Meneekö työelämän vaatimukset yli hilseen?
Onkohan täällä muita samoin ajattelevia?
Olen 33 v eli siinä uraputki-iässä, keskitason asiantuntijahommissa. Aivan viime vuosina on alkanut ottaa päähän, kun työelämässä kaikki viedään nykyään niin äärimmilleen. Katsokaa vaikka mitä tahansa avoimia työilmoituksia. Ihannetyypin pitäisi olla hyvin koulutettu (koko ajan oletetaan että käyt täydentäviä koulutuksia), ulospäin suuntautunut, ylipirteä, energiaa huokuva jokapaikan höylä joka käy mielellään ennen työpäivää kollegojen kanssa pelaamassa padelia ja työpäivän jälkeen kuntosalilla tekemässä personal trainerin laadittua ohjelmaa. Illalla hän katsoo hetken suosituimpaa sarjaa Netflixistä, että on taas työkavereiden kanssa samat puheenaiheet. Lomalla hän tietysti matkustaa ulkomaille trendikkäälle kaupunkilomalle ja muistaa urheilla ja suorittaa tietysti sielläkin. Hienolla viinitilalla käydään maistelemassa orgaanisia viinejä ja syödään Michelin ravintolassa. Riittää turvallisia ja hyväksyttyjä puheenaiheita sitten töissä.
Jos sanoo, että lomalla ei käynyt missään, nukkui univelkoja pois niin sitä kummeksutaan. Jos joku ei himourheile, sitä kummeksutaan. Puhun nyt lähinnä 30-45 ikähaarukan ihmisistä. Vanhemmille suodaan vähemmän paineita. Työpaikalla on koko ajan painostus kehittyä, tähdätä korkeammalle, ottaa enemmän vastuita ja töitä, palkka laahaa tietysti perässä. Miksei voisi vain tehdä työtään rauhassa? Itse en ole erityisen hyvä missään, olen keskiverto. Ja se on minulle ok, mutta ei tunnu olevan muille. Kaikkien pitäisi olla niin huippuunsa viritettyjä ja puristaa itsestä kaikki tehot irti joka hetki. Ymmärrän miksi jotkut eivät jaksa.
Haluaisiko muut avautua aiheesta?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ilmeisesti jossain kovan rahan alalla. Ei muilla aloilla tuollaista feikkielämää eletä.
Kts. Linkedin työpaikat... näitä riittää...
Kaikista hassuinta on se, että olen jopa täyttänyt kaikki hakemuksen erityisvaatimukset, mutten ole tullut palkatuksi.
Niiden osaamisen pystyy täydellisesti kumoamaan, jos on työtön työnhakija.
Vierailija kirjoitti:
Asia on juuri kuten kirjoitit. Kehotan kapinoimaan kyseistä kulttuuria vastaan:
- älä pidä itseäsi kunnossa
- mene maanantaisin töihin viikonlopun juopottelusta turvonneena
- kerro kannattavasi ääripoliitiikkaa ja pidä siitä meteliä työpaikalla
- puhu jatkuvasti uskonnoista ja usein irvailevaan sävyyn
- julista harrastavasi kaikkea mitä pidetään junttina
- vittuile jatkuvasti tyhmemmillesi
- anna palautetta aina tarvittaessa
- älä koskaan nuole kenenkään ahteria, mutta laita kollegat, esimiehet ja omistajat koville
- hoida oma työsi niin hyvin kuin pystyt, mielellään odotuksia paremmin.
Ennen pitkää selviää mistä puusta firma, omistajat ja henkilökunta on veistetty.
Aika moni kohta osui😊En todellakaan ryhdy töissä esittämään mitään, eikä voisi vähempää kiinnostaa ylimääräinen elämän suorittaminen. Ei siitä lopulta mitään palkintoa tule. Työni toki hoidan, usein paremminkin kuin odotetaan. Osaan silti sanoa EI, jos työkuorma uhkaa paisua liikaa ja perustella kieltäytymisen myös.
