Sairaslomaa työuupumukseen ?
Kuinka paljon yleensä annetaan ekalle kerralla? Kuka sen määrittelee, lääkärikö vai minä yhdessä lääkärin kanssa? Eli onko lääkäreillä joku vakiotaulukko eri tauteihin ja niissä loman pituudet?
Mites tämmöisen loman salassapitäminen työkaverilta työpaikalla ? Onnistuuko ihan oikeasti ?
Entäs työhönpaluu sairaslomalta, miten ja kuka sen hoitaa, ettei sama loppuunpalaminen ole taas edessä ?
Kommentit (25)
Silloin niissä on johtamisessa ja kuormituksessa vikaa. Eli ei ole enää pelkästään yksilön ominaisuuksista kiinni.
Toiset sitten sairastuvat toden teolla, toiset kyynistyvät ja toiset alkavat laistaa täysin ja keskittyvät ihan jonkin nippeliosaamisen pyörittämiseen ja väistävät vastuun ottamista.
Tilanteestani sen verran, että lähin esimieheni tietää koko tilanteen. Olen avoimesti kertonut, että tällä hetkellä koen että en jaksa ja että yhtenä hyvin vahvana vaihtoehtona on pitkähkö sairasloma.
Tilanteeseen johtaneet syyt ovat moninaiset, suurimpana syynä työilmapiiri, jossa esimieheni tasoinen toisen osaston esimies ei pysty hyväksymään muutoksia ja minun tapaani toimia näiden muutosten läpiviemisessä. Hän vie omaa asiaansa oman esimiehensä (joka o nsamalla myös minun esimieheni esimies) kautta läpi ja esimieheni esimies vielä antaa hänen toimia näin ja tukee tätä toimintatapaa. Samalla kuitenkin minulta odotetaan kannanottoja ja ratkaisuja, ja kun ne teen ja ne eivät ole mieluisia niin halutaankin se vanha käytäntö takaisin, koska uudessa olisi aluksi jonkin verran enemmän töitä.
Auttaako tässä tilanteessa puhuminen ja asioiden läpikäyminen työyhteisössä vai pitääkö tähän ottaa joku ulkopuolinen selvittäjä? Miten luulette näiden ihmisten suhtautuvan, jos heille kerrotaan että he ovat myös osa isompaa ongelmaa ?
-ap
Tosin saattaa käydä niin että muut keskustelevat niitä näitä eivätkä yritäkkään ratkaista mitään niinkuin sinä yrität.
Ne on salassa pidettäviä asioita.
Eli pelkästään sen takia jos kirjoittaa sairauslomaa, ei välttämättä tulekana rahaa mistään. Sen lisäksi pitää aina olla jokin muu syy, esim masennus (ns F-koodi). Pääsääntöisesti kannattaa jättää koko työuupumus kirjaamatta todistukseen, koska siitä seuraa vaan hankaluuksia.