Onko ihmisellä joka ei loukkaannu mistään todella hyvä vai huono itsetunto?
Kommentit (25)
En halua itse loukata ketään ja tonkia toisten kipupisteitä, en ole niin ilkeä. Ja joka minulle ilkeilee näyttää sillä itsestään paljon ja miten alhaalla itse on.
Vierailija kirjoitti:
Joskus voi olla kyse myös tunteettomuudesta, siis kyvyttömyydestä tuntea (loukatuksi tulemisen) tunteita. Itselläni on tämä. Kuulemma tyypillistä myös psykopaateilla 🙂
Puhuisin mieluummin kyvystä olla tuntematta! Onneksi olkoon! Fyysinen keho (shariita, kaaya), mieli (manas/citta), ego (ahaMkaara: minän tekeminen), äly (sattva-buddhi) ovat kaikki prakritin eli relatiivisen ilmentyneen maailmankaikkeuden ominaisuuksia, joilla ei ole mitään tekemistä* ihmisen todellisen itsen, Puhtaan, Itseensä viittaavan Transsendenttisen Tietoisuuden, aatmaa'n, puruSan, draSTaa'n, turiiyan, jne, kaa (rakkaalla lapsella on monta nimeä).
* yoga-suutra (väliviivat lukemisen helpottamiseksi): sattva-puruSayor atyantaasaMkiirNayoH...
Sellainen ihminen on ehkä tajunnut, että jonkun toisen sanomisilla ei automaattisesti ole mitään arvoa. Osa ihmisistä suoltaa roskaa suustaan koko ajan. Eli ei siihen välttämättä tarvitse kumpaakaan, hyvää tai huonoa itsetuntoa, ainoastaan välinpitämättömyyttä.
Mitä tarkoitat itsensä pilkkaamisella? Jos ihminen tosiaan lähtökohtaisesti haukkuu itseään tosissaan, niin onhan se merkki jostain pulmasta. Toiset ihmiset sitten harrastavat itseironiaa huumorin muotona, koska se on esim. turvallisempaa kuin kommentoida humoristisesti muiden tekemisiä ja olemisia.
Uskoisin, että ovat sinut itsensä kanssa, ei heilauta muiden puheet.
Huono itsetunto.