Onko normaalia, että lapsi, joka täyttää maaliskuussa kaksi vuotta ei ole ensimmäistä sanaa vielä sanonut.
Kommentit (27)
Tosiasioita ei voida myöntää. Jos tutkimustulokset antaa viitteitä jostain, niin kyllä tieteeseen on luottaminen ja sen mukaan voi tehdä ratkaisuja ja päätelmiä. Se ei kuitenkaan ole absoluuttinen totuus. Mutta kuten joku sanoi, että jos ei viitearvoissa joku kehity, niin se on syytä tarkistaa ja sillä piste. eipähän tarvitse miettiä enää, jos kaikki on kunnossa. jos taas kaikki ei ole kunnossa, niin tukitoimet voidaan alioittaa mahdllisimman varhain. Fakta todella on se, että kaksivuotiaana pitäisi jo jotain puhua.
Kumma jos ei lastentarhanopettaja tätä tiennyt.
Kyseessä on lapsi joka TAYTTÄÄ maaliskuussa 2 vuotta!!! Minusta 1v9kk lapsen puhetaidottomuudesta ei pidä olla huolissaan.
Asia on eri, jos lapsen kuulossa on jotain vikaa (ei esim reagoi koviin ääniin) tai käyttää korvaavia kommunikaatiokeinoja (esim. omaa puhetta vrt. siansaksaa tai esim. luonnottoman vahvoja ilmeitä tai eleitä.
Ja kyllä ihan olen pahempaakin työssäni nähnyt! Mihinkähän sitten perustuu ettei puheterapiaa juurikaan anneta alle 2,5 vuotiaalle vaikka luulisi juuri puheterapeuttien tietävän jotain asiasta!
Jos 1 v 9 kk ei puhu ensimmäistäkään kunnollista sanaa, niin puhe on viivästynyt. SE ON FAKTA. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö kaikki voisi silti olla hyvin. Asia kannattaa kuitenkin tutkia.
Aikaa siis vielä on. Kyllähän ap:kin aloituksessaan sanoi, että melkein kaksivuotias, joten tässä on tarkasteltu asiaa kaksi vuotiaan näkökulmasta.
että jos 2-vuotias ei puhu, puhe on viivästynyt.
Jos huolestuttaa kannattaa mennä puheterapiaan. Useimmat höpöttävät paljonkin tuossa iässä, vaikka ei täydellisesti sanoja lausuikaan ja lähinnä matkii muiden sanomisia. Ei kaikki kuitenkaan opi puhumaan vielä tuossakaan iässä. Ensimmäiset ainakin lähellä oikeaa olevat sanat kyllä yleensä olisi jo tullut. Voi olla myös joku neurologinen häiriö esimerkiksi autismin kirjosta, jolloin mm. puheenkehitys ja vuorovaikutustailtojen oppiminen hidastuu. Kannattaa kysyä ammattilaisilta mikä lapsesi tilanne on ja tarvitaanko mm. puheterapioita tai muuta.
Itse olen puhunut vasta kolmivuotiaana ja lukenut jo nelivuotiaana. Monet lapset, etenkin pojat, ovat vielä tuossa iässä puhetaidottomia!
Ja kokemusta on, lastentarhanopettajana työskentelen!