Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Metsänpeitto

Vierailija
02.08.2023 |

Kielletty aihe? Eilen poistui mielenkiintoinen keskustelu.
Kokemuksia?

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että tuli vain tahra mutta siellä olikin ihan pökäle.

-Veikko

Vierailija
62/79 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

#

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää on tosi mielenkiintosia tarinoita.

Joskus metsässä on myös hetken aivan hiljaista. Sitten taas linnut laulaa, puunoksat kahisee tuulessa, tikka hakkaa. Jännää.

Ne on hiljaa koska sä liikut siellä.

Vierailija
64/79 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokuhan kirjoitti, että kokemus ei ollut lainkaan pelottava vaan lähes pyhä.

Metsä aistii siellä liikkuvan ihmisen tarkoitusperät ja ystävällinen ja luontoa rakastava ihminen saa olla rauhassa kun taas häirikkö voi kohdata kauhun.

Metsä ei kyllä aisti yhtään mitään :D

Puut mm.kommunikoi keskenään. Juuri tuli tv:sta dokumentti The Secret Lives of Trees.

Puut eivät ole älykkäitä tuntevia olentoja ja metsänpeitoa ei ole tunnustettu tieteellisesti.

Ps olen nainen ja erityisasiantuntija, joten älä ala väittelemään minun kanssa incel.

Tieteilijät ovatkin vähän yksinkertaista porukkaa. Ei kannata liiemmin kuunnella heidän löpinöitään.

Vierailija
65/79 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskotte myös horiskooppeihin, eikö niin?

Vierailija
66/79 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsä aistii siellä liikkuvan ihmisen tarkoitusperät ja ystävällinen ja luontoa rakastava ihminen saa olla rauhassa kun taas häirikkö voi kohdata kauhun.

Puut mm.kommunikoi keskenään. Juuri tuli tv:sta dokumentti The Secret Lives of Trees.

Puut eivät ole älykkäitä tuntevia olentoja ja metsänpeitoa ei ole tunnustettu tieteellisesti.

Ps olen nainen ja erityisasiantuntija, joten älä ala väittelemään minun kanssa incel.

Tieteilijät ovatkin vähän yksinkertaista porukkaa. Ei kannata liiemmin kuunnella heidän löpinöitää

Dunning & Kruger sinussa wahwa on 

Vierailija
67/79 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taikausko on noloa hommaa. Kun juoksijalta "'katoaa aika" hän on flow-tilassa. Se johtuu dopamiinista.

Vierailija
68/79 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tieteilijät ovatkin vähän yksinkertaista porukkaa.

Voit nimitellä ihan miksi haluat, ei muuta mitään ^_^

Vierailija
69/79 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taikausko on noloa hommaa. Kun juoksijalta "'katoaa aika" hän on flow-tilassa. Se johtuu dopamiinista.

Sitten kannattaa poistua taikauskoisten ketjusta äkkiä.

Vierailija
70/79 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskotte myös horiskooppeihin, eikö niin?

Eivät kuulu kiinnostuksenkohteisiini. Mutta mieluummin niitä lukisin, kuin tiedejulkaisuja tai tietelijöitä!

Vierailija
71/79 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"flow" tilalla ja erilaisilla sairauksilla voidaan selittää tuollaiset kokemukset.

Vierailija
72/79 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
73/79 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kannattaa poistua taikauskoisten ketjusta äkkiä.

Minkäänlaista taikuutta ei ole olemassakaan.

Vierailija
74/79 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meri ottaa, järvi ottaa, joki ottaa, metsä ottaa, tunturi ottaa, suo ottaa omansa.

Vierailija
75/79 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus hetkittäin olen metsänpeitossa tutussakin metsässä. Mustikoita kerätessä hyörin ja pyörin. Tuttu maisema näyttää ihan vieraalta, kun katsoo eri suunnasta kuin luulee.

Samanlainen kokemus sattunut kerran. Olin suuntaamassa aivan lapsuudesta asti tuttua maastoa pitkin kotipihaa kohti. Omalla maalla, matkaa alle 500 metriä. Yhtäkkiä huomaan, etten tiedä yhtään missä olen. Jatkoin vain eteenpäin, kun tiesin että ennen pitkää tulee joku tunnistettava paikka tai vaikka tie eteen. Oli aivan päiväaika ja kesä, joten mistään pimeään metsään yöpymään jäämisestä ei ollut pelkoa. 

Pääsin takaisin kartalle vasta kun eteen tuli naapurin pellon laita. Sitäkään en ensin tunnistanut, muuten kuin vähän mietittyäni tajusin missä olen.

Kokemus oli niin outo, että hyvin voin ymmärtää että ennen aikaan sitä on voitu pitää jonain metsän henkien eksytyksenä.

Vierailija
76/79 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajoin kerran autolla metsässä, siis ei tietä vaan maasturilla surruttelin hiljakseen hytkyen syvemmälle metsään kun tuli tosi voimakas tunne kehoon ja metsänpeitto-paniikki, joten peruutin ja jäin siihen :D

Ihan hyvä olo oli sitten eikä mitään ongelmaa yöpymisessä, mutta siinä tosiaan oli joku raja etten edemmäs voinut mennä.

Siis ajoit laittomasti moottoriajoneuvolla maastossa ja pidät sitä pyhänä kokemuksena?

:-D

repesin siihen, miten eri tavalla saman tilanteen voi kuvata!

Vierailija
77/79 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsässä on kaikenlaisia eläviä joita sinä et huomaa, mutta ne kyllä aistivat sinut.

Koiran kanssa metsässä liikkuessa sen tajuaa paremmin. Koira havaitsee asioita joita ihminen ei, ennen kuin oppii katsomaan mistä on kyse. Ei tuossa kyllä mitään mystistä ole.

Vierailija
78/79 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salaperäinen metsänpeitto

https://jahtimedia.fi/luonnossa/salaperainen-metsanpeitto

Joiden metsästäjä keräilijä barbaareiden känni tarinoihin onkin uskominen. Nainen ja erityisasiantuntija.

Vierailija
79/79 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salaperäinen metsänpeitto

https://jahtimedia.fi/luonnossa/salaperainen-metsanpeitto

Joiden metsästäjä keräilijä barbaareiden känni tarinoihin onkin uskominen. Nainen ja erityisasiantuntija.

Metsästäjä-keräilijä onkin melkoinen ympäristönsä yleis- ja erityistuntija. Erityisasiantuntija tittelinä taas viittaa jonkin suppean erityisalan tuntemukseen. 

Ennemmin minä metsään metsästäjä-keräilijän kanssa lähtisin kuin jonkun erityisasiantuntijan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi