Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko vielä kun lentokoneissa sai polttaa tupakkaa?

Vierailija
03.08.2023 |

Vasen puolustaja tupakoijille ja oikea eitupakoiville.
Joku valitti ja sitten mentiin siihen että etuosa oli savuton ja takaosa oli tupakoiville.
Vaimo halusi tupakoimattomien paikalle niin menin takaosaan savuille, aina ei ollut tyhjää penkkiä. Sit piti olla ilman.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämänkin olisi voinut ratkaista jakamalla kone kahteen osaan. Liukuovi väliin ja toiset voisi tupakoida ja toisten ei tarvitsisi olla savussa. En itse polta mutta en ymmärrä sitäkään miksi piti mennä siitä että kaikki joutuivat olemaan savussa siihen että kukaan ei saa polttaa? Vähän niinkuin yleensäkin yhteiskunnassa ojasta allikkoon vaan.

Tupakointi lisäsi lentoyhtiöiden kuluja. Pintojen likaantuminen kasvatti siivouskuluja ja tekstiilejä jouduttiin uusimaan tiheämmin likaantumisen ja istuimiin piltettujen reikien vuoksi. Kielto sopi yhtiöille mainiosti tänkin vuoksi. Etenkin sen jälkeen kun tupakoimattomista tuli enemmistö ja tupakoinnin kieltäneet yhtiöt sai siitä kilpailuedun

Kyllä siitä kiellosta tupakoivat työkaverit urputti, mutta lensivät silti mieluummin kuin matkustivat junalla, joista tupakkavaunu katosi myöhemmin.

Tottakai kapitalistinen lentoyhtiö on mielissään jos säädetään lakeja jotka lisäävät heidän voittojaan ja vähentävät tarvetta palvella kaikkia asiakkaita tasapuolisesti. Eikai tämä mikään uutinen pitäisi olla?

Vierailija
62/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ollaan niin nuorekkaita ja trendikkäitä ja sitten samalla muistellaan jotain lentomatkoja kasarilta :D Emmä kestä

no jos yhtään lohduttaa niin sinustakin tulee joskus yli 40-vuotias. Ellet kuole ennen sitä.

En tarvitse lohdutusta. Ja mä elän silloin kuten ikäiseni kuuluu enkä yritä väkisin olla nuorekas. Tirsk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, vuonna 1990 lennettiin Finnairilla Espanjaan ja silloin vanhemmat halusi takaosaan rööripaikoille. Ei ollut kauhean kiva kokemus 10-vuotiaalle nassikalle. No, silloin sentään lapset päästettiin katsomaan ohjaamoa ja lentoemännät jakoivat puuhapaketin lennon ajaksi, että oli tekemistä.

Vierailija
64/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä se oli ihan hyvä järjestely missä osassa konetta sai polttaa. Itse olen jo oman sauhuttelun lopettanut, mutta silti en vihaa tupakoitsijoita. Mun mielestä myös savuttomat vois kouttaa vähän ymmärtää tupakoijia myös.

On se kumma, jos ei yhtä lentomatkaa pärjää polttamatta. Minulle tulee tupakanhajusta pahoinvointia, onko se oksennuksen haju sitten ok?

Kyllä sitä oksennuksen ym eritteiden hajua saa haistella nykyäänkin. Joka lomalennolla on ainakin muutama oksennuksen/pissan/kakkan hajuinen taapero kiljumassa nykyäänkin.

Vierailija
65/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ollaan niin nuorekkaita ja trendikkäitä ja sitten samalla muistellaan jotain lentomatkoja kasarilta :D Emmä kestä

Kyllä sustakin tulee vanha ja muistelet sitten nuoruuttasi. Aika menee nopeasti.

Vierailija
66/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista tuollaista. Olen luullut että koneissa ei ole saanut polttaa koskaan ihan turvallisuussyistä. Eikö ikinä syttynyt tulipaloa tupakasta?

Sen sijaan muistan hyvin, miten lomalennoilla suomalaiset ryyppäsivät 80-90-luvuilla. Oli ihan tavallista olla jurrissa koneessa ja lentoemännät kärräsivät vaan lisää viinaa.

Hyi. Onneksi ihmiset ovat viisastuneet noista ajoista.

