Valmisteletteko te sunnuntaisin seuraavan viikon ruoat?
Minä olen tehnyt tänään kaksi keittoa ja kaksi laatikkoruokaa sekä leipä/pizzataikinan valmiiksi jääkaappiin sekä lehtipihvit marinoitumaan. Meinasin vielä pilkkoa kasviksia rasioihin ja tehdä tomaattikastikkeen pizzoille.
Ei tarvitse viikolla työpäivän jälkeen aloittaa ruoanlaittoa alusta.
Kommentit (154)
Jos on kiire viikko tulossa teen su 2 kahden päivän ruokaa. Toista syödään su/ti ja toista ma/ke. Puolet viikosta hoidettu!
Teen sunnuntaisin päivälliseksi ruoan josta syömme myös ma päivälliseksi, siihen vain salaatti lisäksi.
Ja sitten 1pvänä jotakin jonka tekemisessä menee ehkä 30min-1h mahdollisen liesiajan kanssa ja 1pvänä jotakin mistä riittää taas seur pvän päivälliseksi.
Ja perjantaisin tilaamme ruoan aina ulkoa, tehty niin jo vuosia.
Työmatkani kestää 5-10min ja mies on etänä ja voi käyttää 5-10min siihen, että pilkkoo, raastaa, paloittelee tms minulle valmiiksi, jos pyydän/tarvetta on.
Vierailija kirjoitti:
En. Menisi sunnuntai pilalle, jos sen viettäisi keittiössä. Tavallaan siitä tulisi työpäivä.
Ruuan valmisteluun menee 5-20 min. Sen ajan kestän kyllä keittiössä sunnuntainakin:) Usein koko perhe vielä osallistuu joten mun työni on vain osa tuosta
En seiso uunin tai hellan vieressä tuijottamassa hautumista...
En välttämättä sunnuntaina mutta joo, pyrin siihen, ettei keittiössä tarvitse tönöttää kuin päivänä tai parina viikossa.
En. Teen iltaisin evääksi ruoan joka riittää pariksi kolmeksi päiväksi. Syömme lounaan töissä, kotona emme syö muuta kuin leipää tms.
Nyt taas töissäkäyvänä pakko mealprepata. En tosiaan jaksa enää työpäivän jälkeen alkaa mitään ruokaa tekemään nälkäisenä. Jos ruoka ei ole valmiina menee roskaruokamässäilyksi ja tie käy Alepan suklaahyllylle.
Minä teen tuota, että teen laatikkoruuan valmiiksi ja sitten töitten jälkeen tyrkkään sen uuniin. Ei maistu vanhalle eikä pilaantuneelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, syön kiitos ihan tuoretta
Mitä tuoretta? Yhtä tuoretta se on kuin ennen valmisteluakin.
Joku päiviä vanha pitsapohja tai jääkaapissa seisseet keitot? Ei todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Miten voit elää noin ja tuhlata aikaasi tuollaiseen?
Jaa a, en tosiaan tiedä. Tulee ihan luonnostaan kai. Usein kuuntelen äänikirjaa samalla. Mutta joo, varmasti pitäisi olla keräilemässä vaikka pulloja tai risuja metsästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Menisi sunnuntai pilalle, jos sen viettäisi keittiössä. Tavallaan siitä tulisi työpäivä.
Ruuan valmisteluun menee 5-20 min. Sen ajan kestän kyllä keittiössä sunnuntainakin:) Usein koko perhe vielä osallistuu joten mun työni on vain osa tuosta
En seiso uunin tai hellan vieressä tuijottamassa hautumista...
5-20 min kahteen keittoon, kahteen laatikkoruokaan, leipätaikinaan ja lehtipihvien marinadiin? No, ehkä jos keittoihin ja laatikoihin heittää vaan pakasteita ja taikina yleiskoneella. Mulla ei välttämättä riitä 20 min edes yhteen laatikkoruokaan. Ja jos ruuassa menisi 5 min, niin ei olisi mitään syytä tehdä sitä etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku päiviä vanha pitsapohja tai jääkaapissa seisseet keitot? Ei todellakaan ole.
Pizzataikinan täytyy seisoa jääkaapissa vähintään yön yli, mielellään vuorokauden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä tuoretta. Ei ole.
No ensinnäkään vuorotyöläisenä ei ole mitään automaattisesti vapaata sunnuntaita, jona ehtisi preppaamaan useamman ruuan.
Onneksi kuitenkin pidän ruuanlaitosta, eikä arjessani ole muita aikatauluja kuin työvuorot, joten edes päivittäinen ruuanlaitto ei ole mikään inhotus tai taakka.
Aina ei huvita, mutta niitä päiviä varten jääkapissa on aina esim. helpon ja hyvän pastan ainekset. Carbonara kestää vartin valmistaa ja uunifetapasta vie vielä vähemmän aikaa. Suosin tälläisiä ruokia laiskoina hetkinä. Eineksistä en tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pizzataikinan täytyy seisoa jääkaapissa vähintään yön yli, mielellään vuorokauden.
Ja keitotkin paranevat uudelleen lämmitettyinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja keitotkin paranevat uudelleen lämmitettyinä.
Noin sitä aina väitetään, mutta erityisesti keitot jotka eivät ole soseutettuja huononevat mitä pidempään niitä jääkaapissa säilöö.
Sunnuntaina tehdään yleensä iso annos sellaista ruokaa mitä voi syödä maanantaina ja tiistaina sellaisenaan tai tuunattuna. Tänään meillä oli lasagnea mitä tein saman tien kaksi vuokallista, toinen niistä syödään huomenna. Tiistaina keitetään makaronia lopun tomaattikastikkeen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Ehdin ne tekemään viikollakin.
Minä en jaksa työpäivän ja kaiken muun pakollisen homman lisäksi, joten tämä sopii minulle hyvin. Jos en valmistelisi ennakkoon, meillä syötäisiin eineksiä.
Ok. Itse olen huomannut, että kun tekee salaatin ja lämmittää ruuan, kattaa pöydän, niin lopulta ajan säästö on aika olematon.
Meillä ei syödä tai tehdä salaatteja. Kurkkua voi pilkkoa lautaselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ja keittojen vähintään torstaihin.
En. Kuulostaakin jo ankealta valmistella tulevaa viikkoa vapaapäivänä.
En hirveästi muutenkaan suunnittele ruokia ja useimmiten parhaimmat safkat onkin syntyneet vähän vahingossa niistä mitä kaapissa kulloinkin ollut.
Sunnuntaina teemme ruokaa sen verran että jää myös maanantaiksi.Tiistaina yleensä aina vasta kauppaan hakemaan jääkaappiin täydennystä samoin kasviksia. Jos ei ole jäänyt mitään niin saatamme maanantaina syödä jotain noutoruokaa. Maanantai on kyllä poikkeuksetta se ei-jaksa-kokata päivä meillä molemmilla.