JA tottakai löydän ja olen kokenut että luterilainen kirkko on tehnyt hyvää kylvötyötä rippikoulussa. Aikaisemmin tein suomessa evankeliumin työtä ja tuskin tapasin ihmistä, joka ei olisi " tiennyt taivasasioista" vaikka ei uskossa ollutkaan. Verrattuna tähän, että nyt teen Jumalan lähettämänä aja armosta käsin Jumalan valtakunnan työtä uudessa maassa, jossa on valitettvasti yhteiskunta suomea maallistuneempi. Mutta silti Jeesuksen nimessä täällä voitetaan sieluja Jeesukselle ja palvellaan. Täällä tapaa ihmisiä, joille ehkä pappa on kertonut Jeesuksesta. Koulu ei ole kertonut enää mitään, eikä ehkä omat vanhemmatkaan. Mutta kirkko on kuitenkin menettänyt suolaisuutensa, koska se on lopunut Jumalan sanasta, ja esimerkiksi kovasti vastustanut Nokian Herätyksen MArkku Koivistoa, jonka kautta Jumalan ihmeet ja merkit ja parantumiset vaikuttavat. Kirkko vian vihkii homoja, joka on lopun ajan luopumuksen merkki. Kuitenkin on kirkossakion pappeja, jotka ovat uskossa, mutta kyllä ihmettelen miten he voivat virkaansa toimittaa. Minä en edes voisi mennä vahtimestariksi ev. lut kirkon töihin siten, että minä neuvoisin homo tai lesboparille miten toimitaan ennen vihkimistä. Se on kauheaa syntiä.
Pelastava usko Jeesukseen täytyy olla sydämessä ja se täytyy olla suulla tunnustettu.
26. Joka häpeää minua ja minun sanojani, häntä Ihmisen Poika on häpeävä, kun hän tulee omassa sekä Isänsä ja pyhien enkelien kirkkaudessa.
(Jumalan Kansan Raamattu: Luuk. 9 :26)
Minulla on moraali, olen oikeudenmukainen, teen syntiä ja kadun, en ole mielestäni paha, autan tarvittaessa muita, luen iltaruokoukseni... jos Jumala ei minua tällaisena huoli, niin olen kai sitten täysin epäonnistunut??!
Kouluasteikolla kuinka paljon ketuttaisi, jos huomaisittekin että olette uskoneet ihan höpöjuttuja koko elämänne? Minä en oikein kestäisi ajatusta, mutta ehkä monen uskovaisen mielestä elämä tulisi silti hyvin käytettyä.
Hetkinen, hetkinen!!
Nuo kaksi peräkkäistä vertausta ovat aivan ristiriidassa keskenään:
Vertaus neistyistä, joista 5:lle herra ei avaa ovea. Tylysti nenän edestä ovi kiinni. Ja sitten kun sadasta lampaasta yksi hukkuu, hän jättää 99 muuta ja lähtee etsimään sitä yhtä joukkoonsa. Siis täh?!
Kyllä raamatusta voi jokainen löytää juuri sellaiset vastaukset kuin itse haluaa. Raamattua voi jokainen tulkita niin, että se itselle sopii.
Hokemalla että uskon, uskon, uskon... Niinkö?
Ei oikeen toimi. Mutta se on varmaa, että ei täällä ihan sattumalta olla, olis vähän liikaa sattumia.
Nyt on maapallon lämpötila noussut pari astetta ja voi, voi. Mitä jos nousisi 30 astetta? Joka ei varmaan ole paljon, kun ajattelee avaruudessa olevia lämpötilaeroja. Varmaan elämä loppuis kokonaan maapallolta.
Eli kyllä tätä joku ohjaa.
siis minä EN ole kirjoittanut tuota tekstiä, vaan vain kopioin sen tänne.
Minustakin se tuntuu pelottavalta, että vaikka " soihtu" oliskin, mutta ei ajoissa hanki " öljyjä" niin ei pääse mukaan, mutta kuten sanottu vertaustarinoita on hyvin paljon ja ne ovat tulkinnanvaraisia.
