Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita joita ahdistaa ja pelottaa muistisairauden periytyminen?

Vierailija
06.08.2023 |

Äitini pian 80v sairastui Alzheimerin tautiin. Myös hänen isänsä sairastui saman ikäisenä muistisairauteen. Nyt mietin ahdistuneena ja pelottaa, että onko sairaus perinnöllinen ja tuleeko se minullekin? Onko tietoa tai kokemusta kellään, että periytyykö muistisairaus aina tai kuinka todennäköisesti, jos sitä on suvussa peräkkäin, kuten nyt vaarillani oli ja äidilläni on. Joka paikassa puhutaan vain, että perinnölliset alkaa yleensä nuorempana. Olen itse 45v nainen.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Nyt vasta havahtunut tähän asiaan, kun äitini sairastui. Pitkään oli ajatus, ettei hän saisi tuota sairautta, kun eli niin pitkään terveenä. Kun sitten sairastui on alkanut tuo mahdollinen periytyvyys nyt mietityttää. Mutta, ei kait sitä kukaan voi varmasti sanoa. Voi olla, että itsekin joskus siihen sairastun tai sitten en. Ja jos sairastuisin vasta joskus lähemmäs 80v kuten vaari ja nyt äiti niin olisihan siihen vielä aikaa ja ehkä en edes eläisi niin pitkään. Asetan toivoni siihen. Ja elintavat, kumpikin vaarini ja nyt äiti ovat ikänsä liikkuneet, ei ylipainoa, hyvät elintavat, ei muita sairauksia ja niin vain sairastuivat. Eli aina se ei päde. Tosin ilman hyviä elintapoja voi ehkä sairastua jo aiemmin eli hyvät elintavat voi lykätä sairastumista, niin uskon. Onhan sillä merkitystä sairastuuko 50v vai 80v. Ja minä osaan jo varautua siihen. Jos alkaa tulla oireita niin heti lääkäriin ja lääkitys päälle, tämän olen sanonut puolisollenikin, että jos en itse tajuaisi. Ahdistava asia, mutta täytyy yrittää olla liikaa sitä miettimättä. Eihän elämää pysty muutenkaan ennustamaan tai tietämään edes seuraavan vuoden päähän.

-Ap

Vierailija
22/25 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se hieman huolettaa, että olenko tullut enempi isän sukuun muistiasioissa. Heillä on muistisairaudet alkaneet jo aika varhain. Oma isäni on ollu "vanhuudenhöperö" jo hyvän matkaa alle 70 vuotiaana. Äidin suvussa taas on eletty teräväpäisenä 90 vuotiaaksi asti.

Olen yrittänyt pitää aivojani aktiivisena, syödä oikein ja vältellyt alkoholia ja stressiä jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päättänyt etten murehdi asiaa, vaikka sukurasitetta on. Äitini sairaus alkoi näkyä kunnolla 75 v, kuoli 80 v. Olenko kertonut pojilleni toiminta ohjeet. Tätini vältti sukurasitteet, eli 80 v terävänä kuin partaveitsi.

Vierailija
24/25 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon että eutanasia on Suomessa jos ja kun diagnoosin saan.

Vierailija
25/25 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähden kaupungille virkistymään ja kauppoja kiertelemään. Elämää kokemaan ja katselemaan. Vaikka sairaus tulisikin niin ei todennäköisesti vielä vuosiin/vuosikymmeniin, joten mitäpä tuota sen enempää miettimään ja nythän se pitää elää täysillä, kun vielä pää toimii ja pystyy kaikesta nauttimaan. Oma vuoro sairastua tulee sitten joskus jos tulee ja kuka tietää niin paljon muutakin voi tulla ja onko edes elossa silloin enää? Ja onhan ne lääkitykset ja hoitokodit silloinkin olemassa. Ja uusiakin lääkkeitä ja keksintöjä voidaan siinä ajassa jo tehdä.

-Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi