Pieni tarina parisuhteessa loppuunpalaneesta miehestä
Tämä on tositarina kaveristani, joka paloi avioliitossaan loppuun ja eron hetkellä heillä oli kaksi alle kouluikäistä lasta.
Kaverini kävi töissä ja vaimo oli kotiäitinä. Töissä päivät venyivät välillä ylitöiksi ja työ oli muutoinkin vastuullista ja stressaavaa. Töistä kotiin päästyään vaimo sysäsi lasten kaitsemisen miehelle, sillä vaimo tarvitsi mielestään hengähdystauon kyseisestä touhusta ja mies oli päivän ollut "vain töissä". Stressaavan työpäivän perään alkoi siis lasten paimentaminen. Illalla kun lapset oli saatu nukkumaan, niin vuorostaan vaimo halusi mieheltään homiota. Lopulta tämä kaikki rumba ilman miehen omaa hengähdysaikaa johtivat hänen loppuunpalamiseensa. Siitä seurasi avioero ja pitkä sairausloma töistä.
Mikä tämän tarinan opetus sitten on? No se, että antakaa toiselle parisuhteessa myös sitä omaa aikaa älkääkä koko ajan kahlitko hänen huomiotaan johonkin. Siinä vain jossain vaiheessa kattila keittää yli.
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies paloi loppuun, kun vaimo tarvitsi omaa aikaa? Mies paloi loppuun, kun ei osannut rajoittaa työpäivänsä pituutta, joka yleensä on 8h?
Eihän isossa kuvassa palanut työpäivän pituudesta loppuun, vaan siitä, koska häneltä koko ajan vaaditiin jotain ilman omaa hengähdystaukoa.
Ap
Omaa aikaa on otettava, ei vaimo/ mies välttämättä asiaa huomaa, jollei siitä puhu rauhallisesti , mutta tosissaan. Ja vastaavasti annettava toiselle, jos itse tarvii omaa aikaa, niin onhan se erittäin todennäköistä, että toinenkin sitä tarvii
Vierailija kirjoitti:
Itse olin kotiäitinä kahdelle kunnes nuorempi täytti 3v. Myöhemmin 90-luvun laman vuoksi taas kotiäitinä. Ei siihen aikaan äidit huudelleet omaa aikaa, olin onnellinen siitä että minulla oli perhe. Kotihoidon tuki ja ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha antoivat mahdollisuudet puuhastella ja harrastaa lasten kanssa, lomamatkaillakin. Mihin minä olisin omaa aikaa tarvinnut, mies kävi työssä ja illat / viikonloput puuhaili ja kasvatti lapsiaan.
Muistan myös tuon ajan. Eivät kotiäidit vaatineet omaa aikaa ja sitä että mies töistä tullessaan ottaa lapset omalle vastuulleen, kun nainen lähtee minne lähtee. Ymmärsivät että miehen työ elättää heidät kaikki ja että töissä ei olla lepäämässä. Ei kotona lasten kanssa olo ole oikeasti mikään rankka työ. Lastentarhanhoitajat kaitsevat valtavaa laumaa, mutta kotiäiti on ihan poikki, kun on pari lasta?
Sääli hyvää miestä. Lokki-vaimo ei ole mikään harvinaisuus.
Vaimonko niitä lapsia olisi pitänyt hoitaa 24/7?
Ehei kuule. Kyllä se lastenhoito on myös isän vastuulla.
Kiitos muistutuksesta! Oma mies sanoo välillä myös, että tarvitsee rauhoittumista ja omaa aikaa ja että on väsynyt. Kyllä sitä pitäisi kunnioittaa. Ei aina helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annas kun arvaan. Kyseinen mies etsi matalasti koulutetun vaimon ja luuli tekevänsä vaimosta työjuhdan. Ja nyt itkettää kun vaimo ei olekaan määräiltävissä.
Molemmilla amk-koulutustausta.
Ap
No niin arvelinkin.
Taas on yksi pro heitetty tänne. Tähän tappeluun ei kannata lähteä mukaan. Sen sijaan voisi vaikka kysyä puolisilta, lapsilta, vanhemmilta tai keltä tahansa läheiseltä: Miten päiväsi meni? /Mitä kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
No tietenkin olisi, kun eivät miehet kestä työntekoa ollenkaan.
Mies joutui siis huolehtimaan omista lapsistaan välillä? Mikä tragedia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies paloi loppuun, kun vaimo tarvitsi omaa aikaa? Mies paloi loppuun, kun ei osannut rajoittaa työpäivänsä pituutta, joka yleensä on 8h?
Eihän isossa kuvassa palanut työpäivän pituudesta loppuun, vaan siitä, koska häneltä koko ajan vaaditiin jotain ilman omaa hengähdystaukoa.
Ap
Omaa aikaa on otettava, ei vaimo/ mies välttämättä asiaa huomaa, jollei siitä puhu rauhallisesti , mutta tosissaan. Ja vastaavasti annettava toiselle, jos itse tarvii omaa aikaa, niin onhan se erittäin todennäköistä, että toinenkin sitä tarvii
Kun menee lisääntymään niin sen jälkeen vanhemmilla ei ole " omaa aikaa" . Perhe ja lapset ajaa "minun ajan" ohi prioriteeteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin kotiäitinä kahdelle kunnes nuorempi täytti 3v. Myöhemmin 90-luvun laman vuoksi taas kotiäitinä. Ei siihen aikaan äidit huudelleet omaa aikaa, olin onnellinen siitä että minulla oli perhe. Kotihoidon tuki ja ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha antoivat mahdollisuudet puuhastella ja harrastaa lasten kanssa, lomamatkaillakin. Mihin minä olisin omaa aikaa tarvinnut, mies kävi työssä ja illat / viikonloput puuhaili ja kasvatti lapsiaan.
Muistan myös tuon ajan. Eivät kotiäidit vaatineet omaa aikaa ja sitä että mies töistä tullessaan ottaa lapset omalle vastuulleen, kun nainen lähtee minne lähtee. Ymmärsivät että miehen työ elättää heidät kaikki ja että töissä ei olla lepäämässä. Ei kotona lasten kanssa olo ole oikeasti mikään rankka työ. Lastentarhanhoitajat kaitsevat valtavaa laumaa, mutta kotiäiti on ihan poikki, kun on pari lasta?
Ei mies elätä. Mies vie vaimolta mahdollisuuden käydä töissä, kun mies ei suostu hoitamaan omia lapsiaan. Mies käy naiselle tosi kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kerran lasten kanssa ei ole rankkaa, niin eihän sen sitten pitäisi kuormittaa miestäkään?
Vierailija kirjoitti:
Kuvailit ap juuri yksinhuoltajien perusarjen, paitsi että yksinhuoltajilla ei ole pientäkään taukoa ruuhkavuosista. Harmi, ettei sinun ystäväsi kestänyt jotain, mitkä monet kestävät kitisemättä vuodesta toiseen.
Oletko todella sitä mieltä, että apn kaverin pitää viettää yksinhuoltajan arkea , vaikka on vaimo kotiäitinä?
Eihän se niin ole tasapuolista.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaimo kävisi töissä ja isä olisi kotona sillä aikaa, niin sun mielestä olisi oikeus että vaimo töistä tullessaan ottaa heti lastenhoidon vastuulleen koko loppuillaksi ja siinä sivussa huomioi miestään?
Ihmiset lakkoilivat aikoinaan, jotta saatiin inhimilliset työolot ja -ajat. Anteeksi nyt vaan, mutta jos raadat ylitöitä niska limassa, niin syytä itseäsi. Työsopimuksessa sanotaan, montako tuntia viikossa niitä töitä pitää tehdä. Eri asia, jos on oma firma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mies elätä. Mies vie vaimolta mahdollisuuden käydä töissä, kun mies ei suostu hoitamaan omia lapsiaan. Mies käy naiselle tosi kalliiksi.
Molemmat voivat käydä töissä, vaikka on lapsia.
Tämä kummallinen työnjako on totta monessa perheessä. Naiset leikittelevät lasten kanssa ja viettävät vapaa-aikaa, kun miehet raatavat aamusta myöhäiseen yöhön.
Ilmeisesti tasa-arvoa.
Silti vaaditaan, että miesten täytyy tehdä enemmän.
Ei pidä perustaa perhettä, mikäli ei jaksa perhe-elämää.
Menikö se tyttö vuorostaan illaksi töihin, kun poika vahti lapsia?
Molemmilla amk-koulutustausta.
Ap