Lapsi ei suostu isänsä hautajaisiin
Lapsi on 10v. Lapsen isä kuoli yllättäen pari viikkoa sitten, mikä on ollut tosi kova paikka lapselle hyväksyä. Kaverien seurassa ja arjessa lapsi kyllä on melko normaalisti, näkee kavereita ja touhuaa. Suruaan lapsi purkaa lähinnä kotona.
Lapsi myös kieltäytyy menemästä hautajaisiin. Olen yrittänyt puhua, kuunnella ja suostutella sekä yrittänyt tehdä tilaisuuden lapsen kannalta mahdollisimman helpoksi, esimerkiksi lapsen omia toiveita on otettu huomioon ja olen myös luvannut, että lapsi saa pukea mitkä vaan vaatteet, eikä tarvitse laittaa niitä varsinaisia juhlavaatteita mitkä yleensä on ollut. Mikä voisi auttaa?
Kommentit (37)
Saako siskonpoika laittaa vaaleat housut ilman että häpeät silmät päästäsi?
Ai nyt meni jo isäkin. Kovaa tahtia teillä suku kutistuu.
Otan osaa. Lapsesi voi olla vielä shokissa asian suhteen. Lapsellesi olisi kuitenkin hyvä olla paikalla tulevaisuutta ajatellen. Kyseessä on kuitenkin ainutkertainen tilaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Ai nyt meni jo isäkin. Kovaa tahtia teillä suku kutistuu.
Tarvivat kohta jo oman hautausmaan.
Vierailija kirjoitti:
Tarjoaako anoppi lanttulaatikkoa ja karjalanpaistia?
Miten ihmeessä anoppi tähän liittyy?
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata pakottaa.
Ei ennen olisi tullut kuuloonkaan että lapsi vaan päättäisi olla tulematta vanhempansa hautajaisiin. Jotain käytöstapoja pitää lapselle opettaa ja niihin kuuluu että tehdään mitä vanhemmat sanoo.
Ap:lla on neljät häät ja kolmet hautajaiset viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata pakottaa.
Ei ennen olisi tullut kuuloonkaan että lapsi vaan päättäisi olla tulematta vanhempansa hautajaisiin. Jotain käytöstapoja pitää lapselle opettaa ja niihin kuuluu että tehdään mitä vanhemmat sanoo.
Olen sitä mieltä, että lapsi on tuossa se suurin kärsijä. Joten menisin lapsen ehdoilla tuossa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä anoppi tähän liittyy?
Tämä sama provo on täällä harvase päivä.
Mikä on hänen perustelunsa, kun kysyt, miksi hän ei halua lähteä hautajaisiin? Onko hän koskaan ollut hautajaisissa? Tietääkö hän, mitä siellä tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata pakottaa.
Olen sitä mieltä, että lapsi on tuossa se suurin kärsijä. Joten menisin lapsen ehdoilla tuossa tilanteessa.
Perustelkaas alanuolet. Miksi lapsia voidaan pakottaa tilanteisiin joihin aikuisia ei koskaan pakotettaisi?
Lapsen ehdoilla tietty mennään, enkä tosiaan aio pakottaa lasta mukaan. Lapsi on jo sen verran iso, että se olisi käytännössä mahdotontakin. Haluaisin vaan lapsen vielä miettivän asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on hänen perustelunsa, kun kysyt, miksi hän ei halua lähteä hautajaisiin? Onko hän koskaan ollut hautajaisissa? Tietääkö hän, mitä siellä tapahtuu?
Lapsi vaan sanoo, että hän ei halua ja ettei sillä kuitenkaan ole mitään väliä. No, mitäpä siihen voi sanoa? Tuntuu, että olen käyttänyt jo kaikki omat perusteluni siitä miten nämä on tavallaan isän viimeiset juhlat, ja miten tärkeää olisi, että lapsi olisi paikalla itsekin. On ollut hautajaisissa aiemminkin ja tietää mitä siellä tapahtuu. Olen myös käynyt lapsen kanssa läpi tätä nyt uudestaan.
Jaaha, palstapäivystäjien päivävuoro kommentoimassa ilkeilyjään.
Uskon puhut kakka. Otit hatusta aiheen. Herättäksen keskustelua! Jokainen lähikasvattaja pättä miten alaikäinen toimii eri tilanteet. Olet huono provo. Minä todella 11 vuotiana tyttönä menetin ainoan huoltajani isäni ja minulta ei kysytty haluanko hautajaisi? : Vaan minut vietiin sinne ja en oikein ymärtänyt tilanne.En haluntu arkulle,en arkun viereen istumaan. Itseäni huomattavasti vanhempi Sisareni, niin hänen anoppi jäi Honkanumen iso kappeli takariviin kanssani istumaan.Aika jolloin ei puhuttu haluatko vai ei olla läsnä ja ei myöskään kuolemasta.Kuolemasta harvoin tämä päiväkin puhutaan ,ohitetaan kylmästi asia,aihe .Lapsi ehdottomasti hautajaisin oppi kohtaaman kuoleman surun,jolta kukaan ei elämässä välty.
Älä väkisin yritä. Lapsi ahdistuu aina lisää ja lisää, kun suostuttelet, se voi olla helvetti lapselle. Jos edes puhut "parannuksista" joka muka tekisi asiat helpommaksi. On aikuisia jotka eivät myös kykene menemään kirkkoon tai hautajaisiin. Niissä paikoissa ei ole hyvä energia ja niissä asioissa. Lapsi suojaa itseään. Aikuisille jotka kykenevät siihen ja pystyvät, ne menevät.
lopeta itsesi kirjoitti:
taas jäit kiinni provosta .MENEMÄSTÄ HAUTAJAISIIN. yrittäisit edes keskittyä näiden provojen kyhäilyyn. odotamme sinun hautajaisia.
Semmoset siellä.
Meillä auttoi kun lupasin lapsille että saavat pukeutua miten haluavat.