Kuvaile mielestäsi hyvät häät?
Jokainen on varmaan ollut häissä, jotka ovat kuoleman tylsät. Samat ruoat, samat leikit. Minkälaiset häät olisivat sellaiset, joissa viihtyisit vieraana? Ajankohta (vuodenaika), vierasmäärä, olisiko vihkiminen kirkossa vai jossain muualla jne?
Kerro omista häistäsi, jos sait niistä hyvää palautetta ja niissä oli mielestäsi jotain vähän erilaista kuin kaikilla muilla?
Mitkä asiat tekee hyvät häät?
Kommentit (213)
Itse olen mennyt naimisiin maistraatissa. Sopi minulle.
Parhaimmat häät missä olen ollut vietettiin kauniina kesäpäivänä Savonlinnassa, pienessä kirkossa, jonka jälkeen hääjuhla oli Olavinlinnassa. Ihanat häät. Komealle hääparille aivan täydellinen paikka. Ruoka oli hyvää ja vain muutama ohjelmanumero ja vapaata seurustelua. Ei alkoholia, joten oli miellyttävä ilmapiiri. Nämä häät kyllä jäi mieleen.
Olette te kyllä melkoisissa häissä olleet. Minulla ei kuulu tuttavapiiriin eikä sukuun mitään outoja hiippareita, niin häätkin olleet sitten tavallisia. Erikoisimmat häät oli varmaankin minun omani. Maistraatissa vihille. Minulla oli aivan mielettömän ihana, värikäs mekko, sellaisia punaisia isoja kukkia. Valkoisesta en ole koskaan tykännyt.
Sen jälkeen oli juhlat ravintolassa. Ravintola oli siis muulta väeltä suljettu, pieni. Meillä oli musiikkiesitys, kesti 4 biisin verran ja ihan kohtuullisen mukavaa musaa, ei mitään suomalaisia itkuvirsiä. En minä niitä kappaleita tunnistanut kun on tämän esiintyjän omaa tuotantoa. Hän laulaa espanjaksi, niin sanatkaan ei tulleet tutuksi.
Meillä oli alkupalat: tapas-lautasia ja sellaista muhkeaa leipää, en tiedä sen nimeä mutta ei focaccia, vaan sellainen ilman sitä öljyä, mausteita ja suolaa siinä päällä. Luulisin, että sekin on espanjalainen, en ole varma. Pääruokana oli lihan syöjille naudanlihapihvit, valkosipuliperunat, tumma punaviinikastike, salaatti ja jotain kasvishöystöä (espanjalainen). Ilman lihaa oli halloumijuustoa, rosmariiniperunat, valkoinen kastike, hunajaporkkanoita ja salaatti. Jälkiruokavaihtoehdot oli paahtovanukas tai juustokakku suklaakastikkeella. Kahvit oli sitten vasta myöhemmin, oli siis ihan perinteinen mansikkakermakakku vaan pelkästään ja kahvia tai pepsiä. Meillä ei tanssittu, koska ei olla tanssi-ihmisiä ollenkaan, mutta 2 sukulaistyttöä olivat tehneet oman tanssiesityksen. Oikein kivat häät.
Meillä oli häät ravintolassa ja pöytiin tarjoilu, mikä tietysti on vähän hitaampaa kuin buffet-ruokailu. Noin 30 henkeä oli, lapsia heistä 8. Ruuat piti kyllä tilata ennakkoon, koska lisukkeita valmistivat ihan annosmäärän mukaan. Jälkkårit myös. Että siellä ei sitten enää kukaan päässyt vaihtamaan valintaa. Ja otettiin se riski että jos jotkut sairastuu eikä tule, niin oltiin luvattu ostaa ne annokset mukaan. Ei tarvinnut kuitenkaan.
Alkoholia ei ollut mitään muuta kuin alkumaljat (itse hankittu kuohuviini) ja lasilliset punaviiniä niille jotka halusi. Ei tietenkään laseittain, vaan kyllä ihan pullosta, mutta uusia pulloja ei tuotu pöytään. Jos joku halusi jotain, ravintolan baaritiskiltä sai hakea ja maksaa itse. Oikeasti harva haki. Miesporukka taisi ottaa konjakit kahvin kanssa. Minä itse käytän hyvin vähän alkoholia, niin ei olisi tullut edes mieleen, että omiin häihin olisi oluet ja boolit. Pepsiä oli kannuissa ja alkoholiton sangria tarjolla, jos joku halusi.
