Maksaakohan apteekissa jotain jos pyydän lääkelistasta printtiä ulkomaanmatkaa varten?
Unohdin näköjään töissä tulostaa, nyt jo lomalla eikä kotona mahdollisuutta.
Kommentit (41)
Mihin hemmetin matkaan tuommoista tarttee?
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaisesta listasta ole sulle mitään hyötyä. Tarvitset schengen-todistuksen
https://www.fimea.fi/apteekit/schengen-todistus
Vain tiettyihin lääkkeisiin tarttee tämän ja tämäkin on vain schengen-maita varten. Voi sen toki muuallekin mennessä hommata jos haluaa varmuuden vuoksi. Mutta jostain perus verenpainelääkkeistä ei kannata alkaa tällaista väsätä, yhteenveto e-resepteistä riittää. Apteekista saa siihen leiman niin näyttää virallisemmalta, vaikka ei silläkään oikeasti mitään merkitystä ole. Riippuu ihan apteekista maksaako vai ei, joka tapauksessa ei muutamaa euroa enempää.
Vierailija kirjoitti:
Olin Albaniassa viikon lomamatkalla ja sinne vaadittiin lääketodistus. En tosin tarvinnut sitä missään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin Albaniassa viikon lomamatkalla ja sinne vaadittiin lääketodistus. En tosin tarvinnut sitä missään!
Kuka sitä vaatii ja miksi ja kuka siitä hyötyy?
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei maksanut mitään toukokuussa. Sain matkaani varten englanninkielisen todistuksen omasta apteekistani maksutta. Miksi te ihmiset ette osaa ettekä halua käyttäytyä? Ihmeellisiä vastauksia täällä! Ollaan kuin jotkut koulukiusaajat!
Mitä helvettiä te vielä lähdette jonnekin paskaiseen maahan jos teillä on itsellänne kymmeniä sairauksia ja niihin lääkitys päällä? Kuka se tässä hullu on?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen pyytänyt Yliopiston apteekista listan mun lääkkeistä ( englanniksi) eikä ole maksanut mitään.
Juuri näin. Vielä laittoivat siihen viralliset leimat. Missään ei kahden kuukauden matkan aikana noita dokumentteja tarvittu, varmaan johtuu siitä, että maahanmuuttoviranomaisilla tuntuu olevan pelisilmää.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaisesta listasta ole sulle mitään hyötyä. Tarvitset schengen-todistuksen
https://www.fimea.fi/apteekit/schengen-todistus
Schengentodistus on eri asia. Se tarvitaan ns. vaarallisiksi luokiteltuihin lääkkeisiin. Siis jos sulla on kolmiolääkkeet käytössä. Se on myös maksullinen ja täytyy tilata hyvissä ajoin.
Muita lääkkeitä varten riittää englanninkielinen printti, eikä sekään usein ole pakollinen. Itse hain sellaiset tänä kesänä apteekista eikä maksanut mitään. Joka lääkkeestä tulostettiin eri lappu. Siinä oli myös apteekin leima ja yhteystiedot puhelinnumeroineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvät ihmiset, lukekaa ennen matkaa maahantuonti- ja tullimääräykset. Lisäksi eri lentoyhtiöillä on omat sääntönsä.
Kannattaa ottaa lääkkeet mukaan. Ulkomailla on erinimisiä lääkkeitä. Välttämättä ei ole edes samoja lääkkeitä. Vaikeeta tulee, jos joutuu hankkimaan reseptejä erikoislääkäriltä ulkomailla.
Tullin tarkastuksessa saattaa tarvita lääkelistaa. Toisaalta niilläkin on analysointikone. 
Mä käytän eritin voimakkaita hermokipu-lääkkeitä ja pidän niiden reseptiä mukana ulkomailla, ihan varmuuden vuoksi. En halua joutua putkaan jossain Intiassa tai Meksikossa, jos mua epäiltäisiin humeiden salakuljetuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä iloa siitä printistä on?