Nainen olen, jos sillä nyt mitään vaikutusta on tässä
Seuraavan kerran ku täyttelette hakemuksia, valehdelkaa surutta mahdollisimman paljo .
Tiedän tapauksia et näin on saatu paikka .
Kyllä joo. Maalari puusepänkin pitää olla insinööri nykyään. Ei riitä että on amiksen käynyt ja maalari kurssin. Pitää käydä myös korkea kouluja että pääsee töihin.
Jokaiseen työpaikkaan etsitään innovatiivista ekstroverttiä, vaikka työ ei millään tavalla sitä vaadikkaan. Esim. varastohommissa tasapaksuun puurtamiseen valmis introvertti lienee sopivampi valinta, mutta koska trendi on tämä, tätä haetaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ihmetellyt myyntipäällikkö- ja myynti-insinööri-ilmoituksia, joissa noita haetaan ilmoituksen mukaan myynnin tueksi ja mahdollisesti tekniseksi tueksi asiakastapaamisiin.
En voi vaan ymmärtää!
No jos myydään vaikkapa paperikonetta, niin siinä ei ihan yksi myyntijantteri riitä, vaan tarvitaan insinöörejä myynnin tueksi sopimaan teknisistä yksityiskohdista, juristeja rustaamaan pahveja yms.
Ihanaa että on muitakin kuin ylisuorittaja- työuskovaisia.
Ehkä on vielä toivoa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle vuokratyöfirman edustaja sanoi joskus, että vaatimuksia ei pidä ottaa prikulleen. Suomessa on ollut työnantajan markkinat vuosikymmeniä. Voi vaatia kuun taivaalta ja kerätä kermat maidon päältä, noin kuvainnollisesti ilmaistuna.
Vuokrafirmat itse karsivat työntekijöitä vaikka millä verukkeilla. Varsinaisiin firmoihin ei edes välttämättä lähetetä tietoja hakijoista, jotka eivät täytä rekrypuljun omia vaatimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia on juuri kuten kirjoitit. Kehotan kapinoimaan kyseistä kulttuuria vastaan:
- älä pidä itseäsi kunnossa
- mene maanantaisin töihin viikonlopun juopottelusta turvonneena
- kerro kannattavasi ääripoliitiikkaa ja pidä siitä meteliä työpaikalla
- puhu jatkuvasti uskonnoista ja usein irvailevaan sävyyn
- julista harrastavasi kaikkea mitä pidetään junttina
- vittuile jatkuvasti tyhmemmillesi
- anna palautetta aina tarvittaessa
- älä koskaan nuole kenenkään ahteria, mutta laita kollegat, esimiehet ja omistajat koville
- hoida oma työsi niin hyvin kuin pystyt, mielellään odotuksia paremmin.
Ennen pitkää selviää mistä puusta firma, omistajat ja henkilökunta on veistetty.
Aika moni kohta osui😊
Epäilemättä ne kohdat juopuneena töihin meneminen ja vidduilu muille. Kuvittelet olevasi parempi kuin muut. Oikeasti olet vain ä-ä-l-i-ö.
Kuka/missä esitetään noita työelämän ulkopuolelle asettuvia vaatimuksia? Olen ns vaatiavassa asiantuntijatehtävässä. En ole koskaan työelämästä käsin kokenut paineita "suorittaa" yksityiselämää. En siis joogaa, matkustele, hienostele tai mitenkään elostele vapaillani enkä ole siihen suuntaan kokenut paineita. Kuka sellaisia paineita esittää?
Vaatimukset ja odotukset työntekijöille ovat huikeita, mutta johtajilta ei vaadita oikein mitään. Se on vaikea yhtälö, koska työntekijä pystyy hoitamaan tehtävänsä vain tiettyyn pisteeseen ilman johdon tukea (hyväksyntä, allekirjoitukset, yhteydet, päätökset).
