Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Teiniksi taantunut Useissa suomalaisperheissä on häpeällinen ongelma."

Vierailija
05.08.2023 |

https://www.iltalehti.fi/mieli/a/ec34b05a-c097-4d23-a395-1c47a5cfc625

Teiniksi taantunut
Useissa suomalaisperheissä on häpeällinen ongelma. Lapset ovat jo kolmekymppisiä, mutta käyttäytyvät perheen kesken itsekeskeisesti ja laiskasti. 37-vuotias lapseni käyttäytyy kuin viisivuotias, eräs äiti avautuu. Asiantuntijat kertovat yllättävät syyt, miksi näin on.

Veera Nikkilä
Tänään klo 10:05
Aikuisen lapsen ja hänen vanhempiensa väliseen suhteeseen liittyy joukko tunteita. Emootioista osa on vääjäämättä kielteisiä, tiedostamattomia ja toisinaan akuutinkin tarkastelun tarpeessa.

Iltalehti kysyi lukijoiltaan, ovatko teiniksi taantumisen kokemukset vanhempien seurassa heille tuttu ilmiö. Kyselyyn vastasi sekä aikuisia lapsia että aikuisten lasten vanhempia.

Omassa lähipiirissä on pari lähes 40v "naista" jotka ovat taantuneet teini-ikäisen tasolle, tai eivät ole ikinä aikuistuneetkaan. Mieslapset tietysti päälle.

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taannun aina vanhempieni seurassa ihan pikkulapseksi, mutta ei meillä silti passata tai perunoita nenän eteen kuorita. Mutta saatan käpertyä sohvalla iskän tai äiskän kainaloon omat lapset minun kainalossa. :)

Tämä ei ole tervettä. Olet aikuinen, tajuatko??

Vierailija
62/69 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taannun aina vanhempieni seurassa ihan pikkulapseksi, mutta ei meillä silti passata tai perunoita nenän eteen kuorita. Mutta saatan käpertyä sohvalla iskän tai äiskän kainaloon omat lapset minun kainalossa. :)

Ei ihme että lapset ja nuoret laittelee nykyään papatteja toistensa ahtereihin ja hakkaavat ja potkivat ja ryöstävät jos eivät saa hellyyttä vanhemmiltaan .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Sekava aloitus, ei jaksa edes lukea"

Miten sä itsekeskeinen hölmö oletat että ketään kiinnostaa mitä juuri sä jaksat lukea?

Vierailija
64/69 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävä itsetuhoinen kirjoitti:

Hyvä ystäväni on lähes itsetuhoisuuden partaalla. Poika ja miniä kiukutttelevat ja eivät edes keskustele normaalisti. Ystäväni rahoittaa poikansa ja tämän koko perheen elämisen. Ostaa vaatteita, ruokaa ja maksaa lapsen harrastukset.

Hän kokee syvää surua ja suunnittelee itsemurhaa.

Tuo rahoittaminen on se juttu. Se ikään kuin sitoon sen pojan äitinsä alamaiseksi. Poikaa kuvio harmittaa ja on nöyryytetty olo, kun ei kykene itse elättämään itseään. Poika häpeää ja se purkaantuu kiukkuna.

Äitinsä taas ahdistuu, kun poika käyttäytyy huonosti, vaikka hän antaa valtavasti rahaa. Kohtuutontahan se on. Pojan kuuluisi osoittaa kiitollisuutta.

Pojan ei kuuluisi osoittaa kiitollisuutta, koska se vain ruokkisi entisestään äidin läheisriippuvaisuutta ja passiivisaggressiivista poikansa itsenäistymisen estelyä. Välit poikki ja rahaa ei penniäkään. Sairas kuvio ja äiti on yhtä sairas kun poikansa. Eipä yllättäisi, jos pojan isä olisi/olisi ollut alkoholisti tms. jota nainen myös paaponut. Näitä on nähty kyllä.

On se vaan kumma, että aina on naisen vika, kun miehet ei pärjää ja pummaa/kiristää heiltä rahaa 🙄 Sairas on tuo poika!

Vierailija
65/69 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa, kun kerrankin olisi ketju, jossa kerrotaan avuttomaksi heittäytyvistä milleniaaleista, niin täällä aletaan heti uikuttaa vanhuksista 😂 Hyvin pysytty aiheessa 👍🙄

Vierailija
66/69 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söpöä se on! Meillä isä ja äiti halaavat meitä lapsia ja meidän puolisoita ja välillä antavat poskisuudelmat. Ja ollaan ihan suomalaisia.

Vierailija
67/69 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa, kun kerrankin olisi ketju, jossa kerrotaan avuttomaksi heittäytyvistä milleniaaleista, niin täällä aletaan heti uikuttaa vanhuksista 😂 Hyvin pysytty aiheessa 👍🙄

No mä en henkilökohtaisesti tunne mitään avuttomia milleniaaleja. Olen kuullut muutamasta kaverin kaverista, jotka edelleen käyttäytyvät kuin hemmotellut kakarat.

Vierailija
68/69 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi poikettiin käsiteltävästä asiasta. Ja alettiin puhua 70.stä jotka ovat muuttuneet teineiksi?

Itse tunnistan omissa lapsissa tämän käytöksen. Varsinkin toinen tytär käyttäytyy kuin 5 vuotias uhmaikäinen, vaikka on pian 38 vuotias. Hän kiukuttelee ja odottaa jatkuvia anteeksipyyntöjä. Kokee vanhemman auttamisen *palvelemisena* ja uhkailee vanhempaa vanhainkodilla, koska ei halua auttaa. Omasta mielestä hän voi sanoa hyvinkin rumasti vanhemmalleen, kun tästä huomautetaan hänelle, on hän verisesti loukkaantunut. Välimme ovat tällä hetkellä melkein katkolla. Lapsena ja teini-ikäisenä hän oli hyvin yhteistyökykyinen,kiltti ja hyvin mukava, niin että äitinä saatoin olla hänestä tosi ylpeä. Nyt en tunne lastani enää.

Vierailija
69/69 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on teiniksi taantumisen kampanjointi laajentunut taas meihin 70-luvulla syntyneisiinkiin, suuttuiko 70-luvun äidit siitä ketjusta ja lavastaneet tällaisen uutisen?

https://yle.fi/a/74-20066072

Koska kukapa 53-vuotias säilyttäisi pelikonsoliaan vanhempien asunnossa ns. vanhassa huoneessaan, eikä omassa asunnossaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi