Metsänpeitto
Kielletty aihe? Eilen poistui mielenkiintoinen keskustelu.
Kokemuksia?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Nää on tosi mielenkiintosia tarinoita.
Joskus metsässä on myös hetken aivan hiljaista. Sitten taas linnut laulaa, puunoksat kahisee tuulessa, tikka hakkaa. Jännää.
Ne on hiljaa koska sä liikut siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokuhan kirjoitti, että kokemus ei ollut lainkaan pelottava vaan lähes pyhä.
Metsä aistii siellä liikkuvan ihmisen tarkoitusperät ja ystävällinen ja luontoa rakastava ihminen saa olla rauhassa kun taas häirikkö voi kohdata kauhun.
Metsä ei kyllä aisti yhtään mitään :D
Puut mm.kommunikoi keskenään. Juuri tuli tv:sta dokumentti The Secret Lives of Trees.
Puut eivät ole älykkäitä tuntevia olentoja ja metsänpeitoa ei ole tunnustettu tieteellisesti.
Ps olen nainen ja erityisasiantuntija, joten älä ala väittelemään minun kanssa incel.
Tieteilijät ovatkin vähän yksinkertaista porukkaa. Ei kannata liiemmin kuunnella heidän löpinöitään.
Uskotte myös horiskooppeihin, eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsä aistii siellä liikkuvan ihmisen tarkoitusperät ja ystävällinen ja luontoa rakastava ihminen saa olla rauhassa kun taas häirikkö voi kohdata kauhun.
Puut mm.kommunikoi keskenään. Juuri tuli tv:sta dokumentti The Secret Lives of Trees.
Puut eivät ole älykkäitä tuntevia olentoja ja metsänpeitoa ei ole tunnustettu tieteellisesti.
Ps olen nainen ja erityisasiantuntija, joten älä ala väittelemään minun kanssa incel.
Tieteilijät ovatkin vähän yksinkertaista porukkaa. Ei kannata liiemmin kuunnella heidän löpinöitää
Dunning & Kruger sinussa wahwa on
Taikausko on noloa hommaa. Kun juoksijalta "'katoaa aika" hän on flow-tilassa. Se johtuu dopamiinista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieteilijät ovatkin vähän yksinkertaista porukkaa.
Voit nimitellä ihan miksi haluat, ei muuta mitään ^_^
Vierailija kirjoitti:
Taikausko on noloa hommaa. Kun juoksijalta "'katoaa aika" hän on flow-tilassa. Se johtuu dopamiinista.
Sitten kannattaa poistua taikauskoisten ketjusta äkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Uskotte myös horiskooppeihin, eikö niin?
Eivät kuulu kiinnostuksenkohteisiini. Mutta mieluummin niitä lukisin, kuin tiedejulkaisuja tai tietelijöitä!
Vierailija kirjoitti:
"flow" tilalla ja erilaisilla sairauksilla voidaan selittää tuollaiset kokemukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kannattaa poistua taikauskoisten ketjusta äkkiä.
Minkäänlaista taikuutta ei ole olemassakaan.
Meri ottaa, järvi ottaa, joki ottaa, metsä ottaa, tunturi ottaa, suo ottaa omansa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus hetkittäin olen metsänpeitossa tutussakin metsässä. Mustikoita kerätessä hyörin ja pyörin. Tuttu maisema näyttää ihan vieraalta, kun katsoo eri suunnasta kuin luulee.
Samanlainen kokemus sattunut kerran. Olin suuntaamassa aivan lapsuudesta asti tuttua maastoa pitkin kotipihaa kohti. Omalla maalla, matkaa alle 500 metriä. Yhtäkkiä huomaan, etten tiedä yhtään missä olen. Jatkoin vain eteenpäin, kun tiesin että ennen pitkää tulee joku tunnistettava paikka tai vaikka tie eteen. Oli aivan päiväaika ja kesä, joten mistään pimeään metsään yöpymään jäämisestä ei ollut pelkoa.
Pääsin takaisin kartalle vasta kun eteen tuli naapurin pellon laita. Sitäkään en ensin tunnistanut, muuten kuin vähän mietittyäni tajusin missä olen.
Kokemus oli niin outo, että hyvin voin ymmärtää että ennen aikaan sitä on voitu pitää jonain metsän henkien eksytyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajoin kerran autolla metsässä, siis ei tietä vaan maasturilla surruttelin hiljakseen hytkyen syvemmälle metsään kun tuli tosi voimakas tunne kehoon ja metsänpeitto-paniikki, joten peruutin ja jäin siihen :D
Ihan hyvä olo oli sitten eikä mitään ongelmaa yöpymisessä, mutta siinä tosiaan oli joku raja etten edemmäs voinut mennä.Siis ajoit laittomasti moottoriajoneuvolla maastossa ja pidät sitä pyhänä kokemuksena?
:-D
repesin siihen, miten eri tavalla saman tilanteen voi kuvata!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsässä on kaikenlaisia eläviä joita sinä et huomaa, mutta ne kyllä aistivat sinut.
Koiran kanssa metsässä liikkuessa sen tajuaa paremmin. Koira havaitsee asioita joita ihminen ei, ennen kuin oppii katsomaan mistä on kyse. Ei tuossa kyllä mitään mystistä ole.
Vierailija kirjoitti:
Salaperäinen metsänpeitto
https://jahtimedia.fi/luonnossa/salaperainen-metsanpeitto
Joiden metsästäjä keräilijä barbaareiden känni tarinoihin onkin uskominen. Nainen ja erityisasiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salaperäinen metsänpeitto
https://jahtimedia.fi/luonnossa/salaperainen-metsanpeittoJoiden metsästäjä keräilijä barbaareiden känni tarinoihin onkin uskominen. Nainen ja erityisasiantuntija.
Metsästäjä-keräilijä onkin melkoinen ympäristönsä yleis- ja erityistuntija. Erityisasiantuntija tittelinä taas viittaa jonkin suppean erityisalan tuntemukseen.
Ennemmin minä metsään metsästäjä-keräilijän kanssa lähtisin kuin jonkun erityisasiantuntijan.
Luulin että tuli vain tahra mutta siellä olikin ihan pökäle.
-Veikko