Unelmien häät:
Ei vihkimistä, vaan vieraat saapuvat hääjuhlaan jossa hääpari on jo valmiina vastaanottamassa. (Minun piireissäni moni on mennyt jo maistraatissa naimisiin ja pitänyt siksi pelkän hääjuhlan).
Hääparin tervehdyksen jälkeen saan käteeni juotavaa (myös holiton versio on tarjolla eikä mitään tölkkisidua). Tässä kohtaa mahdollisuus tutkia pöytäkarttaa, kaasot ovat paikalla valmiudessa jos minulla tulee kysyttävää vaikkapa Pirjoleenan allergiaruokavaliosta tai siitä onko Seppo-serklu tulossa juhliin.
Kun vieraat on yksitellen otettu vastaan, hääpari toivottaa kaikki tervetulleeksi ja puhuu lyhyesti. Sitten siirrytään pöytiin. Kylmät alkupalat buffetista, pääruoka, kolmesta vaihtoehdosta etukäteen valittu, tarjoillaan pöytiin.
Hääkakun yhteydessä pakolliset puheet ja sen jälkeen tanssia ja vapaata seurustelua. Yöpala, kuten hodareita tarjolle pitkään juhliville.
Kukaan ei ole liian humalassa, lapsille on jossain omaa ohjelmaa ja musiikki on sellaisella volyymilla että keskustelu on pöydissä mahdollista. Tilaan mahtuu hyvin, kukaan vieraista ei istu polvet suussa.
Ei yli 40 hengilöä, vain läheisemmät. Riittävästi hyvää ruokaa ja juomaa. Kaikki typerät seuraleikit pois, mukavaa rentoa yhdessä oloa
Ei kiljuvia lapsia eikä humalaisia. Hauskanpitoa hyvänmaun rajoissa.
Sukulaisellani oli omasta mielestäni todella hyvät häät. He olivat jo aiemmin käyneet maistraatissa ja sitten oli pienimuotoinen hääjuhla, jossa oli vain lähintä sukua, ehkä 10-15 henkilöä. Ruoat tarjoiltiin pöytiin ja oli avoin baari, paikkana oli historiallinen pieni juhlapaikka. Ei mitään turhia leikkejä tai puheita. Osa jatkoi sitten kaupungin yöelämään jälkeenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä esimerkki oli unelmahäät ohjelmasta Jorman ja Kirsin häät. Siis tämän pariskunnan.
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/ef01b548-a4b0-473d-b989-86df3a…
Kirsi oli niin tyylikäs!
YÖK!
Omat jäi pitämättä joten kokemusta ei ole, mutta perussuomalaiset häät on ihan hyvät. Ajankohta kaunis kesäpäivä ja juhlissa ruokaa ja juomaa. Jos on livemusiikkia, se kruunaa kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Naimiiin meno on kahden ihmien välinen juttu. Haluaiin naimiiin kun olen köyhä ja mies omistaa talon ja muunkin omaisuuden. Avoliitto pitää rinnastaa avioliittoon.
Ei todellakaan pidä. Mene naimisiin jos haluat pysyä turvassa.
Ehdottomasti alkoholittomat häät
Meidän omat häät oli parhaat. Mentiin maistraatissa todistajien läsnäollessa naimisiin, hääjuhla oli myöhemmin samana päivänä. Rennot puitteet, ei liikaa vieraita, ja panostettiin erityisesti ruokaan ja livemusiikkiin. Alkoholia oli maltillisesti tarjolla. Hirmuisen kivat häät oli, ei vaivaannuttavia leikkejä, vaan tanssia ja kivaa yhdessäoloa. Yöpalakin tarjoiltiin lopuksi.
En ole sellaisissa vielä ollut. Vihkiminen on tylsää ja etenkin kirkkohäät ovat moraalisesti arveluttavia, jos pari on muuten kirkkovastainen tms. Tiedän jopa yhden morsiamen, joka liittyi kirkkoon ja kävi aikuisena rippikoulun vain voidakseen mennä naimisiin kauniissa, historiallisessa kirkossa. Tämä morsian sitten naureskeli ja pyöritteli silmiä rippikouluun liittyville tehtäville ja erosikin kirkosta heti vihkimisen jälkeen. Mielestäni tämä oli todella kyseenalaista. Noh, avioliittokin on jo hajonnut, joten eipä siitä sen enempää. Mutta joo, kirkosta kun päästään alkaa vieraiden odotuttaminen hääkuvausten vuoksi, mikä on mielestäni aika tökeröä. Häissä sitten ruokien jonottaminen, tylsät puheet, kännissä olevat vieraat ja hassunhauskat leikit, joihin kukaan ei halua osallistua. Hääkimpun heitto on myös jotenkin kiusallista ja nöyryyttävää.