En usko, että Jumala hylkää ketään ja sanoo, että " olisit vähän aiemmin katunut niitä syntejäsi lällällää" , vaan kertomus lampaista on minusta parempi ;).
Eihän se niin ole, että maapallo on plätkäisty jonnekin vaan avaruuteen ja sitten on ruvettu tuunaamaan lämpötiloja Jumalan toimesta sopiviksi. Kyllä se menee niin, että elämää on syntynyt sinne missä sille on otolliset olosuhteet. Ja mikä maapallon lämpötilaa nostaisi 30 astetta? Ehkä se on edessä sitten kun auringosta aika jättää, ja tottahan se on loppu elämälle as we know it.
Ei tullu toi öljy oikeen selväks, mitä sillä tarkoitetaan??
Olen joskus nähnyt netissä virtuaalihelvetin. Mikä sen osoite on?
Louise10:
En usko, että Jumala hylkää ketään ja sanoo, että " olisit vähän aiemmin katunut niitä syntejäsi lällällää" , vaan kertomus lampaista on minusta parempi ;).
Siksi kai vanhaa testamenttiakaan ei kovasti korostella uskoavien toimesta, kun siellä on niin paljon sellaista, mitä uskovat eivät halua jumalassa korostaa. Julmaa ja ankaraa puolta. Mukavampi ylistää sitä turvallista ja lempeää isää kuin julmaa ja sadistista.
10
Vierailija:
Eihän se niin ole, että maapallo on plätkäisty jonnekin vaan avaruuteen ja sitten on ruvettu tuunaamaan lämpötiloja Jumalan toimesta sopiviksi. Kyllä se menee niin, että elämää on syntynyt sinne missä sille on otolliset olosuhteet. Ja mikä maapallon lämpötilaa nostaisi 30 astetta? Ehkä se on edessä sitten kun auringosta aika jättää, ja tottahan se on loppu elämälle as we know it.
Olen kuullu, et maapallon ikä ei riitä sattuman kautta synnyttämään elämää, saati sitte ihmistä. Oletko nähnyt tietokoneen, joka olis syntyny sattumalta esim. kaatiksella?
Jotekin tuntuu olevan tiedemiesten tiedot ihan perseestä. Nyt on herätty siihen, et läpötila on noussu. Mut miks ei aikasemmin? Jotenkin tuntuu niinku jälkiviisaalta, tai et proffat kulkee usvassa. Helppo kai se nyt on sanoa, et läpötila nousee, kun se on jo noussu.
Oletko itse yrittänyt kirjoittaa kirjettä pinoamalla kynät, paperin ja kumit kasaksi ja odottamalla vieressä että siitä yhtäkkiä materialisoituu valmis kirje.
Vierailija:
Oletko nähnyt tietokoneen, joka olis syntyny sattumalta esim. kaatiksella?
Vähän käy hermoon nämä jutut, et napajäät sulaa. Nyt jo on kaikkia katastrofeja ihan tarpeeks. Tuntuu jotenkin noi Kioton sopimukset jne. jotenki räpiköinniltä. Aina on jonkun edun mukasta saastuttaa ja se tekee sen, eikä välitä muista. En oikeen jaksa uskoo, et ne sais lämpenemisen pysähtymään, kun mitä lämpimämpi on, sitä kuumempaa tulee.
Yx kirjotti pitkään ja hartaasti. Koitin kelata sitä, et " VAIN USKO JEESUKSEEN PELASTAA" . Mistä sen uskon napaa? Lukemalla ääneen raamattua? Ei Jumala sitten olis niin reilu, et antais sen uskon jos pyytää, vaikka ei jaksais lukeakaan raamattua. On aika paksu kirja.
mielessä on epäilystä.
Jos oikeasti haluaa yrittää uskoa vakavasti, niin kannattaa käydä kokouksissa (kirkossa, helluntaiseurakunnassa, city-seurakunnassa, rukouspiireissä, missä vain)!
Siellä voi tunne muuttua ja voi pyytää jotain rukoilemaan puolestasi. Usein " uskomattomat" kin saavat kokouksissa ihmeellisiä kokemuksia ja tunteita. Raamatun lukeminenkaan ei varmasti ole mikään edellytys. Se kuitenkin voi heikolla hetkellä vahvistaa ja ylläpitää uskoa. Antaa lohtua ja hyvää mieltä, kuten rukoukset.
Vierailija:
Vähän käy hermoon nämä jutut, et napajäät sulaa. Nyt jo on kaikkia katastrofeja ihan tarpeeks. Tuntuu jotenkin noi Kioton sopimukset jne. jotenki räpiköinniltä. Aina on jonkun edun mukasta saastuttaa ja se tekee sen, eikä välitä muista. En oikeen jaksa uskoo, et ne sais lämpenemisen pysähtymään, kun mitä lämpimämpi on, sitä kuumempaa tulee.Yx kirjotti pitkään ja hartaasti. Koitin kelata sitä, et " VAIN USKO JEESUKSEEN PELASTAA" . Mistä sen uskon napaa? Lukemalla ääneen raamattua? Ei Jumala sitten olis niin reilu, et antais sen uskon jos pyytää, vaikka ei jaksais lukeakaan raamattua. On aika paksu kirja.
Niin uskon juuri saakin: Pyytämällä sitä Jumalalta Jeesuksen Nimessä.
Voit myös lukea syntisen rukouksen:
" RAKAS TAIVAALLINEN ISÄ!
Tulen eteesi Jeesuksen Kristuksen nimessä.
Kadun kaikkia syntejäni ja tahdon kääntyä pois syntisestä elämästäni.
Tuon eteesi kaikki syntini, kaikki taakkani ja kaiken sen, mikä minua sitoo ja vangitsee.
Isä, pese minut Jeesuksen kalliissa veressä jonka hän vuodatti Golgatalla minun syntieni tähden.
Katkaise synnin ja Saatanan kahleet minun ja omaisteni elämässä.
Pane minuun kalliin veresi merkki.
Haluan antaa sinulle henkeni, sieluni ja ruumiini ja olla sinun omasi niin kauan kuin elän täällä maanpäällä ja sitten taivaassa.
Turvaudun uskossa yksin Sinuun, Herra Jeesus Kristus, Sillä sinä olet elävän Jumalan Poika. Ole Herrani ja Vapahtajani tästä hetkestä iankaikkisesti.
Uskon koko sydämestäni sen, mitä nyt suullani tunnustan näin sanoen: Sinä olet minun Vapahtajani, Herrani ja Jumalani. Olen nyt uudestisyntynyt -Jumalan lapsi. Uskon sen ja otan vastaan Jeesuksen nimessä AAMEN.
Jeesus sanoo: " ...sitä joka luokseni tulee, minä en aja pois" "
Eli uskoit tai et, olit syntinen tai et, niin tämä ko. tyyppi on kuollut ristillä pestääkseen meidän kaikkien synnit veks.
So why bother?
Vierailija:
Eli uskoit tai et, olit syntinen tai et, niin tämä ko. tyyppi on kuollut ristillä pestääkseen meidän kaikkien synnit veks.So why bother?
Joo mä tiedän et ev-lut opettaa noin. Mut ei oikeen vakuuta. Mitä se juttu sitten on, et vain harvat pääsee portista sisään ja et se portti on ahdas? Ev-lut kuluu suurin osa ihmisistä Suomessa. Olisko toi nyt jotain 90% ja risat. Ei se ole harvat. Eikä suurin osa tunnu täällä tietävän mitä toi öljy oikeen on, jota niillä tyhmillä neitsyillä ei ollu. Ihan selvästi sitä pitää olla, eikä ev-lut öylätti suussa ihan riitä.
Kun olin nuori, villi ja vapaa. voi huoh... menettäisinkö yöunet
Paras vaan uskoa.