Senkin olen huomannut, että työhaastattelun eivät välttämättä kerro työntekijästä mitään. Kyllä on niin erikoista porukkaa valittu välillä töihin, että hirvittää. Riidankylväjiä ja päällepäsmäreitä. Ihmisiä, jotka osaavat puhua hyvin, mutta eivät osaa tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kuka/missä esitetään noita työelämän ulkopuolelle asettuvia vaatimuksia? Olen ns vaatiavassa asiantuntijatehtävässä. En ole koskaan työelämästä käsin kokenut paineita "suorittaa" yksityiselämää. En siis joogaa, matkustele, hienostele tai mitenkään elostele vapaillani enkä ole siihen suuntaan kokenut paineita. Kuka sellaisia paineita esittää?
En minäkään enää veny ylim. vaatimuksiin, mutta on näitä epäolennaisia turhuuksia kerennyt työelämässä vastaan tulla. Ei välttämätön tele-yhteydenpito, virkistäviä kissanristiäisiä työporukan kanssa, jotka tosiasiassa enemmänkin stressaavat, on pyydetty olemaan vielä iloisempi, vaikka olen aspana oikeesti varmasti sieltä parhaasta päästä. Nyt tyopaikassa jossa saan olla oma itseni, ymmärrän että nuo em. asiat on aivan turhaa kuraa, ja aiheuttavat suuria ongelmia mm. introverteille ja autismin piirteisille, jotka haluaisivat vaan hoitaa hommansa ja pitää työt erillään vapaa-ajasta
Haemme SuperSiisti siivoojaa!
Etsimme joukkoomme siivousalan supervoimia omaavaa henkilöä, jolla on kyky tehdä mahdottomasta mahdollista! Olemme yritys, joka ei tyydy pelkkään puhtaanapitoon, vaan haluamme mullistaa koko siivousalan normit ja rikkoa rajoja! Jos koet olevasi valmis ylittämään jokaisen esteen matkallasi kohti täydellistä siisteyttä, lue eteenpäin ja haasta itsesi urasi vaativimpaan työtehtävään!
Pääsyehdot:
Supersiivousosaaminen: Sinun tulee hallita kaikki siivouksen salat ja pystyä suorittamaan siivoustehtävät silmät sidottuina ja kädet selän takana. Mikäli et pysty pyyhkimään näkymätöntä pölyä tai poistamaan valonnopeudella leviäviä tahroja, valitettavasti tämä työ ei ole sinua varten.
Superaistit: Sinun tulee omata ylimaalliset aistit, jotta pystyt havaitsemaan likaa ja pölyä ennen kuin se ehtii edes laskeutua pintojen päälle. Hoksottimien tulee toimia aivan äärimmilleen!
Kielitaito: Vaatimuksena on, että osaat puhua ja ymmärtää ainakin viittä eri kieltä, jotta voit kommunikoida kansainvälisten vieraidemme kanssa, vaikka he eivät itse osaisi näitä kieliä.
Siivouksen supervälineet: Sinun tulee kehittää omat siivousvälineesi, jotka tekevät kaiken puolestasi. Harjat, mopit ja imurit ovat eilispäivän juttuja – tässä työssä vaaditaan tulevaisuuden teknologiaa!
Aikamatkustustaito: Sinun tulee pystyä palauttamaan tilat aikaisempaan siistikuntoon aikamatkustamalla menneisyyteen. Jos et hallitse aikaa, et voi hallita siisteyttä!
Pilkkusääntöjen tuntemus: Oikeinkirjoituksen tulee olla täydellistä, ja erityisesti pilkkusäännöt tulee hallita kielestä riippumatta. Yksikin pilkku liikaa voi johtaa välittömään hylkäämiseen!
Jos ei riitä se että työt hoitaa hyvin niin onkohan se työ sitten sellainen jolla ei ole mitään merkitystä?
Minä olen ihmetellyt myyntipäällikkö- ja myynti-insinööri-ilmoituksia, joissa noita haetaan ilmoituksen mukaan myynnin tueksi ja mahdollisesti tekniseksi tueksi asiakastapaamisiin.
En voi vaan ymmärtää!