Jokainenhan voi printtailla samanlaisia lappuja vaikka merkinnällä "kokaiini, 2kg päivässä, nasaalisesti" tullia varten.
Tämä on ihan totta, vaikka kuinka alapeukutatte.
Ihan turhia tuollaiset printit on.
Eipä ne turhia ole, koska ne _vaaditaan_ ulkomaille mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytin aikaisemmin piikitettävää MS-lääkettä (nyt syön pillereitä) ja kyllä niistä saattaa tulla mieleen huumausaine tai doping. Tullivirkailijat kun eivät ole lääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvät ihmiset, lukekaa ennen matkaa maahantuonti- ja tullimääräykset. Lisäksi eri lentoyhtiöillä on omat sääntönsä.
Mitä minun tarttee mitään lukea kun en käytä lääkkeitä?! Suuhunraiskaus!!
Jos on älypuhelin, eikö muka riitä, että _jos_ joku kysyy, näyttää sitä puhelimelta. Omakantaan pääsee kännykällä ja sieltä voi tallentaa pdf:n puhelimelle. Esim. aiemmin nuo koronatodistukset kävi hyvin niin, miksie muka reseptit? Koskaan ei kukaan ole minulta kysynyt reseptejä mukana olevista lääkkeistä.
Minne persläpeen olet matkalla? Gambiassa isokyrpäisiäneekerimiehiä?
Vierailija kirjoitti:
Jos on älypuhelin, eikö muka riitä, että _jos_ joku kysyy, näyttää sitä puhelimelta. Omakantaan pääsee kännykällä ja sieltä voi tallentaa pdf:n puhelimelle. Esim. aiemmin nuo koronatodistukset kävi hyvin niin, miksie muka reseptit? Koskaan ei kukaan ole minulta kysynyt reseptejä mukana olevista lääkkeistä.
En nyt muista, missä muodossa ne lääkkeet siellä kannassa on, mutta jos ne on kauppanimellä, ei sillä listalla tee välttämättä ulkomailla mitään. Vaikuttava aine on se, mikä tullia kiinnostaa, ei lääkkeen kauppanimi.
Ihan joka paikkaan matkustaessa pitäis olla reseptit taikka e-reseptien tapauksessa lista e-resepteistä mukana. Mieluummin tietty englanninkielinen, että ymmärretään mistä on kyse. Siksi että joskus sitä saatetaan kysyä, tai jos lääkkeet katoaa/loppuu/jotain sattuu, niin on helpompi hommata uudet. Harvoin niitä kysytään, mutta järkevä itsestään huolehtiva ihminen silti varautuu. Varsinkin jos on säännöllisiä lääkkeitä.
Mulla ei ole ikinä ollut mitään listaa lääkkeistä mukana matkalla, vaikka lääkkeitä on paljon mukana. Ei ne noista perus reseptilääkkeistä ole kiinnostuneita. Sitä paitsi jos sulla on lääkkeitä normaali määrä mukana niin ei ne kiinnosta. Eiköhän tässä ole tarkoitus estää huumaustarkoitukseen olevien lääkkeiden roudaaminen matkalaukku täynnä maasta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan joka paikkaan matkustaessa pitäis olla reseptit taikka e-reseptien tapauksessa lista e-resepteistä mukana. Mieluummin tietty englanninkielinen, että ymmärretään mistä on kyse. Siksi että joskus sitä saatetaan kysyä, tai jos lääkkeet katoaa/loppuu/jotain sattuu, niin on helpompi hommata uudet. Harvoin niitä kysytään, mutta järkevä itsestään huolehtiva ihminen silti varautuu. Varsinkin jos on säännöllisiä lääkkeitä.
Et sä tee mitään niillä suomalaisilla listoilla, jos tarviit lisää lääkettä apteekista.
Ei mulla ole huumaavia lääkkeitä :D :D