Lue keskustelun säännöt.
Onko ok olla kertomatta omille kavereilleen että kärsii jostakin mielenterveydellisestä ongelmasta?
06.08.2023 |
Kuten masennus tai ahdistuneisuushäiriö?
Vai onko se enemmän ok ettei kerro?
Kommentit (42)
Jos mt-ongelma ei suoraan näy päällepäin ja vaikuta käyttäytymiseesi ystäviesi kanssa niin ei tarvi. Jos taas näkyy päällepäin niin kannattaa kertoa (esim. toistuvat paniikkikohtaukset tai kaksisuuntainen mielialahäiriö). Tietysti jos ystävät on läheisiä, niin olettaisi, että mt-ongelmista voi mainita ihan vapaasti. Sellainen ystävä on raskas, joka jokaisella tapaamiskerralla puhuu siitä, kuinka paha on olla.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Minulla oli kaveri jonka kanssa oltiin aika paljon yhteyksissä välillä. Välillä hän taas ei pitänyt mitään yhteyttä ym. Alkoi tuntua että hän ei halua olla seurassani joten minäkään en ottanut enää häneen yhteyttä. Muutaman vuoden kuluttua miehensä mainitsi kun näki minut että vaimonsa on taas huonommassa kunnossa ja mielenterveyden takia sairaalassa. On kuulemma yksinäinen kun ei juuri ystäviä. Koetin laittaa viestiä että mitä kuuluu jne mutta vastasi vain yhdellä sanalla enkä jaksanut ruveta tunkemaan väkisin tekemisiin kun toinen antaa käytöksellään ymmärtää ettei seura kiinnosta. Pari kertaa olen törmännyt kaveriin kaupassa ym ja juteltu jotain yleistä.
Ystäväni kertoi jo alkuvaiheessa mielenterveysongelmistaan. Tuen häntä sen mitä maallikko ystävä voi. Eli joskus puhutaan hänen mielenterveysongelmistaan mutta usein muusta asiasta. Hänen kanssaan uskallan haastaa vaikka joskus niin huonossa kunnossa että ei puhelimessakaan puhu kuin pari sanaa. Kumpikin tiedetään mistä johtuu joten yleensä saan hänet rentoutumaan ja tähän maailmaan ronskilla huumorilla tai terapeutin hänelle neuvomalla ohjeella jonka on kertonut minulle.
Eli ap kannattaa miettiä miten sairautesi vaikuttaa sosiaalisiin tilanteisiin. Jos ei mitenkään niin ei väliä kerrotko. Mutta jos välillä eristäydyt etkä selittele sitä mitenkään ystävälle niin ystävyys saattaa katketa siihen. Enkä tarkoita että pitää kertoa diagnoosi mutta jos kertoo edes että nyt itsellä huono olo ja haluan olla yksin mutta voitko soittaa ensiviikolla jne niin silloin toinenkin tietää edes vähän paremmin missä mennään.