Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

35-vuotiaan Saskan katoamismysteeri. Nyt löytyi hänen käsintehty kyltti (nimi + risti+nuoli) Vantaan Pähkinänrinteessa Lammaslammen ulkoilualueelta

Vierailija
03.08.2023 |

35-vuotias lehdenjakajana työskennellyt nainen katosi jäljettömiin Terhokujalla sijaitsevasta asunnostaan varhaisena perjantaiaamuna 29. heinäkuuta vuonna 2007.

Vantaalaisesta metsästä löytyi hyytäviä kylttejä viittaako musta risti kadonneen Saskan kohtaloon?

Ristinmerkistä tuli ajatus, että kyltit osoittaisivat kohti hautaa, erikoiset esineet havainnut mies kertoo IS:lle. KRP selvittää, onko kylteillä yhteyttä Saska Nuutisen katoamiseen.

VANTAAN Pähkinärinteessä sijaitsevan Lammaslammen ulkoilualueella havaittiin keskiviikkona hämmästyttäviä kylttejä, jotka nostattivat kaikuja 16 vuotta sitten kadonneen vantaalaisnaisen kohtalosta.

Alueella kuuden vuoden ajan asunut Karri Kalpio havaitsi kyltit keskiviikkona iltapäivällä noin kello viiden aikaan liikuskellessaan tutulla ulkoilualueella.

Vehreän pitkospuureitin varrella tönöttävään vanhaan opastetauluun ja puuhun oli kiinnitetty kaksi valkoiseksi maalattua kylttiä, joissa luki pikimustin kirjaimin "Saska.

Nimen eteen oli piirretty nuoli ja perään ristinmerkki.

KYLTTIEN kiinnittäjä vaikuttaa tienneen mitä tekee, sillä Pähkinärinteen alue on tunnettu Saska Marleena Nuutisen tapauksesta.

35-vuotias lehdenjakajana työskennellyt nainen katosi jäljettömiin Terhokujalla sijaitsevasta asunnostaan varhaisena perjantaiaamuna 29. heinäkuuta vuonna 2007.

Kaikkihan Saska Nuutisen tapauksen täällä tietävät, kun se on niin iso mysteeri, Karri Kalpio sanoo.

Torstaina, vaiheikkaan tapahtumasarjan jälkeen, kyltit päätyivät keskusrikospoliisin haltuun.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009760106.html

Kommentit (553)

Vierailija
21/553 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku halusi vaan luoda mysteerin, ei sen kummempaa. Vai vihje että siellä maastossa jäännökset ovat hänen mielestään. 

Vierailija
22/553 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina luullut, että Saska on miehen nimi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/553 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miljoona tsiljoona vaihtoehtoa kylttien tekijälle tai motiiville. Mahdotonta spekuloida. Heitän tähän kuitenkin myös yhden vaihtoehdon:

Kenties kyltit teki joku omainen, joka haluaisi tutkintaan vauhtia ja toivoisi poliisin lopultakin kunnolla tutkivan lammen? Esim. jos Saska päätyi itse lopulliseen ratkaisuun, niin saattoi itse mennä kotinsa lähellä olevaan lampeen? Ei tähän välttämättä mitään rikollista liity, mutta asia olisi hyvä saada päätökseen.

Jos olisi itse hukuttautunut lampeen, olisi se sieltä jo pintaan noussut.

Haudattu se on, jonnekkin. Aivan varmasti on tapettu.

Ne, jotka itte päättää päivänsä, niin kyllä ne löydetään.

Vierailija
24/553 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miljoona tsiljoona vaihtoehtoa kylttien tekijälle tai motiiville. Mahdotonta spekuloida. Heitän tähän kuitenkin myös yhden vaihtoehdon:

Kenties kyltit teki joku omainen, joka haluaisi tutkintaan vauhtia ja toivoisi poliisin lopultakin kunnolla tutkivan lammen? Esim. jos Saska päätyi itse lopulliseen ratkaisuun, niin saattoi itse mennä kotinsa lähellä olevaan lampeen? Ei tähän välttämättä mitään rikollista liity, mutta asia olisi hyvä saada päätökseen.

Ei välttämättä. Tiedän valitettavasti tapauksen, jossa henkilö meni itse veteen selässään niin painava reppu, että upposi pohjaan eikä noussut pintaan ennen kuin sukeltajat löysivät hänet ja ruumis nostettiin ylös. 

Vierailija
25/553 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aina löydetä. On kaikenlaisia virtauksia, kivikoita jne. jotka voivat piilottaa vainajan hyvinkin tehokkaasti. 

Vierailija
26/553 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lampi naarattiin aikoinaan

Vierailija
27/553 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka suuri alue tuo on?

Lisäksi kai kulkijoita on että saa poliisi selville milloin kyltit on laitettu

Sitten lähialueen valvontakameroita läpikäymään

Vierailija
28/553 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinhan se yleensä pitäisi mennä. Kyseessä kuitenkin ihan täysin rujo metsälampi. Periaatteessa olisi mahdollista, että ruumis olisi jotenkin jäänyt kiinni esim. pohjalla olevaan puuraatoon joka estäisi pintaan nousun. Ja mahdollista on myös hukuttautua itse tietyillä tavoilla painojen kera, jolloin ruumis ei pääse painojenkaan takia nousemaan pintaan. Tämä tietysti vaatii suunnitelmallisuutta ja vaivannäköä.

Vierailija
29/553 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa on jossain metsälammella valvontakamreoita. Tai edes liikennettä niin paljon, että joku kiinnittäisi huomiota siihen, että joku laittelee kylttejä. Aika moni ohittaisi tuollaisen tyyliin "siellä joku kaupungin metsämies tekee merkitöjä" tms. 

Vierailija
30/553 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

POLIISIT kävivät Lammaslammella torstaina alkuiltapäivästä. Kyltit päätyivät keskusrikospoliisin tutkijoiden haltuun Kalpion avustuksella.

Hän kiinnitti huomiota erityisesti siihen, kuinka paljon vaivaa laudankappaleiden kiinnitykseen ja valmistamiseen on nähty. Niiden kärjet oli muotoiltu, pinnat maalattu ja naulat isketty lujasti kiinni.

– Kyltit eivät olleet mitenkään ihan hutaisten tehtyjä.

Nuutisen katoamisen vuosipäivä oli reilu kuukausi sitten kesäkuun lopussa. Kalpio pohtii, voisiko ajankohdalla olla jotakin tekemistä kylttien kiinnittämisen kanssa.

– Ehkä joku tahtoo, ettei tapausta unohdeta. Se, joka kyltit on kiinnittänyt, vähintäänkin tietää tämän henkilön ja tapahtuman.

Vierailija
31/553 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina luullut, että Saska on miehen nimi. 

Kyllä se voi miehenkin nimi olla. En ole minäkään ennen kuullut Saska-nimeä naisella, Saskia-nimeä kylläkin.

Vierailija
32/553 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

katso kartasta

https://www.google.fi/maps/place/Lammaslampi/@60.2577555,24.781983,1229…

Iso metsäkin ja tuollainen soinen ryteikkö pitkospuineen.

Vierailija
33/553 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

POLIISIT kävivät Lammaslammella torstaina alkuiltapäivästä. Kyltit päätyivät keskusrikospoliisin tutkijoiden haltuun Kalpion avustuksella.

Hän kiinnitti huomiota erityisesti siihen, kuinka paljon vaivaa laudankappaleiden kiinnitykseen ja valmistamiseen on nähty. Niiden kärjet oli muotoiltu, pinnat maalattu ja naulat isketty lujasti kiinni.

– Kyltit eivät olleet mitenkään ihan hutaisten tehtyjä.

Nuutisen katoamisen vuosipäivä oli reilu kuukausi sitten kesäkuun lopussa. Kalpio pohtii, voisiko ajankohdalla olla jotakin tekemistä kylttien kiinnittämisen kanssa.

– Ehkä joku tahtoo, ettei tapausta unohdeta. Se, joka kyltit on kiinnittänyt, vähintäänkin tietää tämän henkilön ja tapahtuman.

Eli aika varmasti kyseessä on vain joku, joka halusi tapaukselle huomioita ja uutta tutkintaa. Tuskinpa liittyy mitenkään mahdolliseen tekijään. 

Vierailija
34/553 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavia kaloja lammessa tosin jos sinne heitetty ruumis, niin lienee jo syöty vuosia sitten.

Metsä/suohauta kyllä voisi olla niin piilossa, ettei huomaa.

Tänä kesänä siitä koirien uintipaikan tuntumasta tarttui onkeen hauki. Lähiruokaa.

Vierailija
35/553 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se alue on suota, siellä voi olla joku suonsilmäke, johon hän on pudonnut tai pudotettu.

Vierailija
36/553 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kuvia alueesta ja kylteistä:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009760106.html

Vierailija
37/553 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alueella säännöllisesti käyvä ulkoilija löysi kyltit, olivat olleet siellä vasta pari päivää tiukasti puihin naulattuina.

Vierailija
38/553 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vasta nyt nuo kyltit? Joku huomionhakuinen tehnyt?

Paremminkin joku joka haluaa että jäänteet löydetään. Omatunto vaivaa tai muistot.

Vierailija
39/553 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiomainen ilmoitti naisen kadonneeksi viisi päivää katoamisen jälkeen, eli 3. heinäkuuta vuonna 2007. Pähkinärinteessä tehtiin tuolloin useita maastoetsintöjä ja Lammaslampea naarattiin.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alueella säännöllisesti käyvä ulkoilija löysi kyltit, olivat olleet siellä vasta pari päivää tiukasti puihin naulattuina.

Ja lähimmät valvontakamerat taitaa olla ostarilla eli just toisella puolella lampea. Ei tuolla ryteikössä ole valvontakameroita. Koiranulkoiluttajia kyllä kiertää lampea ja muita ulkoilijoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä