Irrotatko töpselit ukkosella?
Näin ohjeistetaan edelleen mutta en ole koskaan toiminut noin. Mulla on telkkarit ja tietokoneet aina päällä verkkovirraan päässä ukkosellakin. Mitään ei ole tapahtunt, asun keskustan lähellä kerrostalossa. Onko teille sattunut joskus jotain?
Kommentit (34)
Irrotan elektroniikkalaitteista, asumme omakotitalossa. Yksi tietokone on saatu rikki ukkosella, ei ollut edes päällä mutta seinässä, kun tuli virtapiikki salamaniskusta, emmekä olleet kotona.
En. Mulla on älytöpselit, jotka irroittaa itse itsensä ukkosella.
Joskus pienenä landella kehnossa mökissä pelkäsin niin paljon että isä vei autoon istumaan. En tiedä oliko siinä mitään järkeä mutta kyllä lapselle tuli turvallisempi olo. Ei ollut sentään kumppareita jalassa! Mielestäni ukkonen oli paljon pelottavampaa maalla kuin kaupungissa.
Sietämätön tunne kun lyö sitten aivan lähelle kun sitten räpsäys ja ottaa jopa rinnasta.
Omakotitalo maalla, ja kyllä, irroitan kaiken varalta. Ei siinä häviä mitään, mutta voi säästää ison laskun.
Vierailija kirjoitti:
Nyt se ukkosrintama on jo "infernaalinen". :D Mitä se tarkoittaa?
https://www.iltalehti.fi/saauutiset/a/58d7b705-9822-487d-8731-31a2821fb…
Sitä, että meteorologeilla on tylsää.
Tollanen älytön autossa istuminen sun muu ylivarautuminen juontanee juurensa johonkin traumaan. Ylipäänsä ihmisten älytön käytös = trauma taustalla. Itsehän vedän aina töpselit irti. Eipä hajonnut meiltä sähkölaitteita kun kerran iski lähelle, kahdelta naapurilta meni mm televisiot vaihtoon.
Viime kesänä hajosi tv, sain usb-laturin melkein silmilleni, (se siis räjähti ja tunsin jotain kasvoillani) ja jokunen pistorasia lakkasi toimimasta, en ole vieläkään löytänyt esim. onko jossain sulakkeessa vika.
En mä kyllä aina irrota nykyäänkään, mutta jos kovin lähellä on niin kaipa se on viisain edes muutamaa laitetta yrittää suojella.
Enhän mä ole saanut ostettua uutta telkkariakaan...
Meillä kerran posahti tv ja reititin kun johonkin lähistölle iski salama ja tuli joku virtapiikki. Vakuutus korvasi uudet laitteet. En jaksa irrotella, vaikka kokemustakin on.
Vierailija kirjoitti:
No en ! Ruuvimeisseli kun on aina hukassa. Ja mitä se muutenkaan vaikuttaa jos se töpseli on ukkosella roikan johdossa tms. kiinni ?
Noi valetut eurotulpat on ihan mahdottomia. Siksi ensimmäisellä kerralla katkon johdon ja laitan siihen väliin rimaliittimen. Seuraavilla kerroilla töpselin irrotus sujuu jo nopeasti. Vanhoissa olen joskus joutunut katkaisemaan ja kuorimaan uudet päät. Siksi kannattaa hankkia pääteholkkipihdit ja niitä holkkeja tai vähintäänkin irrottaa siitä päästä missä on pidemmälti varaa katkoa uudet päät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt se ukkosrintama on jo "infernaalinen". :D Mitä se tarkoittaa?
https://www.iltalehti.fi/saauutiset/a/58d7b705-9822-487d-8731-31a2821fb…
Sitä, että meteorologeilla on tylsää.
No on. :D Ja jutun kirjoittajalla ehkä. Ihan kuin olisi tulossa tornado ja taifuuni samaan aikaan mukamas.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä sitten on syynä että kerrostalo suojaa paremmin kuin joku mökki? Osaako joku selittää?
Sähköjohdot menee maan alla, ei niihin juuri iske toisin kuin mökillä, missä yleensä on ilmajohdot tolpissa.
Meillä lapsuudenkodissani 1970-luvulla hajosi yhden kesän aikana 3 lankapuhelinta salaman iskusta. Opittiin, että aina, kun kuuluu pienikin ukkosen jyrähdys, pitää puhelin ottaa seinästä. Kerran sitten tuli metrin mittaiset liekit siitä puhelimen pistorasiasta. Onneksi kukaan ei ollut siinä kohdalla juuri silloin.
Minäkin olen kuullut näitä tarinoita ja jos salama iskisi autoon, jota tosin pidetään turvallisena paikka ukkosella, niin se on aivan sama on rönttöset jalassa vai puukengät, lähtö tulee jo on tullaksen. Siinä eivät kumpparit auta.