Miksi pitää olla terapeutti, psykologi ja psyk. sairaanhoitaja?
Kommentit (41)
Kaikille puhut sen hetkisestä ongelmastasi.
Terapeutti on kirjekurssin käynyt. Tyyliin Antti Tuisku.
Psykoterapiksi muka monivuotinen koulutus😆🤣😁
Kuka tahansa jolla on rahaa, voi opiskella itsensä laillistetuksi psykoterapeutiksi. Se, että on laillistettu psykoterapeutti ei takaa, että on hyvä terapeutti. Valitettavasti sama koskee myös psyk.sairaanhoitajaa ja psykologeja. Käytännössä katsoen on aivan tuurista kiinni, mitä iloa kenenkään näiden tapaamisesta on. Sitä kutsutaan ammattikielessä "henkilökemiaksi".
Sitten on vielä toimintaterapeutit ja fysioterapeutit, näitäkin psykiatrialla. Valviran suojaamia nimikkeitä.
👧🏻: Valivalivali.
Psykiatri: selvä minä tiedän ongelmasi, laitan reseptin.
Psykiatrinen sairaanhoitaja: selvä, tiedän mistä on kyse, olen kuullut saman monta kertaa.
👧🏻Valivalivali.
Psykoterapeutti: Kerro lisää, bukkaan sinulle Kelan piikkiin näin aluksi viisi vuotta kolmesti viikossa.
Näistä psykiatrinen sairaanhoitaja tekee likaisimman käytännön duunin, ellei ole opiskellut myös psykoterapeutiksi. Psykologi voi tehdä muutakin kuin asiakastyötä mt-puolella. Psykoterapeutti voi olla periaatteessa liikkeellä millä tahansa joogalentäjä -hihhulin pohjakoulutuksella, se kannattaa aina tarkistaa.
Terapeutiksi päätyvät has been julkkikset. Nuo kaksi muuta ovat oikea ammatti.
Psykotetapeutiksi ei kylläkään todellakaan nykyään pääse millä tahansa pohjakoulutuksella.
Vierailija kirjoitti:
Psykiatrinen sairaanhoitaja: selvä, tiedän mistä on kyse, olen kuullut saman monta kertaa.👧🏻Valivalivali.
Psykoterapeutti: Kerro lisää, bukkaan sinulle Kelan piikkiin näin aluksi viisi vuotta kolmesti viikossa.
Lisäksi Terapeutti: luulen että äitisi on narsisti mutta keskustellaan siitä lisää tulevilla kerroilla.
Vierailija kirjoitti:
Näistä psykiatrinen sairaanhoitaja tekee likaisimman käytännön duunin, ellei ole opiskellut myös psykoterapeutiksi. Psykologi voi tehdä muutakin kuin asiakastyötä mt-puolella. Psykoterapeutti voi olla periaatteessa liikkeellä millä tahansa joogalentäjä -hihhulin pohjakoulutuksella, se kannattaa aina tarkistaa.
Ja psykiatri puolestaan määrää ensisijaisesti vaan lääkkeitä riippumatta siitä, mikä on ongelmana.
Noiden kolmen ero on se että psykiatri ja sairaanhoitaja toivovat että paranet, terapeutti ei sellaista toivo sillä sinun jatkuvat ongelmasi ovat hänen leipänsä.
Vierailija kirjoitti:
Noiden kolmen ero on se että psykiatri ja sairaanhoitaja toivovat että paranet, terapeutti ei sellaista toivo sillä sinun jatkuvat ongelmasi ovat hänen leipänsä.
Sillä psykiatria on oikea tiede.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykiatrinen sairaanhoitaja: selvä, tiedän mistä on kyse, olen kuullut saman monta kertaa.👧🏻Valivalivali.
Psykoterapeutti: Kerro lisää, bukkaan sinulle Kelan piikkiin näin aluksi viisi vuotta kolmesti viikossa.Lisäksi Terapeutti: luulen että äitisi on narsisti mutta keskustellaan siitä lisää tulevilla kerroilla.
Tää on muuten ihan totta. Kävin monta vuotta terapiaa kahdella eri terapeutilla ja molemmat olivat heti kättelyssä päättäneet että vika on äitisuhteessa, vaikka olin hädin tuskin ehtinyt kertoa siitä mitään. Mutta kuten sanotaan, jos sulla on vain vasara niin kaikki asiat näyttää nauloilta.
Vierailija kirjoitti:
Psykotetapeutiksi ei kylläkään todellakaan nykyään pääse millä tahansa pohjakoulutuksella.
Niin nykyään mutta ala on täynnä niitä jotka ovat hankkineet nimikkeen ties miten ja ties koska.
Psykiatri: tässä diagnoosi, tuosta resepti, mene nyt varmuuden vuoksi psykoterapiajonoon kun ei muutakaan ole tarjota
Psykoterapeutti: valitettavasti en voi ottaa uusia asiakkaita
Psykologi: mielenkiintoista, tiedän mikä sinua vaivaa ja ehkä ymmärrän mitä sille voisi tehdä. Saat tavata minua veronmaksajien piikkiin kuusi kertaa.
Psykoterapeutti: valitettavasti minäkään en voi ottaa uusia asiakkaita
Psyk.sairaanhoitaja: voi sinua, selvästi tarvitse paljon apua ja muutoksia elämääsi. Saat tavata minua kolmen kuukauden välein
Psykoterapeutti: Minulla on aikoja, voin kuunnella sinua hintaan 200€/tunti, en voi luvata että siitä on sinulle mitään hyötyä. Tiedoksii, että maksat sitten myös jos sairastut etkä pääse paikalle. Tuossa lasku tästä kerrasta.
Jotta voi saada Valviralta psykoterapeutin virallisen pätevyyden, on käytävä vähintään kolmivuotinen ns. eritystason psykoterapeuttikoulutus. Tämä siis pohjakoulutuksen päälle, esimerkiksi juuri psykiatrinen sairaanhoitaja, psykologi tai lääkäri. Muuten ei psykoterapeutin ammattinimikettä saa käyttää. Kuten yllä mainittiin, terapeutiksi voi kutsua itseään kuka tahansa, se ei ole nimikesuojattu 'ammatti'.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin nykyään mutta ala on täynnä niitä jotka ovat hankkineet nimikkeen ties miten ja ties koska.
Siitä ei ole kuin viitisen vuotta kun etsin terapeuttia ja melkein päädyin yhteen kunnes huomasin että pohjakoulutus oli teologi. En tiedä, onko näitä sittemmin rajattu ulkopuolelle eli oliko tää päässyt livahtamaan koulutukseen ennen muutosta vai onko toi kelpoisa pohja edelleen, ei kyllä minusta saisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä ei ole kuin viitisen vuotta kun etsin terapeuttia ja melkein päädyin yhteen kunnes huomasin että pohjakoulutus oli teologi. En tiedä, onko näitä sittemmin rajattu ulkopuolelle eli oliko tää päässyt livahtamaan koulutukseen ennen muutosta vai onko toi kelpoisa pohja edelleen, ei kyllä minusta saisi olla.
Ja tässä oli siis kyse ihan kela-pätevyydellä varustetusta psykoterapeutista.
Terapeutti ei ole välttämättä vielä mitään. Kuka tahansa voi sanoa itseänsä terapeutiksi ja pohjakoulutukset ovat mitä sattuu, jos on ollenkaan. Näiltä haetaan kevyttä keskusteluapua kevyisiin ongelmiin mutta varauksella.
Psykoterapeutti on suojattu nimike, johon vaaditaan tietty pohjakoulutus ja lisäksi monivuotinen psykoterapiakoulutus. Usein juuri psykologit, psykiatrit ja sairaanhoitajat opiskelevat psykoterapeuteiksi. Psykoterapiaan voi hakeutua suoraan itse maksavana asiakkaana. Kelan tukema psykoterapia on tarkoitettu todettujen mielenterveysongelmien hoitoon ja pitää täyttää tietyt edellytykset ja olla hoitosuhde, että sitä voi hakea. Psykoterapia on pitkäkestoista ja tavoitteellista. Se vaatii myös asiakkaalta sitoutuneisuutta ja voimavaroja.
Psykologi on yliopistokoulutuksen saanut mielen asiantuntija, jolta saa keskusteluapua. Psykologit tekevät myös virallisia arviointeja. Myös psykologit käyttävät usein osittain samoja menetelmiä kuin psykoterapeutit. Psykologin juttusilla voi käydä vaikka vain kerran. Pienien ongelmien kanssa se jo voi auttaa.
Psykiatri on lääkäri. Tekee viralliset diagnoosit, antaa sairaslomaa ja määrää lääkkeet. Psykiatri ei sinänsä anna keskusteluapua paitsi silloin, jos on kouluttautunut myös paykoterapeutiksi.
Psyk.sairaanhoitaja on erikoistunut mielenterveyteen. Monesti myös käynyt joitain lyhytterapiakoulutuksia vaikka ei olisikaan psykoterapeutti.
Julkiselta puolelta hoitopolku alkaa yleensä psyk.sairaanhoitajan kanssa keskusteluilla ensimmäisen lääkärissäkäynnin jälkeen. Sitten jos ongelmat ovat tarpeeksi isoja ja merkittäviä, tekee psykiatri ajallaan diagnoosit ja voi päästä psykoterapiaan. Itse maksava asiakas voi itse päättää minkälaisen avun tarpeessa on ja hakea hoitoa sen perusteella. Jos on vaikea itse arvioida mitä apua tarvitsee, voi varata ajan ensin vaikka juuri sairaanhoitajalle, jonka kanssa pohtii mikä olisi paras valinta siinä tilanteessa.
Viisaammat korjatkoon, mikä kaikki meni selvityksessä pieleen :)