Eli mielestäni hyvät häät: joko lyhyt toimitus maistraatissa tai, mikäli pari elää muutenkin kirkon oppien mukaisesti, kirkossa. Sitten suoraan juhlapaikalle ilman mitään kuvaussessioita välissä. Vähän vieraita paikalla, ruokailut sujuvia, parin-kolmen tunnin päästä kotiin tai halukkaat jatkoille. Ei leikkejä, puheita, hääkimpun heittoa yms.
Parhaat häät on ne joita ei koskaan pidetty.
Tarvitaan neljästä kuuteen miestä kantamaan mies hautaan.
Mutta tarvitaan vai yksi vaimo viemään hnet sinne.
Tolkuton jurri, hakkaan jonkun ääliön ja putkaan. 10/10 häät.
Sopivasti viiniä, hyvää tarkoittavia ihmisiä, ei mitään rellestäjiä, muutama leikki jossa ei joudu liikaa esiintyä jos ei tahdo :) keveä tunnelma, kukaan ei tappele, sopivan aikasin kotiin
Niiiiin, ja tietysti hyvä ruoka ja jälkkärit ja lapsille joku karkkipöytä vaikka
kirkossa sanotaan joojoo sieltä juhlapaikalle missä ruokaa esimerkiksi karjalanpaistia.
viinaa on haettu ulkomailta hiasella tarpeeksi.
dj soittaa ikivihreitä kunnes vanhukset poistuvat ja juhlat alkaa tosissaan.
iltapalaakin on lihaa pääasiassa.ituhippejä vihreitä tai punikkeja ei meidän tutuissa ole.niille ei ainakaan mitää ole tarjolla.
porukkaa vajaa 100.sellaiset pileet meillä.maksoivat kaikkiaan reilu 6000e.
Ei kirkkoon. Jossain kivassa paikassa vihkiminen. Sitten kunnolla ruokaa eikä mitään pitopöytää, inhoan kaikkia karjalanpaisteja ja perunoita ja myös näitä kiusausta joka juhlissa syöttäviå. Pliis, tarjotkaa vähän nykyaikaisempaa ruokaa. Sitten jotain ohjelmaa, mutta ei perinneleikkejä eikä missään nimessä iskelmämusiikkia, joka on huonoa kuunneltavaa. Vaikka joku bändi tai mikä show tahansa mutta ei näitä perinteisiä tansseja. Juomaa saa olla, mutta ei tarvitse liioitella sen viinan suhteen. Lasi, pari riittää ja kaikilla helpompi olla.
Jos olen sulhanen, niin haluan että hääjuhlissa vaimoni ottaa minulta suihin 😋😋😋 esimerkiksi vessassa
Ei kirkkoon. Jossain kivassa paikassa vihkiminen, esimerkiksi thai hieronta paikassa. Sitten kunnolla seksiä vihkimisen jälkeen ja mielellään anoppi puuhiin mukaan jos on alle 70-vuotias. Sitten kunnon ruokaa eikä mitään vekeruokaa, inhoan kaikkia kasvisruokia. Pliis, tarjotkaa liharuokaa. Sitten jotain sairasta ohjelmaa, mutta ei perinteisiä leikkejä eikä missään nimessä iskelmämusiikkia, joka on huonoa kuunneltavaa. Vaikka joku eroottinen hieronta tai mikä seksishow tahansa mutta ei näitä perinteisiä tansseja. Esimerkiksi jos morsiamella on hyvännäköinen sisko, hän voi harrastaa seksiä sulhasen kanssa kaikkien nähden. Juomaa saa olla, pitää liioitella sen viinan suhteen. Tuhat litraa riittää ja kaikilla hauskempi olla.
Mutku ne on niin hassuja, ja kun halutaanjotain omaperäistä, niin vaikka morsiamenryöstö.