Miksi rautalisä pitää ottaa aamulla? Vaikeaa.
Jos rautatabletti pitäisi ottaa pari tuntia ennen aamupalaa, niin elämä menee kyllä todella vaikeaksi. Paljon helpompi olisi ottaa tabletti illalla tyhjään vatsaan, kun en muutenkaan syö iltapalaa. Mitenköhän paljon tällä on merkitystä?
Kommentit (38)
Onko teillä Sideralia käyttäneillä rauta-arvot nousseet? Siis toimiiko oikeasti? Vaikka ei ärsytä vatsaa ja saa samalla nauttia kofeiinia ja kalsiumia, niin eipä se paljoa lohduta jos arvot ei nouse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on rautavalmisteita, joiden kanssa voi käyttää maitotuotteita ja esim. kahvia tai teetä.
Esim. Sideral ja Bertils hemoglobiini
Näillä sain itse arvot nousemaan eikä käynyt ollenkaan mahaan.
Huijausta. T: farmaseutti
Rauta on hyödyllinen lisä otettavaksi ja monelle rautavarastojen täydennyksestä on aidosti hyötyä, mutta millään et kumoa sitä faktaa että tietyt yhdisteet samanaikaisesti otettuna sitovat raudan imeytymättömään muotoon. Se on puhdasta kemiaa ja kaikki sitä vastaan väittävät tuotteet ovat humpuukia.
Minulle lääkäri suositteli Sideralia. Sitä olenkin voinut ottaa ongelmitta ja ferritiini on noussut hitaasti mutta varmasti. Enkä ota aamuisin vaan miten sattuu, miettimättä mitä olen syönyt lähiaikoina.
Mulle lääkäri sanoi, että pitää ottaa nimenomaan illalla, niin ei nukkuessa huomaa, jos on maha vähän kipee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on rautavalmisteita, joiden kanssa voi käyttää maitotuotteita ja esim. kahvia tai teetä.
Esim. Sideral ja Bertils hemoglobiini
Näillä sain itse arvot nousemaan eikä käynyt ollenkaan mahaan.
Huijausta. T: farmaseutti
Rauta on hyödyllinen lisä otettavaksi ja monelle rautavarastojen täydennyksestä on aidosti hyötyä, mutta millään et kumoa sitä faktaa että tietyt yhdisteet samanaikaisesti otettuna sitovat raudan imeytymättömään muotoon. Se on puhdasta kemiaa ja kaikki sitä vastaan väittävät tuotteet ovat humpuukia.
Toivottavasti et ole oikea farmaseutti, et nimittäin osaisi neuvoa asiakkaita.
Minulla Sideral ei nostanut ferritiiniarvoja sen enempää kuin muutkaan rautalääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Rautatabletin ottaminen on avaruusfysiikkaa. Ei saisi ottaa ruuan kanssa, mutta jos se käy mahaan, niin pitää ottaa ruuan kanssa. Mutta ei minkään maitoruuan tai kahvin. C-vitamiini on hyvä. Ja kyllä mielellään aamulla. Paketissa lukee niin. Mutta kun moni ihminen ei aamulla syö muuta kuin esim. maitokahvia. Tai jugurttia. Puuroa maidolla. Niin laske sitten tunteja, milloin voit ottaa sen raudan. Et ikinä. Ja jos keksit jonkun epä-ruoka-ajan esim. klo 14, niin itsellä ainakin jää ottamatta ja huomaan taas viikon menneen ilman ensimmäistäkään rautaa.
Aamen! Rautalisän ottaminen on todellakin jotain korkeampaa tiedettä. Aamupalan yhteydessä tai ennen sitä ei kannata, jos aamulla juo kuitenkin kahvin, syö voileivän ja ehkä jugurtinkin. Ennen lounasta ei muista ja iltapäivällä taas kahvin yhteyteen on turha napata rautaa. Sopivin hetki lienee nukkumaan mennessä, silloin kun muistaa eli noin kerran viikossa :D
Nestemäiset rautavalmisteet ovat mielestäni hyviä. Imeytyvät nopeasti eivätkä aiheuta vatsavaivoja kuten kapselit. Ferritiini arvo myös nousee paremmin kuin kapseleilla. Eri valmisteita löytyy apteekkien lisäksi mm. ruokakaupoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://sideral.fi/sideral-forte-2/
Tätä ostettiin nuorelle miehelle jonka ferritiiniarvo oli reilut 40.
-1-
Meillä arvo oli nuorella miehellä 6.
Se mikä minusta on erikoista on tuon ferritiinin viitearvot, ns normaali ja ok lukema voi vaihdella parista kymmenestä jopa 300-400:n riippuen labrasta ja kaikki olevinaan normaalia ja ok..
Minusta tuo poikani 40+ lukema on tosi matala nuorelle pitkälle miehelle.
Ja soisi kyllä tuon Sideralin tehoavan arvoihin, sen verran on arvokasta tavaraa, 20 tabl.pkt maksoi 24€ ja 2pkt nyt alkuun ostettiin, jatkossa sitten tilaa netistä niin saa hintaa kilpailutettua ja ostettua ns monipakkauksia.
Mutta tuohon päädyttiin, koska nimenomaan sellaista mikä ei vatsaa äraytä, koska ei siellä ns sula ja saa ottaa mihin aikaan vain eikä vaadi mitään ruoka-ainerajoituksia.
-6-
Ei ole pakko ottaa tyhjään mahaan. Aamupalaksi esim. kananmunaa ja hedelmiä ja tabletti perään.
Mä oon tykännyt kyllä bertilsin valmisteesta. Se nosti arvoja hyvin. Lisäksi nestemäiset yllättävän hyviä, mutta värjäs mun hampaat. Tällä hetkellä käytän jotain suusuihketta ja sen otan ennen nukkumaanmenoa. En vielä tiedä onko nostanut ferritiiniä.
Ferrodan on yksi tehokas ja edullinen, mutta voi aiheuttaa oireita herkimmille. Pahimmassa vaiheessa laitoin vesilasin ja raudan yöpöydälle jos vaikka herään yöllä. Ja jotenkin sitä aina heräsi, ilman herätyskelloa.
Mulla kinnasi ferritiini pitkään alhaalla, reilusti alle 20. Mikään rauta ei itsessään auttanut, ei edes SiderAl, jota söin kaksi pakettia. Laktoferriini oli myös kahden paketin verran käytössä, ei apua. Rahaa kyllä paloi.
Otin sitten kasviperäisen raudan imeytymistä boostaamaan viherjauheen. Nokkosta, lehtikaalta, ohran- ja vehnänorasta, spirulinaa, chlorellaa. Foodinilla ainakin on tuota. Viherjauhe plus rauta on ollut käytössä 4 kk, ja nyt ferritiini 49. Crp ei koholla eli ihan oikeaa nousua.
Kannattaa kokeilla. Ei siinä ainakaan häviä mitään.
Todella iso määrä C-vitamiinia auttaa monesti paremmin kuin rautalisät kun C-vitamiini parantaa raudan imeytymistä.
Tuon Youtube kanavan terveyslivessä on ollut usein hyvää juttua mm. raudanpuutteesta mutta en nyt muista missä jaksossa.
Minulla tulee huono olo, jos otan tyhjään mahaan. Ei minulle ole koskaan mainittu, että pitäisi ottaa tyhjään mahaan.
Itse käyn teurastamolla juomassa vasta teurastetujen eläinten lämmintä verta,eipä ole raudan puutteesta tietoakaan.
Mites nämä rautasuihkeet, jotka joku mainitsi, onko kellään kokemusta?