Monet äidit hokee lapsilleen joka toisena sanana kulta.
Uimahallissa käydessäni viikottain suihkutiloissa näkee usein äitejä lapsineen. Minulla on särähtänyt korvaan se miten monet äidit käyttää kulta sanaa lapsestaan toistuvasti puhuessaan tälle. Esim. 'älä kulta mene sinne' 'kulta tule äidin luokse, kulta' ' kulta tule laittamaan uimahousut. Äitikin laittaa kulta'. Onko tuo jotain näyttelemistä muille paikalla oleville. Halutaan antaa kuva täydellisestä ja rakastavasta äidistä. Miksi ei voi vaan sanoa 'Matti, laita uimahousut. Matti odota äitiä'. 261
Kommentit (18)
Ei ole näyttelemistä. Itsekin käytän automaationa. Tosin meillä sanana on "rakas".
Ehkä olisin terveempi ja hyvinvoivampi ihminen, jos äitini olisi minua edes kerran kutsunut kullaksi. Onpa AP:lla taas ongelmat.
Koska lapsi on kyseiselle henkilölle "kulta", "rakas" ja "muru"? Oletko kateellinen vai miksi lasta ei saisi hellitellä?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole näyttelemistä. Itsekin käytän automaationa. Tosin meillä sanana on "rakas".
Oletko Hanna Himanka? Hän aina sanoo joonasta rakkaaksi. Lapsista en tiedä.
Turvallisuustekijä yleisellä paikalla: lapsen nimeä ei kannata mainita.
Oispa munkin äiti kutsunut kullaksi.
Lapsen kohdalla tuo ei ole niin ärsyttävää mutta jos kullittelee aikuisia, niin särähtää korvaan.
Kaikista pahin on jos aikuinen sanoo toisella aikuisella "voi kulta pieni".
Kaunis tapa puhua omalle rakkaalle lapselle.
Mieluummin kuuntelen tuollaista puhetta, kuin lapselle räyhäämistä.
Se auttaa olemaan ystävällisen kärsivällinen. Kokeile vaikka liittää tuo "kulta" ärähtämiseen tai tiuskaisuun.
Olen huomannut saman. Kuulostaa kyllä tosi vammaiselta.
Se tulee luonnostaan myös mummin suusta, rakkaita ovat.
Piilo-agressiivisuuden peittämistä. Opeteltu fraasi "kirosana penikka" lausahduksen tilalle.
Oma kokemus: kullittelu liittyy yleensä moittimiseen tai ehkä enemmänkin sellaiseen ponnettomaan ojentamiseen.
Piilovi(o)ttuilua? Niin lapselle kuin aikuiselle.
Kaikki teitäkin haittaa! Jopa kaunis puhe lapselleen.
Johanna Harlin lässyttää Rennylle aina "voi kulta..."ja vielä lapsellisella äänellä.
Onpa omituinen ajatusmaailma. "Hoen" kultaa lapselleni, koska rakastan häntä ja haluan osoittaa sen hänelle koko ajan. En ymmärrä mitää väärää siinä voisi olla yhtään kenellekään.
24K kulta?