Näyttelijäpariskunta Jonna Järnefelt, 58, ja Asko Sarkola, 77, eroavat 33 vuoden avioliiton jälkeen. Asian Iltalehdelle vahvistaa Helsingin käräjäoikeus.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Asko on saanut nuorta pil lua joskus
Etkä sinä ole saanut koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina pitänyt Jonna Järnefeltiä jotenkin hyvin viehättävänä ja kauniina. Sääli tällaiset pitkän avioliiton loppumiset.
Miksi se olisi sääli? Ei suhteen pituus kerro välttämättä yhtään mitään. Heillä on ollut pitkä ja toivottavasti enimmäkseen hyvä suhde, nyt se on lopussa ja jonkin uuden aika. Ei se myöskään tarkoita etteikö ystävyys voisi säilyä.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina pitänyt Jonna Järnefeltiä jotenkin hyvin viehättävänä ja kauniina. Sääli tällaiset pitkän avioliiton loppumiset.
Ai rumana ei olisi niin väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu ottaa 20 vuotta vanhemman miehen alun alkaenkaan?
Jenny "runotyttö" Haukio esim
Oon usein miettinyt, et miten ne voi olla yhdessä. Jos mun pitäisi olla isääni vanhemman äijän kanssa, niin hyi helv yök. N42
Joo yökk vaikka mun isä oli nuori 24v kun mun sai, ei edes kolmekymppinen, silti ei kiitos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asko on saanut nuorta pil lua joskus
Etkä sinä ole saanut koskaan.
hih olen nähnyt kuvissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eppu Nuotio taisi myös ottaa.
Tämä on mielenkiintoinen asia.
Yleinen (naisten käyttämä) väittämä on se ettei miehen ulkonäöllä tai asemalla tai iällä ole mitään merkitystä. Kun se rakkaus iskee niin se iskee, siinä ei silloin ikää tai sosiaalista asemaa katsota!
Eppu Nuotio meni yhteen huomattavasti vanhemman miehen kanssa. Oliko mies muurari tai autokuski? No ei, vaan teatterimaailman iso guru. Lotta Hintsa meni yhteen huomattavasti vanhemman Martti Servon kaksoisveljen näköisen vuorikiipeilijägurun kanssa. Jännä, ettei ottanut kumppanikseen esim. huomattavasti vanhempaa kiipeilijäporukan tavaranroudaajaa...? Jenni Haukiolla huomattavasti vanhempi mies, onko yhdessä metsäkoneenkuljettajan kanssa tai mainostoimiston pikkupomon? Ehei, vaan huippupoliitikon, nykyisen tasavallan presidentin kanssa. Jonna Järnefeltillä iski kaksviitosena rakkaus 44- vuotiaaseen mieheen,joka ikänsä puolesta olisi voinut olla isänsä. Oliko sydämen valittu teatterin lavasterakentaja, tai valomies? Eipä ollut, vaan yllätys yllätys, teatterinjohtaja, alansa guru, Jonnan esimies.
Mutta nämä ja lukuisat muut esimerkit ovat tietysti ihan vain sattumia. Eihän statuksella tai sosiaalisella asemalla ole mitään merkitystä kun se rakkaus iskee. Eihän vaikka ole?
no kun on näin iso ikäero, niin pitää olla jotakin jotta se "kannattaa" eikä tämä ole ilkeyttään sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleinen (naisten käyttämä) väittämä on se ettei miehen ulkonäöllä tai asemalla tai iällä ole mitään merkitystä. Kun se rakkaus iskee niin se iskee, siinä ei silloin ikää tai sosiaalista asemaa katsota!
Eppu Nuotio meni yhteen huomattavasti vanhemman miehen kanssa. Oliko mies muurari tai autokuski? No ei, vaan teatterimaailman iso guru. Lotta Hintsa meni yhteen huomattavasti vanhemman Martti Servon kaksoisveljen näköisen vuorikiipeilijägurun kanssa. Jännä, ettei ottanut kumppanikseen esim. huomattavasti vanhempaa kiipeilijäporukan tavaranroudaajaa...? Jenni Haukiolla huomattavasti vanhempi mies, onko yhdessä metsäkoneenkuljettajan kanssa tai mainostoimiston pikkupomon? Ehei, vaan huippupoliitikon, nykyisen tasavallan presidentin kanssa. Jonna Järnefeltillä iski kaksviitosena rakkaus 44- vuotiaaseen mieheen,joka ikänsä puolesta olisi voinut olla isänsä. Oliko sydämen valittu teatterin lavasterakentaja, tai valomies? Eipä ollut, vaan yllätys yllätys, teatterinjohtaja, alansa guru, Jonnan esimies.
Mutta nämä ja lukuisat muut esimerkit ovat tietysti ihan vain sattumia. Eihän statuksella tai sosiaalisella asemalla ole mitään merkitystä kun se rakkaus iskee. Eihän vaikka ole?
no kun on näin iso ikäero, niin pitää olla jotakin jotta se "kannattaa" eikä tämä ole ilkeyttään sanottu.
Näinhän se on. Tarpeet siinä kohtaavat. Nainen saa statusta, hyvän ja turvatun tulevaisuuden mahdollisille tuleville lapsille. Elintaso ihan toista kuin putkimiehen eukkona. Iäkkäämpi (guru) mies saa nuoren naisen ihailua, ja kiinteää lihaa kavereitten kadehdinnalla maustettuna.
Nainen 20 ja mies 40 ok, 30 ja 50 ok, 40 ja 60 siinä ja siinä, 50 ja 70 ero, näin se menee.
Mitenkäs sillä yhdellä jääkiekkoilijalla menee vaimonsa kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni vanhemmilla oli reippaasti ikäeroa ja se vanhempi mies oli duunari.
Vierailija kirjoitti:
Olen samanikäinen, itse en haluaisi nyt olla 77 v kanssa.
Minä täytän 58 marraskuussa, mieheni täytti 60 vuotta alkuvuodesta. Yhdessä oltu 34 vuotta. Meillä on ollut just hyvä ikäero koko yhdessäolomme ajan ja yksi tärkeä syy siihen, että ei tarvitse avioeroa edes harkita.
Vierailija kirjoitti:
Olen samanikäinen, itse en haluaisi nyt olla 77 v kanssa.
Asia kannattaa miettiä valmiiksi jo silloin 33 vuotta aiemmin.
Eiköhän ne pärjää ilman avn kommentteja.
Nelikymppisenä en voisi kuvitella mitään yhteistä kuusikymppisen kanssa. Eikä sen ikäiset edes ulkoisesti viehätä yhtään. Johan siinä se nuorempikin jo vanhenee ennenaikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hukkaan heitetyt avioliittovuodet.
ihan yleisellä tasolla kommentoin kun ko paria tunne: miten niin? On voinut olla oikein hyviä ja onnellisia vuosia/hetkiä, eiväthän ne katoa tai mitätöidy jos syystä tai toisesta pitkänkin liiton jälkeen ero tulee.
Ymmärrän, että tämä herättää ärtymystä ja varmasti olet oikeassa että on voinut olla onnellisia vuosia. Mutta itse kun menetin mieheni syövälle tuossa kuusissakymmenissä, tajusin, että menetimme yhteisen vanhuuden, jossa olisi voinut kerätä pitkän avioliiton hedelmiä. Liitto muovautuu loppuun saakka, ja nuoruuden ja keski-ikän vaikeuksien jälkeen voi olla vuorossa ihan uudet levelit. Meillä ne oli alkamassa.
Ajattelen niin, että on olemassa "se oikea" (tai useampiakin), ja jos sellaisesta eroaa, tekee virheen. Ja jos ero on hyvä asia, silloin vuosikausien kumppani ei olekaan ollut "se oikea", ja "se oikea" on mennyt jossain elämän vaiheessa sivu suun.
Usein ihminen jopa pelkää sitä oikeaa tai karsastaa hänet tavatessaan, koska yhteen meneminen sellaisen kanssa ei välttämättä ole pelkkää onnea ja auvoa.
Höhlää romantisointia.
Ei ole olemassa ketään "oikeaa". Sitä rakastuu ja aivokemia ottaa vallan. Pitkä suhde syntyy, jos on riittävästi yhteisiä asioita kuten arvot, elämäntavat, tulevaisuuden suunnitelmat. Mutta elämä on siitä vänkää, että se muuttaa ihmistä. Edessä voi olla monenlaisia kokemuksia, jotka väkisinkin vievät erilleen. Ihmiset voivat kasvaa eri suuntiin, niin klisee kuin se onkin.
Ero ei mitätöi yhteisiä vuosia sen enempää kuin kuolemakaan, vaikka se merkitseekin luopumista siitä tulevaisuudesta, jonka kuvitteli saavansa.
T. Naimisissa 28v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksvitosen naisen on vaikea ottaa hirveästi itseään nuorempaakaan, että pysyy lain rajoissa. Sitten kun nainen on 35-vuotiaasta ylöspäin, niin jos suhteessa on isommin ikäeroa niin se on yleensä niin päin että nainen vanhempi. Etenkin jos naisella on statusta. Ihan ymmärrettävää, vaikka itse en niin ikäeroista välitä.
Oli yllätys tämä uutinen. Ikävä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Itse keväällä erosin 17 vuotta vanhemmasta miehestä. Mies oli se joka halusi erota koska ei ole enää tunteita. No oli myös potenssiongelmia. Nyt mä 43v. sinkkunainen saan sitä seksiä, mutta toisaalta kun toista rakastaa niin kyllä potenssiongelmat sietää. Ei vain auta kun mies ei enää rakasta mua. Uuden naisen kyllä otti melko nopeasti, mutta eipä kuulemma seksi oikein suju kun asiasta tivasin miten ei mua halunnut, mutta itsensä ikäistä naista haluaa.
Niin, rakkaus on yksi suuri mysteeri. Miten voi mies vaihtaa palstan incelien mukaan sen kaikista himotuimman objektin ja statusesineen, eli itseään huomattavasti nuoremman naisen jopa omanikäiseen, tai vanhempaan naiseen?
Aina ei ole edes kyse seksistä.
Olisit tyytyväinen, että miehesi on kykeneväinen rakastumaan ja rakastamaan muutakin kuin pelkkää nuoruutta ja pintaa, koska silloin hän on todennäköisesti sinuakin rakastanut aikansa eikä ne vuodet menneet hukkaan. Häilyvää on rakkaus, kohteet vaihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppisenä en voisi kuvitella mitään yhteistä kuusikymppisen kanssa. Eikä sen ikäiset edes ulkoisesti viehätä yhtään. Johan siinä se nuorempikin jo vanhenee ennenaikaisesti.
se että joku tietty vanhempi ihminen viehättää ei tarkoita että yleisesti viehättyisi koko ikäryhmästä eikä sekään jos klikkaa 15v itseään nuoremman kanssa, että kaikki samanikäiset vetäisi puoleensa. Osa ukkoutuu pahasti jo 45v ja osa on 60v kovemmassa kunnossa kun moni 35v. Sekin vaikuttaa, että harmaantuuko tukka tms.
Kuuluuko tämä muille kuin eroaville? Ja jos niin miten? Onko yhteiskunnallista merkitystä?