Lautaselle oliiviöljyä ja merisuolaa. Siihen kastetaan vaaleaa leipää. Ihanaa!
Syön tuota ehkä kerran kolmessa vuodessa. Täytyisikin alkaa nauttia sitä useammin!
Harrastatteko te tätä?
Kommentit (42)
Oliiviöljy ja oliivit maistuu pahalta - joten mielestäni ei kuullosta kyllä yhtään ihanalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen pitää laittaa vielä pari tippaa balsamicoa.
Oliiviöljyä, vaaleaa balsamicoa, rouhittua mustapippuria, näin saat ala-asteen köksäntunnin salaattikastikkeen...
Ei ala-asteella oo köksää.
Eikä siellä mun aikana ainakaan noin kalliita aineksia ollut. Varmaan rypsiöljyä ja väkiviinaetikkaa, ehkä viinietikkaa.
Kyllä monissa alakouluissa on nykyään valinnaisena köksää.
Voitko kertoa 10 tuollaista alakoulua. Harvassa alakoulussa on tiloja kotitaloustunteja varten ja yhtenäiskouluissa ruokatarvikkeet jouduttaisiin pitämään erillään: tämä jauhopussi on valinnaisainetta varten, tämä kasiluokkalaisten pakollisille tunneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliiviöljyä, vaaleaa balsamicoa, rouhittua mustapippuria, näin saat ala-asteen köksäntunnin salaattikastikkeen...
Ei ala-asteella oo köksää.
Eikä siellä mun aikana ainakaan noin kalliita aineksia ollut. Varmaan rypsiöljyä ja väkiviinaetikkaa, ehkä viinietikkaa.
Kyllä monissa alakouluissa on nykyään valinnaisena köksää.
Voitko kertoa 10 tuollaista alakoulua. Harvassa alakoulussa on tiloja kotitaloustunteja varten ja yhtenäiskouluissa ruokatarvikkeet jouduttaisiin pitämään erillään: tämä jauhopussi on valinnaisainetta varten, tämä kasiluokkalaisten pakollisille tunneille.
En osaa edes nimetä 10 alakoulua, ei kai kukaan osaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala-asteen köksäntunnin? Kenellä on ollut ala-asteella kotitaloutta?
(joo, tiedän, että nykyään alakoulussa on valinnaisaineita ja joissain kouluissa voi olla valittavana myös kotitalous, mutta oletan, että puhutaan meistä jo aikuisiksi ehtineistä)
Vaalea leipä mihin on imeytetty oliiviöljyä on hyvää ja terveellistä ruokaa bulkilla, voi vielä viipaloida ja paahtaa nam
Tulee jotenkin niin Rosso mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Paitsi että laitan kylkeen lisäksi hyvää balsamicoa..
Mihin kylkeen? Ei oliiviöljyllä ole mitään "kylkeä", se on nestemäistä.
Vierailija kirjoitti:
Tää oli kova juttu 25 vuotta sitten.
Jep, silloin siihen tutustuin. Jäänyt unholaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Rasvaa, suolaa ja vehnäleipää. Onpas terveellistä.
Eipä tässä terveellistä ruokaa etsittykään. Ja jos syö harvoin, ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävän lihottavaa!
Jos syö kerran 3 vuodessa? Ap
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävän lihottavaa!
Ei ole lihottavaa. Tietysti jos meinaat, että kastelet kilon verran leipää puoleen litraan öljyä alkupaloiksi ja sitten syöt päälle pesuvadillisen verran muuta ruokaa ja litra maitoa palan painikkeeksi.
Minkälaisia oliiviöljyjä ja merisuolia tarkemmin ottaen käytätte näissä?
Minä vasra olen vanhanaikainen: paahdan vaaleaa leipäviipaletta voissa ja valkosipulisilpussa pannulla! Jo muinaiset roomalaiset....
Vierailija kirjoitti:
Ruisleipää ja voita päälle, Nam!
Ja siivu juustoa! Jokapäiväinen herkkuni. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävän lihottavaa!
Ei ole lihottavaa. Tietysti jos meinaat, että kastelet kilon verran leipää puoleen litraan öljyä alkupaloiksi ja sitten syöt päälle pesuvadillisen verran muuta ruokaa ja litra maitoa palan painikkeeksi.
Tämä. Viimeksi kastoin yhteensä yhden sämpylän löräykseen oliiviöljyä. Se oli iltapala. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä vasra olen vanhanaikainen: paahdan vaaleaa leipäviipaletta voissa ja valkosipulisilpussa pannulla! Jo muinaiset roomalaiset....
Niin paahdan minäkin, jopa ruisleipää, että ei tarvitse heittää kuivunutta leipää pois. Tosin käytän tähän oliiviöljyä enkä voita. En paahda siivuina vaan pienempinä palasina ja reilusti valkosipulia joukkoon.
Oliiviöljy ei ole hyvää. Kylmää voita tuoreen leivän päälle, ah miten hyvää 😋
Ysärillä enimmäkseen 😀.
Mahtavaa, jos siihen on nykyään rahaakin ja kunnollisia raaka-aineita (toki rypsiöljy ja väkiviinaetikkakin on hyviä aineita, mutta ei ihan samanlaiseen käyttöön).