On syttynyt tuhoisa tulipalo, joka johtikin sitten tuhoisaan lento-onnettomuuteen. Tämä tosin oli jo aikana, jolloin tupakointi lentokoneen vessassa oli kielletty, eikä lentokoneen vessassa ollut tuhkakuppia. Tämä salatupakalla ollut heitti sitten tupakantumpin roskakoriin, josta tämä tuhoisa tulipalo sai alkunsa.

Mikä onnettomuus tämä on ollut? Haluan lukea lisää

Olen eri vastaaja ja tämä on ainoa wc-palo, jonka löysin eikä tässäkään ole aiheuttajasta varmuutta:

Varig 707 had a toilet fire', Flight International 17.04.1976

(995)

Vierailija
67/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla verho välissä tupakkapuolen erottajana.

Mä menin mun äitini kans Mallorcalle joskus 70-luvulla. Äiti oli kova polttaan ja juomaan ja meikäläinen, lapsi istuin siellä sakeessa röökinhajussa astmaatikkona....

Vierailija
68/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämänkin olisi voinut ratkaista jakamalla kone kahteen osaan. Liukuovi väliin ja toiset voisi tupakoida ja toisten ei tarvitsisi olla savussa. En itse polta mutta en ymmärrä sitäkään miksi piti mennä siitä että kaikki joutuivat olemaan savussa siihen että kukaan ei saa polttaa? Vähän niinkuin yleensäkin yhteiskunnassa ojasta allikkoon vaan.

Tupakointi lisäsi lentoyhtiöiden kuluja. Pintojen likaantuminen kasvatti siivouskuluja ja tekstiilejä jouduttiin uusimaan tiheämmin likaantumisen ja istuimiin piltettujen reikien vuoksi. Kielto sopi yhtiöille mainiosti tänkin vuoksi. Etenkin sen jälkeen kun tupakoimattomista tuli enemmistö ja tupakoinnin kieltäneet yhtiöt sai siitä kilpailuedun

Kyllä siitä kiellosta tupakoivat työkaverit urputti, mutta lensivät silti mieluummin kuin matkustivat junalla, joista tupakkavaunu katosi myöhemmin.

Tottakai kapitalistinen lentoyhtiö on mielissään jos säädetään lakeja jotka lisäävät heidän voittojaan ja vähentävät tarvetta palvella kaikkia asiakkaita tasapuolisesti. Eikai tämä mikään uutinen pitäisi olla?

Kapitalistiselle lentoyhtiöille olisi silloin sopinut varmaan oikein hyvin, että tupakoijat maksais enemmän. Mutta eihän se sopinut kommunistisille matkustajille, mikä ei myöskään ole uutinen.

Nykyään työsuojeumääräykset estänevät tällaisen voitontavoittelun.

Vierailija
69/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdin vielä mukaan röökilennoille. 80 luvun lopulla olin jo kiinni työelämässä ja aloitin lomamatkailun. Kanariat, Turkki, Italia jne. Koneen takaosassa sai vetää röökiä, mutta vaikka itsekin poltin, niin ei siellä edes 5 tunnin lentoa pystynyt istumaan. Piti kytätä, että joku röökipaikkalaisista meni vessaan ja rynnätä vetämään pikasätkä hänen paikalleen. Saattoi myös kysyä röökipaikkalaiselta, josko tämä päästäisi paikalleen vetämään nortin. Yleensä eivät päästäneet.

Kauheimmat paikat olivat juuri tupakkarivin edessä olevilla paikoilla, ihan sama vaikka olis ollut röökipaikoilla. Hirvee savu. 

Hauskin muisto savuttomilta lennoilta lienee 2007, kun matkustin Länsi-Afrikkaan. Välilasku oli Kanarialla ja kenttä oli remontissa. Meidät vietiin bussilla odottamaan johonkin terminaalin osaan, jossa ei ollut röökipaikkaa. Y924ksi mummu meni sellaiseen ruukussa kasvavan banaanikasvin  suureen ruukkuun röökille. Piiloon kameravalvonnalta. Kunnon käry nousi sieltä banaanin katveesta. Sitten se mumu römähti nurin sen banaanin kanssa.

Vierailija
70/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se verho. Ei eristänyt mitään!

Vierailija
71/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämmöiselle ei ole nykyaikana kysyntää, koska tupakointia harjoittaa pieni marginaalinen osa. Ei nykyaikainen ihminen polta.

Eihän niiden osastojen tarvitsisi olla samankokoisia. Ja reilu 12% suomalaisista ei ole marginaalinen osa vaan jokaisella lennolla on keskimäärin kymmeniä tupakoitsijoita.

Meinaat, että olisivat valmiita kustantamaan tuollaisen oman osaston koneeseen, joo enpä usko, tupakoijille kelpaavat vain oikeudet, ei velvollisuudet.

Vierailija
72/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämmöiselle ei ole nykyaikana kysyntää, koska tupakointia harjoittaa pieni marginaalinen osa. Ei nykyaikainen ihminen polta.

Eihän niiden osastojen tarvitsisi olla samankokoisia. Ja reilu 12% suomalaisista ei ole marginaalinen osa vaan jokaisella lennolla on keskimäärin kymmeniä tupakoitsijoita.

Meinaat, että olisivat valmiita kustantamaan tuollaisen oman osaston koneeseen, joo enpä usko, tupakoijille kelpaavat vain oikeudet, ei velvollisuudet.

Kyllä ihan niinkuin tupakoimattomillekin kelpaa vain oikeudet ei velvollisuudet. Minulla on oikeus olla hengittämättä tupakan savua. Ja kyllä moni tupakoitsija olisi valmis maksamaan enemmän lipustaan jos saisi polttaa.

Vierailija
73/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota turvavyöjuttua tulin miettineeksi viimeksi koneessa. Turvavideolla opastettiin miten ykkösluokassa on kolmipistevyöt. Meillä muilla vain lantiovyöt.

Vierailija
74/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kapitalistiselle lentoyhtiöille olisi silloin sopinut varmaan oikein hyvin, että tupakoijat maksais enemmän. Mutta eihän se sopinut kommunistisille matkustajille, mikä ei myöskään ole uutinen.

Pitäisikö myös lapset kieltää lennoilta tai laittaa lapsiperheet maksamaan enemmän? Pikkulapset kun aiheuttaa joka lennolla aikamoista haju ja melu saastetta.

Vierailija
75/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihan niinkuin tupakoimattomillekin kelpaa vain oikeudet ei velvollisuudet. Minulla on oikeus olla hengittämättä tupakan savua. Ja kyllä moni tupakoitsija olisi valmis maksamaan enemmän lipustaan jos saisi polttaa.

Enpä usko että enää nykyään, on niin totuttu siihen että joutuu pitämään pitkiäkin taukoja kun monella kentälläkään ei enää ole röökipaikkaa. 

Vierailija
76/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kukaan sellainen joka muistaa, osaa käyttää nettiä

No mä olen 52v ja polttanut lomalennolla Kreikkaan. Sen verran osaan ainakin nettiä käyttää että avtä osaan selata.

Vierailija
77/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö myös lapset kieltää lennoilta tai laittaa lapsiperheet maksamaan enemmän? Pikkulapset kun aiheuttaa joka lennolla aikamoista haju ja melu saastetta.

Onhan noista lapsettomista lennoista keskustelua aika ajoin. Ihan hyvä juttu olis. Monet vaan pahoittaa mielensä, samoin kuin K16 tai K18 hotelleista. 

Vierailija
78/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisi olla verho välissä tupakkapuolen erottajana.

Mä menin mun äitini kans Mallorcalle joskus 70-luvulla. Äiti oli kova polttaan ja juomaan ja meikäläinen, lapsi istuin siellä sakeessa röökinhajussa astmaatikkona....

Voi olipa sulla karmea lapsuus, mallorcalle lomamatkalle :(

Vierailija
79/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi.

Vierailija
80/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai pitäisikö perustaa omat lennot lapsiperheille ja nikotiiniaddikteille?

Lapsiperhelennoilla voisitte kaikki nauttia yhdessä lapsienne kirkumisesta, kuten päiväkodissa. Tupakkalennoilla puolestaan tulisi polttaminen halvaksi, kun ei tarvitse muuta kuin hengittää kierrätettyä sisäilmaa. Lentoemoilla tosin pitäisi työturvallisuuden takia olla kaasunaamarit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä